Lynx Studios venner

R

RL69

Gjest
Hei!

Sliter litt med oppsett av Lynx Aurora8 med USB Interface....

Hvordan får jeg installert og brukt Lynx mixeren med denne løsningen. Den er ikke en del av software pakken, og hvis jeg laster den ned fra en av de andre produktene, så får jeg opp feilmelding om at "ikke finner noe Lynx lydkort".

Jeg kan jo bruke Aurora Remote software som funker - men med denne finner jeg hverken volumkontroll eller routingmuligheter...?

Mvh
OMF

Først og fremst, jeg har ikke Aurora, men har er par andre produkter fra Lynx og har lest en del om problemstillinger på Lynx-forumet.
Tror ikke du kan bruke Lynx mixeren som brukes for lydkortene, på Aurora. Tror du bare kan bruke ARC (Aurora Remote Control).
Men kan du få opp utgangene på Auroraen hvis du høyre-klikker på volume-symbolet (Windows ja....?) og venstre-klikker på Volume control options? Der kan jeg ( har ASE16e-50 og TWO-B) velge "default sound device". Og det som velges der er hva jeg kontrollerer med tastatur/mus.

Ellers: Lynx aurora mixer problems - Lynx Support Forum

Lynx er raske å svare hvis du fyller ut denne: https://www.lynxstudio.com/support_ticket.asp

MVH
KOL69
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk for den!

Nå spiller det, men må grave meg lengre ned i dette med volum - akkurat nå greier jeg ikke å justere noe! ;-)

Mvh
OMF
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Målinger av det nye E44 viser første og fremst enn forbedring av THD + Noise sammenlignet med Lynx Two-A. De nye interne kortene måler nå litt bedre enn Aurora.

Satser på at Lynx kommer med en oppfølger til Two-B med flere kanaler og da kjøper nok et slikt. Kjører i dag all prosessering i Jriver til et hjemmekinoanlegg med Two-B. Funker veldig bra. Eneste jeg savner er en ekstern volumkontroll med display og softstart som unngår pops ved feil rekkefølge påslag hadde også vært fint, men det går helt greit uten også. Alternativet med en ekstern enhet og volumkontroll blir kostbart. Noe slikt:
exaSound Audio Design > e28 > Overview
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Den e28 så fin ut. Ser man kan velge mellom rca og trs. Er det noen prisforskjell? Vet du hva man må gi for den orso?
Det blir vel et komplett lydinterface det da? Er denne et bedre alternativ enn Lynx Hilo? Jeg trenger minst 3 kanaler ut i stereo. Helst 4. Vil ha en sub løsning på sikt. Jeg også kjører alt gjennom JRiver.


Mvh. B
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du finner prisene under "store". Det er en multikanals DAC med volumkontroll og hodetelefonforsterker. Bedre i forhold til hva? Aner ikke da jeg ikke har prøvd noen av de. Virkelig gode DACer låter IMO mer eller mindre identisk. Personlig synes jeg den er for dyr selv om det hadde vært fint med display for volum.

Jeg venter som nevnt på en oppfølger til Lynx Two-B, som trolig vil koste en fjerdedel eller tredjedel av den balanserte utgaven av E28. Lynx leverer alltid og til en veldig levelig pris spesielt når man går for de interne kortene. Kombinert med en vifteløs HTPC og Windows fjernkontroll, så fungerer det veldig bra.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Kan jo melde meg inn her jeg nå etter at jeg akkurat skaffet meg et aes16 kort. Nå slipper jeg unna prosessoren min når jeg skal se film og spille av musikk rett fra pcen. Jeg også bruker Jriver til alt.
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvilken måte er den beste å koble Lynx Aurora til pc?
AES 16 PCI, AES 16e, AES 16e-50, AES 16e-SRC, Thundebolt, USB?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

USB funker sikkert greit, men da får du ikke bruke den ryddigste og mest oversiktelige versjonen av Lynx mixeren.
Med AES kortet får du også mulighet til å kjøre høyere samplingsrater enn med USB.

