Lydkort til pc

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Det er mulig jeg er helt på vilspor her som spør på et hifi forum, men jeg har blitt 14år igjen :eek: og har fått en gaming pc. Problemet er at ting låter helt ræva nå kontra da jeg faktisk var 14 år.

Med andre ord så trenger jeg et nytt lydkort, men jeg er helt svimmel og trenger hjelp. jeg trenger god lyd i spill med mulighet til snurr-rundt headsett og kanskje et par b&w mm1/genelec g four/ kef x300a osv osv uten at jeg må på kne og under pulten for å koble til høyttalerne.

Er det noen som har et godt tips? budsjettet er det som må til for at jeg skal bli fornøyd.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Hvis jeg kan komme med mine 2cent.

I de aller fleste tilfellene er lydkort en ekstra kostnad som ikke gjør noe for lyden. En fordel kan være at dyrere kort har flere features i form av flere inn og utganger, ekstra kontakter m.m.

En god løsning til det du etterspør kan være å bruke output 7,1 kontaktene bak på hovedkortet til kringlyd hodetelefonene. Også kan jeg anbefale å kjøpe en usb stereo DAC som du kobler høyttalerne til. En slik DAC trenger ikke koste mange hundrelappene. Også her kan det være høvelig å betale litt ekstra for features som volumkontroll m.m.

Veksle mellom signalbaner gjør du enkelt ved å høyreklikke nede på volumkontrollen på startbaren i windows og velge den DAC du ønsker lyd fra.

Onboard DAC i de fleste hovedkort som selges om dagen holder ekstremt høy kvalitet.

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Det som hadde vært opptimalt for meg uansett pci kort og kabler bla bla bla, er et par klokker til spill med snurr-rundt lyd, og et par høyttalere til musikk.
Ser helst at det blir minst mulig arbeid med bytte mellom dem, ser helst at det blir en snarvei til et eventuelt valg.

saken er at jeg har byttet maskin. Jeg hadde en iMac 07 model, og nå har jeg en gamer windows maskin.
Og tru det eller ei så har alt med lyd blitt dårligere og veldig vanskelig og tungvindt! jeg vil ikke ha fanboys som roper høyt om div, men uansett så har lyden blitt dårligere og jeg trenger bedre lyd!

All hjelp taes imot med glede!

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Nå banner jeg sikkert i kirka men la gå. Jeg vil anbefale deg Asus Xonar STX lydkort (hvis dette er en stasjonær pc). Linket til mk2 da man ikke får kjøpt mk1 lenger. Her får du en god dac med både EQ, grei hodetelefonforsterker og analogutgang for f.eks aktive monitorer etc. Bytter bare output direkte i software på PC. Jeg har funnet mitt gaming nirvana og det består av følgende:

- Asus Xonar STX som DAC
- Auralic Taurus hodetelefonforsterker
- Sennheiser HD800

Vet det er en merkelig kombo men du trenger ikke noe "surround" headset med HD800. De pintointer lyd i spill med kirurgisk nøyaktighet. Pga, stor soundstage får man også en svært god surround effekt. Har et par Logitech G35 surround hodetelefoner, de er sef. lysår unna mtp. lydkvalitet men de gir heller ikke noen bedre surround effekt enn HD800.

Driver i skrivende stund å tester Hegel Super USB til min gaming laptop. Førsteintrykket er at Xonar STX er bedre (men vanskelig å få inn i en laptop :) ) Mangler litt i de nederste frekvensene og blir litt skarp i toppen men jeg gir den en sjanse gjennom helga. Bruker dette sammen med HD700 men Hegel gir sibilanter kombinert med HD700 som er No-Go. Positivt med Hegel super er at den har en flott soundstage (og er på tilbud hos soundgarden til 900kr).

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Nå banner jeg sikkert i kirka men la gå. Jeg vil anbefale deg Asus Xonar STX lydkort (hvis dette er en stasjonær pc). Linket til mk2 da man ikke får kjøpt mk1 lenger. Her får du en god dac med både EQ, grei hodetelefonforsterker og analogutgang for f.eks aktive monitorer etc. Bytter bare output direkte i software på PC. Jeg har funnet mitt gaming nirvana og det består av følgende:

- Asus Xonar STX som DAC
- Auralic Taurus hodetelefonforsterker
- Sennheiser HD800

Vet det er en merkelig kombo men du trenger ikke noe "surround" headset med HD800. De pintointer lyd i spill med kirurgisk nøyaktighet. Pga, stor soundstage får man også en svært god surround effekt. Har et par Logitech G35 surround hodetelefoner, de er sef. lysår unna mtp. lydkvalitet men de gir heller ikke noen bedre surround effekt enn HD800.

Driver i skrivende stund å tester Hegel Super USB til min gaming laptop. Førsteintrykket er at Xonar STX er bedre (men vanskelig å få inn i en laptop :) ) Mangler litt i de nederste frekvensene og blir litt skarp i toppen men jeg gir den en sjanse gjennom helga. Bruker dette sammen med HD700 men Hegel gir sibilanter kombinert med HD700 som er No-Go. Positivt med Hegel super er at den har en flott soundstage (og er på tilbud hos soundgarden til 900kr).
Om det skulle dukke opp en kirke her så brenner jeg den lett ned.

Men sånn seriøst, takk! det kan faktisk se ut som du har funnet noe her.
Jeg har ikke hørt hd800 men har eid noen klokker fra dem i lavere serie så jeg tviler ikke!

Det er veldig mange som skryter av asus xonar, er den virkelig så bra?

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Det er nok delte meninger om Xonar STX men i min verden skal du lete lenge etter mer bang for the buck. Det gjør det det skal og ikke noe tull. Du kan lese et 18 siders(!) review av mk1 her:
ASUS Xonar Essence STX soundcard review - Introduction

Har ikke lest så mye om mk2 men ser ut som det har fått bedre innmat (Muses) og noen flere funksjoner. Det jeg syntes er bra med dette kortet er følgende:
- God hodetelefonforsterker, har testet med HD800, HD700, Beyerdynamic dt770 pro 80, Audeze LCD2.2. Drar alle sammen fint
- Mulighet for EQ (som gjør det den skal og ikke noe mer)
- Analog out til f.eks monitorer etc
- 124dB S/N ratio og god skjerming = null støy fra PC innmat
- To trykk for å switche mellom hodetelefoner og monitor out for de som ikke liker fikling med kabler osv

Merk at dette kortet (iallefall mk1) trenger egen power utover pci express porten, molex mener jeg å huske.

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Har et ubrukt asus xonar stx jeg om du er intr.. Kun testet. Har eske og alt

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.218
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Asus Xonar Essence STX lydkort med hodetelefoner (Denon AH D5000) og så bruker jeg KEF X300a som pc høyttalere. Jeg hadde B&W mm-1 før, som er utrolig bra til størrelsen. De har også klasse d forsterker, så de lager ikke så mye varme som X300a. mm-1 har også fjernkontroll med av/på knapp i tillegg til av/på knapp foran som jeg brukte til å bytte mellom hodetelefoner og høyttalere. På KEF er de bakpå, en sånn vanlig on/off bryter. Litt mer tungvindt, men det funker helt bra. Jeg har også hatt en del bokhyllehøyttalere på pulten (tannoy mercury v1, dali concept 1, focal chorus etellerannet v, xtz s-800), med egen forsterker (cambridge a300, marantz 7003, rega mira 3). I forhold til pris/størrelse/praktisk/lyd sett under ett så synes jeg mm-1 funket best som pc høyttalere. Om hifiklubben legger ut noen som har vært inne på reparasjon hos b&w til 2000 kr denne romjula også, så kan det hende at jeg vurderer å gå tilbake. Det eneste de mangler er bass, og det er litt kjedelig at de ikke har noe mulighet til sub/pre-out. Men det har heller ikke X300a. I det siste har jeg brukt hodetelefonene mer til både gaming og musikk enn høyttalerne.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Hvordan signaltype er koblet til input på Taurus?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.571
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Asus Xonar Essence STX
AKG Q701
Focal XSBook forsterker/høyttalere

Fungerer glimrende både til spill og til musikk. Uansett hva hovedkortprodusentene sier så holder ikke den innebygde lyden mål. Spesielt ikke til musikkgjengivelse.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Evt. creatives ZxR. Har både det og 2 stk Asus Essence STX.

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Kom på en sak til her siden TS nevner surround og gaming. Razer har faktisk en ganske så god software for å få 5.1 / 7.1 ut på vanlige stereo hodetelefoner. Razer Surround | Razer Support

Merk at du må velge 5.1 / 7.1 i spillet samtidig som du har aktivert software. Ikke nødvendigvis veldig egnet til musikk men fungerer veldig bra i spill med hodetelefoner.

Denne gir også mulighet for EQ ut via SPDIF eller USB om man f.eks bruker en ekstern stereo DAC.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Jeg tror det er viktig å være klar over at man med Xonar STX betaler for softwareløsningene, RCA kontaktene og forsterkeren, og dersom en ikke benytter seg av featurene man betaler for kan man like så greit beholde on-board løsningen som er levert med hovedkortet og spare kostnaden med å kjøpe et dedikert lydkort.

Det er i softwaren jeg har opplevd den største oppgraderingen i lydkvalitet med hodetelefoner, så jeg er ikke utelukkende negativ til Asus løsninger. De er brukervennlig, har en fin GUI, og Asus holder som regel god kvalitet. Men det er ikke noe ekstraordinært med Xonar og de samme løsningene finnes gratis i andre programmer på nett.

En ting jeg savner er systemwide Crossfeed. Vet ikke om Asus leverer dette i Xonar STX, men det er noe jeg kan betale litt ekstra for til hodetelefonbruk.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og en glitrende spdif utgang dersom man bruker det :)

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Sjekk ASTRO A50 headset til pc. Det er trådløst surround, og koblet til xbox one så gir det fantastisk lyd. Jeg har aldri opplevd med hodetelefoner før at hjernen så mange ganger nekter å godta at lyden kommer fra hodetelefonene. Det har vært en haug med ganger jeg har tatt av meg headset'et for jeg har vært helt sikker på at noen høyttalere står på. Hvis det kobles likt til pc som med xbox one så er det kun 1 usb kabel for å få strøm til lydmixeren som følger med A50, og en optisk kabel for lyd. Dette må du google selv, jeg vet ikke.

HVIS a50 kobles via optisk, så har lydmixeren til a50 en optisk pass-through, så finner du noen aktive høyttalere med optisk inn så kan det hende du slippe å kjøpe ett lydkort (de fleste pc hovedkort har jo optisk ut innebygget, og i motsettning til de analoge utgangene så har jeg ikke vært plaged med bakgrunnsstøy fra optisk ut). Eneste flua i suppa kan være at på xbox one så måte optisk ut signalet settes til ett spesielt format for at a50 skulle få surround. Hvis det er samme på pc så må du eventuelt sjekke at de trådløse høyttalerene vil godta det samme formatet/signalet.

Skulle det bli ett problem så kjøp ett asus xonar stx kort (eller det eksterne xonar u7 hvis du ikke gidder knote med noe innvendig) og koble til høyttalerene via RCA til lydkortet.

Jeg har ingen erfaring med trådløse høyttalere, men vurderte det en stund tilbake å tittet mye på Q Acoustics BT3. Finnes mange bra omtaler av de, samt de har optisk inn, blåtann, RCA inn, subwoofer ut etc. Kan kjøpes hos surround.no ... Spesielt subwoofer ut er kjekt når du kun skal ha noen små høyttalere.

Rent personlig så bruker jeg asus xonar u7 koblet til en yamaha r-s700 (som monitoren står på) og noen xtz 99.26mkii som fungerer ypperlig til nærfeltslytting. Jeg valgte den løsningen fremfor noen aktive høyttalere for å få litt mer fleksibilitet.

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Jeg gikk for løsningen med Asus xonar essence stx, takk for handelen realchef :)
Jeg har bare et plastic fantastic headset fra logitech som skal brukes til spill, så blir det noen høyttalere til musikk litt senere.

Topp Bunn