Lydisolere dør?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Som tittel sier.. Hvordan får jeg best mulig lydisolert en gammel innerdør i tre?

Bakgrunn er at jeg endelig har fått flyttet inn en dør mellom hobbyrom/musikkrom og en "teknisk bod" hvor det står server ++ og støyer litt (viftestøy). Og man ønsker selvsagt minst mulig bakgrunnsstøy der det skal lytte til musikk. :)

Tar imot alle forslag, tips og triks med stor takknemlighet!

//terka

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.282
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Før du drar igang med masse tiltak på selve dørbladet ville jeg ha tatt å montert på skikkelige gummi/tettelister mellom dørblad og karm. Så som brukes på ytterdører. Tror du kan hente mye bare der jeg ;)
Er vel bare en servervifte du ønsker å dempe :)

gismo

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Jepp! Gummilister er på planen. Readynas Pro'en står rett innenfor døra, og vifta på den støyer mye! Et alternativ videre er å flytte den lenger bort fra døra, bytte vifte osv.

Tar gjerne i mot tips til hvordan lydisolere en tredør med et stort speil også. Speilet består av en stor treflate som er mye tynnere en resten av døra.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
hva med å skru gips på dørbladet. Kanskje drastisk men. du kan jo da legge gipsen helt ut mot lista så dekker den sprekken mellom dørblad/karm. 4-6 skruer burde holde.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
1
Hva med å gå løs på kilden? Mye fint fra Papst.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Gipsplate er kanskje en god ide ja! Bør nok ha den på innsiden mot boden der støyen kommer da jeg ønsker å ha et ok utseende inn mot hobby/musikkrom.

Papst har vel en del bra vifter som er stille. sikkert annet også mtp støydemping?

Blir vel å se på selve støykilden, legge gummilist som demping for dør samt legge på gipsplate på innsiden.
Hva med lydempingsplate fra Biltema på innsiden, vil det bidra til dempet støy?

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Spørsmålet her er hvilken vei døra slår. Går den ut i lytte rommet er det ikke tjukke plata du kan montere på innsiden før den subber i dørkarmen. Da blir nesten løsningen å lage dobbel dør. En som slår inn i server rommet, og beholde den som står der i dag.
slår døren inn i server rommet kan du legge på to lag gips om du vil det vil hjelpe dramatisk :)

Laukologen

Medlem
Ble medlem
26.04.2005
Antall liker
0
Sted
Bergen (Åsane)
To dører med litt luft mellom, en montert i innervegg, en i yttervegg, og selvsagt litt fornuftig tetning mellom dør og karm som nevnt i annet svar.

Lykke til.

T.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Støtter det siste forslaget. Men ellers er det nok også en ide å ha lav temperatur på "sørver-rommet". Hva med en lufteventil direkte ut i friluft kombinert med temperaturstyrt vifte?

Topp Bunn