Lydisolering i gulv?

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.023
Antall liker
4.381
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Flanketransmisjon er vanskelig å kvitte seg med i eksisterende bolig.
Som gulvdemping (flytende parkett) kan du bruke vintermatte (Rockwool) under parketten.
Dette blir brukt som underlag til tyngre ventilasjonsaggregater for å dempe strukturbåren lyd/vibrasjoner mot tilstøtende arealer.
 

Lukket

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2015
Innlegg
174
Antall liker
58
Sted
Lysaker
Torget vurderinger
1
Acoustiblok får gode tilbakemeldinger og bygger lite men er dyrt
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er dette jeg ikke tror noe på, luft isolerer lyd svært dårlig, og jeg tror ikke på at det finnes et materiale som med punkter kobler av bedre enn en trinnlydsmatte gjør, som kan bruke hele flaten.
Vi må skille mellom luftbåren og strukturbåren lyd her.

Et luftlag alene demper ikke luftbåren lyd, mens strukturbåren lyd unngår man mellom to ting ikke er i kontakt med hverandre.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Vi må skille mellom luftbåren og strukturbåren lyd her.

Et luftlag alene demper ikke luftbåren lyd, mens strukturbåren lyd unngår man mellom to ting ikke er i kontakt med hverandre.
For å si det som danskene; det ved jeg da godt.

Jeg kan godt slutte å skrive i denne tråden, eller noen kan påta seg å forklare fysikken i at punktvis opplagring av et bjelkesystem gir bedre avkobling enn en trinnlydsplate gir i et flytende gulvsystem. At det flytende gulvet er bedre på luftbåren lyd er vel åpenbart for alle.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvor får man kjøpt disse produktene dere anbefaler, for privatpersoner?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
AVshop.no har alt du trenger for å bygge et godt og effektivt lyddempet rom.
Takk, jeg har sett litt der, ja, som en forberedelse til et litt omfattende prosjekt som jeg har gruet meg til å starte.
Nå er det ofte slik at jeg er prisbevisst og ønsker lavest mulig utlegg. Hvordan priser AVshop seg ift andre selgere?
 

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
786
Antall liker
1.403
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takk, jeg har sett litt der, ja, som en forberedelse til et litt omfattende prosjekt som jeg har gruet meg til å starte.
Nå er det ofte slik at jeg er prisbevisst og ønsker lavest mulig utlegg. Hvordan priser AVshop seg ift andre selgere?
På lyddempings produkter har de priset seg mot privat markedet og ikke mot proff segmentet som er noe dyrere for at håndverkere skal kunne tjene noe på videre salg av produkter.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Det er vel en grunn til at man bygger flytende gulv som står på fjærer, altså myke punkter slik som disse ubåtene ?

Her er et tilsvarende produkt som visstnok kan fungere like bra som tykk betongplate på fjærer:

Acoustic Floor Blocks | Getzner Werkstoffe

Klart det er en grunn, men det er altså ikke max lydisolasjon pr/mm , luftbåren og strukturbåren, som er målet:


«Due to their dynamic properties, these products are particularly suitable for creating floors with low natural frequencies, which have been indispensable in recording studios, cinemas or in stage construction worldwide for years.»
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Bare så det er sagt, så er det maksimal lydisolasjon ned til nabo jeg forsøker å få til, da bygget er forskalings støpt armert betong i bæring, vegger og tak. Og jeg har ca. 75-80 mm å gå på i gulvet for å få det til.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Demping av bass som går i bygningsstruktur er en utrolig vanskelig sport.. På 80 og 90-tallet bygde jeg to nærradiostudioer, første gang i 3. etasje, og deretter i 2.etasje... siste gang med et aktivitetsrom for innvandrere i etasjen under. Gulvet ble lagt som sponplategulv oppå 50mm Rockwool markplate.. nå ble innerveggene til studio reist på dette flytende gulvet, med avstand til de ytre veggskallet, er en annen sak...Det fungerte faktisk aldeles utmerket...
Jeg tror egentlig ei slik gulvløsning er det beste du kan oppnå, gitt de begrensinger som gjelder.. F.eks. markplate eller lydplate, ett lag gulvgips, og så et overgulv av laminat eller parkett....
Det finnes en del folielignede produkter som har relativt god demping, - men nedver i bassen er det egentlig bare masse som gjelder... men man kan jo evt spandere et lag med den folien som vises over - eller den jeg linker til - over eller under markplatene.... pass på at det er en liten klaring mellom det nye gulvet og betongveggene.. kanskje med noen striper 5-6mm gummi av noe slag, for å sikre at avstanden mot betongveggene bibeholdes


Se egen test av dette produktet...
 
Sist redigert:

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Ble direkte "oppkavet" da jeg leste ditt siste innlegg her, Bjørn.H! Bor i blokkleilighet fra 1968, ca 90m²! Stue ca 30m²! Alt er betong, stort sett! Da vi flyttet inn i -88, syntes vi det nærmest var litt "lytt" mellom oss i 3.etg og de i 2.(3 etg blokk) Stuegulvet her var dekket av "vegg til vegg"! Vi fjernet dette teppet(fyttirakkar'n så mye støv) og fant nålfilt limt på betonggulvet! Dette ble grundig rengjort, og oppå det ble det lagt dobbelt lag med det vi kalte "knirkepapp"/"underlagspapp ", for så å legge 23mm flytende(limt) furugulv oppå det hele! Vi hørte ikke lenger noe til naboene under, og like lite lyd hos dem!😀
Fremdeles var det alt for mye "ekko" i stua, så da fikk vi isolert betongtaket og lagt på takplater! Og da kunne vi spille musikk, og tilogmed nyte musikk!😂
Mvh ToreP
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
ToreP: Denne blokka var ferdig til innflytting i 1969. Her ligger det litt avrettingssand under noen plater og papp før to lag med belegg på gulvet, og gulvet er ikke flatt som det sikkert var en gang i tiden. Sanda har nok forflyttet seg litt under her på alle disse årene. . Leiligheten tilsvarer din, 81 M2, ca. 30 m2 stue. Det er litt lytt i mellom etasjene og derfor tenker jeg at gulvet skal prioriteres samt at jeg skal få lagt en lydhimling, dempe vegger ol. ettersom det hender at naboer klager på hverandre her i nabolaget.

Gulvet vil jeg utredet før jeg går på tak og vegger.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Enig i det, Bjørn.H! Tror det er lurt å ta det litt sånn "pø om pø"! Slik vi to bor, er min erfaring at det å ta en ting av gangen er det lureste! Hos oss var det viktigste gulvet, da vi ikke har naboer over, eller på sidene(mellom oss og naboen i samme etasje, har vi en stor bød). Innvendig, isolert tak kom ca et år etterpå!
Resten kom nesten av seg selv; gulvtepper, bokhyller(og bøker), tyngre møbler osv! Det hjalp godt på, men for å få enda bedre lyd må vi nok gjøre noe med den ene langveggen som er betong med malt strietapet, og "balkongveggen" som nærmest er en glassvegg! Der har vi tykke gardiner, og det hjelper overraskende bra!
Mvh Tore
PS! Da vi fikk bort det tykke vegg til vegg teppet, fant vi kiler, trefliser, papirrester med mål og notater osv! Snakk om å gjøre rent etter seg i 1968!😂
 
Topp Bunn