Digitale avspillere Lynx Hilo

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Tviler ikke på at den er bra - heller motsatt som sagt.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Den er sikkert superb. Kom på jeg nevnte denne for ett år siden nå snart..

LINK TIL POST

Ett Burl B2 + en bra Word Clock + en bra usb/spdif sak ville nok totalt knust en Hilo, ehm... selvsagt, til en høyere pris..
Burl B2 Bomber dac + Antelope klokke.... da snakker vi heller motsatt, som sagt.. :rolleyes:
Men som sagt, det spørs jo hva man skal ha sakene til dette da!!! :cool:

Hehe, vi må ha inn ett bilde av en Burl Dac..


Men som sagt. Kjøper du burl, da VET du hva du vil ha.. og du ehm... know your buttons from you nipples.. :rolleyes:

Carly Rae Jepsen – Sweetie (om du hører etter så høres det ut som Carly sier "burl" ) i den sangen.. :p

Og...

Nå er det jo ett alternativ til Hilo faktisk.

Prism Sound Lyra (man har tatt Prism sounds gedigne Orpheus og skalert den ned ganske kraftig... kort sagt en 2+2 kanals Oprheus)
Oprheus er en 8 kanals ad/da.. Lyra er en 2+2-kanals.. (Dvs, akkurat som Hilo. Dac til linje og dac til headphone delen)

http://www.prismsound.com/music_recording/products_subs/lyra/lyra_home.php



Dette er en nyhet så varm att jeg tror jeg er den første "audiophile" i verden som nevner dette..

Lansert på hjemmesiden til Prism sound for mindre enn 4 døgn siden denne. (har vært Pro nytt siden da...)

Dette er også da en superbra sak. Og nå til en enda mer hyggelig pris enn storebror Orpheus (som jo er ganske dyr..)

Edit: Ja skulle legge til att Lyra, den kan også ett par ting ekstra som f.eks DCS u-clock er kjent for. Den har virkelig bra upsample/re-sample - RE-clock kretser. Så den kan mate en annen dac og faktisk! Den vil DA gjøre lyden til f.eks en Hilo enda bedre, om den får lov å være mellomledd mellom en Hilo og en pc, eller en kilde.
Det kan jo være fett det, om man ønsker å bruke den som en eksternt klokket upsampler. Det kan den også! Lyra Altså.

Lydmessig er Lyra helt ukjent. Men antakeligvis er den enda bedre enn Orpheus. Jeg sier antakelig, for det gjenstår å se/høre...
Den er så ny att den enda lukter bakelitt og flussmiddel. Og enda er ingen solgt, testa..



mvh
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nad M51 måler imponerende ja. Om den er bedre enn Lynx Hilo vet jeg ikke. Begge disse er nok i øverste klasse og kan muligens bli vanskelig å skille.
Prism Orpheus har rykte på seg i pro miljøet av mange til å låte litt farget. Men lytteinntrykk tar jeg alltid med en klype salt.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.364
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Selvsagt er den bedre enn hilo, den måler jo bedre! Var vi kke akkurat igjennom det da, at det som måler best ER best? :p
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Vil jo bare nevne brukervennligheten til hilo da, en touchskjerm som er så enkel å betjene at selv åtteåringen i huset fikser det (han fungerer som fjernkontroll:))
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Målinger er ikke alltid en målestokk for lydkvalitet... Svært sjelden om to ting måler likt, låter de like... bra. Kan hende noe som måler masser av db dårligere kan like godt høres ut som om den har ett 10 talls db lavere støygulv enn den bedre målende saken..
Det er litt mote ute å går også. Nå er det så mye bra saker, gjevnt over att apparatets utseende og ergonomi (og lettbetjenthet) faktisk kan veie ganske tungt.
+ enkel å operere = mindre irritasjon og mer musikk! Det er viktig det!!!


mvh
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Kan ikke si det samme om Myteken som har en litt knotete meny før du blir kjent med den. Vel vel lyden er mye mer oppløftende skal det sies.......
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Programmerbarhet = stadig ny funksjonalitet og egenskaper

Lynx Hilo er i betydelig grad programmerbar, og siden den i tillegg i all vesentlighet betjenes via en pekeskjerm, hvis oppførsel også er programstyrt, kan den gis stadig ny funksjonalitet og egenskaper gjennom ny programvare. Hittil i år har Lynx Studio kommet med to prgramvareoppdateringer:
mteinum, NEVATON, m.fl. blir kanskje mo i knærne av at Lynx Hilo f.o.m. november 2012 kan spille DSD med støtte for DoP v1.1:

New DSD Playback
This allows Hilo to play DSD audio files received via USB, AES-3 or S/PDIF. Hilo supports the recently adopted DoP V1.1 standard which is a method for transferring DSD audio over PCM frames. Playback of DSD using this method is provided by a growing number of software vendors including Channel D, JRiver and Audirvana.
 

Vedlegg

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.152
Antall liker
780
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
da må jeg kjøpe en sånn av christoffer på prolyd
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Firmwareoppdatering (tar tid)

Jeg har i kveld oppdatert firmware fra versjon 4 (april 2012) til versjon 5 (november 2012). Dét tok uventet lang tid, antagelig nærmere 45 minutter. Det er en slags opplastingsprosess som tar det aller meste av tiden. Deretter kjøres "erase", "programming" og "verify" i rimelig rask rekkefølge.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Utseende

Mitt førsteinntrykk er at utgaven med svart frontplate er penere enn utgaven med sølvgrå frontplate.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hawaiigaupen og jeg, så langt

Hvordan synes du Hilo låter CDWMc? Og hva sammenligner du med?
Har du lest innlegget mitt innlegg #48 peker til?:

Etter at Lynx Hilo kom i hus denne uken, har jeg tre kvelder på rad lyttet til den slik:
foobar2000 -> USB -> Lynx Hilo -> Sennheiser HD 800​

Den har spilt kontinuerlig siden den ble oppkoblet og runder senere i kveld 120 timer.

Demoførsteinntrykket har så langt stått seg. Den tilfører Sennheiser HD 800 en betydelig tåviftingsfaktor, og også en (viss) gåsehudfaktor. Sistnevnte er dog fremdeles opplevd som sterkere med noen andre hodetelefoner. Vi får se etterhvert. Disse observasjonene var utslagsgivende for kjøpet, hvilket man lett kan forstå hvis man leser mine innlegg i tråden om Sennheiser HD 800 der jeg tidligere har klart å skape en viss opphisselse hos enkelte. Med nyskyllede ører ser jeg frem til videre lytting.

AES-utgangen på Lynx Hilo mater for tiden Grace Design m903 slik at jeg enkelt skal kunne bytte mellom de to og sammenligne. De siste dagene har m903 vært benyttet til innspilling av en nyankommet Sennheiser HD 650, som man av ovensiterte også kan se at gjorde inntrykk. Jeg har bare så vidt hørt på den noen få strakser nå og da, men demoførsteinntrykket ser ut til å stå seg også her. Så langt fremstår den som en (meget) attraktiv hodetelefon. DavidMahler er neppe heller her på ville veier.

Etterhvert skal jeg også forsøke andre hodetelefoner med Lynx Hilo, og sammenligne DAK- og hodetelefonforsterkerdel grundigere med andre inkl. min kjære Grace Design m903. Slikt vil dog sikkert ta tid.

Tillegg:
Gåsehud dukker opp nå og da, sist observert med Dinah Washington "Compact Jazz" som jeg etterhvert sovnet til og dermed fra.

Tillegg 2:
usb_20chameleon_201.gif


Kombinasjonen Lynx Hilo + Sennheiser HD 800 fikk meg etterhvert til å tenke på kameleonen. Lyden og inntrykket av den skifter til dels betydelig fra spor til spor, og endog innen hvert spor hvis det er sammensatt av (mange) separate opptaksdeler. Dette blir ekstra merkbart på samleplater der sporene typisk har mindre til felles en (mer) regulære album. Jeg formoder at det er dette man gjerne kaller transparens eller trohet mot opptaket.
 
Sist redigert:
S

sorgenfri

Gjest
Hvordan synes du Hilo låter CDWMc? Og hva sammenligner du med?
Har du lest innlegget mitt innlegg #48 peker til?:

Etter at Lynx Hilo kom i hus denne uken, har jeg tre kvelder på rad lyttet til den slik:
foobar2000 -> USB -> Lynx Hilo -> Sennheiser HD 800​

Den har spilt kontinuerlig siden den ble oppkoblet og runder senere i kveld 120 timer.

Demoførsteinntrykket har så langt stått seg. Den tilfører Sennheiser HD 800 en betydelig tåviftingsfaktor, og også en (viss) gåsehudfaktor. Sistnevnte er dog fremdeles opplevd som sterkere med noen andre hodetelefoner. Vi får se etterhvert. Disse observasjonene var utslagsgivende for kjøpet, hvilket man lett kan forstå hvis man leser mine innlegg i tråden om Sennheiser HD 800 der jeg tidligere har klart å skape en viss opphisselse hos enkelte. Med nyskyllede ører ser jeg frem til videre lytting.

AES-utgangen på Lynx Hilo mater for tiden Grace Design m903 slik at jeg enkelt skal kunne bytte mellom de to og sammenligne. De siste dagene har m903 vært benyttet til innspilling av en nyankommet Sennheiser HD 650, som man av ovensiterte også kan se at gjorde inntrykk. Jeg har bare så vidt hørt på den noen få strakser nå og da, men demoførsteinntrykket ser ut til å stå seg også her. Så langt fremstår den som en (meget) attraktiv hodetelefon. DavidMahler er neppe heller her på ville veier.

Etterhvert skal jeg også forsøke andre hodetelefoner med Lynx Hilo, og sammenligne DAK- og hodetelefonforsterkerdel grundigere med andre inkl. min kjære Grace Design m903. Slikt vil dog sikkert ta tid.

Tillegg:
Gåsehud dukker opp nå og da, sist observert med Dinah Washington "Compact Jazz" som jeg etterhvert sovnet til og dermed fra.

Tillegg 2:
Vis vedlegget 168875

Kombinasjonen Lynx Hilo + Sennheiser HD 800 fikk meg etterhvert til å tenke på kameleonen. Lyden og inntrykket av den skifter til dels betydelig fra spor til spor, og endog innen hvert spor hvis det er sammensatt av (mange) separate opptaksdeler. Dette blir ekstra merkbart på samleplater der sporene typisk har mindre til felles en (mer) regulære album. Jeg formoder at det er dette man gjerne kaller transparens eller trohet mot opptaket.

The chills you feel when listening to really good music? That's called Musical Frisson.
 
S

sorgenfri

Gjest
Har jo hatt (våte) drømmer om Hilo, lenge, men fant den for dyr.
Kan du si litt, om hvordan den er i forhold til Grace? vet det kommer en Grace på brukten snart..

Chr.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Lynx Hilo vs. Grace Design m903

Har jo hatt (våte) drømmer om Hilo, lenge, men fant den for dyr.
ProLyd reduserte vel prisen i forbindelse med sitt jubileum(?)

Kan du si litt, om hvordan den er i forhold til Grace?
Det er foreløbig for tidlig, bortsett fra det jeg allerede har skrevet ang. Sennheiser HD 800 i denne tråden, på Head-Fi.org og i trådene om Sennheiser HD 800 og Grace Design m903. Du (og evt. andre) får smøre deg med minst samme tålmodighet som jeg selv har.

vet det kommer en Grace på brukten snart.
Til allmén informasjon: Det er (i så fall) ikke min.

Forøvrig har jeg, som du sikkert har forstått for lenge siden, intet problem med å anbefale Grace Design m903 både som hodetelefonforsterker og DAK. Jeg har ikke angret på det kjøpet.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Om Lynx Hilo på Head-Fi.org

Det har foreløbig ikke vært skrevet særlig mye om Lynx Hilo på Head-Fi.org, men man finner i hvert fall følgende:
Den har dessuten vært omtalt i følgende tråder:
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Cdw, jeg blir alltid imponert over den organisatoriske oversiktbarhet i dine innlegg.

Mvh
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hodetelefonforsterkerspesifikasjoner

Lynx Studio Technology har foreløbig kun publisert følgende hodetelefonforsterkerspesifikasjoner på side 51 i Lynx Hilo User Manual Including April 2012 Version 4 Firmware and Feature Update:

Headphone Out
THD+N
-107 dB @1kHz, -1dBFS, 20kHz filter, volume at max
Dynamic Range
121 dB, A- weighted, -60dBFS signal method
Frequency Response
± 0.02 dB, 20 – 20kHz
Crosstalk
-130 dB maximum @ 1kHz, -1dBFS signal
Output level at max volume
+19dBu
¼" phone jack on front panel
Heller ikke bruker burnspbesq har funnet noe mer:
post #100 of 101 1/28/13 at 6:53pm
  • burnspbesq
  • 324 Posts. Joined 2/2008
  • Location: Orange, CA
[...]
I'm not aware of a published headphone amp output power spec measured in mW for the Hilo (and I've looked). All the manual says is that max output is +19 dBA.
[...]

[HR][/HR]
Home: MacBook Pro --> Amarra (Audirvana for DSD) --> Lynx Hilo --> Sennheiser HD-800
Road: MacBook Air --> Amarra --> Audioquest Dragonfly --> Ultimate Ears Reference Monitor
Mobile: iPad Mini --> Ultimate Ears Reference Monitor
Bruker briskly beregner så følgende:
post #101 of 101 1/28/13 at 7:13pm
  • briskly
  • 111 Posts. Joined 12/2011
  • Location: NYC
The spec for the Hilo says +19 dbu. 0dbu is 0.775V, or 1mW into 600 ohms. This works out to about 80mW @600 ohms (6.9Vrms).
 
Topp Bunn