Lydsignatur på KR842 kontra 300B rør??

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg venter på en pakke med nye rør mono amper og selgeren av disse har byttet ut 300B rørene med KR842 rør. Er det noen som har erfaring eller noen anelse om hvordan disse KR842 rørene låter i forhold til 300B rørene. Har forstått at KR842 rørene gir en del mer effekt, men aner ikke hvordan lyden er.

Blokkene er forresten et par Audio Note Quest monos.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hmm, er det ingen som kan bidra?? Er kanskje ikke så mye brukt disse KR842 røra? ::)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er jo en som selger denne comboen nå da.
Send en mail og spør vedkomne ;D

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ampstube&1173091481

Srajan Ebaen beskriver ett slikt bytte som om man fjerner noe av den lett overdrevne disen som 300B kan inneha.

Nå er jo *Quest kjent for sine utrolige evner med den ekte tonale struktur til instrumenter.
Kron røret vil sikkert gjøre lyden mye mer energisk, og fastere både i topp og bunn.

Ellers så er jo ett Kronrør laget for lenger levetid.
Jeg ville tro man rett og slett kan spille høyere med større klarhet i lyden.

Audionote har rørlikeretting etter hva jeg husker, så dette vil sørge for at lydbildet alikevel ikke vil bli mindre enn før.
Jeg vil tro også at ekkoinformasjon i de lavere oktaver vil bli bedre fremført med det til følge at fornemmelsen av opptaksrommet vil blir bedre.

Akkurat hvordan rørbytte vil endre på selve "soundstage" evnenen er ikke godt å si da.
Jeg vil tippe at scenen vil komme litt nermere lytter?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Det er jo en som selger denne comboen nå da.
Send en mail og spør vedkomne
Det er den som er på vei til Norge :)
Har spurt selger men ble ikke så mye klokere annet enn at jeg forstår jeg kan spille høyere, diskanten er noe bedre og bassen går dypere med KR842 rør. Tenkte kanskje noen her selv hadde forsøkt et slik rørbytte. Uansett blir det spennende å høre dem. Faller ikke rørene i smak får jeg skaffe noen seriøse 300B rør.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
I figured as much ja. :)
Nei, jeg bare gjentar andres oppfatelse jeg altså.
For jeg har itte hørt quest selv, og heller ikke 842 rør, iallefall ikke samtidig!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Noe jeg vil nevne, som en fremtidig tanke, er at Audionote trinn kan faktisk moddes med en ekstern strømforsyning ifra Border Patrol.

For de som ikke vet det, så har Border Patrol det jeg mener er den fremste strømforsynings konstruktøren i rørindustrien, uten sidestykke forøvrig!

Border Patrol har faktisk ett kit for Audionote Quest.!
http://www.borderpatrol.co.uk/psuind.htm

Verd å se på når du har aklimatisert deg til din nye amp!!!
La oss bare si dette med en gang.
Selv ON-Gaku blir bedre med slike psu'er...

Selv Audionote Dacs blir bedre!
Hører du Rognlien? :)

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
kan 842 rør erstatte 300b rør direkt?
mvh

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Etter hva jeg har greid å finne av info på nettet skal man kunne erstatte 300b direkte ja - i hvertfall på mange amp'er. Bias innstillingene er visst annerledes da...

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Verd å se på når du har aklimatisert deg til din nye amp!!!
La oss bare si dette med en gang.
Det var jeg ikke klar over, spennende! Tror jeg må vurdere det ja. Noen som vet hva stk prisen ligger på disse power'ne?

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
mvh
KR-Audio sitt 842 rør (eller 842VHD som det eigentleg heiter. 842 er eit heilt anna rør av amerikansk fabrikat utan interesse i denne samanhengen) er temmeleg likt KR-Audio sitt 300B XLS. KR-Audio produserer tre ulike 300B rør som alle kan i dei fleste høve erstatte direkte alle andre 300B av ymse fabrikat, men her er ein viktig skilnad: glødestraumen på 300B XLS er 1.8A mot 1.2A på andre 300B rør. Dette kan føre til at glødespenninga vert for lav på grunn av den auka belastinga dersom transformatoren i forsterkaren er litt knapt dimensjonert. Har ein elektronisk stabilisering av glødespenninga, kan regulatorkretsen bli overoppvarma dersom denne er litt knapt dimensjonert. 842VHD har så godt som identiske data med 300B XLS, og tek også 1.8A i gløding. Anodetapet er litt høgre på 300B XLS: 70W mot 65W på 842VHD. 'Vanlege' 300B rør har berre 45W.
842VHD har ei noko anna oppbygging enn 300B XLS og andre 300B rør. Katodekonstruksjonen ser ut til å vere lik, men anoden er litt ulik og oppstøttinga av anoden er heilt ulik. Det same er getter og plassering av desse. Røret har også ein annan fasong på glaset enn 300B. 842VHD har ein del likskapar i oppbygging med 211 og 845, og sjølvom elektriske data er svært like, så må ein gå ut i fra at lyden nok er ulik sidan oppbygginga er så pass ulik.
Jane her på forumet har forøvrig ein veldig spennande forsterkar under bygging med 4 stk 842VHD rør i parallell mottakt pr. kanal og trafokopling.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det var jeg ikke klar over, spennende! Tror jeg må vurdere det ja. Noen som vet hva stk prisen ligger på disse power'ne?
"There are two outwardly identical models, the Standard at £595 and the MB (answers on a postcard please) at £995. The essential difference between the two is that the MB is capable of delivering 350mA of current to the Standard's 250mA, necessitating a much larger transformer and choke, along with a noticeably heavier overall weight. Owners of the Standard model can have it upgraded to MB status for £450, on which more later."

Dette var for 5 år siden... De koster sikkert mer idag.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
At ikke noen lager noe basert på disse sakenen er meg uforståelig, sånn rent utenfor Border Patrol selv da.

Jeg husker jeg kjøpte det bladet som hadde den første Broder Patrol testen.
Siklet begynte...

Jeg har alltid vært strømforsyningsoman!
Helt siden jeg bygde en ca 50 ganger større strømforsyning til noe jeg engang hadde.

Da ble jeg hekta!

Gang på gang ser man det, tilsynelatende geniale konstruksjoner har en akilles hæl, som oftest i strømforyningen!
Den er den viktigste faktoren! Mener jeg!

You can never have to much regulation...
Or oomph...! :p

Topp Bunn