Lydmessige forskjeller på Pink Floyd-pressinger?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Er det noen som har gjort erfaringer på eventuelle lydmessige forskjeller mellom tidlige pressinger av Dark Side Of The Moon og utgaven 30th Anniversary Edition Vinyl og mellom tidlig The Wall og dagens remastrede? Og hvor står japanske pressinger i dette bildet?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mine "første repress" som er fra under en måned etter førstepressingen (A2/B3-matriser) og en noe senere repress, også fra 1973 (A21/B21-matriser) låter begge fantastisk, og mye bedre enn alt annet jeg hadde hørt av det albumet, (A2/B3-en en smule bedre enn A21/B21-en.) helt til 180g remasteren fra Capitol/Harvest kom i 2011 (?) (Den som kom i Immersion-boksen bl.a.) Jeg skal ikke påstå at den låter 100% likt, men den låter også enormt bra. Står ikke noe tilbake for de gamle pressingene, tror jeg, uten å ha analysert og AB-testet dem. :) Så den remastrede er et trygt kjøp!

Hvis du f.eks. (som meg) tidligere i nevneverdig grad kun har hørt den remastrede cd-versjonen fra nittitallet, kommer du til å få en veldig positiv overraskelse. :)

30 års jubileumsutgaven er også bra, men kan ikke måle seg med hverken 1973- eller 2011-pressingene.

Jeg startet også "denne" tråden en gang, forresten. :)

http://www.hifisentralen.no/forumet...nk-floyd-dark-side-moon-hvilken-pressing.html

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.795
Sted
Hus
Er tilbøyelig til å være enig i dette. Har selv førstepressen A2/B2 med lyseblått triangel, førstepress på Odeon fra Japan med lyseblått triangel og 2011 repressen. Meget gode alle disse. Har også EMI 100 Centinary, 30Th anniversary release, Quad utgaven, MFSL og flere andre, og de rekker ikke helt opp der. Har ikke hørt MFSL UHQR eller Nimbus pressen, så jeg vet ikke hvor gode de er i forhold til de førstnevnte. The Wall fra Japan går for å være meget bra, men den er dyr. Det var vel ti forskjellige førstepresser fra UK av The Wall med ditto forskjellige matrisenummere. Disse og siste remaster er meget bra. Japanutgaven har jeg aldri hørt, men det er vel på tide å kjøpe en utgave av denne oxo. :)

Sist redigert:

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
125
Skulle nesten tro du drev med runkepelling også? :)

jan erik

Mine "første repress" som er fra under en måned etter førstepressingen (A2/B3-matriser) og en noe senere repress, også fra 1973 (A21/B21-matriser) låter begge fantastisk, og mye bedre enn alt annet jeg hadde hørt av det albumet, (A2/B3-en en smule bedre enn A21/B21-en.) helt til 180g remasteren fra Capitol/Harvest kom i 2011 (?) (Den som kom i Immersion-boksen bl.a.) Jeg skal ikke påstå at den låter 100% likt, men den låter også enormt bra. Står ikke noe tilbake for de gamle pressingene, tror jeg, uten å ha analysert og AB-testet dem. :) Så den remastrede er et trygt kjøp!

Hvis du f.eks. (som meg) tidligere i nevneverdig grad kun har hørt den remastrede cd-versjonen fra nittitallet, kommer du til å få en veldig positiv overraskelse. :)

30 års jubileumsutgaven er også bra, men kan ikke måle seg med hverken 1973- eller 2011-pressingene.

http://www.hifisentralen.no/forumet...nk-floyd-dark-side-moon-hvilken-pressing.html

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Takk for innspill og linker til andre tråder m.m. Bør kunne gi en del innsikt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

All CD'r laget av Pink Floyd er vel generelt veldig mye dårligere enn de opprinnelige platene. Har de fleste av PF'beste på Vinyl og kopierte de alle til kassett for daglig bruk i sin tid for noen hundre år siden:). Husker jeg ble veldig skuffet første gan jeg hørte tilsvarende album på CD. Fatter ikke hva de lydteknikerne har gjort med de originale master tapene men ødelagt lyden har de i alle fall klart. Vil påstå at mine kassetter låter bedre, men nå har jeg ikke en skikkelig kassetspiller å spille de på lenger, så da får jeg heller slite på Vinylen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
På den annen side låter SACD-laget på den remastrede DSOTM-en min fra midten av nittitallet ganske bra. :) ...Og jeg vil tro at "discovery/experience/immersion"-utgavene (Nevnte Capitol/Harvest-remastere fra 2011-2012) også låter bedre på CD, men jeg har ikke hørt dem selv.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.795
Sted
Hus
Hvis en først skal ha cd av Pink Floyd er black face utgavene som ble produsert i Japan av Toshiba på midten av 80 tallet for det europeiske markedet tingen å ha. Har selv Meddle, DSOTM, WYWH og The Wall i disse utgavene. De er å få tak i på bayen, og de koster ikke skjorta heller. :)

Pink Floyd.jpg

Topp Bunn