Lyngdorf / TACT

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
629
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Det skal gå helt greit å bruke programmet uten kaliberingsfil.
Brukte kalibrering når jeg hadde 2.0 men droppet det med 2.2.

Startet opp det gamle programmet nå, og det startet uten problemer med "mic: not installed"
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det skal gå helt greit å bruke programmet uten kaliberingsfil.
Brukte kalibrering når jeg hadde 2.0 men droppet det med 2.2.

Startet opp det gamle programmet nå, og det startet uten problemer med "mic: not installed"
Mange takk!
Skal prøve.
Må innrømme at jeg ikke har testet pga av at jeg tilfeldigvis først leste et innlegg på et diskusjonsforum fra en kar som ikke fikk brukt programmet og bare fikk feilmeldinger før han hadde installert nevnte fil (programmet starter dog greit opp) :-[
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Har endelig fått hørt RoomPerfect...

Brukte en og en halv time hos klubben med medbrakt musikk. Var satt opp med B&W 703 (tror jeg), ikke en høyttaler som imponerte meg. Lyngdorf UTEN RoomPerfect spilte bedre med B&W 805 (tror jeg!).

Anyways; på all musikk jeg spilte (alle sjangre) var resultatet i mine ører bedre med enn uten RP. RP rydder opp i bassen - på noen kutt var det dramatisk, på mindre basstunge kutt var forskjellen tilsvarende mindre.

Verdt 16.000? Hm. Rommet hos klubben er definitivt bedre enn mitt betonghelvete - kanskje vil RP gjøre enda mer ut av seg hos meg. 16.000 for forberdringen jeg hørte i AKKURAT DETTE DEMO-ROMMET er neppe veldig god valuta for pengene på 80 % av innspillinger. I et ANNET rom kan RP trolig være en veldig god investering.

Jeg vil ikke påstå at jeg har gull-ører, men personlig hørte jeg ingenting negativt ved RP; systemet la ikke til ulyd, for å si det slik. En medbrakt audiofil mente han kunne høre noe negativt ved hvordan vokalisten ble presentert, men jeg forstod ham dithen at han totalt var enig i at RP var en forberdrende faktor.

16.000 er mye penger. Til forskjell fra kabeldebatten; her er det UTVILSOMT lett å høre at noe skjer ved A/B-testing!

Jeg vil tippe at RP kan gjøre underverker for noen rom - og at et godt tunet rom (selvsagt) ikke trenger RP.

Mitt lille dilemma: Skal jeg kjøpe bassforsterker til Gallone som betyr dypere bass - eller RP som rydder opp i problemene som dyp bass skaper...

Hørte jeg noen si "Begge"? Satan; vik fra meg :)

B&W 703 - er det bare jeg som føler at den ikke holder mål? 805 må være bedre - enig?
 
A

Antonx

Gjest
Har endelig fått hørt RoomPerfect...

B&W 703 - er det bare jeg som føler at den ikke holder mål? 805 må være bedre - enig?
Jeg er ikke enig. Prøv dem med en annen forsterker enn Lyngdorfen så tror jeg du får et annet inntrykk. Jeg tror begge produktene gjør seg bedre med andre partnere.

Det virket for meg som at de begge trenger å matches riktig for å få ut potensiale sitt og det tror jeg er høyt for dem begge.

Det finnes produkter som er lettere å matche tror jeg.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Jeg er ikke enig. Prøv dem med en annen forsterker enn Lyngdorfen så tror jeg du får et annet inntrykk. Jeg tror begge produktene gjør seg bedre med andre partnere.

Det virket for meg som at de begge trenger å matches riktig for å få ut potensiale sitt og det tror jeg er høyt for dem begge.

Det finnes produkter som er lettere å matche tror jeg.
Det er iallefall sikkert at Lyngdorfen trenger å matches med riktige høyttalere... Jeg måtte selge mine Sonus Faber Concerto Grand Piano (de originale), som låt ...slankt og litt uengasjert, og bytte til Gallo 3.1 fra Morten. Hadde da med meg TDA opp til ham. VESENTLIG bedre resultat! Har ingen teorier om hvorfor TDAen kanskje er litt sær - danske highfidelity var inne på det samme; den MÅ høres med de aktuelle høyttalerne; viktigere enn ellers...
 
T

timc

Gjest
805s er vesentlig bedre en 703. Ikke like mye bass så klart, men resten er i en annen klasse.

Mvh
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
805s er vesentlig bedre en 703. Ikke like mye bass så klart, men resten er i en annen klasse.

Mvh
Enig.

Jeg tror begge produktene gjør seg bedre med andre partnere.

Det virket for meg som at de begge trenger å matches riktig for å få ut potensiale sitt og det tror jeg er høyt for dem begge.

Det finnes produkter som er lettere å matche tror jeg.
Dette stemmer godt med mine erfaringer også.

Min oppfatning er ikke at B&W eller Lyngdorf er dårlige produkter av den grunn, men rett og slett at når disse to merkene jobber sammen. Så blir for mye av det gode.... ;)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.437
Antall liker
11.263
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
hei
skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men siden du spør: Dersom du opplever at Gallo/ Lyngdorf er en god match, ville jeg brukt pengene til å kjøpe en gallo subforsterker. Etter å ha plassert høyttalerne i rommet på nytt, kan du finjustere output fra Lyngdorf med mikrofon og PC. Denne prosessen er mer omstendlig enn room perfect, men burde kunne gi deg 80-95% av resultatet.

mvh
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.227
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg har en TacT SDAI2175,og vurderer å oppgradere til storebror 2200.(rimeligste versonen).
Er veldig fornøyd med forsterkeren,men den savner evnen til å få fram et stort 3D lydbilde,og sammenlignet med andre dyrere forsterkere kan det virke som SDAI2175 har et tynt slør foran lytter og høyttalerene som kan virke noe analytisk i stedet for musikalsk åpenhet.
klarer 2200 å få fram de kvalitetene jeg ønsker?

Er det noen som kan beskrive hva som blir bedre med 2200.Den har jo innebygd dac.hvor god er den sammenlignet med en cd spiller.
Hva holder som å bruke som drivverk for 2200.
Vil jeg høre forskjell om jeg bruker en high end cd spiller som drivverk fremfor en 2k Pioneer dvd spiller.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.227
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Noen som muligens vil bytte 2175 mot 2200 mot mellolegg? :p :p
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Noen som muligens vil bytte 2175 mot 2200 mot mellolegg? :p :p
Jeg har en TDA2200 - og jeg kan tenke meg å bytte til 2175, mot et mellomlegg.

Er 40 000 greit?

:)

Om du vil høre på TDA2200; ta med deg høyttalerne dine. Jeg måtte selge et par Sonus Faber... Lever nå godt med Gallo 3.1 fra Morten i Norsk Audio Teknikk. Tok da med meg forsterkeren til ham og hørte på.
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Har forresten noen et no nonsene svar på dette:

Hva kan man oppnå med RoomPerfect som man ikke kan oppnå med de innebygde løsningene (med bruk av mirofon og PC)? Jeg spør IKKE om brukervennligheten, men om hva som er den fundamentale forskjellen.

Btw; Gallo 3.1 og Lyngdorf er en VESENTLIG bedre kombinasjon enn mine gamle Sonus Faber og dansken... ...selv uten 100 timers innspilling av Galloene :)
Hei.
Jeg spurte Lyndorf (Mosgaard) om dette. Synes spm var relevant siden jeg mener jeg har fått sving på den "manuelle TDA`n"- og ante at RP modulen lot vente på seg og ville koste adskillig mer enn vi var forsepeilet i starten. ( puh.. en av forumets lengste?)
Svaret var at RP vil gi et bedre resultat enn det jeg greier med TDA selv.
Tja.. Jeg tror jeg kommer til å låne meg en TDA med RP før jeg sende min til Danmark.
Liker ikke å miste de manuelle eq seksjonene som man foreløbig gjør med den nye TDA med RP.

