Lynnedslag forsterker

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kom hjem til stum effektforsterker etter tordenværet forrige torsdag, og det jeg lurer på er følgende:

Forsterkeren kan skrus på, og det lyser i både standby og 'på' diodene. Utgangene er derimot helt stille, det kommer ikke et knyst. Ikke når jeg skrur over hovedbryteren som er lokalisert bak på forsterkeren heller, noe som vanligvis fører til et passe høyt "bump" i høyttalerne.

Har sjekket sikringene på begge utgangen, og sett på den store sikringen som sitter på strømforsyningskortet etter hovedbryteren, og før trafoen hvis jeg tolket layouten riktig.

Noen som har peiling på hva som muligens kan være problemet?
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
433
Antall liker
116
Problemet er at du har hatt lynnedslag! Feilen kan ligge hvorsomhelst i forsterkeren. Avlever på nærmeste verksted og hør med forsikringselskapet ditt.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Sjekk de andre apparatene for sikkerhets skyld. Når jeg slår på stereoen, så kommer det et bump. Det kommer ikke når forforsterkeren står i mute.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Problemet er at du har hatt lynnedslag! Feilen kan ligge hvorsomhelst i forsterkeren. Avlever på nærmeste verksted og hør med forsikringselskapet ditt.
Skaden er meldt inn på innboforsikringa. Problemet er at jeg bor ca. 4 mil utenfor Oslo, og nærmeste autoriserte verksted er i Trøndelag, såvidt jeg vet. Mulig jeg må sende den dit, men av nysgjerrighet, og siden det er mange kunnskapsrike folk med peiling her inne, så tenkte jeg at det skader ikke å spørre om dette høres kjent ut for noen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Sjekk de andre apparatene for sikkerhets skyld. Når jeg slår på stereoen, så kommer det et bump. Det kommer ikke når forforsterkeren står i mute.
Hos meg kommer dette bumpet fra effekt'en helt uavhengig av de andre komponentene, såvidt jeg vet. Men skal selvsagt sjekke resten av anlegget også. Foreløpig ser det iallfall ut til at høyttalerne og surrounddelen av anlegget er ok. :)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kan du ikke få den reparert på Dalen på Skytta/ Nittedal
Eller er levrandøren så vanskelig att dette ikke er mulig?

Steinar
 

Dottidott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2013
Innlegg
121
Antall liker
104
Sted
Fosen
Hadde lynnedslag i telenettet hjemme for tre uker siden. Sendte bare mail til lsound og info care( Elkjøp) om priser på reparasjon.
Var HDMI inn og utganger på tv og reciver som fikk smellen. Fikk beskjed om at dette var ikke lønnsomt å skifte, grunnet feilen kan ligge hvor som helst og flere feil kan dukke opp når en del er skiftet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kan du ikke få den reparert på Dalen på Skytta/ Nittedal
Eller er levrandøren så vanskelig att dette ikke er mulig?

Steinar
Skal ikke si noe om hvem som eventuellt er vanskelige, men Dalens har sagt nei til å reparere dette merket (en annen forsterker) når jeg har spurt før for ca. ett år siden. Produsenten vil visstnok bare utlevere koblingsskjema til den autoriserte norske importørens serviceverksted i Trøndelag, hvis jeg har forstått dette riktig. Det blir med andre ord vanskelig å få sjekket hva som er feil også, siden man ikke vet hva man skal måle etter uten skjema.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hadde lynnedslag i telenettet hjemme for tre uker siden. Sendte bare mail til lsound og info care( Elkjøp) om priser på reparasjon.
Var HDMI inn og utganger på tv og reciver som fikk smellen. Fikk beskjed om at dette var ikke lønnsomt å skifte, grunnet feilen kan ligge hvor som helst og flere feil kan dukke opp når en del er skiftet.
Håper inderlig jeg slipper å finne flere feil, flere av komponentene er brukt (for meg) high-end som ikke er bare-bare å erstatte uten videre, og ikke minst få igjen en fornuftig erstatning for med aldersavskrivingen som er på elektronikk. Også har det en fin-fin synergi rent lydmessig.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilken forsterker er det snakk om da?

Kan være noen releer som har brent seg fast. Transistorer som har tatt kvelden mm...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
En Krell KAV 2250. Men burde det ikke luktet svidd eller brent hvis noe hadde blitt sveiset fast eller stekt inni forsterkeren? Kanskje jeg har livlig fantasi, men forestiller meg av en eller annen grunn at det ville vært svimerker o.s.v. hvis man brenner av utgangstransistorene på en forsterker. Høres veldig dramatisk ut.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Uansett, jeg skjønner at spørsmålet i utgangspunktet er ganske håpløst, men tenkte allikevel at kanskje noen hadde vært borti noe lignende tidligere. Ender nok med at jeg må sende den avgårde og få autorisert personell til å finne ut hva som er galt. Det er litt stress.
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Synd at dette skjer, men hvis det ikke lukter brent så er det nok en mindre skade.

Håper alt ordner seg.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Pussig at Krell kompetansen befinner seg i Trøndelag.
Forsikringsselskaper er vanligvis flinke til å henvise til verksteder.........som er rimelige.
Du har sannsynligvis en egenandel på 2-3000. En forsendelse til Trøndelag ødelegger ikke så mye i dette regnskapet.
Hvis det er en bagatell burde det være mange som er kompetente til å fikse feilen.
Er det mer alvorlig bør den kondemneres. Ofte dukker det opp "senskader" etter overspenning.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Pussig at Krell kompetansen befinner seg i Trøndelag.
Forsikringsselskaper er vanligvis flinke til å henvise til verksteder.........som er rimelige.
Du har sannsynligvis en egenandel på 2-3000. En forsendelse til Trøndelag ødelegger ikke så mye i dette regnskapet.
Hvis det er en bagatell burde det være mange som er kompetente til å fikse feilen.
Er det mer alvorlig bør den kondemneres. Ofte dukker det opp "senskader" etter overspenning.
Har vært i kontakt med både butikk som har solgt den aktuelle Krell'en jeg forespurte om den gangen, og Dalens som vel er et av de bedre verkstedene her nede på Østlandet, og det er grovt fortalt dette jeg fikk beskjed om. Dalens har kompetanse, men de får ikke tilgang til skjemaer. Men det er som det er, og må den sendes, så får jeg bare gjøre det.
Er ikke interessert i å overlate den til et "rimelig" verksted som ikke har kompetanse, deletilgang, eller skjemaer på denne forsterkeren. Den må repareres etter Krell's specs og med originale deler, ellers er det jo ikke en Krell lenger. Jepp, den må nok sendes.
Er mildt sagt veldig lite interessert i at den skal kondemneres, det er en knallbra forsterker.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg burde gjort bedre research, det ser ut som det har skjedd ting siden sist jeg undersøkte dette. Nå står Stylus Audio i Sverige oppført som distributør i Norge på Krell's egne sider.
 
Sist redigert:

Dottidott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2013
Innlegg
121
Antall liker
104
Sted
Fosen
Problem når en ikke vet hva som er i stykker og må reparere for å finne ut om mere er ødelagt. Forsikringen dekker frakt hvis de dekker skaden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Problem når en ikke vet hva som er i stykker og må reparere for å finne ut om mere er ødelagt. Forsikringen dekker frakt hvis de dekker skaden.
Man kan jo feilsøke og finne ut hva som er skadet? Får se hva de sier, har ikke fått noe svar fra forsikringen enda. Har også sendt en forespørsel om hvem som er autorisert verksted for det norske markedet.
 
Topp Bunn