Lydmessig stort tilbakeskritt i nytt hus!!! Redningen ble Refleksplater fra Ventec AS

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    2 minutter på å forandre en vanskelig lyttekrok til en meget bra lyttekrok:
    l_215404629.jpg
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Veldig spent på å høre mer om konstruksjonen her, ja.

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Tok turen hjem til "konstruktøren" Thomas i går kveld for å hente enda 3 nye plater til garasjeanlegget. Testet så vidt de 3 platene jeg allerede hadde i garasjeanlegget og her var det også helt klart rom for forbedringer. Skal komme tilbake til dette litt senere, men for de av dere som har elektrostater så er det virkelig noe å hente her. Spesielt for de av dere som har elektrostatene nærme bakvegg (uff og uff!!!)

    Fortalte Thomas at jeg hadde startet en tråd her på Hifisentralen (Han er faktisk ikke medlem her på Hifisentralen!)

    Som jeg nevnte tidligere i tråden så hadde jeg ikke klarert dette med han i forkant, men det var forsåvidt ikke noe problem. Men han var klar på at han foreløpig ikke ville gå ut med noe mer info om platene. Han opplyste at det planlegges en hjemmeside og refleksplaten vil bli søkt patentbeskyttet.

    Han har vært på hjemmebesøk til en del hifi-interesserte her på sørlandet og demonstrert platene og fått meget gode tilbakemeldinger.

    Så vidt jeg har forstått så har alle som har fått demonstrert platene også kjøpt dem.

    Det planlegges også en såkalt "highend" refleksplate som vil fremstå mye mer visuelt eksklusiv for å kunne passe bedre inn i ei stue (for de som vil ha platene fremme permanent).

    Men igjen - dette er noe Thomas har drevet med litt på si de siste årene og sånn vil det også komme til å bli i tiden fremover. Derfor kan han ikke si noe konkret om fremdriftsplanene.

    Men event. interesserte kan gjerne ta kontakt med meg og jeg vil videreformidle kontaktinfo til Thomas.

    OhYeah :)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Vel hjemme etter en tur på Hifimessa i Horten. Meget bra tiltak med en slik messe og kjempeartig å treffe igjen en del bekjente fra hifimiljøet.

    Lyden rundt om hos de forskjellige utstillerne varierer selvfølgelig veldig mye - som vanlig. Ikke lett til å få til god lyd på kort tid i de de vanskelige rommene som er til disposisjon. Men noen klarte å få veldig bra lyd uten at jeg skal komme nærmere inn på dette.

    Men det forundrer meg at ikke flere prøver å bruke litt hjelpemidler for å kompensere de vanskelige akustiske forholdene i disse hotellrommene....?

    Når jeg hører anlegg i flere hundre tusen kroner klassen som spiller regelrett elendig, så ville jeg nok begynt å tenke litt på gjøre noen enkle akustikkforbedrende tiltak.... ;)

    Testet i går kveld 3 refleksplater i garasjeanlegget mitt og det var meget positivt.

    Jeg vil teste litt mer i ukene som kommer og jeg vil si noe mer etter at jeg har fått besøk av en del andre fra Lyttelauget vårt.

    Det eneste jeg vil si er at jeg veldig gjerne skulle hatt tilgang til disse refleksplatene når jeg hadde Martin Logan Summit for noen år tilbake.......

    Fortsatt god helg og til de av dere som fortsatt lurer på om de skal ta turen til Horten - JA det var vel verd ett besøk :)

    l_1163200134.jpg
    l_2022324197.jpg
    l_2093033421.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.276
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det står ikke på kroner ser ut fra garasjens størrelse (lager/verksted) og innhold; 911 pluss noe nyere og også dyrt.....
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Var på besøk hos min gode venn Robert Amundsen i dag. Robert er som de fleste av dere vet en meget anerkjent skribent i norsk hifi på 80, 90 og innpå 2000-tallet.
    Det er alltid like spennende å høre forbedringene som han har gjort med anlegget fra gang til gang.
    Han blir aldri helt fornøyd og søker hele tiden videre mot den perfekte lyd!
    Tror aldri jeg har hørt bedre lyd på jazz og klassisk musikk enn den lyden han har fått til med sitt meget komplekse anlegg (synet av alle remediene som er plassert bak og under sofaen i stua hans kan ta pusten fra de fleste ;)

    Hadde gjort en avtale med Thomas fra Ventec AS om en demo av refleksplatene hans hjemme hos Robert i dag.