Mvh BA
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Bittelitt off topic dette men... Alle dere som har TDA 2200+ ;prøv en firmvare oppgradering! Hadde 1.0 og etter en oppgradering har jeg fått noen nye ting å leke med bla.a navngi innganger;dimming av volumdisplay. Dessuten;jeg synes faktisk lyden var bedre! Tightere i bassen samt bedre "soundstage"(luftigere?)
Ellers er jeg enig som det skrives her "Roomperfect" ble rett og slett for dyr for meg! Håper de firer litt på prisen etterhvert.
Ellers er jeg dypt uenig i noe her også. BW 803d spiller nydelig med Lyngdorfen!
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Hehei. Lenge siden det har vært liv i dette emnet. Fikk faktisk advarsel om at det var over 120dager siden sist innlegg ;). Men jeg er på vei til å handle meg dette:

Lyngdorf DPA-1 og SDA2175. Velger denne løsningen kontra 2200 fordi jeg da får mer frihet senere ved oppgradering av effekttrinn o.l.

Høyttalere, må si jeg er usikker her, Dali Mentor 8 og MS4 er i kikkerten. Men B&W 803s og 804s er også under oppsyn ;). Gleder meg til å få testet det forskjellige :).
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
7
Hei!
Er det noen her som har prøvd Lyngdorf med Sonos som kilde?
Er det slik å forstå at Lyngdorf-forsterkerne har digital inngang slik at jeg kan bruke digitalkabel direkte fra Sonos til forsterker?
Jeg har per i dag Sonos tilkoblet en Arcam A90 forsterker via en Benchmark DAC1, og med Dali Mentor 6 som høyttalere. Snuser på muligheten for å bytte ut DAC+forsterker med en Lyngdorf, men vet ikke om en slik forsterker vil erstatte begge disse på en god måte? Hva sier dere?
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Gimsegutten skrev:
Hei!
Er det noen her som har prøvd Lyngdorf med Sonos som kilde?
Er det slik å forstå at Lyngdorf-forsterkerne har digital inngang slik at jeg kan bruke digitalkabel direkte fra Sonos til forsterker?
Jeg har per i dag Sonos tilkoblet en Arcam A90 forsterker via en Benchmark DAC1, og med Dali Mentor 6 som høyttalere. Snuser på muligheten for å bytte ut DAC+forsterker med en Lyngdorf, men vet ikke om en slik forsterker vil erstatte begge disse på en god måte? Hva sier dere?
Jeg bruker en Lyngdorf TDAI2200 med roomperfect sammen med sonos zp80. Fungerer helt glimrende. En slik Lyngdorf forsterker er i praksis en dac og integrert forsterker i samme boks. Faktisk blir de analoge signalene den eventuelt skulle motta (f.eks fra vinyl) kjørt gjennom en analog til digital konverter (adc) før signalet går videre inn i forsterkeren. En TDAI2200 vil erstatte og med meget god margin overgå din nåværende løsning. I tillegg vil du få elektronisk delefilter, eq og mulighet for roomperfect om du skulle ønske det.

PS! Jeg har tidligere jobbet i Hi-Fi Klubben og du får ta mine uttalelser med sunn skepsis og teste en slik forsterker før du kjøper. ;)
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
7
Vegard Ostensjo skrev:
Jeg bruker en Lyngdorf TDAI2200 med roomperfect sammen med sonos zp80. Fungerer helt glimrende. En slik Lyngdorf forsterker er i praksis en dac og integrert forsterker i samme boks. Faktisk blir de analoge signalene den eventuelt skulle motta (f.eks fra vinyl) kjørt gjennom en analog til digital konverter (adc) før signalet går videre inn i forsterkeren. En TDAI2200 vil erstatte og med meget god margin overgå din nåværende løsning. I tillegg vil du få elektronisk delefilter, eq og mulighet for roomperfect om du skulle ønske det.

PS! Jeg har tidligere jobbet i Hi-Fi Klubben og du får ta mine uttalelser med sunn skepsis og teste en slik forsterker før du kjøper. ;)
Takk for svaret! Da fungerer dette omtrent slik jeg trodde. Høres ut som det kan være verd å prøve å deponere hjem en slik. Det er vel bare slik jeg kan finne ut av hva jeg får igjen lydmessig. Virker veldig spennende!
 
Topp Bunn