SRC kortet trenger du ikke, det har vel bare ekstrafunksjonalitet for å gjøre samplerate konverting på digitale innganger.
Viktig å ikke kjøpe gammel kort, da du gjerne kan få trøbbel med drivere og slikt.

Så mitt tips er siste versjon av AES 16e (PCI er gammelt)

Thunderbolt kjenner jeg ikke, men det virker veldig robust - så det er jo også en mulighet!

Mvh
OMF
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Jeg vil si at nyeste aes16 kortet er en bedre løsning. Selv kjører jeg det.
Har testet begge deler og for min del er guiet i seg selv verdt det for meg. Mye mer knotete gui på usb lynx enn på aes16.

Thunderbolt har jeg ikke prøvd :)
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Jeg har Lynx Aurora 16 med LT-USB.

Samtlige kanaler er i drift og bruker JRiver for miksing, deling, korreksjoner osv osv. GUI'et er grusomt og hører egentlig ingen plass hjemme i 2016. Fantastisk dårlig at de ikke oppgraderte GUI'et for LT-USB da de "nylig" overhalte grensesnittet for PCI(e) og Thunderbolt. Med rask nok maskin klarer jeg fint et hav av IIR-filtere uten forstyrrende latency eller dropouts, så jeg er mildt sagt ekstremt fornøyd. Til tross for stygt og inngrodd GUI, så er det i utgangspunktet «set and forget», siden man bruker JRiver i 99 % av tiden i applikasjoner som vår.

Over USB er du begrenset til 8 kanaler med 192kHz. Skal du bruke mer enn 8 kanaler, så er 96kHz maksimalt. Jeg løser dette ved å resample alt over 96kHz til 96kHz i JRiver. All lyd i Windows går gjennom JRiver sin WDM driver og blir dermed prosessert av JRiver.

I supportforumet til Lynx, så anbefaler de å velge USB over Thunderbolt hvis man har mulighet (vissnok pga stabilitetsproblemer). Det er mulig at dette er et gammelt og utdatert råd, så undersøk det videre om det er av relevans for deg.

Jeg vurderer selv å gå over til Lynx AES16e. Grunnen er at man da slipper ekstra buffring via USB, og sånn sett får skvist ut enda lavere latency, i tillegg får man penere og mer brukervennlig GUI, høyere samplingsrater og ikke minst muligheten til å sette inn ekstra kort og øke med 8 til 16 kanaler til om man ønsker det.

USB er med andre ord helt kurrant og en rimelig måte å begynne på.

Skal du kjøre over PCIe og ønsker det gjeveste i gata, så er det vissnok RME HDSPe AES som gjelder, mange mener dette er bedre enn Lynx AES16e, men det koster også mer.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Bruker Lynx AES16e og nyeste mixer her - er det mulig å koble en utgang til en inngang i mixeren.

Jeg ønsker å gjøre en loopback på timing reference i REW - uten å måtte koble noe fysisk. Lar det seg gjøre.

Mvh
OMF
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Noen som fortsatt bruker Lynx Two? Dette er jo et PCI-kort, og det blir stadig vanskeligere å finne hovedkort med PCI, og helt umulig om det er snakk om mini-itx. Har dere gått over til E44 når dere har oppgradert PC'en, om dere ikke ennå tviholder på en PC fra steinalderen:)(E44 tilsvarer vel Lynx Two A, med 4+4 kanaler istedet for 6+2 som Lynx TWO B).

Forresten kudos til Lynx for svært hyggelige priser på kabler og andre reservedeler..
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noen som fortsatt bruker Lynx Two? Dette er jo et PCI-kort, og det blir stadig vanskeligere å finne hovedkort med PCI, og helt umulig om det er snakk om mini-itx. Har dere gått over til E44 når dere har oppgradert PC'en, om dere ikke ennå tviholder på en PC fra steinalderen:)(E44 tilsvarer vel Lynx Two A, med 4+4 kanaler istedet for 6+2 som Lynx TWO B).

Forresten kudos til Lynx for svært hyggelige priser på kabler og andre reservedeler..
Jeg bruker fremdeles Two-B i et hjemmekino anlegg. PCen er kjapp og mer enn bra nok til oppgavene jeg bruker det til i dag. Vurderer å oppgradere til nye Aurora(N) etter hvert, men blir ikke prioritert med det første. Blir enklere å måle oppsettet da, pluss at jeg slipper å bruke et ekstern delefilter til subber. Kanskje lyden blir ørlite bedre også :)

E44 har for få kanaler for meg. Måtte i så fall hatt to kort.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg har et model A-kort. Bygger en ny PC nå (tilnærmet lydløs, kun *en* Noctua-vifte over CPU), i et ekstremt lite itx-kabinett, med 2 low noise 12V smps, picopsu, pcie/pci-overganger. venter på noen extenderkabler og er spent på om dette kommer til å fungere. Hvis det fungerer, så er planen å montere en til Model A (som da vil gi 8+8) eller Model B (10+6). Så det blir et "lydstudio" på ca. 7L. Har vel ca. null bruk for dette, men noe må man jo bruke fritiden på..

Illustrasjon:
img_2553a3u4w.jpg
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kjøpte et brukt Two-B kort brukt fra England, men ga opp fikk det ikke til å virke.
Dette er vell eneste gang jeg har sittet med en følelse av å blitt lurt.
Har noe peiling på hva det sånn ca koster å sende slikt til feilsøking og rep?
Har noe lyst til å prøve det kan det lånes.
Endte opp med en Aurora 16.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
De utvikler mye varme nma. Så to kort vil bli hett til opplysning. Går uansett fint med vifter. Min HTPC er helt vifteløs i stort kabinett med kjøleribber.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Kjøpte et brukt Two-B kort brukt fra England, men ga opp fikk det ikke til å virke.
Dette er vell eneste gang jeg har sittet med en følelse av å blitt lurt.
Har noe peiling på hva det sånn ca koster å sende slikt til feilsøking og rep?
Har noe lyst til å prøve det kan det lånes.
Endte opp med en Aurora 16.
Usikker på om det lønner seg å reparere/feilsøke om det er defekt. Har hørt at de er litt kinkige i enkelte kombinasjoner av cpu/hovedkort, blant annet fordi de bruker -12V fra PCI. Kan alltids gi deg en lyd om jeg lykkes å få mitt kort til å fungere i min PC - kan alltids tilby meg å teste ut ditt kort, om ikke annet så vet du om det er kortet det er noe galt med, eller om det muligens bunner ut i inkompatibilitet med pc'en din.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
De utvikler mye varme nma. Så to kort vil bli hett til opplysning. Går uansett fint med vifter. Min HTPC er helt vifteløs i stort kabinett med kjøleribber.
OK..tror jeg akkurat får plass til en stillegående og tynn vifte under kortene.. Jeg har jo hatt vifteløse HTPC'er, og har en enda - som er blitt delegert til å kjøre et par virtuelle maskiner, men med de nye prosessorgenerasjonene er tilnærmet lydløst omtrent vel så godt som lydløst. Jeg finner det ihvertfall et godt kompromiss mellom støy/størrelse/ekspansjonsmuligheter.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.430
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kjøpte et brukt Two-B kort brukt fra England, men ga opp fikk det ikke til å virke.
Dette er vell eneste gang jeg har sittet med en følelse av å blitt lurt.
Har noe peiling på hva det sånn ca koster å sende slikt til feilsøking og rep?
Har noe lyst til å prøve det kan det lånes.
Endte opp med en Aurora 16.
Usikker på om det lønner seg å reparere/feilsøke om det er defekt. Har hørt at de er litt kinkige i enkelte kombinasjoner av cpu/hovedkort, blant annet fordi de bruker -12V fra PCI. Kan alltids gi deg en lyd om jeg lykkes å få mitt kort til å fungere i min PC - kan alltids tilby meg å teste ut ditt kort, om ikke annet så vet du om det er kortet det er noe galt med, eller om det muligens bunner ut i inkompatibilitet med pc'en din.
Hvor bor du i vårt langstrakte land:)
 
Topp Bunn