    Robert har nok vært litt skeptisk til hvilken effekt disse platene ville ha i hans meget dempede - og kanskje litt overmøblerte stue og måtte nok overtales litt til denne demoen :))

    Etter 3 timer med musikk - først uten refleksplatene - og deretter med refleksplatene var ingen av oss i tvil om hva som var best.

    Robert kan sikkert selv skrive noen ord om hans oppfatning av resultatet, men jeg kan ihvertfall foregripe begivenheten litt med å si at han har bestilt 3 slike refleksplater ;)
    l_1113711262.jpg
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Deretter med refleksplate bak lytteposisjon og en plate på hver side i 1. refleksjon....
    l_832725956.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.276
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ser han har beholdt tekstil tapeten på veggen og ikke malt den hvit, det hjelper godt - taler av erfaring. Herlig å se at ikke alle lager sykehus av hjemmet, men så er han vel heller ikke på FB ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hyggelig å se Robert igjen. Hadde han som foreleser på Høgskolen i Agder fra 2002 til 2005. Snakket litt hifi med ham også.

    Ellers er det gøy å lese hvordan så enkle hjelpemidler som noen dempeplater kan heve lyden så betraktelig. Før jeg fikk ordnet lytterom på kontoret jeg leier - som jeg har dempet med 10 cm steinullplater (førsterefleksjon og i hjørnene bak høyttalerne) - slet jeg fælt hjemme. Kvadratisk 25m2 stue med betong/gipspuss, mye nakne flater. Sibilans herfra til evigheten og kraftig rumlebass. Var så jeg nesten ikke kunne spille musikk, selv i bakgrunnen. Skulle jeg ha en lyttekveld for meg selv, ble det til å sette stoler i sofaen med tykke tyner på på den ene siden, klesstativ med tepper osv. på andre siden. Så jo helt sykt ut. Men forskjellen var dramatisk. Og dette med et mid-fi-anlegg.

    Uten at jeg skal skape diskusjoner, eller kapre tråden, må jeg si jeg undrer meg når jeg ser bilder fra rommene til folk med svært påkostede anlegg, og hvor mange det er som tydeligvis ikke har ofret akustikken en tanke. Vet jo det kan være en utfordring i flerbruksrom, og særlig med hustruer som skal ha det presentabelt for sine daglige Instagram-oppdateringer (…), men lell. Har blant annet et familiemedlem med hifi-interesse som stadig oppgraderer, men som har svært ugunstige lytteforhold. Da tenker jeg det er bortkastede penger, bortsett fra gleden over å eie utstyret, da.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Ser han har beholdt tekstil tapeten på veggen og ikke malt den hvit, det hjelper godt - taler av erfaring. Herlig å se at ikke alle lager sykehus av hjemmet, men så er han vel heller ikke på FB ;)
    Denne høyst oppegående mannen (Robert) er på Facebook ja ;))
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Hyggelig å se Robert igjen. Hadde han som foreleser på Høgskolen i Agder fra 2002 til 2005. Snakket litt hifi med ham også.

    Ellers er det gøy å lese hvordan så enkle hjelpemidler som noen dempeplater kan heve lyden så betraktelig. Før jeg fikk ordnet lytterom på kontoret jeg leier - som jeg har dempet med 10 cm steinullplater (førsterefleksjon og i hjørnene bak høyttalerne) - slet jeg fælt hjemme. Kvadratisk 25m2 stue med betong/gipspuss, mye nakne flater. Sibilans herfra til evigheten og kraftig rumlebass. Var så jeg nesten ikke kunne spille musikk, selv i bakgrunnen. Skulle jeg ha en lyttekveld for meg selv, ble det til å sette stoler i sofaen med tykke tyner på på den ene siden, klesstativ med tepper osv. på andre siden. Så jo helt sykt ut. Men forskjellen var dramatisk. Og dette med et mid-fi-anlegg.

    Uten at jeg skal skape diskusjoner, eller kapre tråden, må jeg si jeg undrer meg når jeg ser bilder fra rommene til folk med svært påkostede anlegg, og hvor mange det er som tydeligvis ikke har ofret akustikken en tanke. Vet jo det kan være en utfordring i flerbruksrom, og særlig med hustruer som skal ha det presentabelt for sine daglige Instagram-oppdateringer (…), men lell. Har blant annet et familiemedlem med hifi-interesse som stadig oppgraderer, men som har svært ugunstige lytteforhold. Da tenker jeg det er bortkastede penger, bortsett fra gleden over å eie utstyret, da.
    Helt enig! Har selv vært i samme situasjon hvor jeg har byttet og oppgradert gjennom mange år uten å vie rommet og akustikken så mange tankene. Har nok vært rimelig heldig da jeg har hatt egne lytterom med rimelig bra akustikk i alle husene jeg har hatt.

    Men det var først etter å ha kommet inn i nytt moderne hus at jeg skjønte at her måtte det gjøres tiltak med henblikk på akustikken.

    Jeg undrer meg også når jeg ser bilder av mange meget bra musikkanlegg som står plassert på en slik måte og i slike rom at lyden UMULIG kan bli bra....

    God lyd er en kombinasjon av godt utstyr og god akustikk hvor begge deler teller like mye....sånn er det bare med den saken, enten man liker det eller ikke :)

    l_1108124902.jpg
     
    Sist redigert:

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Det har ikke vært så mye aktivitet på denne tråden på en stund, men det har skjedd mye siden siste oppdatering. Lyttelauget vårt (bestående av 12 personer fra Homborsund, Lillesand, Kristiansand, Mandal og sist men ikke minst fra Vennesla;)) har hatt flere samlinger i det siste hvor vi har fått demonstrert disse akustikkplatene fra Thomas/Ventec AS. Nesten uten uttak har de som har fått demonstrert disse blitt meget positivt overrasket over hva disse platene gjør med lydforbedring i så og si alle oppsett.

    Akustikkplatene har også med meget godt resultat blitt demonstrert for et par av de virkelige ringrevene innen hifi her på blide Sørlandet.

    Vedlegger først et par bilder fra en samling i Lyttelauget hvor vi fikk muligheten til å låne ørene våre til ett anlegg i millionklassen - rettere sagt flere mill....

    l_252791234.jpg
    l_1482855383.jpg
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Minimesse hos Hagto (Torry)....masse spennende produkter og i dette rommet spilte Torrys produkter og refleksplatene glimrende sammen....
    Torry i konsentrert lyttemodus:
    l_1814699397.jpg
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Noen fra Lyttelauget vårt på besøk hos Trond Seland/Doxa hvor vi atter en gang fikk høre deres eminente kombo Doxa 61 forsterker og 8.2 høyttaler. Trond fortalte også om deres utvikling av den nye dac´n og ikke minst den nye riaaen som er på trappene hver øyeblikk! Imponert over hvordan disse Doxaguttene finlytter seg gjennom tusener av timer for å forbedre lyden på deres produkter!

    For de av dere som har vært i kjelleren/demorommet til Trond så vet dere at dette rommet har en del akustikkutfordringer. Blant annet er det lavt under taket. Refleksplatene ble også testet her med meget godt resultat :)
    l_1089726040.jpg
    l_1962949048.jpg
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Har lydmessige utfordringer i stua mi med mye gips, betong og fliser. I tv kroken/samleplassen rundt stuebordet har jeg vært plaget av mange lydmessige utfordringer når flere personer sitter og snakker sammen. Nevnte dette for Thomas (Ventec AS) for en tid tilbake og han tilbød seg å lage en reflexplate som kunne bedre litt på dette problemet. Monterte denne plata for et par uker siden og JA dette har helt klart bedret akustikken i dette området av stua. Det er ikke natt og dag forskjell, men flere som har vært innom den senere tida har kommentert forbedringen (noen har sågar ikke lagt merke til reflexplata før de kommenterte bedringen i "lydforholdene").
    l_125554922.jpg
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Hva veier en slik plate med ramme? Og hva er målene?
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Snakket for kort tid siden med Thomas. Fikk opplyst at han og hans sjef i Ventec AS nettopp har startet et nytt firma: REFLEX SOUND SYSTEM.
    Se opp for mer info i løpet av nærmeste fremtid. Dette blir spennende!
    Lykke til :)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    l_1611759326.jpg
    l_1936695962.jpg
    l_1942869512.jpg


    Spesiallaget plate fra Reflex Sound System ordnet opp i "lydlekkasjen" til venstre ut mot den 4 m lange passasjen mot en av ytterdørene. Dette var gull for lyden :)
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    93
    Antall liker
    60
    Hei

    Jeg kan anbefale akustikkplater fra elefantprint.no - og da det nærmest er umulig å finne produktet på elefantprint sine hjemmesider så kommer direkte lenken her:

    https://www.elefantprint.no/akustikkplater/

    Der brukes de beste plater som finns, det er Rockfon Koral. Selve printet kommer fra Illux.dk

    Jeg valgte å laste opp eget bilde, og valgte størrelsen 1.2 x 0.8 meter (passer til alm. fotos).

    /Claus
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg kan anbefale akustikkplater fra elefantprint.no - og da det nærmest er umulig å finne produktet på elefantprint sine hjemmesider så kommer direkte lenken her:

    https://www.elefantprint.no/akustikkplater/

    Der brukes de beste plater som finns, det er Rockfon Koral. Selve printet kommer fra Illux.dk

    Jeg valgte å laste opp eget bilde, og valgte størrelsen 1.2 x 0.8 meter (passer til alm. fotos).

    /Claus
    Hva mener du med det er de beste platene som finnes? De kommer jo ikke i tykkere enn 40 mm, noe som primært bare demper effektivt ned til ca. 900 Hz i et lite rom og dermed fungerer de som en EQ. Skal man ha et virkelig godt resultat, så bør man dempe effektivt ned til schroeder frekvensen.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Hei

    Jeg kan anbefale akustikkplater fra elefantprint.no - og da det nærmest er umulig å finne produktet på elefantprint sine hjemmesider så kommer direkte lenken her:

    https://www.elefantprint.no/akustikkplater/

    Der brukes de beste plater som finns, det er Rockfon Koral. Selve printet kommer fra Illux.dk

    Jeg valgte å laste opp eget bilde, og valgte størrelsen 1.2 x 0.8 meter (passer til alm. fotos).

    /Claus
    Har ikke kjennskap til disse akustikkplatene.

    Men jeg har testet platene/bildene fra Dali som ble solgt via Hifiklubben (i Grimstad). Pris ca 4K. Sammenliknet disse direkte opp mot platene fra Reflex Sound System og i mine ører var det ingen tvil om at platene fra Reflex Sound System utkonkurrerte Dali platene. Igjen i mine ører så var det nesten ikke hørbar forskjell med og uten Dali platene. (De ble kun testet i 1. refleksjon).

    OhYeah
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Til info så kommer både Hagto Audio og Doxa til å ha med seg plater fra Reflex Sound System til Hifimessa i Stockholm førstkommende helg :)
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    93
    Antall liker
    60
    OK - hva som er best kan naturligvis diskuteres. Jeg håper deres synes godt om Reflex Sound System.

    Det jeg mener med "best" er at de har høy demping og virker langt ned i frekvens, selv i den tynne kvalitet på 25 mm. Jeg mener å huske de virker bra ned til 400 Hz. Den tykkere kvalitet på 40 mm (Koral Tenor) er bra ned til ca. 200 Hz men dempingen er da en del lavere (vist bare 6 dB, hvis jeg husker riktig, men det kan jo også være bra nokk). Dertil trengs lyden ikke å treffe platen i vinkel (90 grader med veggen), men kan godt ha en smal vinkel mot platene.

    http://rwiumbraco-rfn.inforce.dk/media/2379027/fea-en-rockfon-koral_d_08_2017.pdf

    Vennlig hilsen,
    Claus
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.440
    Antall liker
    12.562
    Sted
    Sørlandet
    Til info så kommer både Hagto Audio og Doxa til å ha med seg plater fra Reflex Sound System til Hifimessa i Stockholm førstkommende helg :)
    Så flott! Du kan kanskje be dem om å få seg en hjemmeside med en presentasjon av produktene sine samt priser?

    -BB-
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn