Lykkeland, Stavangerensembelet, og Titanic

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Følger med på serien Lykkeland på NRK. Er endel musikalske innslag der. I går ble jeg nokså entusiastisk.
På slutten av episoden spiller bandet "Kan`kje finna fingen". Måtte etterforske litt og fant ut at det var en låt fra Stavangerensembelet.
Hel ukjent for meg.
Spol frem til 3:15 og nyt musikk og fremføring! Er ganske sikker på at jeg hører noe Gentle Giant sound også, de første sekundene av sangen...

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Titanic er et annet norsk band (Oslo) som spilles i serien. Knalltøff musikk!
 
Sist redigert:

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Kan tenke meg det ja...😝
Har jo hørt om Mods da...

Det er åpenbart ikke Stavangerensembelet som spiller i serien men bandet spiller veldig bra. Også imponert over vokalen til skuespilleren i serien. Tror ikke han kan være helt ukjent med å synge i band. Men, vanskelig å slå den rølpete vokalen til Frode Rønli!
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.251
Antall liker
9.068
Ingen som opplevede Stavangerensemblet og Froddi vil glemme det, en helt unik vokalist. Og tekstene, helt fantastiske!

Har ikke tenkt på Gentle Giant når jeg hører på men Anders Bru spilte jo i Barock før Ensemblet og der var det opptil flere som hadde Gentle Giant på favorittlisten sin. Har selvfølgelig alle platene. Det har jeg av Titanic også når jeg tenker meg om.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Veldig bra serie, synes jeg. Musikkinnslagene er et pluss og det var visstnok en overraskelse i forb m audition at disse skuespillerne var såpass gode vokalister.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Veldig bra serie, synes jeg. Musikkinnslagene er et pluss og det var visstnok en overraskelse i forb m audition at disse skuespillerne var såpass gode vokalister.
Stilig, en egen fakta og fiksjon side for serien. Det hadde jeg ikke fått meg meg.

Og denne fra Titanic. Helt utrolig fet!

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ikke begynt på sesong to, men Stavangerensemblet var jo aldeles fantastiske live (Froddien hadde et helikoptermikrofon-triks. Han gjorde vannrette greier der Roger Daltrey nøyde seg med loddrett).
Kvikke Kanin er en evig favoritt på plate. En slags rocknrollfunk med jazz-altsax med en liten dæsj Maceo Parker i (ok, jeg spilte altsax selv på den tiden...). Og teksten da. Stavangerensemblet fikk tekster fra områdets fremste moderne lyrikere, så det er ikke rart at det ble som det ble.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Ingen som opplevede Stavangerensemblet og Froddi vil glemme det, en helt unik vokalist. Og tekstene, helt fantastiske!

Har ikke tenkt på Gentle Giant når jeg hører på men Anders Bru spilte jo i Barock før Ensemblet og der var det opptil flere som hadde Gentle Giant på favorittlisten sin. Har selvfølgelig alle platene. Det har jeg av Titanic også når jeg tenker meg om.
Anders Bru har vel enda posisjonen som muligens beste gitarist fra Stavanger traktene og Froddi er en man neppe glemmer, synd han aldri tok det helt ut
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.492
Antall liker
13.673
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Anders Bru har vel enda posisjonen som muligens beste gitarist fra Stavanger traktene og Froddi er en man neppe glemmer, synd han aldri tok det helt ut
Froddien tog heilt av når dei spelte på Håbetfestivalen (i 1980 trur eg), den gongen det var på Håbet.
Han klatra i høgtalarriggen og var heilt propell. Lydnivået var såpass at me var fleire som trekkte bak eit stykke.
(Det var og første gongen eg høyrte Dexys Midnight Runners live. Den blåserekkå va heilt syge!)

Peder
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.251
Antall liker
9.068
Froddien tog heilt av når dei spelte på Håbetfestivalen (i 1980 trur eg), den gongen det var på Håbet.
Han klatra i høgtalarriggen og var heilt propell. Lydnivået var såpass at me var fleire som trekkte bak eit stykke.
(Det var og første gongen eg høyrte Dexys Midnight Runners live. Den blåserekkå va heilt syge!)

Peder
Var der. :)

 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
Liker lykkeland, fin serie. Liker Stavanger ensemblet også, venter egentlig på når Karmana oppdager denne tråden, blodfan!

mvh Atle
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fikk plutselig flashback til første gang jeg hørte Kan'kje finna fingen! på NRK Lokalen. Ka va det så traff meg nå?
Samme følelsen som da jeg som seksåring hørte tredjesatsen av Beethovens sjuende for første gang. Ka e det for någe, Far?
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.707
Antall liker
895
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Følger med på serien Lykkeland på NRK. Er endel musikalske innslag der. I går ble jeg nokså entusiastisk.
På slutten av episoden spiller bandet "Kan`kje finna fingen". Måtte etterforske litt og fant ut at det var en låt fra Stavangerensembelet.
Hel ukjent for meg.
Spol frem til 3:15 og nyt musikk og fremføring! Er ganske sikker på at jeg hører noe Gentle Giant sound også, de første sekundene av sangen...

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Titanic er et annet norsk band (Oslo) som spilles i serien. Knalltøff musikk!
Bor i stavanger men innflytter og syns mye av lokal musikken er fysh...skikkelig harry musikk men gjenspeiler området og da;)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.266
Antall liker
11.005
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nå ja, lokal koloritt og dialekt er ikke alle gitt å verdsette.
Ytringsfriheten derimot setter vi alle pris på. Og den gode stemningen :)
 
Topp Bunn