Lyngdorf DPA-1 vs Quad 2905, et forsøk på å posisjonere seg.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.322
Antall liker
10.862
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
I utgangspunktet er dette ikke sammenlignbare produkter, men jeg tror likevel at det kan være nyttig å forsøke. Elektrostatene er 50 år gammel teknologi- raffinert og foredlet.
DSP er kanskje 15 år gammel i kommersiell utgaver, og tilhører fremtiden.(tror jeg).
I den siste måneden har jeg først hatt Quad på hjemlån, og når mine egne høyttalere var koblet opp igjen, tok jeg ut min pre og erstattet den med Lyngdorf sin pre/ ad/da- konverter/ romkorreksjon/ digitalt delefilter. (ja, denne saken er en sveitsisk lommekniv i anlegget)

Jeg jobbet selvfølgelig med høyttalerplassering og sammenlignet digital/analog signalet på lyngdorfen, men ellers satte jeg bare begge komponenter inn i anlegget som ellers fikk være som det var. Anlegget mitt kan beskues i denne tråden.

Kort fortalt gav quadene den beste lyden jeg har hørt i eget anlegg, og er noe av det beste jeg har hørt, punktum. Noe i meg vil ha disse høyttalerne og ønsker det sterkt. Likevel leverte jeg de tilbake. Hvorfor? De krever mye. De er svært store, så store at de får rommet til å virke mindre. Peisen forsvsant ute av syne bl.a. Du må jobbe veldig for å få de til å yte optimalt, og noe ved dem gjør at jeg ikke vil finne meg i å lytte til 92% av potensialet til disse. Slik jeg ser det er det altså Quadene som setter betingelsene om du først velger å ta de i hus. Om du lar de gjøre det, vil du bli belønnet med en himmelsk lyd i en nokså snever sweet spot. Dette er altså høyttalere til et dedikert lytterom for en person, og ikke noe å ha på stua. Slik jeg lever i dag krever disse høyttalerne mer enn jeg er villig til å gi de. Kanskje er jeg ikke hekta nok på basillen?

Lyngdorf hadde den stikk motsatte effekten i anlegget. Den er, slik jeg ser det, lagd for å gi 90% av godlyden til 90% av lytterne. Jeg har konkludert med at jeg er for hekta på basillen til å ha glede av Lyngdorf sin romkorreksjon. Hvorfor?
Den er så enkel å bruke at hvem som helst kan gjøre det. Et kvarter etter oppkobling kan du høre resultatet. Og det er et godt resultat. Det blir for enkelt for meg. Jeg har jobba med rom, plassering og matching for å komme dit jeg er i dag. Det er hobbyen min, og den vil jeg ikke ta bort. Tida jeg bruker på det opplever jeg som verdifull, og resultatene gir meg glede. Lyngdorf korreksjonen viser at den utførte 9% korreksjon i anlegget mitt. Jeg prøvde med ”dårligere” høyttalerplassering, og da ble prosenten mye høyere. Jeg prøvde ”global” korreksjon opp i mot ulike fokus spots, uten å høre nevneverdige forskjeller hjemme hos meg. Jeg har altså fått til mye av det den gjør på andre måter. Hva så med resultatet? Bass ble noe mer homogen, dypere og mer punch. Oppløsning, detaljer og såkalt ”luft” ble det mindre av. Jeg opplever at musikken engasjerer meg mer slik jeg har det til daglig. Jeg tror at med videre jobbing så vil jeg oppnå bedre resultater en det Lyngdorf enheten gjorde. Jeg hørte ingen nevneverdig forskjell på å ta ut signalet fra min EMP-1 digitalt eller analogt. Jeg mistenker derfor dac’en for å sette sitt preg på lyden. Min smak er nok også en faktor.
Jeg tror denne teknologien fortsatt er under utvikling, og det varer nok ikke lenge før ”alle” anlegg gjør DSP. Potensialet er stort, og selv har jeg bare prøvd to generasjoner Lyngdorf , samt Copland sin ad/dsp/da boks.

Kjæresten min likte Lyngdorf. Den gir god lyd, nærmest uavhengig av hvor i rommet (eller naborommene) du befinner deg. Hun liker å bevege seg rundt mens hun hører på musikk. Quadene gav en flat og uinspirerende lyd så lenge du ikke sitter i sweet spot, og det er ikke hennes greie. Da er mine egne Gradient Revolution nærmere.

Om jeg skulle ta prioritere hobbyen min enda høyere enn jeg gjør, ville jeg gå for Quad og eget lytterom, om jeg av en eller annen årsak måtte la hobbyen min ta mindre plass (barn, økonomi, endrede prioriteringer) ville jeg ikke nøle med å gå for Lyngdorf, eller noe lignende.
Slik det står i dag er nok løsningen å jobbe videre. Aktivt analogt delefilter, alternativt endre det passive filteret, og vurdere oppgradering av dp a1, kanskje biampe, og kanskje gjøre noe med høyttalerkabinettet og koblinga mellom topper og bunn. Mer moro er det også!

Mvh

Bernt (tulling, men ikke fullstendig sprø)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Veldig interessant å lese.
Har litt av dei same kjenslene for Quad 2905, som eg truleg kjem til å satse på straks eg har eit dedikert lytterom med plass nok til at dei kan stå plasserte med fire meter mellomrom. Dei vart litt valdsame i mi vesle stove på 41 m2...
Lyngdorfen har eg fått demonstrert, men ikkje testa ut. Eg er nok meir orientert mot å finflytte elektrostatar, matche rørforsterkarar, og blodtrimme vinylriggar. Likevel har eg stor sans for det lettvinte, særleg når det fungerer...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Hvis 2905 er for dominerende, så finnes det jo alltids 2805....

Ellers har jeg motsatt innstilling til problemet, jeg kan greit leve med at elektrostatene ikke får utløst sitt fulle potensiale i mitt rom, bare jeg får ha quad-lyd i stua. ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.128
Antall liker
10.590
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Et velfungerende elektrostat oppsett er ikke ueffent :)

Fint å lese inntrykkene dine Burnt..
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.424
Antall liker
12.956
Rhesus skrev:
Hvis 2905 er for dominerende, så finnes det jo alltids 2805....

Ellers har jeg motsatt innstilling til problemet, jeg kan greit leve med at elektrostatene ikke får utløst sitt fulle potensiale i mitt rom, bare jeg får ha quad-lyd i stua. ;)
Bifalles ;D ellers kan du jo leke med et par brukte ESL-63 så lenge Burnt Island ;)
Jeg har som Rhesus ytrer i praksis levd med Quad ESL-63 i mange år hvor de har spilt musikk under høyst varierte forhold.
Men når det først spiller så er det full ståpels, samt ro fordi Quad er så gode på å spille musikk rent og ubesværet innen sin frekvens sfære.
Ikke glem å stille dem kliss inntil sidevegg med litt "toe-in", litt tiltet bakover, samt minium 1,5m fra bakvegg.
"Then you are in for a BIG surprise man" 8) ;D

Lykke til med abstinensene og galskapen.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.322
Antall liker
10.862
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Plasseringa jeg endte med var nær identisk med det du beskrev powerpoint. Jeg fikk en himmelsk lyd i sweet spot. Men da var ikke stua vår stue lenger. Kun et fantastisk lytterom for en person. Det ble litt drøyt, selv om lyden ble bedre enn jeg forestilte meg. Det er noe som skjer når du får store paneler. Lyden blir fullskala. Dypt gikk de også.
Har hørt 2805 også, men ikke hjemme. De er jo ikke like høye, formen er mer behagelig (nærmere gyldne snitt kanskje?) og spiller svært godt. De er fortsatt brede da, og kan jeg leve uten de laveste hz? Vet ikke.

mvh
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.424
Antall liker
12.956
Burnt_Island skrev:
Plasseringa jeg endte med var nær identisk med det du beskrev powerpoint. Jeg fikk en himmelsk lyd i sweet spot. Men da var ikke stua vår stue lenger. Kun et fantastisk lytterom for en person. Det ble litt drøyt, selv om lyden ble bedre enn jeg forestilte meg. Det er noe som skjer når du får store paneler. Lyden blir fullskala. Dypt gikk de også.
Har hørt 2805 også, men ikke hjemme. De er jo ikke like høye, formen er mer behagelig (nærmere gyldne snitt kanskje?) og spiller svært godt. De er fortsatt brede da, og kan jeg leve uten de laveste hz? Vet ikke.
mvh
Ja, der kan du se. Morsomt!
Tror nok du klarer å leve lykkelig sammen med ESL-2805 uten det aller dypeste subsoniske elefantbulderet hehehe... 8)
Hvor mange vinyl og CD-skiver inneholder informasjon der nede?
I værste fall kan du kjøre på med gradient subber, og Lyngdorf romkorreksjon til hverdag og fest vet du ;)
Quad spiller musikk som få andre kreasjoner makter i mine ører.
Men så var det å få til det "gyldne snitt" med samboeren da ???
Det er noe hele tiden ;)
 
Topp Bunn