Lydsignatur på motstandere

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Byttet noen tilsynelatende simple (2 Watts? mellomblå) 43 kOhm motstandere på inngangen til min rør-pre (deHavilland Ultraverve) med de antatt fine Dale NS- trådviklede som et uskyldig tweak. Resultat; lyden ble superoppløst, men forsvandt ikke mye av bassen?

Etter et døgn hører jeg at dårlige innspillinger på CD blir uholdbart avslørt .
Jeg har nå nettopp atter byttet tilbake til de ukjente original-motstandene og trøkket og drivet i musikken er virkelig tilbake, og kjipe innspilliner kan absolutt nytes igjen.
Læring for meg: Noe så banalt som resistorer har en temmelig hørbar lydsignatur. Til en annen gang så vet jeg at motstands-bytte er et tweak som kan gi større endringer en kabel-bytter, og så billig da gitt :-*
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Kommer an på hvilke motstander man investerer i! ;) (EDIT; prisen)
Bruker selv Audio Note tantalum i hele preamp'en, de skal være noe av det beste som er. Har ikke prøvet andre motstander i den enda, men har hørt forskjellene i headset. Vurderer å kjøpe en Bottlehead S.E.X. for å prøve forskjellige komponenter i og høre lydsignaturen de gir. Da kan man jo i prinsippet tune inn lyden nøyaktig slik man vil ha den i anlegget uten å lodde eller kjøpe dyre komponenter i hovedanlegget. Blir sikkert å ha kjøpt en i løpet av året! :)

Mvh.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har hørt at Riken skal være ekstremt bra (les nøytralt, ikke superoppløst) til en rimeligere penge enn AN (som vel er BEST), ellers fins jo Kiwame som er rimelig nok, og gir en varmere klangsignatur.

Morsomt at du minte meg på dette, forresten.. skal gå gjennom delekassa og se om det ikke er noe som kan "oppgraderes" etter innebandyen i kveld ... ;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Det kan jo tenkes at de som bygde forsterkeren allerede har gjort et optimaliseringsarbeide her?
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ikke utenkelig - jeg er i alle fall skeptisk til produsenter som ikke har et bevisst forhold til komponenters lydsignatur. De fleste konstruktørene med noen år på baken har såpass erfaring at de vet hvilket slikt skifte som skal til for å få den siste prosenten på plass lydmessig. Og det behøver slett ikke være de dyreste delene valget faller på.
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Det kan jo tenkes at de som bygde forsterkeren allerede har gjort et optimaliseringsarbeide her?
Enig! Det kan (ganske sikkert) være at i en konstruksjon som det har vært jobbet mange år med, så har de fleste parametre vært fiddlet med/optimalisert. Det er vel kanskje noe for meg å tenke på siden jeg raser videre fra det ene DIY-prosjektet til det andre lenge før jeg har designen "modnet". :-/ Lagde en SRPP Sovtek 6H30-basert rørpre som jeg til slutt syntes låt for skarpt. Hadde jeg brukt resistorene med en såpass varm lydsignatur ville det trolig ha løst mykje.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Jeg kan love deg at Kara hos deHavilland har brukt mye tid på å "fin-tune" pre-ampen din. Så vidt jeg husker står det vel også russiske papir i olje eller teflon kondensatorer i den som bypass for koblingskondensatorene.
(GeirTj, du har aller siste versjon.)

For de som ikke vet det, er sjefsdesigneren til deHavilland en qvinde. Kara jakter etter "the big tube sound", som hun mener at man bare oppnår med større rør som f.eks. 6SN7.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
For de som ikke vet det, er sjefsdesigneren til deHavilland en qvinde. Kara jakter etter "the big tube sound", som hun mener at man bare oppnår med større rør som f.eks. 6SN7.
Høres ut som en fornuftig dame. ;)
Morgan Jones (han med lærebøkene) gjorde en test av et signifikant antall ulike rør mhp overharmoniske. 6SN7GT kom veldig godt ut av den testen.
 
Topp Bunn