Lydkvalitet og Oslo Spectrum...

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
I høst var jeg på Muse-konsert i Oslo Spectrum, og det ble en gedigen skuffelse. Værre lydgrøt har jeg ikke hørt siden jeg var på konsert samme sted, (den gang med Neil Young for flere år siden).
Vokalisten i Muse ble nesten helt borte i grumset, hvilket selvfølgelig ble katastrofalt. Har ikke lest noen anmeldelse av konserten, men vil anta at den ble slaktet. Dette er utrolig trist da, jeg vet at Muse kan levere så det holder også live (jeg har en konsert-dvd med de som har rimelig bra lyd og som er veldig engasjerende).
Jeg har vært på få konserter i Oslo spectrum og har sånn sett et spinkelt vurderingsgrunnlag, men kan ikke huske noen gang å ha opplevd god lyd der. Er dette lokalet så utrolig dårlig til dette formålet, eller har bare jeg vært uheldig med de konsertene jeg har vært på?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Opplevde akkurat samme "grøten" ved en Alanis Morisette konsert ved samme plass....en gedigen skuffelse.

:eek:

MVH Johnny
 

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
Jeg har heller aldri opplevd OK lyd i Spectrum, og har vært der en del ganger...
Synd du måtte se Muse der da, har sett Muse en gang live og det var en nytelse både før øyet og øret.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
ron-hi skrev:
I høst var jeg på Muse-konsert i Oslo Spectrum, og det ble en gedigen skuffelse. Værre lydgrøt har jeg ikke hørt siden jeg var på konsert samme sted, (den gang med Neil Young for flere år siden).
Vokalisten i Muse ble nesten helt borte i grumset, hvilket selvfølgelig ble katastrofalt. Har ikke lest noen anmeldelse av konserten, men vil anta at den ble slaktet. Dette er utrolig trist da, jeg vet at Muse kan levere så det holder også live (jeg har en konsert-dvd med de som har rimelig bra lyd og som er veldig engasjerende).
Jeg har vært på få konserter i Oslo spectrum og har sånn sett et spinkelt vurderingsgrunnlag, men kan ikke huske noen gang å ha opplevd god lyd der. Er dette lokalet så utrolig dårlig til dette formålet, eller har bare jeg vært uheldig med de konsertene jeg har vært på?
... det er sikkert en kombinasjon ... mitt høyst subjektive inntrykk er at lokalet fort blir «overloaded» når lydteknikerene skrur lyd til «louder than hell», da blir det fort bare gjalling selv mitt på gulvet forran miksebordet. Jeg har dog vær på minneverdige affærer, Nick Caves intimkonsert for 4000 (?) mennesker for noen år siden var en av dem. God lyd er kanskje å ta i litt, men i det minste OK overprodusert konsertlyd.

mvh
KJ
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Brrrraaaa>>AAAA>A>A>AUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMmmmmmmmmm
DMMMDMMSMMAMAMMMMMMGMMMDFMMFMMFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
FFEEEEEEeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiieeeeeeeee

Har vært der på noen konserter - men har gitt det opp. Lydgraut.
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Har vært på endel konserter i Spektrum og ALDRI opplevd "god" lyd der.. høyt ja, men aldri god.
Så Metallica (3ganger) Bjørk,Black sabbat,Ramstein,Vamp, Rush,Red hot Cilli peppers og det var vel Ramstein som kom nærmest det jeg forventer av konsert lyd..
Koser meg mye mere på Rockefeller og Sentrum scene.. det er skikkelige konsert steder med sjel:)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Har stort sett samme erfaringer med Spektrum - ubrukelig!

Allikevel må jeg si at Muse var helt greit der jag satt ca midt på rad 10, og deres fabelaktige kvaliteter kom igjennom på en eller annen måte.

Det eneste virkelige unntaket var Seeger Sessions med Bruce Springsteen. Til min store overraskelse var lyden rett og slett meget bra (ståplass midt foran miksebua - som regel det tryggeste stedet for god konsertlyd).

Skal bli spennende å se hvordan det blir i morra.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
T.O.T.O konserten ble helt ødelagt av dårlig lyd. Sikkert bra til håndball, men til konserter?

Legg de i fremtiden til det nye konserthuset, selv om marmoren er blitt gul!
 

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg var på Neil Young der for noen år siden og ble veldig overrasket over den gode lyden. Da satt jeg et stykke oppe litt ute mot høyre. Det var ihvertfall ganske nær helt ren lyd.

På Rammstein-konserten sto jeg midt nede i folkehavet. Det var jo jævlig gøy, men lyden var aldeles forferdelig. Tror det må være det verste jeg noen gang har opplevd av konsertlyd.

Konklusjonen må vel bli at plasseringen er viktig også på konsert, ikke bare hjemme i stua. Men når du er på konsert er det kanskje ikke så lett å prøve seg fram, spesielt ikke når det er nummererte seter. Ellers bruker også jeg taktikken med å stå så nær miksebua som mulig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
SvSig skrev:
...
Konklusjonen må vel bli at plasseringen er viktig også på konsert, ikke bare hjemme i stua. Men når du er på konsert er det kanskje ikke så lett å prøve seg fram, spesielt ikke når det er nummererte seter. Ellers bruker også jeg taktikken med å stå så nær miksebua som mulig.
Dersom lyden ikke er bra ved siden av miksebua, så er lyden rett og slett ikke bra.

Det er hendt litt flere enn en gang at jeg har undres en del over hva det egentlig er lydteknikerene prøver å få til.

mvh
KJ
 

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Innlegg
200
Antall liker
1
Så Slayer i spektrum for noen år siden. HAHA. Du kan jo tenke deg. Dobbel basstromme og ekko er en dårlig kombinasjon. Nå skal det sies at jeg ikke liker den type musikk, så det gikk helt greit.

Har vært på noen konserter i Spektrum der jeg synes det var ok lyd. Coldplay og Radiohead f.eks.

Trives uansett mye bedre på utendørskonserter. Skal det være inne er både sentrum scene, Rockefeller og John Dee mye bedre.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Tydeligvis ikke bare jeg som har negative erfaringer i den hallen. Når det gjelder Neil Young-konserten jeg nevnte, så oppdaget også jeg at det var et sted i salen som hadde brukbar lyd. Jeg var høyt og lavt og hit og dit på den konserten, da jeg var veldig lite fornøyd der jeg opprinnelig stod. Mesteparten av hallen hadde dårlig lyd.
På Muse-konserten fikk jeg ikke beveget meg så mye rundt, da vi var en større gruppe som var der sammen. Vi stod et stykke bak nede på gulvplan. Enig i det andre sier her, om at mange andre alternativer bedre. Bare så synd at artister med stor appell må greie seg med dette pga plassbehovet...
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det har alltid vert håpløs lyd i spektrum. Hva kan man vente av noe som er designet som en håndballarena...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg har alltid vært fornøyd med lyden i Spectrum. Nå har jeg alltid vært nøye med hvor jeg plasserer meg i salen, dvs. jeg plasserer meg helst i forhold til høyttalerne som jeg ville plassert sweetspot i et stereoanlegg, og det har gjort susen. Når jeg har gått et stykke bort fra dette området har lyden vært som dere andre skriver, langt i fra like bra.
 
M

marsboer

Gjest
Var på Beyoncé konsert i vikingskipet på Hamar.
Helt utrolig bra lyd, milevis bedre enn noen annen konsertlyd jeg har hørt.
Massiv uforvrengt trøkk, hvor alle elementer i lydbildet kom utrolig bra frem, men alltid med et sinnsykt fokus på den enorme stemmen til hovedpersonen selv. Det var svært høyt, men aldri slitsomt. BARE RÅTT. Man kjente sjokkbølgene fra bassen i hele kroppen i andre enden av vikingskipet.
Vikingskipet virker jo maks som et typisk gjallelyd sted så jeg ble meget positivt overrasket.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Har aldri vært i Vikingskipet så kan ikke uttale meg om det spesifikt, men jeg vil nok tro at Beyonce også i Spectrum ville låte rimelig bra om de ikke gjør alvorlige feil i lydbua. Det skyldes først og fremst at det er mye mindre komplisert musikk enn Muse som var nevnt innledningsvis i tråden.
Når det er et mer komplisert lydbilde med flere instrumenter som trakteres rimelig heftig samtidig, så setter det store krav til utstyr, lokalet og lydteknikere m.m. Mye av grunnen til at blant annet mye heavy rock / metal-skiver sjelden låter bra. Et av få hederlige unntak jeg har hørt er Sepultura - Roots, som er en knall innspilling.
 
Topp Bunn