Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har som sagt kjøpt ut en SDA2400 og har prøvd med å bruke en 2170 som pre med RP, men var ikke en suksess her. Liker det jeg hører med å kjøre en streamer digitalt rett inn i rumpa på 2400. Nå har jeg ikke så lang tid igjen før jeg må bestemme meg om jeg skal beholde 2400, eller ikke og har ikke tilgang på pre og streamere for å teste. Jeg vil kun bygge opp et godt anlegg for streaming trenger altså ikke analoge kilder.

    Hvis jeg baserer meg på digitalt hele vegen inn i 2400 er da en preamp noe poeng, kontra å bruke pengene på en topp streamer? Spør da jeg ikke forstår hvorfor jeg bør ha en pre når SDA 2400 uansett vil være DAC og lyd ut fra streamer kan justeres digitalt... Vil ikke en digital pre justere volum på samme måte?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Skal bare tilføye at jeg selvfølgelig kunne ta med forsterkeren til Hifiklubben for å teste men de har vel ikke en topp streamer i sortimentet pt....
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er litt dårlig med bilder her i Lyngdorf tråden, så jeg får kaste inn et bilde fra dagens morgenlytt med minstemann. Her går det i nyinnspillingen av Hakkebakkeskogen. Overraskende bra!
    IMG_7314.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ser uforskammet ryddig ut klovnen:cool: Hvor stor er stua deres egentlig? ser ut til at du har bra med plass der.
    Dette er "musikkstua". Ingen TV, rot og leker -det har vi nok av andre plasser i huset! Stua måler 5,2*7,3*3 (b*l*h). Fin størrelse til å spille musikk i.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var en meget positiv omtale - men jeg tenkte at det kanskje var enda mer "bevis" at en utvikler som Geir bruker dette i sitt eget oppsett. Tester i hifi blader har en tendens til å alltid være positive. De er bare positive i litt varierende grad.
    Det har du nok rett i - både ift. Fredriksen og til bladenes/nettstedenes bunnløse positivitet :) Ikke ofte vi ser en "slakt" eller en erkjennelse av middelmådighet. En sjelden gang tar What-Hifi bladet fra munnen og svinger sverdet, men det er svært langt imellom. Jeg trenger ikke å lese kritikk for kritikkens skyld, men det var underlig om hifi var den eneste bransje hvor alle produkter levde (mer eller mindre) opp til forventningene.

    Nå er jeg en "Lyngdorf'er" selv så jeg vet hva dette produktet står for - men å stole blindt på anmeldelsene er vanskelig. Nå må jeg erkjenne å ha gjort det også, idet jeg kjøpte GoldenEar-høyttalerne mine "uhørt", men den gamblingen gikk heldigvis bra!
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Geir bruker/har brukt en sterkt modifisert tact2.2 i utviklingen hvis jeg husker utsagnet hans rett. Der går han inn og legger inn manuelle justeringer. Om jeg ikke husker helt feil har han nå pensjonert tact,en og benytter seg av Trinnov. Mener det var det han fortalte meg:)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Geir bruker/har brukt en sterkt modifisert tact2.2 i utviklingen hvis jeg husker utsagnet hans rett. Der går han inn og legger inn manuelle justeringer. Om jeg ikke husker helt feil har han nå pensjonert tact,en og benytter seg av Trinnov. Mener det var det han fortalte meg:)
    Jeg tror det er riktig det alphamale skriver. Jeg kjenner Geir F littegrann og var en gang på hjemmebesøk hos ham for sikkert 20 år siden. Hørte på Multicell sammen med sterkt modifiserte Adyton forsterkere. Han hadde isolert leiligheten godt med flytende gulv og tak. Han spilte svinhøyt kl 2 om natten og det var veldig god og dynamisk lyd. Jeg kjøpte senere en stor dipol som han hadde hjulpet litt til med. Den hadde samme elementer som Multicell, men nesten 3 ganger så mange. Jeg pratet med ham om noen tips, og så viste det seg at både jeg og han hadde Tact RCS. Jeg hadde den gamle RCS 2.2 som var sjelden i Norge og formidlet via Peter Lyngdorf. Geir hadde både RCS 2.0 og 2.2X. Han visste om svakheter i signalveien som gav store forbedringer å fikse på. Så min 2.2 ble sendt til ham og den ble merkbart klarere lyden etterpå. Solgte den da jeg kjøpte 2200. Geir var blant de første som kjøpte Trinnov her hjemme, og det er nok denne han har som sin referanse til romkorreksjon.

    Har tenkt på om jeg skal ta kontakt med Geir angående seriøse forhandlere i mitt "nærområde" i Østerrike. Jeg var på en demonstrasjon av både Lyngdorf og Trinnov utenfor Stuttgart for 2 år siden. Det er litt over 2 timers kjøring fra meg. München er to timer unna og Zürich er en time unna. Geir F har brukt 2+2 sytemer i mange år nå basert på separate basshøyttalere og romkorreksjon. Det er likheter i filosofien med Steinway Lyngdorf sine store systemer virker det som, men Geir F var først ute.

    Eirik.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt om de nye Lyngdorf MH-2 og BW-2 er kommet til landet?Var jo føst snakk om januar. Sjekket litt om dette på et forum i England, og da var det antydet pris på 550 pund per stk for MH-2 og 850-1000 pund per stk for BW-2. Dette kan bli veldig bra i det rette rommet sammen med 2170 eller 2200 med RP. I mitt lille lytterom på 18m2 gulvflate og skråtak på ene siden burde to MH-2 være nok. Skal kontakte Klubben når jeg kommer tilbake til Stavanger om 1.5 uke.

    Har endelig fått koblet Focal Mini Utopia'ene. Min 2200 spiller som vanlig veldig åpent, mykt og oppløst i toppen. Ikke hardhet eller pågående diskant som flere har innvendinger mot Focal sine titaniumdiskanter. Men jeg får ikke perspektivet helt til. Kjøpte og en lasermåler for lettere å måle avstanden til høyttalerne og hjørnene. Har laget en spesiell ting som festes på koblingen ytterst på stangen til klypen på stativet. Da har jeg laget en vridbar holder som lasermåleren hviler på, og dreier den fram og tilbake på målepunktene. Er enn god tanke, menmåleren er ikke 100% i vater og da blir ikke laserstrålen snorbein. Må nok lage en knekt som måleren kan ligge på. Da skulle avstandene bli 100% riktige. Som Lydolf flere ganger har lært oss opp til, så er nøyaktig tidsforsinkelse av største viktighet. Spesielt med separate basshøyttalere.

    Skal prøve med både større og mindre avstand mellom høyttalerne. Der høyttalerne har stått nå fikk jeg det beste resultatet jeg noengang har hatt med mine selvbygghøyttalere. Der var perspektivet veldig bra før de ble koblet vekk. Er det noen som har et forslag til plassering? Rommet er 4.9 m bredt x 3.75. Pga skråveggen og de store basskassene står stativhøyttalerne sikkert 1.2 meter fra kneveggen på 1 meters høyde. Har hatt ca 2.5 meter fra senter mellom høyttalerne og ca 2.70m til lytteposisjonen. Har noen noen stalltips til å få et bredest mulig perspektiv og med stabilt fokus i tillegg? Har normalt vinklet høyttalerne slik at jeg ser rett på den uten å se sideveggene på høyttalerne.
     

    Oddvar

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bekkestua
    Noen som vil selge en SDA 2400?

    Evt tips til andre effektforsterkere jeg kan bruke på Coax utgangen?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.908
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt om de nye Lyngdorf MH-2 og BW-2 er kommet til landet?Var jo føst snakk om januar. Sjekket litt om dette på et forum i England, og da var det antydet pris på 550 pund per stk for MH-2 og 850-1000 pund per stk for BW-2. Dette kan bli veldig bra i det rette rommet sammen med 2170 eller 2200 med RP. I mitt lille lytterom på 18m2 gulvflate og skråtak på ene siden burde to MH-2 være nok. Skal kontakte Klubben når jeg kommer tilbake til Stavanger om 1.5 uke.

    Har endelig fått koblet Focal Mini Utopia'ene. Min 2200 spiller som vanlig veldig åpent, mykt og oppløst i toppen. Ikke hardhet eller pågående diskant som flere har innvendinger mot Focal sine titaniumdiskanter. Men jeg får ikke perspektivet helt til. Kjøpte og en lasermåler for lettere å måle avstanden til høyttalerne og hjørnene. Har laget en spesiell ting som festes på koblingen ytterst på stangen til klypen på stativet. Da har jeg laget en vridbar holder som lasermåleren hviler på, og dreier den fram og tilbake på målepunktene. Er enn god tanke, menmåleren er ikke 100% i vater og da blir ikke laserstrålen snorbein. Må nok lage en knekt som måleren kan ligge på. Da skulle avstandene bli 100% riktige. Som Lydolf flere ganger har lært oss opp til, så er nøyaktig tidsforsinkelse av største viktighet. Spesielt med separate basshøyttalere.

    Skal prøve med både større og mindre avstand mellom høyttalerne. Der høyttalerne har stått nå fikk jeg det beste resultatet jeg noengang har hatt med mine selvbygghøyttalere. Der var perspektivet veldig bra før de ble koblet vekk. Er det noen som har et forslag til plassering? Rommet er 4.9 m bredt x 3.75. Pga skråveggen og de store basskassene står stativhøyttalerne sikkert 1.2 meter fra kneveggen på 1 meters høyde. Har hatt ca 2.5 meter fra senter mellom høyttalerne og ca 2.70m til lytteposisjonen. Har noen noen stalltips til å få et bredest mulig perspektiv og med stabilt fokus i tillegg? Har normalt vinklet høyttalerne slik at jeg ser rett på den uten å se sideveggene på høyttalerne.
    https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/stativkompakt-hoyttaler/lyngdorf-mh-2-kompakt-hoyttaler/

    https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/lyngdorf-bw-2-subwoofer/
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som har hørt om de nye Lyngdorf MH-2 og BW-2 er kommet til landet?Var jo føst snakk om januar. Sjekket litt om dette på et forum i England, og da var det antydet pris på 550 pund per stk for MH-2 og 850-1000 pund per stk for BW-2. Dette kan bli veldig bra i det rette rommet sammen med 2170 eller 2200 med RP. I mitt lille lytterom på 18m2 gulvflate og skråtak på ene siden burde to MH-2 være nok. Skal kontakte Klubben når jeg kommer tilbake til Stavanger om 1.5 uke.

    Har endelig fått koblet Focal Mini Utopia'ene. Min 2200 spiller som vanlig veldig åpent, mykt og oppløst i toppen. Ikke hardhet eller pågående diskant som flere har innvendinger mot Focal sine titaniumdiskanter. Men jeg får ikke perspektivet helt til. Kjøpte og en lasermåler for lettere å måle avstanden til høyttalerne og hjørnene. Har laget en spesiell ting som festes på koblingen ytterst på stangen til klypen på stativet. Da har jeg laget en vridbar holder som lasermåleren hviler på, og dreier den fram og tilbake på målepunktene. Er enn god tanke, menmåleren er ikke 100% i vater og da blir ikke laserstrålen snorbein. Må nok lage en knekt som måleren kan ligge på. Da skulle avstandene bli 100% riktige. Som Lydolf flere ganger har lært oss opp til, så er nøyaktig tidsforsinkelse av største viktighet. Spesielt med separate basshøyttalere.

    Skal prøve med både større og mindre avstand mellom høyttalerne. Der høyttalerne har stått nå fikk jeg det beste resultatet jeg noengang har hatt med mine selvbygghøyttalere. Der var perspektivet veldig bra før de ble koblet vekk. Er det noen som har et forslag til plassering? Rommet er 4.9 m bredt x 3.75. Pga skråveggen og de store basskassene står stativhøyttalerne sikkert 1.2 meter fra kneveggen på 1 meters høyde. Har hatt ca 2.5 meter fra senter mellom høyttalerne og ca 2.70m til lytteposisjonen. Har noen noen stalltips til å få et bredest mulig perspektiv og med stabilt fokus i tillegg? Har normalt vinklet høyttalerne slik at jeg ser rett på den uten å se sideveggene på høyttalerne.
    Jeg har ikke hørt disse, men har hørt det minste Steinway-Lyngdorf systemet med små to-veis satelitter og 2*10" i hver sub. Det spiller meget pent og flott, men har klare mangler i forhold til totalt dynamikkområde og realisme i lydtrykk. I tillegg blir bassen litt monoton. Det er trolig for lite kabinett til de to 10" slik at de bruker eq for å utjevne frekvensgangen. Helt fint altså, men det geniale er elektronikken og ikke høyttalerne (til den prisen). Jeg ville på generell basis gått for en mer konvensjonell løsning med større kasser og mer membranareal. For de som vil ha det smått og diskret så er det nok noe av det bedre å oppdrive. Så, som alltid, valget avhenger av egne preferanser.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

    Oddvar

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bekkestua
    Men det jeg tror du kan gjøre er å anskaffe deg en brukt tdai 2200. På fixed vol. I bypass Vil den gjøre samme jobben. Og da har du 200w PR kanal
    Hmm. Ja, det er jo en løsning. Virker bare litt bakvendt å ha to stk integrerte.

    Jeg dreit litt på draget her nylig ved bruktkjøp av en TDAI 2170 og hadde avtalt kjøpet av en Nad M22, da jeg trodde jeg skulle få tilgjengelig to analoge utganger. Handelen av M22 måtte jeg dessverre kvele da jeg ikke ser en enkel og gunstig måte å koble dette sammen.

    Er det en mulighet å gjøre coax utgangen analog? En enkel DAC og koble den mellom effektforsterkeren (Det er vel slik SDA 2400 er bygget opp uansett)? Delay og slikt blir kanskje en issue, men det kan man korrigere med TDAI'en vel?
    Om jeg så får konvertert coaxen til analog, er det en fordel å bruke den på effektforsterkeren til høytalerene eller like greit å hekte på subben der?

    Foreløpig drifter jeg et par B&W CM5 S2, med en ny Arendal Sound 2 tilkoblet analog utgangen. Det ble forøvrig betraktelig ryddigere med litt Roomcorrection! ;)
    Jeg sikler på Arendal Sound 1723 Tower, men 4 stk 8" elementer trenger strøm for å gjøre jobben. Da ser jeg på Ncore forsterkere som beste alternativ mtp: varme, størrelse, effekt, pris
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Men det jeg tror du kan gjøre er å anskaffe deg en brukt tdai 2200. På fixed vol. I bypass Vil den gjøre samme jobben. Og da har du 200w PR kanal
    Hmm. Ja, det er jo en løsning. Virker bare litt bakvendt å ha to stk integrerte.

    Jeg dreit litt på draget her nylig ved bruktkjøp av en TDAI 2170 og hadde avtalt kjøpet av en Nad M22, da jeg trodde jeg skulle få tilgjengelig to analoge utganger. Handelen av M22 måtte jeg dessverre kvele da jeg ikke ser en enkel og gunstig måte å koble dette sammen.

    Er det en mulighet å gjøre coax utgangen analog? En enkel DAC og koble den mellom effektforsterkeren (Det er vel slik SDA 2400 er bygget opp uansett)? Delay og slikt blir kanskje en issue, men det kan man korrigere med TDAI'en vel?
    Om jeg så får konvertert coaxen til analog, er det en fordel å bruke den på effektforsterkeren til høytalerene eller like greit å hekte på subben der?

    Foreløpig drifter jeg et par B&W CM5 S2, med en ny Arendal Sound 2 tilkoblet analog utgangen. Det ble forøvrig betraktelig ryddigere med litt Roomcorrection! ;)
    Jeg sikler på Arendal Sound 1723 Tower, men 4 stk 8" elementer trenger strøm for å gjøre jobben. Da ser jeg på Ncore forsterkere som beste alternativ mtp: varme, størrelse, effekt, pris
    Jeg er redd du bare rører det til, ender opp med to volumkontroller og mer surr.
    Jeg bruker sda2400 til Adyton (via coax) og analog ut til aktive subber. Innebygd effekttrinn i 2170 har jeg da slått av og bruker den som ren preamp. Funker som bare det.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er ikke den ultimate løsningen jeg skisserte. Den er økonomisk og gir deg flere watt som pro.
    Cons er at man må inn å justere seg inn i en Tdai. Når den står i slave og gain fixed er den akkurat som en vanlig effektamp, men ser jo fortsatt ut som en pre/integrert.
     

    Oddvar

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bekkestua
    Det er ikke den ultimate løsningen jeg skisserte. Den er økonomisk og gir deg flere watt som pro.
    Cons er at man må inn å justere seg inn i en Tdai. Når den står i slave og gain fixed er den akkurat som en vanlig effektamp, men ser jo fortsatt ut som en pre/integrert.
    Ser poenget med en 2200, men for øyeblikket er det ikke noe TDAI 2200 eller SDA 2400 å finne brukt på Finn. Utvalget blir så mye større om jeg kan gå for en vanlig effektforsterker. Ellers er det vel andre merker som også har integrerte forsterkere med mulighet for "bypass" og låst gain såvidt jeg har fått med meg. Jeg ser det foreløpig bare som litt overkill med all den elektronikken jeg da ikke bruker, men må betale for.

    Hva med en liten dac uten volumkontroll? feks: Denne lille fra Hi-Fi klubben? Blir dette bare jalla, eller er det grei skuring?

    Mye gnål fra meg her nå, men skulle vel tro det var flere som både vil ha sub og ubegrenset med effekt og valgmuligheter til høytalerene sine?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke den ultimate løsningen jeg skisserte. Den er økonomisk og gir deg flere watt som pro.
    Cons er at man må inn å justere seg inn i en Tdai. Når den står i slave og gain fixed er den akkurat som en vanlig effektamp, men ser jo fortsatt ut som en pre/integrert.
    Ser poenget med en 2200, men for øyeblikket er det ikke noe TDAI 2200 eller SDA 2400 å finne brukt på Finn. Utvalget blir så mye større om jeg kan gå for en vanlig effektforsterker. Ellers er det vel andre merker som også har integrerte forsterkere med mulighet for "bypass" og låst gain såvidt jeg har fått med meg. Jeg ser det foreløpig bare som litt overkill med all den elektronikken jeg da ikke bruker, men må betale for.

    Hva med en liten dac uten volumkontroll? feks: Denne lille fra Hi-Fi klubben? Blir dette bare jalla, eller er det grei skuring?

    Mye gnål fra meg her nå, men skulle vel tro det var flere som både vil ha sub og ubegrenset med effekt og valgmuligheter til høytalerene sine?
    Du må huske at du allerede får et volumregulert digitalt signal inn fra 2170. Det vil nok gå å koble til en DAC og deretter kjøre linjesignal ut, men du mister kanskje litt kontroll med effekttrinnet.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt om de nye Lyngdorf MH-2 og BW-2 er kommet til landet?Var jo føst snakk om januar. Sjekket litt om dette på et forum i England, og da var det antydet pris på 550 pund per stk for MH-2 og 850-1000 pund per stk for BW-2. Dette kan bli veldig bra i det rette rommet sammen med 2170 eller 2200 med RP. I mitt lille lytterom på 18m2 gulvflate og skråtak på ene siden burde to MH-2 være nok. Skal kontakte Klubben når jeg kommer tilbake til Stavanger om 1.5 uke.

    Har endelig fått koblet Focal Mini Utopia'ene. Min 2200 spiller som vanlig veldig åpent, mykt og oppløst i toppen. Ikke hardhet eller pågående diskant som flere har innvendinger mot Focal sine titaniumdiskanter. Men jeg får ikke perspektivet helt til. Kjøpte og en lasermåler for lettere å måle avstanden til høyttalerne og hjørnene. Har laget en spesiell ting som festes på koblingen ytterst på stangen til klypen på stativet. Da har jeg laget en vridbar holder som lasermåleren hviler på, og dreier den fram og tilbake på målepunktene. Er enn god tanke, menmåleren er ikke 100% i vater og da blir ikke laserstrålen snorbein. Må nok lage en knekt som måleren kan ligge på. Da skulle avstandene bli 100% riktige. Som Lydolf flere ganger har lært oss opp til, så er nøyaktig tidsforsinkelse av største viktighet. Spesielt med separate basshøyttalere.

    Skal prøve med både større og mindre avstand mellom høyttalerne. Der høyttalerne har stått nå fikk jeg det beste resultatet jeg noengang har hatt med mine selvbygghøyttalere. Der var perspektivet veldig bra før de ble koblet vekk. Er det noen som har et forslag til plassering? Rommet er 4.9 m bredt x 3.75. Pga skråveggen og de store basskassene står stativhøyttalerne sikkert 1.2 meter fra kneveggen på 1 meters høyde. Har hatt ca 2.5 meter fra senter mellom høyttalerne og ca 2.70m til lytteposisjonen. Har noen noen stalltips til å få et bredest mulig perspektiv og med stabilt fokus i tillegg? Har normalt vinklet høyttalerne slik at jeg ser rett på den uten å se sideveggene på høyttalerne.
    Jeg har ikke hørt disse, men har hørt det minste Steinway-Lyngdorf systemet med små to-veis satelitter og 2*10" i hver sub. Det spiller meget pent og flott, men har klare mangler i forhold til totalt dynamikkområde og realisme i lydtrykk. I tillegg blir bassen litt monoton. Det er trolig for lite kabinett til de to 10" slik at de bruker eq for å utjevne frekvensgangen. Helt fint altså, men det geniale er elektronikken og ikke høyttalerne (til den prisen). Jeg ville på generell basis gått for en mer konvensjonell løsning med større kasser og mer membranareal. For de som vil ha det smått og diskret så er det nok noe av det bedre å oppdrive. Så, som alltid, valget avhenger av egne preferanser.
    Takk for innspillet.

    Det er akkurat det jeg frykter at det skal bli litt for pinglete. Spesielt når jeg har 2x13" Focalbasser på hver side i bunnsolide tunge kabinetter som spiller med veldig maktfull og dynamisk bass nå. Dynamikken og lydtrykket må man opp i store systemer som du har for å matche og overgå dette. Men lytterommet mitt er lite og en skulle tro at 10" boundary woofer vil være nok. Men er nok for lite headroom når eq må brukes heftig for å kompensere for så lite kassevolum. Føler merkelig nok ikke at rommet er for lite for bassene. Mine høyttalere faller av ganske fort under 40 hz, og jeg savner dypere bass. Jeg har avtalt kjøp av en Rythmik 15 direktedrevet servostyrt bass som har fått gode omtaler og jeg er imponert over hvordan den er laget. Får den veldig rimelig. Den får jeg nok ikke fraktet ned til Østerrike før til høsten når jeg kjører bil igjen. Men lurer på om den klarer jobben alene slik Lydolf bruker B&W DB-1. Der han deler en enkelt sub så høyt som 200hz 48 ordens filter. Jeg trenger kanskje en til 2200, men mulig jeg kan kjøre suben parallelt med bassene og bare ha deling på den oppover?

    Jeg er mye på farten men håper det blir en sjanse for å høre på ditt system. Tror at du kan konkurrere med høyttalere til over en million på mange områder og si at de andre mangler litt tyngde og trøkk i forhold til dine høyttalere. Martin Logan The Statement e2 er også et system jeg kunne ha levd godt med, men ikke i det lille rommet mitt.

    Håper at det blir litt oppmerksomhet rundt de nye høyttalerne til Lyngdorf. De fortjener det og prisen er ikke avskrekkende. Tror de kan passe godt inn i mange moderne hjem og dem som har normale små stuer. Skal i alle fall høre de nye bassene. W-210 bassene tror jeg hadde vært midt i blinken for meg, men de er omtrent umulige å oppdrive. Det minste Lyngdorf systemet steg vel i pris fra 150.000 til 250.000 i en jafs. Mye pga svak kronekurs.

    Kjekt i alle fall å se at det er litt liv i tråden igjen. Typisk rykk og napp aktivitet her inne.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    SDA 2175 bør jo fungere godt sammen med 2170, og den er rimelig. 2175 ble jo brukt sammen med 2200 som bassforsterker og har og ca samme effekt som 2200. Sikkert kraftig nok til dine høyttalere. Jeg bruker en Crown K2 som passer ypperlig sammen med Lyngdorf, og den danker ut de fleste forsterkerne til bassbruk når man ser på hvor mye kraft man får til en billig pris. 2x550 Watt i 8 ohm og 2x 800 Watt i 4 ohm. Den har heller ingen vifte som de fleste andre PA forsterkerne har.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    En liten presisering Eirik V; delefrekvensen jeg bruker er 140Hz med 8. ordens filter (48dB/oktav).

    Akkurat nå eksperimenterer jeg litt med 4. ordens filter, men da må jeg bruke 80Hz delefrekvens fordi ellers blir det lyd fra sub'en litt for langt opp i frekvens. Det kan virke som 4. ordens filteret er litt mer impulsaktig (mer punch i stortrommen), så vi får se hva jeg beholder.

    Fint låter det i begge varianter, uansett.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    En liten presisering Eirik V; delefrekvensen jeg bruker er 140Hz med 8. ordens filter (48dB/oktav).

    Akkurat nå eksperimenterer jeg litt med 4. ordens filter, men da må jeg bruke 80Hz delefrekvens fordi ellers blir det lyd fra sub'en litt for langt opp i frekvens. Det kan virke som 4. ordens filteret er litt mer impulsaktig (mer punch i stortrommen), så vi får se hva jeg beholder.

    Fint låter det i begge varianter, uansett.
    Da husket jeg feil. Men du testet kanskje høyere frekvenser og? Impulsvilligheten er jo viktig. Du har i alle fall hjulpet meg med å stille inn riktigere tidsforsinkelsene når avstanden til bassene regnes fra selve frontveggen. Det har gitt bedre dynamikk og impulsrespons hos meg . Men jeg vurderer å bygge hjørnekasser til bare en 13" per side og, som jeg innbiller meg vil være den ideelle plasseringen med tanke på å unngå reflektert lyd fra bassene.
     

    Skaiaa

    Fersking
    Ble medlem
    31.07.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Bodø
    Melder meg inn i forumet og inn i Lyngdorfs venner! Har noen her opplevd at mains switchen på TDAI2200 har sluttet å virke? Har kontaktet Lyngdorf og venter på svar, men er nyskjerrig på om noen har løst dette problemet egenhendig.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Melder meg inn i forumet og inn i Lyngdorfs venner! Har noen her opplevd at mains switchen på TDAI2200 har sluttet å virke? Har kontaktet Lyngdorf og venter på svar, men er nyskjerrig på om noen har løst dette problemet egenhendig.
    Har du kontaktet meg? Ser ingenting til det. Kanskje skal du prøve en gang til?
     

    Skaiaa

    Fersking
    Ble medlem
    31.07.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Bodø
    Melder meg inn i forumet og inn i Lyngdorfs venner! Har noen her opplevd at mains switchen på TDAI2200 har sluttet å virke? Har kontaktet Lyngdorf og venter på svar, men er nyskjerrig på om noen har løst dette problemet egenhendig.
    Har du kontaktet meg? Ser ingenting til det. Kanskje skal du prøve en gang til?
    Heisan. Nei, har ikke kontaktet deg direkte. Det var ment som et generelt spørsmål på forumet, da jeg regner med at det er en flere her som er godt kjent med Lyngdorf sine forsterkere.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Melder meg inn i forumet og inn i Lyngdorfs venner! Har noen her opplevd at mains switchen på TDAI2200 har sluttet å virke? Har kontaktet Lyngdorf og venter på svar, men er nyskjerrig på om noen har løst dette problemet egenhendig.
    Jeg har ikke opplevd det. Hvis du skrur av lokket på forsterkeren så husk at den på mange måter er litt av en radiosender pga Klasse D forsterkeren. De sier selv at de har lagt mye arbeid i å gjøre den "tett" så pass på at du ikke ødelegger det.
     

    Skaiaa

    Fersking
    Ble medlem
    31.07.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Bodø
    Takk for tips, Lydolf.
    Da har jeg fått svar og reparert knappen. Var ganske greit å gjøre selv. Skal ta å legge ut svaret fra Lyngdorf litt senere.
     

    Skaiaa

    Fersking
    Ble medlem
    31.07.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Bodø
    Takk for tips, Lydolf.
    Da har jeg fått svar og reparert knappen. Var ganske greit å gjøre selv. Skal ta å legge ut svaret fra Lyngdorf litt senere.
    Hi Marius
    The problem is most probably that the switch has been pushed so far into the cabinet that the button cannot activate it

    An easy fix is to mount a rubber gasket on the button as per the attached photos – this will allow the button to activate the switch without problems.

    Best regards
    Lyngdorf Audio
    Flemming Smith


    "Noen" har visst vært litt har i trykkinga. Da er den i det minste barnesikra for fremtiden. (Har foto fra lyngdorf, men usikker på regler for å legge ut her)
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Heisann!
    Jeg har IKKE Lyngdorf selv, men som gammel kunde i hi-fi klubben, så har alltid merket hatt en sterk tiltrekningskraft.
    Nå ligger det en Tdai 2200 til 12 000 på finn. Samtidig ligger det en Naim Supernait 2 på torget til 18 000,- Er det noen som har prøvd disse mot hverandre?
     

    dkxdn

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    12
    Antall liker
    4
    Sted
    Danmark
    Hej

    Jeg har et ønske om at editere/lave min egen Voicing kurve men ved ikke helt hvad der skal til?
    Seriel kabel + SW ?

    Bruger Hornlyd skrev for lang tid siden følgende:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/74170-lyngdorf-tdai-2170-a.html
    Disse 6 kurvene kan skiftes ut med mange alternative som du laster inn fra pcn din. Du kan lese litt om det i manualen: http://lyngdorf.com/images/stories/D...n manual.pdf
    Jeg har klart å hacke disse kurvene slik at jeg i en Excel regneark makro kunne kontrollere EQn til minste detalj. Dette kan Lyngdorf i Danmark gjøre også (noe de velvillig gjør innen rimelighetens grenser). Her kan du da lage en endelig kurve som et skreddersydd ditt anlegg. Litt tungvindt men dog perfekt når du kommer i mål.

    Har nogen en lille guide til dette ?
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk følgende svar fra salgsdirektør for Steinway/Lyngdorf (norden, antar jeg):

    "...Beklager – men der er INGEN mulighed for at lægge specielle voicings ind I en TDAI-2170..."

    Om det er sant vet jeg ikke, men det virker som om guidene rundt dette handler om 2200, og ikke 2170.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fikk følgende svar fra salgsdirektør for Steinway/Lyngdorf (norden, antar jeg):

    "...Beklager – men der er INGEN mulighed for at lægge specielle voicings ind I en TDAI-2170..."

    Om det er sant vet jeg ikke, men det virker som om guidene rundt dette handler om 2200, og ikke 2170.
    Det er nok dessverre riktig.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    236
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg kan tolke det nevner han på side 27 i denne tråden at han ikke fikk anledning til å teste det på 2170.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn