Lydisolering i gulv?

Morten Petterson

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2013
Innlegg
125
Antall liker
40
Sted
Østfold
Hei!
Jeg må flytte fra min nåværende leilighet hvor jeg har lydisolert taket mitt med et stort hell.

Men i min nye leilighet så er det jeg som må bo i andre etasje, og hvor jeg har lydisolerte tak under min gulv. En løsning jeg håper vil ta mye av støten fra musikken min.

Men siden jeg uansett nå må legge nye gulv i min kommende nye leilighet sin gang og sine stuer.
Er det noen gode gulv man kan legge som demper litt for lyden, eller finnes det bare laminat / parkett gulver som demper steg, mens hva som demper steg ikke kan dempe bass, eller er det noen triks å gjøre her?

Når mitt nye laminat / parkett gulvplater er lagt så er det jo for seint, så vil gjerne vite om noen ny gulv som kan dempe litt lyd / bass fra min side?
Har dere noen tips, råd eller erfaringer å dele men en som straks må på flytte fot...

Ha en fortsatt fløtt søndag!

Morten
 
Sist redigert:

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
1.719
Sted
Sandefjord
Jeg har ikke erfaring ifht ditt scenario selv men du unngår mye lydoverføring ved å dempe godt mellom f.eks sub mot gulv og høyttaler mot gulv. For sub er det flere som har brukt en halvfylt trillebåreslange som demper.

Poenget er, enten det er rene gulvløsninger eller løsninger for ht/sub, er å fjerne direkte kontakt (mekanisk kontakt) mellom det som lager vibrasjonene og der de samme vibrasjonene er uønsket. Lyd (trinn/stoler som flyttes etc) bærer alltid bedre ned en etasje enn opp nettopp pga denne mekaniske koblingen.
 

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Innlegg
122
Antall liker
65
Sted
Sørlandet
Hei
Du sier ikke noe om etasjeskille er betong eller bjelkelag, uansett så bør du bruke trinnlydplate mellom eventuell gulvspon eller betonggulv og laminat/parkett. trinnlydplate - Bing

For å få enda bedre demping må du sørge for å tette alle "sprekker" og kanskje gjøre liknende tiltak mot vegger, betongvegger må gjerne støydempes også.

Rockwool / Glava har mange hint om hvordan det kan gjøres.

Lykke til med naboen(-e)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er vigtigt at stoppe alle små utætheder. Fordi: Et nøglehul på 3 kvadratcentimeter slipper faktisk lige så meget lyd igennem som en halvstensmur på 50 kvadratmeter, dvs. en 2,5 m høj ... om støjen faktisk kommer gennem væggen, eller om den i virkeligheden kommer ind ...

En halvstensmur lydisolerer rigtig godt. Ca. 10 dB bedre end letbeton.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Som flere har nevnt tidligere i tråden; trinnlydsplate avkobler overgulv fra undergulv, og isolerer i all hovedsak mot lyd fra nettopp, trinn. Den helt store effekten ift. høyttalerne dine ville jeg nok ikke forventet, og her vil nok en ytterligere (og mykere), mer "lokal" avkobling gi bedre resultat. Ikke for det; ville lagt trinnlydsplater uansett – kan godt hende trinnlyden er potensielt mer plagsom for naboen under enn musikken du spiller.

NB: Vær obs. på at disse trinnlydsplatene kan kreve et nytt gulvlag (feks. spon) før overgulv (feks. parkett) – lønner seg å sjekke ut ift. hvilken konstruksjon du skal legge dem på, og hvilket gulvdekke du skal ha over. Platene jeg bruker er fra Hunton og kommer i tykkelser fra 4-36mm.

mvh e
 

Morten Petterson

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2013
Innlegg
125
Antall liker
40
Sted
Østfold
Mange tusen takk for mange kloke svar.
Skal lese dem mere i morra.

-Nytt gulv legge over eldre trekulv fra 40-tallet, gammelt tre med "blåleiere" som isolering vel.

-Subwoffer er ikke i bruk her, basser i mine høytalere er SA 5 1/4"elementer.
Så kanskje en penere lyd med litt mindre bass enn hva folk flest velger av høytaler løsninger, men jeg er fornøyd med lyden slik. Trur den nye og større stua vil føre til enda penere lyd, da det er litt større høytaler avstander der, bedre plass..
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Du kan bygge et flytende gulv. Dvs at du starter med lydbøyler for du legger gulvet. Dermed vil en del av vibrasjonene ikke overføres til etasjen under.

Lydbøyle
 

Morten Petterson

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2013
Innlegg
125
Antall liker
40
Sted
Østfold
Det er lydbøyler i taket under min kommende leilighet, lydbøyler og 2 lag gips plater, og takplater..
Så lydbøyler i gulvet mitt bortfaller..

Men hva slags type gulv isolerer best lyden i å komme seg nedover?
Jo tykkere gulv jo mere effekt på lyden?

Morten
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Det er lydbøyler i taket under min kommende leilighet, lydbøyler og 2 lag gips plater, og takplater..
lydbøyler i gulvet mitt bortfaller..

Men hva slags type gulv isolerer best lyden i å komme seg nedover?
Jo tykkere gulv jo mere effekt på lyden?

Morten
Sett bort ifra fysisk avkobling, er tykkelse og stivhet vesentlige faktorer, ja, selv om virkningsgraden er vanskelig å spå. Førstnevnte (avkobling) er likevel klart viktigst.

Lydbøyler er forresten ikke konstruert for bruk i gulv, så det ville uansett ikke vært et alternativ.

mvh e
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Disse asfaltplatene tror jeg er laget av samme matriale som Silencio.( bortsett fra asfaltlaget)
De burde gjøre samme nytten i lik tykkelse.
Og mange tennbrikettene er også det samme bare dyppet i voks.
Laget av trefiber begge ja (miljøvennlig ikke minst), men i tillegg til et vindtettende papirlag og å være gjennombehandlet med fuktbestandig asfalt, er nok asfaltplatene endel "løsere" i fiberet (/lavere tetthet). Ville nok holdt meg til Silencio, for ikke å risikere et i overkant flytende gulv (de som har erfaring med tidligere tiders vannsenger skjønner sikkert hva jeg mener). Er garantert en grunn til at dette er to forskjellige produkter.

mvh e
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det er ikke lett å isolere lyd mellom etasjer. En ting du nevner, trinnlyd, høres bedre om du bruker harde såler på skoene, eller spikes på skoene. Det jeg vil fram til er å dempe høyttalerne med myke føtter mot gulvet. Det er nok den mest effektive og billigste metoden.
Skal du dempe gulvet bør vel massen økes en del - ved f.eks. å legge tykke steinheller, eller legge 5cm betong - litt lite praktisk gjennomførbart - og dyrt.
Det hjelper også med naboer som aksepterer at det høres lyder fra naboene... :)

Vidar
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Et lag robust gips uten fals, fuges tett i alle sprekker og skjøter først, deretter silensio i egnet tykkelse 6-30mm
 

Morten Petterson

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2013
Innlegg
125
Antall liker
40
Sted
Østfold
Takker for alle svara.

Men noen av dere som kjenner til disse føttene som Hifi-klubben selger?
Argon Damping Feet, se: https://www.hifiklubben.no/tilbehor/hoyttalertilbehor/argon-damping-feet-/

Jeg er ingen kunde av Hifi-klubben, men har lyst til å prøve Argon putene alikevel. Sjøl om jeg er skeptisk til føtter som forandrer lydbildet, men lyden skal bli mykere og mere behagelig sies det av andre System Audio brukere...

Disse putene påvirker vel også lydbildet i mine System Audio "Explorer Master" høytalere, så jeg er litt usikker på å bruke dem, sjøl om jeg bare har hørt possitive ord om Argon putene brukt på SA høytalere.
Noen som har erfaring med å bruke Argon puter?

20150522_142917.jpg


Dette er et bilde av dagens "spikes / føtter" løsning på mine System Audio høytalere, og de funker bra her i stua mi.

Vil Argon putene dempe bedre enn de føttene jeg bruker i dag?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^Har ikke erfaring med Argon putene, men jeg bruker myk demping under alle høyttalerne mine som står på tregulv, og grunnen til det er at jeg opplevde ganske store forbedringer første gang jeg prøvde. Fikk mindre hard lyd med bedre fokus, og det låt "riktigere". Anbefaler å prøve.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.282
Antall liker
11.061
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
-Nytt gulv legge over eldre trekulv fra 40-tallet, gammelt tre med "blåleiere" som isolering vel.

-Subwoffer er ikke i bruk her, basser i mine høytalere er SA 5 1/4"elementer.
Så kanskje en penere lyd med litt mindre bass enn hva folk flest velger av høytaler løsninger, men jeg er fornøyd med lyden slik. Trur den nye og større stua vil føre til enda penere lyd, da det er litt større høytaler avstander der, bedre plass..
Hei
Det ser ut som forutsetnginen er at det gamle tregulvet ikke skal røres.
Men jeg vil likevel nevne dette:
Skikkelig etasjeskille får du ikke bare med lydhimling og gipsplater nede, det kreves at det fylles isolasjon mellom bjelkene.
Gamle golv med myke bjelker og blåleire (som stort sett er blit til støv) er som en resonnanskasse, og gjør vondt verre.
Jeg mener, og det er min erfaring gjennom eierskap i leiligheter og gamle hus, at når du først går igang er det lurt å ta opp golvet og legge isolasjon. Har vært i akkurat samme situasjon som deg i leilighet med folk under to ganger ganger.
Da har du muligheten til å legge inn ekstra avstiving av bjelkene og i tillegg legge ekstra isolerende plater over.
Det vil også øke verdien på leiligheten.
Hvis ikke det lar seg gjøre på kort sikt ville jeg lagt det inn som en langtidsplan, og forhandlet med naboen under om deling av utgiftene. Mulig det finnes regler for det også hvis dere eier separate enheter.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.051
Torget vurderinger
2
Et lag robust gips uten fals, fuges tett i alle sprekker og skjøter først, deretter silensio i egnet tykkelse 6-30mm

Beste forslaget til nå, hvis vi ser bort fra det å grave ut all stubbloftsleira.

Du kommer ikke unna masse hvis du skal stoppe luftlyd av lave frekvenser.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det er lydbøyler i taket under min kommende leilighet, lydbøyler og 2 lag gips plater, og takplater..
lydbøyler i gulvet mitt bortfaller..

Men hva slags type gulv isolerer best lyden i å komme seg nedover?
Jo tykkere gulv jo mere effekt på lyden?

Morten
Lydbøyler er forresten ikke konstruert for bruk i gulv, så det ville uansett ikke vært et alternativ.

mvh e
En lydbøyle er konstruert for 20 kg, så det er bare å bruke nok av de på gulvet. Kommer langt med 1000 stykk :)
Et alternativ er å legge flytende gulv. Eks:

Gulvbelegg
22 mm sponplate
13 mm gulvgipsplate
20 mm ROCKWOOL Trinnlydplate


15 mm parkett
Ullpapp
22 mm sponplate
20 mm ROCKWOOL Trinnlydplate


15 mm parkett*
3 mm parkettunderlag
30 mm gulvavrettingsmasse
Fiberduk m/glassfiber
Armeringsnett
20 mm ROCKWOOL Trinnlydplate


15 mm parkett*
3 mm parkettunderlag
50 - 80 mm armert påstøp
0,2 mm plastfolie
50 mm ROCKWOOL Støpeplate, Tung Plate 150 eller Trinnlydplate
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.051
Torget vurderinger
2
Trådstarter må tenke på hvor mye han er villig til å heve eksisterende gulv for dette.

Dørterskler er ikke absolutter, men arbeidskrevende å flytte på ...
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Det er lydbøyler i taket under min kommende leilighet, lydbøyler og 2 lag gips plater, og takplater..
lydbøyler i gulvet mitt bortfaller..

Men hva slags type gulv isolerer best lyden i å komme seg nedover?
Jo tykkere gulv jo mere effekt på lyden?

Morten
Lydbøyler er forresten ikke konstruert for bruk i gulv, så det ville uansett ikke vært et alternativ.

mvh e
En lydbøyle er konstruert for 20 kg, så det er bare å bruke nok av de på gulvet. Kommer langt med 1000 stykk :)
Hehe… og jo flere bøyler man bruker, jo flere overføringspunkter (for trinnlyd) får man – fjærende eller ei; tipper vinningen fort går opp i spinningen. Men, selvsagt ingenting i veien for å prøve, hvis man har rom (tid/penger/interesse) for å eksperimentere.

mvh e
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
-Nytt gulv legge over eldre trekulv fra 40-tallet, gammelt tre med "blåleiere" som isolering vel.

-Subwoffer er ikke i bruk her, basser i mine høytalere er SA 5 1/4"elementer.
Så kanskje en penere lyd med litt mindre bass enn hva folk flest velger av høytaler løsninger, men jeg er fornøyd med lyden slik. Trur den nye og større stua vil føre til enda penere lyd, da det er litt større høytaler avstander der, bedre plass..
Hei
Det ser ut som forutsetnginen er at det gamle tregulvet ikke skal røres.
Men jeg vil likevel nevne dette:
Skikkelig etasjeskille får du ikke bare med lydhimling og gipsplater nede, det kreves at det fylles isolasjon mellom bjelkene.
Gamle golv med myke bjelker og blåleire (som stort sett er blit til støv) er som en resonnanskasse, og gjør vondt verre.
Jeg mener, og det er min erfaring gjennom eierskap i leiligheter og gamle hus, at når du først går igang er det lurt å ta opp golvet og legge isolasjon. Har vært i akkurat samme situasjon som deg i leilighet med folk under to ganger ganger.
Da har du muligheten til å legge inn ekstra avstiving av bjelkene og i tillegg legge ekstra isolerende plater over.
Det vil også øke verdien på leiligheten.
Hvis ikke det lar seg gjøre på kort sikt ville jeg lagt det inn som en langtidsplan, og forhandlet med naboen under om deling av utgiftene. Mulig det finnes regler for det også hvis dere eier separate enheter.
min løsning (i hus fra 1884):

R0024409.jpg
R0024558.jpg

P9090755.jpg
P5280735.jpg
P9040744.jpg


opp og ut med gulv/leire/stubbeloft… ned med nye gulvbjelker i bjelkesko mellom gammelt bjelkelag (som nå kun bærer tak i underetasje)… ny isolasjon (lydplate/luft/A-plate/luft/lydplate) og 22mm gulvplate (limt og skrudd)… kommer: trinnlydsplate med varmekabel + 25mm heltre furugulv.

…helvetes jobb.

espen
 

Morten Petterson

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2013
Innlegg
125
Antall liker
40
Sted
Østfold
-Nytt gulv legge over eldre trekulv fra 40-tallet, gammelt tre med "blåleiere" som isolering vel.

-Subwoffer er ikke i bruk her, basser i mine høytalere er SA 5 1/4"elementer.
Så kanskje en penere lyd med litt mindre bass enn hva folk flest velger av høytaler løsninger, men jeg er fornøyd med lyden slik. Trur den nye og større stua vil føre til enda penere lyd, da det er litt større høytaler avstander der, bedre plass..
Hei
Det ser ut som forutsetnginen er at det gamle tregulvet ikke skal røres.
Men jeg vil likevel nevne dette:
Skikkelig etasjeskille får du ikke bare med lydhimling og gipsplater nede, det kreves at det fylles isolasjon mellom bjelkene.
Gamle golv med myke bjelker og blåleire (som stort sett er blit til støv) er som en resonnanskasse, og gjør vondt verre.
Jeg mener, og det er min erfaring gjennom eierskap i leiligheter og gamle hus, at når du først går igang er det lurt å ta opp golvet og legge isolasjon. Har vært i akkurat samme situasjon som deg i leilighet med folk under to ganger ganger.
Da har du muligheten til å legge inn ekstra avstiving av bjelkene og i tillegg legge ekstra isolerende plater over.
Det vil også øke verdien på leiligheten.
Hvis ikke det lar seg gjøre på kort sikt ville jeg lagt det inn som en langtidsplan, og forhandlet med naboen under om deling av utgiftene. Mulig det finnes regler for det også hvis dere eier separate enheter.

Jeg klarer ikke å gjøre så mye ut av dette som Du beskriver desverre, sjøl om jeg ser effekten av dette..
Men det er lydisolert med lydbøyler og 3 lag gips i taket i leiligheten under min kommende leilighet, så jeg får heller bruke en steg isolerende duk og velge et tykkest mulig gulv i stua.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
En lydbøyle er konstruert for 20 kg, så det er bare å bruke nok av de på gulvet. Kommer langt med 1000 stykk :)
Et alternativ er å legge flytende gulv. Eks:

Gulvbelegg
22 mm sponplate
13 mm gulvgipsplate
20 mm ROCKWOOL Trinnlydplate


15 mm parkett
Ullpapp
22 mm sponplate
20 mm ROCKWOOL Trinnlydplate


15 mm parkett*
3 mm parkettunderlag
30 mm gulvavrettingsmasse
Fiberduk m/glassfiber
Armeringsnett
20 mm ROCKWOOL Trinnlydplate


15 mm parkett*
3 mm parkettunderlag
50 - 80 mm armert påstøp
0,2 mm plastfolie
50 mm ROCKWOOL Støpeplate, Tung Plate 150 eller Trinnlydplate
Gammel tråd dette nå, men jeg er i samme problemstilling nå, og har betonggulv i mellom etasjene her. Hvis man skulle rangere alternativene: Hvilket av dem gir best lyddemping ned til naboen?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.051
Torget vurderinger
2
Du kommer nok ikke forbi fysikkens lover her heller, tykt slår tynt hver gang. Forslagene over varierer veldig, så hvor mye kan du bygge opp?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Ca. 75-80 mm.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Siden tråden ble opprettet, har det jo blitt poppis med flytende gulv med myk avkobling.
de bygger jo litt, men ut fra hva som skrives i en av omtalene ble total byggehøyde i vedkommendes eksempel ikke mer enn 68mm , så det kan muligens være noe å vurdere.
 
M

MarkusH

Gjest
Siden tråden ble opprettet, har det jo blitt poppis med flytende gulv med myk avkobling.
de bygger jo litt, men ut fra hva som skrives i en av omtalene ble total byggehøyde i vedkommendes eksempel ikke mer enn 68mm , så det kan muligens være noe å vurdere.
Har man nok futt så rister det selv med slike, har hatt 48 stykk under 4* 18" i et år nå, hele rommet rister greit .... Virker dog som det ikke forplanter seg så mye oppover til etasjen over, men nedover så fungerer det ikke så veldig godt ....
 

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
786
Antall liker
1.403
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har man nok futt så rister det selv med slike, har hatt 48 stykk under 4* 18" i et år nå, hele rommet rister greit .... Virker dog som det ikke forplanter seg så mye oppover til etasjen over, men nedover så fungerer det ikke så veldig godt ....
Sub bass vil forplante seg, men over 70-80Hz vil de ha stor effekt.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.051
Torget vurderinger
2
Har man nok futt så rister det selv med slike, har hatt 48 stykk under 4* 18" i et år nå, hele rommet rister greit .... Virker dog som det ikke forplanter seg så mye oppover til etasjen over, men nedover så fungerer det ikke så veldig godt ....
Jeg skjønner ikke hva denne gjør for naboen, som ikke løses mye bedre og enklere med et flytende gulv.
Løsningene for dette er beskrevet over og bygger ikke mer enn 20mm trinnlyd, 13mm gulvgips og 20mm gulvspon ( + valgt gulv belegg ) Har man 75mm å gå på kan man jo flotte seg med et 20mm heltregulv, men den beste akustiske løsningen er vel enda et lag med gulvgips ( under sponen ) og et teppe på toppen.
 
  • Wow
Reaksjoner: HoJ

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
786
Antall liker
1.403
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ikke hva denne gjør for naboen, som ikke løses mye bedre og enklere med et flytende gulv.
Løsningene for dette er beskrevet over og bygger ikke mer enn 20mm trinnlyd, 13mm gulvgips og 20mm gulvspon ( + valgt gulv belegg ) Har man 75mm å gå på kan man jo flotte seg med et 20mm heltregulv, men den beste akustiske løsningen er vel enda et lag med gulvgips ( under sponen ) og et teppe på toppen.
De gir en bedre avkobling og vil gi høyre lydisolering kontra et flytende gulv. Grunnen for detter er at man får med luft og isolering kontra flytende gulv.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har 70mm med gulv (parkett) for deretter lydbøyler (u-boats) oppå 48*48 .... Men med vekt på 500 kg + så veit jeg ikke om noen løsninger som kunne fungert bra, har brukt mer enn nok u-boats per kvadrat gulv, dette er også brukt i en hjemmekino så det spiller vel opp til 120hz. Basstårna mine står rett på parketten med møbelknotter under føttene, fungerer ikke sånn helt knall mtp vibrasjoner det heller .... Til et visst punkt kan det hende det funker, men har man tårn med 8 stykk 10" eller 750 liters kasser med et par 18" i så har jeg den oppfatningen at underlaget ikke har voldsomt å si, med mindre man går for rom-i-rom ....
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.051
Torget vurderinger
2
De gir en bedre avkobling og vil gi høyre lydisolering kontra et flytende gulv. Grunnen for detter er at man får med luft og isolering kontra flytende gulv.
Det er dette jeg ikke tror noe på, luft isolerer lyd svært dårlig, og jeg tror ikke på at det finnes et materiale som med punkter kobler av bedre enn en trinnlydsmatte gjør, som kan bruke hele flaten.
 

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
786
Antall liker
1.403
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har 70mm med gulv (parkett) for deretter lydbøyler (u-boats) oppå 48*48 .... Men med vekt på 500 kg + så veit jeg ikke om noen løsninger som kunne fungert bra, har brukt mer enn nok u-boats per kvadrat gulv, dette er også brukt i en hjemmekino så det spiller vel opp til 120hz. Basstårna mine står rett på parketten med møbelknotter under føttene, fungerer ikke sånn helt knall mtp vibrasjoner det heller .... Til et visst punkt kan det hende det funker, men har man tårn med 8 stykk 10" eller 750 liters kasser med et par 18" i så har jeg den oppfatningen at underlaget ikke har voldsomt å si, med mindre man går for rom-i-rom ....
Er jo noe med at ingenting er bedre enn det svakeste ledd. Så om lydisolerer gulvet, vil det hjelpe noe, men vegger vil jo lekke like mye lyd.
 
M

MarkusH

Gjest
Er jo noe med at ingenting er bedre enn det svakeste ledd. Så om lydisolerer gulvet, vil det hjelpe noe, men vegger vil jo lekke like mye lyd.
Jeg har ikke gjort noen spesielle tiltak i rommet for å dempe lyd i det hele tatt. Uboats under subba er vel det eneste. ;) Risting/vibrasjoner plager meg ikke voldsomt, hele lerretsramma har hatt en tendens til å riste ganske kraftig så det skal jeg prøve å få gjort noe med ....
 
Topp Bunn