Lyngens tråd - kjemisk fritt for americana, folk og country

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• DroneOn

Medlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    8
    Sted
    Bærum
    Jeg fortsetter å ignorere Spirit, forsøkte noen spor og det var ikke min greie. Fortsetter heller med litt Slint som er for post-rock som Kraftwerk er for Electronica eller noe sånt. Dette sporet er fra en essensiell 10".

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Takk for gratulasjoner! 42 er et ganske ufarlig steg opp så det gikk smertefritt. :)

Og takk for kommentarer om Spirit. Jeg har vært opptatt med jobb og andre ting for tiden, men kommer fort igang igjen.

Skal sjekke ut mer fra Randy og spesielt Potatoland som jeg ikke kjenner til. Hva slags type var Randy California?
    Hva slags type? Hva mener du? Her har du i alle fall fyren i bar overkropp ;):

Spirit-500x485.jpg

Ellers står det, egentlig bemerkelsesverdig, mye om ham i Wikipedia: Randy California - Wikipedia, the free encyclopedia

U

utgatt60135

Gjest
    Slint er godsaker, men de andre elektronica låtene ble litt kjedelig for meg må jeg si DroneOn. Da har jeg mer sansen for:

U

utgatt60135

Gjest
    Fra USA hopper vi over til nabolandet i nord. Til Canadieren Daniel Victor Snaith alias Caribou og tidligere Manitoba (han måtte endre navnt etter at Richard Manitoba fra The Dictators saksøkte han). Album under Manitoba har blitt relasert under Caribou.

Jeg ble ikke oppmerksom på Caribou før Swim, men Andorra ble veldig kritikerrost så det var vel hans gjennombrudd. Jeg liker den forrige The Milk of Human Kindness veldig bra, men det er Swim jeg synes er mest utaggerende og mest spennende. En veldig dyktig musiker og sanger som lager stemningsfull og intrikat, småsær elektronica med innslag fra både pop og dance.

caribou_swim_cover_art_hi-res.jpg

Odessa fra swim er den mest umiddelbare og en låt jeg bare ikke blir lei av.

Kaili er også veldig flott:

(dårlig lyd)

Hele plata er gjennomgående god, men også sistelåten skiller seg litt ut:

Andorra har et veldig flott coverbildet:

caribou-andorra-cover.JPG

Sandy er en flott låt derifra. Her i en live versjon:

Fra The Milk og Human Kindness er Yeti, Hello Hammershead og Bees flotte.

DroneOn

Medlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    8
    Sted
    Bærum
    Slint er godsaker, men de andre elektronica låtene ble litt kjedelig for meg må jeg si DroneOn. Da har jeg mer sansen for:
    Kjedelig?? Ok ok... post-rock eller hektisk electronica da, så skal jeg unngå min forkjærlighet for droner tror jeg, laaaangsooomt. Kjenner du dette gullkornet forresten?

U

utgatt60135

Gjest
    Da kjære lesere skal vi snurre godt på globusen og stoppe vest i Australia i den største byen Perth.

perth-skip-bins.jpg

Der bor denne karen;

Kevin+Parker+Sunset+Sounds+2011+Festival+Day+yIEsxDmdmIbl.jpg

Kevin Parker

Litt info om han kan leses her. Kevin Parker (musician) - Wikipedia, the free encyclopedia

Oppvokst med musikkinteresse i familien og begynte tidlig å spille, men tok universitestudie litt for å tilfredstille farens ønske men snudde på vei til eksamen da han ble signet av et plateselskap.

High-end :cool:...

Flere her fikk forhåpentlig med seg den meget gode debuten Innerspeaker?

Nå er Tame Impala ute med oppfølgeren Lonerism:

Mye av den samme musikken inspirert av 60- og 70-tallet. De spiller en slags moderne psykedelisk rock hvor vokalen er litt tilbaketrukket og pålagt mye klang. Han har selv spilt inn en god del matreriale på turne med Innerspeaker og også skrevet mye av låtene på veien. Han har sitt eget studio i perth, men har også denne gangen fått hjelp av produsenten Dave Fridmann (The Flaming Lips, Sleater-Kinney, MGMT mm).

Jeg fikk ikke helt draget på Lonerisme like som som Innerspeaker, men den har kommet seg betydelig. Den er trolig enda bedre? Jeg synes albumet er best i siste halvdel.

Tame_Impala_Lonerism_Cover.jpeg

Hør på herlige Feels Like Only Go Backwards;

Og Elephant groover skikkelig :cool:! Tenker fort på Black Sabbath her.

Nest siste låt er en av de bedre;

DEn vakre avsluttningen med Suns Coming Up minner litt om Beatles.

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Skjønner godt at denne Daniel Victor Snaith skiftet navn til Caribou, du kødder bare ikke med selveste Handsome Dick Manitoba, du gjør bare ikke det.

Får vel nesten anskaffe siste Tame Impala også. Likte veldig godt forrige album til å begynne med, men ble etterhvert irritert (uvisst hvorfor). Får gi de en tjangs til.

DroneOn

Medlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    8
    Sted
    Bærum
    Det rakk jeg ikke å høre på dessverre, får ta det om noen uker. Nå stikker jeg til Bali...

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Du store allstyrelse. Du har fylt år og det har gått meg hus forbi.:-(

Ja ja, lite å gjøre med det nå annet enn å gratulere deg på etterskudd.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg savner ofte ny hardere musikk som ikke er for kommersielle eller er i metal båsen. Her er det en ny utgivelse som låter tøft. Ganske så enkel rock/punk som funker godt om enn ikke alltid glimrende. Skal får seg endel runder hos meg i allefall. Og hos deg kanskje?

Kanadiere som visstnok er gode live.

metz-metz.jpg

Hør, hør : METZ by Metz on Spotify

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.372
    Torget vurderinger
    1
    Men hvodan klarer man å lytte til denne? Det er vel den mest inkompetente produksjopnen i musikkhistorien. Har aldri hørt dårligere lyd og den er for meg umulig å spille.

U

utgatt60135

Gjest
    Men hvodan klarer man å lytte til denne? Det er vel den mest inkompetente produksjopnen i musikkhistorien. Har aldri hørt dårligere lyd og den er for meg umulig å spille.

På hvilken måte mener du? Har aldri tenkt på den som noe verre enn rockeskiver jevnt over. Det er jo nesten aldri noe virkelig god lydkvalitet/produksjon i den sjangeren uansett så det skal ganske mye til før jeg reagerer. Har blitt vant til det og det er ikke noe å gjøre ved det. Prøve dog å bytte til annen lydkarakter i HiFi´n med å bytte ut alt, men mer behagelig lyd gikk på bekostning av "spruten og levendegjøringen" i musikken så jeg byttet tilbake igjen.

U

utgatt60135

Gjest
    Menomena har laget mange bra album, men det er debuten fra 2003 som sitter igjen som en plate jeg ikke går lei av. For å fortsette vandringen på kloden har vi nå bare hoppet rett over grensen til Portland i Oregon, USA.

Vis vedlegget 159796

Det er vel det mange ville kalt for indie rock. Egentlig er det jo bare alternativ rock som skiller seg litt ut fra lett å like rock for massene. Alternativ fra gammel rock og ikke-kommersiell. Så en slik plate vil aldri selge i hopetall, men er likefullt full av god musikk spør du meg. Egentlig ikke noe sær heller synes jeg. Bare litt mer kreativ og intrikat. Ok, vokalen er kanskje ikke verdens beste, men kler plata godt. Her er det ikke så mye enkeltlåter som skiller seg ut, men helheten som fascinerer. Herlig plate!

Om jeg alikevel skal trekke frem en låt så velger jeg Strongest Man in the World.

Her en live versjon:

I Am the Fun Blame Monster! Plus Nine B-Sides by Menomena on Spotify

U

utgatt60135

Gjest
    Sikret meg billetter til Tame Impala på Rockefeller neste fredag! ;)

Men akk... The XX med John Talabot som oppvarmer i november er alt utsolgt :( ....

John Talabot har laget en nydelig electronica plate i år som heter fin.

Så ta en tur til Spania. Jeg er så opptatt av geografien så. Beste gaven jeg noen gang har fått var et atlas da jeg var 15 år.

327339_10150419093976670_319265671669_8750239_459433858_o.jpg

Anbefales herved: Fin by John Talabot on Spotify

U

utgatt60135

Gjest

BRO Jeg husker veldig godt den dagen jeg gikk inn hos platekompaniet ved Klingenberg og fikk øye på dette coveret K:

Vis vedlegget 159883

EN Det var ett eller annet med dette coverbildet/CD´n SOC som gjorde at jeg bare ville like denne musikken eller at jeg intuitivt visste at IAL jeg ville like den. Der er litt svunnen tid dette allerede etter at Spotify og andre streamingtjenseter dukket opp. SCENE Gleden ved å troppe opp i butikken og snuse på plater man aldri har sett før og ta sjansen på å lytte på noen full av nysgjerrighet.

Vel, det var ganske snodig musikk dette. Krevende med veldig spennende. Jeg husker like godt følelsen av å mestre å komme innpå musikk som vrir på det som oppfattes normalt og la det bare strømme på i hodet mens jeg ruslet i gatelangs. Derved hadde jeg fått et forhold til musikkkollektivet fra Canada som er en sammenslutning av flere ulike band og som gjerne rulerer litt. 11 stk på det meste. Og det er alltid noe med første plata hørte selv om jeg nok må regne Forgot It In People som deres mesterverk. Den siste skiva deres skuffet meg mye så den har jeg ikke hørt stort på.

Jeg har lyst til å trekke frem et album det ikke har vært så stor oppmerksomhet rundt, men som jeg synes fortjener det. Kjempeflott album!

Vis vedlegget 159884

Broken Social Scene Presents: Spirit If... by Kevin Drew on Spotify

Vis vedlegget 159885

Sist redigert av en moderator:
    U

utgatt60135

Gjest
    Er det noen fans av Blonde Redhead her?

Jeg har vært veldig opphengt i den flotte Misery is a Butterfly uten å sjekke så mye av deres tidligere utgivelser. "23" har jeg ikke spilt så mye da jeg ikke har syntes at den var like fengende og deres siste tilskudd var ikke all verden, imo. Men så kom jeg nå over Fake can be just as good fra 1997 og der var det mye bra!! Nesten ikke til å kjenne igjen da de var mer eksperimenterende med støy (gitar) da.

Blonde Redhead består av to italienske brødre, Amedeo og Simone Pace oppvokst i Montreal og japanske Kazu Makino.

Hør f.eks på Symphony is treble:

Og Biopolar;

Elendig lyd, men kjekt med en live video.

Misery Is a Butterfly er jo spekket av flotte låter:

mis.jpg

U

utgatt60135

Gjest
    Tenkte meg det ja .....

Men er det noen som har hørt om en gruppe med 4 karer fra England som heter The Beatles da?

Det er stort sett bare to plater jeg hører fra dem. Den ene hakket bedre enn den andre. The Revolver er min favoritt foran Abbey Road. Det hvite har jeg ikke falt for og Sgt. Pepper synes jeg er oppskrytt, mens Rubbel Soul har mange flotte låter.

Sånn ser den beste plata ut;

61QsPmSOO9L._SS400_.jpg

Sjekk dem ut;

U

utgatt60135

Gjest
    Ang Tame Impala.

Ka syns du om siste plata?

Synes den er meget god den også. Muligens hakket bedre enn debuten? Liker spesielt Feels like we always go backwards og Elephant.

Skal på konsert med dem i morgen !!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte meg det ja .....

Men er det noen som har hørt om en gruppe med 4 karer fra England som heter The Beatles da?

Det er stort sett bare to plater jeg hører fra dem. Den ene hakket bedre enn den andre. The Revolver er min favoritt foran Abbey Road. Det hvite har jeg ikke falt for og Sgt. Pepper synes jeg er oppskrytt, mens Rubbel Soul har mange flotte låter.

Sånn ser den beste plata ut;

Vis vedlegget 160665

Sjekk dem ut;
    Har blitt veldig populært i det siste, har jeg lagt merke til, og nedvurdere Sgt.Pepper.

Men kanskje man måtte vært født og hørte på musikk den gang i 67 da den kom for og se hvor nyskapende og bra den var.
    Det hadde ikke vært gitt ut noe lignende før denne. Så den fortjener sin plass i musikkhistorien absolutt. Syns jeg.
    Progen spesielt har vel mye og takke denne for. Eller symfrock som det ble kalt den gangen.

U

utgatt60135

Gjest
    Det hadde ikke vært gitt ut noe lignende før denne. Så den fortjener sin plass i musikkhistorien absolutt. Syns jeg.
    Progen spesielt har vel mye og takke denne for. Eller symfrock som det ble kalt den gangen.
    Absolutt! Men pleier ikke å høre på musikk i dag på bakgrunn av musikkhistorien sånn til vanlig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn