Diverse Lydsignatur

M

MarkusH

Gjest
Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.200
Sted
Langesund
Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
Mener vel fortsatt at høyttaleren setter mest preg på lyden, men på forsterker er også klare forskjeller.

Hva var byttet ditt?
 
M

MarkusH

Gjest
Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
Mener vel fortsatt at høyttaleren setter mest preg på lyden, men på forsterker er også klare forskjeller.

Hva var byttet ditt?
Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.200
Sted
Langesund
Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
Mener vel fortsatt at høyttaleren setter mest preg på lyden, men på forsterker er også klare forskjeller.

Hva var byttet ditt?
Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
For min del har jeg valgt komponenter som går for å være transparente, så en slipper den runddansen med komponentbytter. I stedet valgte jeg en annen runddans;)

Dette er et valg du må finne ut av selv, og egentlig litt vanskelig å komme videre med tips fra andre. Det er så mange forskjellige meninger om ting og du ser ut som en som vet hvordan du vil ha det

Reise litt rund å høre, for å slippe og prøve alt er jo også en mulighet
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.606
Antall liker
3.199
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hvis man jobber ut fra tanken om at en «perfekt» gjengivelse av signalet er uten signatur så er avviket fra det perfekte lavest i form av thd, frekvensgang og andre former for avvik i digitale kilder og forsterkere. Samspillet mellom forsterker og høyttaler betyr en del, mens samspillet mellom høyttalere og rom i meget stor grad er det som fører til avvik fra perfekt gjengivelse av signalet.
 
M

MarkusH

Gjest
Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
Mener vel fortsatt at høyttaleren setter mest preg på lyden, men på forsterker er også klare forskjeller.

Hva var byttet ditt?
Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
For min del har jeg valgt komponenter som går for å være transparente, så en slipper den runddansen med komponentbytter. I stedet valgte jeg en annen runddans;)

Dette er et valg du må finne ut av selv, og egentlig litt vanskelig å komme videre med tips fra andre. Det er så mange forskjellige meninger om ting og du ser ut som en som vet hvordan du vil ha det

Reise litt rund å høre, for å slippe og prøve alt er jo også en mulighet
Var ikke tips jeg var på jakt etter, det funker aldri uansett, må høre/oppleve selv.
Min formening her i heimen er:
Rom: gir tyngde i den aller dypeste bassen, med nok membranareal (som divine forøvrig har), midbass gir trøkk med høy nok deling samt membranareal, mellomtonen er klar og vokal fyller bra fra gulv til tak langs framvegg, hovedvokal er rimelig sentrert (alt etter plassering og toe-in), koring sitter der hvor absorbenter i førsterefleksjon står. Venstre høyttaler må stå cirka 1 cm lenger ut på gulvet enn høyre for at lyden skal treffe samtidig. Ellers er diskanten dempet, som er et must for min del, rommet spiller rimelig greit etter min preferanse.
Høyttalerne: "nøytrale" er vel ordet jeg ville brukt
Anaview: "nøytrale"
Classe: nøytral med et hint av varme
Rotel dac: nøytral
Cd-spiller: nøytral via transistor, varm via rør
Platespiller: varm, men oppløst og med en mer sammensatt lyd enn cd/dac.

Om noe mangler, så er det å få frem vokal litt bedre i forhold til "komp", dette er plasseringsavhengig her, "godt" stereoperspektiv gir meg dempet vokal.

Vil prøve å "styre" de fleste ledd i kjeden med sølvbelagt kabler og tri-wiring mellom anaview og høyttalere, da jeg ikke er noe fan av broene på divine.

Grunnen til tråden var i utgangspunktet ikke dette, men det er kanskje ingen som vet hvor i et system at signaturen egentlig sitter? Kildene er jo helt klart et av stedene. :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.606
Antall liker
3.199
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Signatur er i mine ører et avvik fra ufarget gjengivelse i hvert ledd. Så man kan dermed introdusere signatur hvor man ønsker hvis målet er å påvirker gjengivelsen. Jeg er nok99% på linje med the Shy her. Så framt du har gode og transparante komponenter så er det først og fremst høyttaler og rom interaksjonen som skaper store variasjoner i frekvensgang, med mindre du velger å korrigere frekvensgang ved dsp eller på annet vis.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Alle komponentar har meir eller mindre ein "signatur", men det varierer veldig kor mykje det vil slå ut i ulike konstellasjonar. Det mest markante for effektforsterkarar, vil vere korleis dei matchar høgtalarane. Til dømes er synergiane mellom elektrostathøgtalarar og rørforsterkarar nesten alltid hyggjeleg.

Akkurat korleis det vil slå ut, må du nesten prøve sjøl, men eg tenkjer gjerne slik når eg held på med oppgraderingar

- Det viktigaste er å få høgtalarane til å passe saman med rommet. Gjere oppstillingsarbeid, eventuelt gjere akustiske tiltak.
- Sikre at effektforsterkaren er avpassa til høgtalarane, spesielt når det gjeld impedanse. (For tida er eg mest oppteken av straumforsyninga, tykkjer det sit mykje "fingeravtrykk" der)
- Passe på at utgangsimpedanse til forforsterkar matchar effektforsterkaren sin inngangsimpedanse. Ikkje kritisk, men dersom skilnaden ikkje er stor nok, kan oppsettet få tydeleg "fingeravtrykk", og endåtil verte lettmottakeleg for kabelskilnadar.
- Passe på at eg likar forforsterkaren sin signatur. Dette er ofte det mest individualistiske apparatet i anlegget, som gjerne har ein signatur som ikkje varierer særleg mykje mellom kva signalkjelder du brukar, og tek med seg signaturen over i andre oppsett.
- Så må sjølvsagt signalkjeldene passe saman med forforsterkar - så vel som anlegget elles. Signalkjelder er eit stort felt, og eg er mest entusiastisk rundt vinyl, der riaaforsterkar og pickupval ikkje berre er eit heilt kapittel for seg, då snararae heile bøker....

Hugs også på at plassering av utstyr og leidningar bør tenkjast over og gjerast fornuftig.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.606
Antall liker
3.199
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
For å utdype egen erfaring litt. Da jeg for noen år siden fikk på plass kombinasjonen med Adyton Imagic og basstårn så opplevde jeg for første gang noe som ligner på «konsertlyd» i heimen. Jeg mener at det har med membranareal og dynamisk kapasitet å gjøre. Da flyttet fokuset seg i enda større grad over på å optimalisere klangbalansen i forhold til ønsket frekvensrespons og klang i rommet. For meg ble klangmessige forskjeller i elektronikken langt mindre viktige.

Samtidig så skal det nok sies at jeg er en «makrolytter» og ikke en «mikrolytter». I det legger jeg at opplevelsen for meg i stor grad ligger i evnen til å gjengi musikken «så stort som det skal være, dynamisk, fullfrekvent, med lav forvrengning, støyfritt og med riktig klangbalanse». Jeg ser at det er andre lyttere som oppfatter og legger større vekt på andre deler av gjengivelsen som feks riktig reproduksjon av et instrument, hvor godt vokalisten er in tune, timbre etc. Den ene av guttene mine er i langt større grad enn meg en naturlig musiker og plukker ut detaljer i gjengivelsen på en helt annen måte. Det er det jeg ville kalt for en «mikrolytter». Det kan bety at en mikrolytter ville valgt andre optimiseringsparametre enn meg selv. -så jeg mener ikke at det ene er bedre enn det andre, men det kan være greit å finne ut hva som gjør deg selv mest fornøyd. Da kan det være greit å høre noen helt forskjellige oppsett for å forstå hvor stort utfallsrommet kan være. Jeg tipper at noen av de største systemene som er representert på sentralen (feks the Shy, Sluket, Emokid, Vermin etc) vil være en øre-åpner for dem som primært kjenner til kommersielle systemer. Likevel er det inke sikkert at det er din «cup of tea».
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
McIntosh har en "varm" signatur og kan passe godt for oss som sliter med hørselskader og ikke tåler ssss lyder og skrikende diskant.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.606
Antall liker
3.199
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
McIntosh har en "varm" signatur og kan passe godt for oss som sliter med hørselskader og ikke tåler ssss lyder og skrikende diskant.
Jeg har hatt masse McIntosh og er skikkelig fan. Det jeg egentlig har likt best er det jeg oppfatter som totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse. I utgangspunktet er det linære produkter, men ved å redusere harmonisk forvrengning så reduserer man mengden (uønskede) høy-frekvente signalet, slik at de framstår som varmere. (Da harmonisk forvrengning i all hovedsak legger seg over grunntonen i frekvens)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
McIntosh har en "varm" signatur og kan passe godt for oss som sliter med hørselskader og ikke tåler ssss lyder og skrikende diskant.
Jeg har hatt masse McIntosh og er skikkelig fan. Det jeg egentlig har likt best er det jeg oppfatter som totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse. I utgangspunktet er det linære produkter, men ved å redusere harmonisk forvrengning så reduserer man mengden (uønskede) høy-frekvente signalet, slik at de framstår som varmere. (Da harmonisk forvrengning i all hovedsak legger seg over grunntonen i frekvens)
Du beskriver det godt; "totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse". Dette kan jeg støtte meg 100% til:D
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Høyttalere, plassering av de og plassering av sweetspot vil jeg si gir den største forandringen av signatur.
 
M

MarkusH

Gjest
McIntosh har en "varm" signatur og kan passe godt for oss som sliter med hørselskader og ikke tåler ssss lyder og skrikende diskant.
Jeg har hatt masse McIntosh og er skikkelig fan. Det jeg egentlig har likt best er det jeg oppfatter som totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse. I utgangspunktet er det linære produkter, men ved å redusere harmonisk forvrengning så reduserer man mengden (uønskede) høy-frekvente signalet, slik at de framstår som varmere. (Da harmonisk forvrengning i all hovedsak legger seg over grunntonen i frekvens)
Du beskriver det godt; "totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse". Dette kan jeg støtte meg 100% til:D
Dette er jeg forøvrig enig i også. ;)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.200
Sted
Langesund
Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
For min del har jeg valgt komponenter som går for å være transparente, så en slipper den runddansen med komponentbytter. I stedet valgte jeg en annen runddans;)

Dette er et valg du må finne ut av selv, og egentlig litt vanskelig å komme videre med tips fra andre. Det er så mange forskjellige meninger om ting og du ser ut som en som vet hvordan du vil ha det

Reise litt rund å høre, for å slippe og prøve alt er jo også en mulighet
Var ikke tips jeg var på jakt etter, det funker aldri uansett, må høre/oppleve selv.
Min formening her i heimen er:
Rom: gir tyngde i den aller dypeste bassen, med nok membranareal (som divine forøvrig har), midbass gir trøkk med høy nok deling samt membranareal, mellomtonen er klar og vokal fyller bra fra gulv til tak langs framvegg, hovedvokal er rimelig sentrert (alt etter plassering og toe-in), koring sitter der hvor absorbenter i førsterefleksjon står. Venstre høyttaler må stå cirka 1 cm lenger ut på gulvet enn høyre for at lyden skal treffe samtidig. Ellers er diskanten dempet, som er et must for min del, rommet spiller rimelig greit etter min preferanse.
Høyttalerne: "nøytrale" er vel ordet jeg ville brukt
Anaview: "nøytrale"
Classe: nøytral med et hint av varme
Rotel dac: nøytral
Cd-spiller: nøytral via transistor, varm via rør
Platespiller: varm, men oppløst og med en mer sammensatt lyd enn cd/dac.

Om noe mangler, så er det å få frem vokal litt bedre i forhold til "komp", dette er plasseringsavhengig her, "godt" stereoperspektiv gir meg dempet vokal.

Vil prøve å "styre" de fleste ledd i kjeden med sølvbelagt kabler og tri-wiring mellom anaview og høyttalere, da jeg ikke er noe fan av broene på divine.

Grunnen til tråden var i utgangspunktet ikke dette, men det er kanskje ingen som vet hvor i et system at signaturen egentlig sitter? Kildene er jo helt klart et av stedene. :)
Du spør om kunnskap om hva som fører til signatur. Det er vanskelig å gi et entydig svar på. Det finnes jo et sammensurium av forskjellige typer forvrengning. Eller avvik fra lineært. Det setter signatur. Her er det bare å blande etter beste evne eller minimere så godt en kan
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
For min del har jeg valgt komponenter som går for å være transparente, så en slipper den runddansen med komponentbytter. I stedet valgte jeg en annen runddans;)

Dette er et valg du må finne ut av selv, og egentlig litt vanskelig å komme videre med tips fra andre. Det er så mange forskjellige meninger om ting og du ser ut som en som vet hvordan du vil ha det

Reise litt rund å høre, for å slippe og prøve alt er jo også en mulighet
Var ikke tips jeg var på jakt etter, det funker aldri uansett, må høre/oppleve selv.
Min formening her i heimen er:
Rom: gir tyngde i den aller dypeste bassen, med nok membranareal (som divine forøvrig har), midbass gir trøkk med høy nok deling samt membranareal, mellomtonen er klar og vokal fyller bra fra gulv til tak langs framvegg, hovedvokal er rimelig sentrert (alt etter plassering og toe-in), koring sitter der hvor absorbenter i førsterefleksjon står. Venstre høyttaler må stå cirka 1 cm lenger ut på gulvet enn høyre for at lyden skal treffe samtidig. Ellers er diskanten dempet, som er et must for min del, rommet spiller rimelig greit etter min preferanse.
Høyttalerne: "nøytrale" er vel ordet jeg ville brukt
Anaview: "nøytrale"
Classe: nøytral med et hint av varme
Rotel dac: nøytral
Cd-spiller: nøytral via transistor, varm via rør
Platespiller: varm, men oppløst og med en mer sammensatt lyd enn cd/dac.

Om noe mangler, så er det å få frem vokal litt bedre i forhold til "komp", dette er plasseringsavhengig her, "godt" stereoperspektiv gir meg dempet vokal.

Vil prøve å "styre" de fleste ledd i kjeden med sølvbelagt kabler og tri-wiring mellom anaview og høyttalere, da jeg ikke er noe fan av broene på divine.

Grunnen til tråden var i utgangspunktet ikke dette, men det er kanskje ingen som vet hvor i et system at signaturen egentlig sitter? Kildene er jo helt klart et av stedene. :)
Du spør om kunnskap om hva som fører til signatur. Det er vanskelig å gi et entydig svar på. Det finnes jo et sammensurium av forskjellige typer forvrengning. Eller avvik fra lineært. Det setter signatur. Her er det bare å blande etter beste evne eller minimere så godt en kan
Ja, det er klart det er et vanskelig emne, men dere er da glad i utfordringer rundt lyd, er dere ikke? For meg er det en del av "moroa", de fleste vil nok kalle systemet mitt nøytralt, men cd og dac gir helt klart mest nøytral lyd. Jeg digger lyden jeg har, men det som er bra vil (nesten) alltid kunne bli bedre. Jeg mener at anaview kler divine 100.49 veldig godt, samt resten av elektronikken jeg bruker i dag. Plassering har jeg jobbet en del med, som Peter er inne på så er det viktig, men slik jeg opplever det så gir ikke forskjellig plassering en klar signatur, rør for eksempel gjør det hos meg. Kabler i mindre grad, men sølv kabel til cd-spiller var et godt valg mener jeg.

Slik jeg oppfatter signaturen her så er det platespiller/Classe som setter størst signaturpreg på lyden (vekk fra nøytralt). Der anaview, høyttalere, dac og cd alle utfolder seg i det nøytrale hva angår signatur. Poenget mitt med tråden var at her opplever jeg et effektbytte som omtrent hele forskjellen i signaturen, fordi alt det andre her er det samme. Mens jeg levde i den forestillingen om at signaturen i hovedsak ville bli den samme som forforsterker.
 
M

MPT

Gjest
Rommet mener jeg er den "komponenten" som bestemmer lydsignaturen mest siden det er den største akustiske delen i anlegget.
Demper en rommet kan en ikke forvente å høre mer lyd, tvert om. Ubehandlet rom låter vel så dårlig og en helt annet type lyd. Bruker en materialer som har musikalsk lydsignatur vil gi absolutt største oppgradering og forandringen i forhold til lydsignaturen en ønsker. Så valget av hvilket type materialer en velger å bruke i rommet er avgjørende hvilken type lyd en vil høre.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Rommet mener jeg er den "komponenten" som bestemmer lydsignaturen mest siden det er den største akustiske delen i anlegget.
Demper en rommet kan en ikke forvente å høre mer lyd, tvert om. Ubehandlet rom låter vel så dårlig og en helt annet type lyd. Bruker en materialer som har musikalsk lydsignatur vil gi absolutt største oppgradering og forandringen i forhold til lydsignaturen en ønsker. Så valget av hvilket type materialer en velger å bruke i rommet er avgjørende hvilken type en vil høre.
Dette må du utdype litt mer, ubehandla rom er ikke bra og behandla rom er ikke bra .... hvilke materialer gir henholdsvis nøytral, varm og kald lyd?

I min erfaring er rombehandling helt nødvendig for å oppnå det jeg er på jakt etter, rommet mitt ble et helt annet etter bassfeller og førsterefleksjonstiltak, annet i denne sammenheng betyr bedre. Jeg skal nok justere litt mer på plassering av høyttalere og sweetspot og håpe og be om at jeg kommer nærmere målet. :)

Hvordan er det ellers med forumistene, er dere fornøyd med deres lydsignatur? Hvorfor og hvordan?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Husker jeg satte inn en effektforsterker i systemet og ganske samtidig fikke jeg nye HT, Martens. Forskjellen ble ganske stor fra det var før og tilskrev det Martens, men byttet så ut forsterkeren til en Rogue(hvis jeg ikke husker helt feil). Men da forsvant en tydelig lydfarging. Martens og Rogue fremsto da som klart mer nøytrale.
 
M

MPT

Gjest
Hei MarkusH!
Ja rombehandlig er absolutt nødvendig for å få god lyd!
Min tidligere kommentar var egentlig ikke meningen å diskutere hva som låter hva, men at rommet bestemmer mye hvordan anlegget låter. Ingen rom låter likt. Ingen høyttaler låter likt i forskjellige rom og ingen ører hører det samme, så hva som er "riktig" er hva en selv liker best. Noen syntes dempet rom låter varmt og andre syntes det låter dempet.
 
Topp Bunn