Alt til hus og bolig Lydisolere bolig fra 1950

Mr-G

Medlem
Ble medlem
21.10.2002
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
37
Jeg bor i en relativt lytt firemannsbolig fra 1950. Det setter en del begrensinger med tanke på lyd og ro. Jeg har planer om oppussing og vil samtidig oppnå en viss grad av lydisolering. Jeg bor nede og er mest plaget av ulike former for trinnlyd. Boligen består av rupanel i tak og vegger med et lag mykt spoon. Jeg tror ikke det isolasjon i etasjeskillet.


Min plan er to lag gips i taket og på veggene, med green glue eller lignende i mellom. Vet ikke om jeg bør fjerne de myke sponplatene først.
Tanken er at dette vil stoppe/omdanne en del lyd som følger etasjeskillet og ned langs veggene.


Har noen erfaringer med ulike typer lydisolering i bolig. Jeg er klar over at lydhimling er ideelt, men det blir fryktelig mye jobb når jeg i evt må rive ned både spon og rupanel for å komme til bjelkelaget. Lydhimling skal også være best mot luftlyd ikke trinnlyd.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Bor i tomannsbolig fra 1953. Vertikaldelt, og det er en stor fordel. Isolasjonen innvendig mellom rommene er elendig.

Jeg har lydisolert ett rom - i annen etasje. Det innebar at jeg ikke behøvde ta hensyn til taket, fordi det kun er loft over, og der går vi sjelden.

Løsningen for meg var først å fjerne alle gamle huntonittplater og strippe veggene. Isolering mot ett innvendig rom ble løst ved at hele langsiden ble gjort om til klesskap. Dybden på skapet er ca 60 cm, og det ga god lydisolering - i alle fall etter at skapet ble fullt av skjorter, bukser etc etc. På en yttervegg (mot gate/vei) beholdt jeg den gamle steinullisolasjonen, men bygget en ny innervegg med stenderverk 7,5 cm innenfor, foret med Rockwool lydisolerende matter/plater og deretter dobbel gips. På de to siste veggene (mot hage og innvendig gang) nøyde jeg meg med å fylle inn vanlig Glava og legge dobbelt gips. Gulvet: Plater og deretter parkett oppå det gamle tregulvet. Tiltakene har gitt meg den nattefreden jeg ønsker, og hjelper også en god del mot indre støy. Mot trinnlyd i trapp er den ikke så effektiv, fordi trappene er festet til husets bærende konstruksjoner. Trappelyder er svært vanskelige å bli kvitt i en gammel leilighet, og jeg har kommet til at dette må jeg leve med.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
PS.
Hvis platene du har i taket, er originale, regner jeg med at de ikke er laget av spon, men av huntonitt som er mykere og vesentlig lettere. De gir dårlig lydisolasjon. Jeg ville nok ha tatt dem ned. Mht gipsplatene finnes det vel ulike oppheng og løsninger, men jeg er ikke så bevandret i dette at jeg kan gi noe eksakt svar på hva som bør brukes. Tyngde og dødt materiale er imidlertid generelt et nøkkelord for å isolere mot støy. Gips er dessuten flammehemmende, og det er jo bra.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Riktignok et hus fra 1979, men vi isolerte nylig taket i kjellerstuen. Løsningen da var isolasjon i etasjeskillet, ny himling av lekter hengt i fjærer fra bjelkelaget med to lag gipsplater (og mer isolasjonsmateriale over), der gipsplatene er lagt slik at skjøtene ikke kommer på samme sted. Langs veggene ligger det myk silikon mellom vegg/listverk og himlingen. Snekkeren spurte om vi ville gjøre tilsvarende på veggene, men det sa vi nei til.

Uansett var det veldig vellykket, og den eneste lyden som merkes er den som kommer ut døra (som vi snart skal skifte).

Edit: Som nevnt av forrige taler tok vi vekk den gamle himlingen først.
 

Mr-G

Medlem
Ble medlem
21.10.2002
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
37
Takk for innspillene så langt :)

Da er det nok huntonitt plater på vegger og tak. De er svært myk og er festet med en voldsom mengde spiker, noe som gjør at jeg bare får av små flak av gangen :-(

Da burde jeg fjerne disse både i etasjeskillet og på veggene? Jeg tenkte kanskje de vil dempe litt, som en myk avkobling.

DagT: lydhimlingen dere monterte hjalp også bra mot trinnlyd?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
jeg trur ikke jeg hadde brydd meg med å fjerne platene, - det er en j*'"* drittjobb!. Disse platene fantes i to typer, halvhård ca 12mm tjukke, og porøs - rundt 20mm.
Dersom du greier å lokalisere stendere og spikerslag, og få verifisert at disse står med 60cm c-c, så hadde jeg bare lektet med ut og lagt nye plater. Det er nemlig ikke sikkert at et hus fra denne tida er bygd etter dagens modulstandard - huset jeg vokste opp i er fra -53, og der er det mye som ikke stemmer.
Samme med taket - litt avhengig av hva slags takhøyde som er fra før, så hadde jeg bare lagt opp nye lekter for å feste lydbøyler for neste lag med lekter og så plater. Det er også kommet en ny type plater, som jeg ikke husker navnet på, som skal gi samme isolasjon som dobble gips..... er det egentlig bare spørsmål om det er isolasjon i det gamle etasjeskillet, og hva som evt er der.......
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
DagT: lydhimlingen dere monterte hjalp også bra mot trinnlyd?
Ja, helt klart, men mest effektivt er det jo for lyder nedenfra.

Hensikten vår var at jeg kunne bråke i stua mens resten av familien kunne se på film i kjelleren. Det fungerer veldig bra.
 

B W

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2014
Innlegg
121
Antall liker
53
Hvis det er på samme etasje vil tykk lydisolasjon og demping inni veggen med dobbel gips eller trippelgips på alle sidene av vegger, i tillegg til lydtette dører: du kan spille maks lyd i stue og barna sover fint i soverommene. Har gjort på det mitt. Fungerer utrolig bra.

Mellom etasjene så det er det som anbefalt over av andre men i tillegg legg til betonggulv i etasjen over. Og du kan få den beste isolasjon mot trinnlyd.. Kombiner det med gulv varme system (under og i betongen) så får du et topp modern hus og flere hundre tusen i verdi stigning. + støtte fra Enova (eller hva det heter igjen).

+ ikke glem 2 lag med gips på taket i underetasjen uansett hva type isolasjonsløsning du bruker!

Håper du uansett får det bra til.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg ville sjekket det med huntonittplatene. Veldig mange spiker eller stifter som det nevnes flere steder, og noen ganger går den helt i oppløsning. Det er imidlertid ikke såå stor jobb å få dem ned. Har gjort det i noen rom i ulike boliger. Jeg er stygt redd for at disse platene ødelegger mer enn de hjelper - ikke minst for brannsikkerhet. Dette for de som er interessert i det, og det bør være de fleste. Å få en ulmebrann mellom gipsen og bjelkelaget er ikke særlig gunstig.


Det at de er laget i mykt materiale, hjelper i seg selv ikke noe særlig på isolasjonsevnen mot uønsket støy. Den funksjonen de eventuelt kan ha, er at gipsplatene (eller hva man nå bruker) blir liggende an mot et mykt materiale som ikke så lett overfører vibrasjoner fra takbjelkene. Man kan imidlertid ikke feste gips kun til huntonitt. Da faller platene ned fra taket før du vet ordet av det. Gipsen må festes direkte til bjelker, vegger etc, og da overføres uansett vibrasjonene. Det eneste effektive, er da ulike typer spesialoppheng som ikke har noe med huntonitten å gjøre.
Gammel huntonitt vil dessuten lett kunne være skadet av fukt eller råte. For min del har jeg altså valgt å få skiten ned.

Redskap: Kubein, hammer, sparkelspade og/eller barkespade. Sistnevnte får du billig på biltema. Det tar ikke lange tiden å få ned et tak eller en vegg, med mindre du er ekstremt uheldig med tilstanden på huntonitten, slik at den smuldrer seg opp. Men i så fall må den i hvert fall ned.....

Good Luck.:)
 

B W

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2014
Innlegg
121
Antall liker
53
Dobbelt Gips på taket selv med huntonittplatene går fint og er å anbefale, men må IKKE feste gipsplatene direkte på bjelkene men via fjærer. Se på riktig anbefaling fra DagT.
 

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
137
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Vurder også gjerne Fermacell spongips-plater fra Hunton i stedet for gips. Mye tyngre, bedre lydisolering, brannsikre og skru-faste. Greier deg da med ett lag i stedet for to eller flere gipslag....
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ut fra ordlyden fra trådstarter oppfatter jeg det sånn at det ikke er ønskelig å rive eksisterende takpanel, og at naboer over og i resten av huset ikke er med på prosjektet. Jeg antar også at dette er en selveiende enhet i en seksjonert flermannsbolig. I sånne boliger er tekniske fellesutgifter dekket av et sameie, der hver andel har sin prosentvise brøk. Etasjeskille er en standard sak, og blir vanligvis betraktet som et fellesprosjekt, det vil si at det er sameiet som betaler for det. Akkurat som hvis du skifter kledning, ytterdør eller tak.
Da vil jeg si at jeg ville lagt alt inn på å samarbeide med naboene i resten av huset. Dette har jeg vært gjennom flere ganger, og anbefaler sterkt et skikkelig etasjeskille med ny isolasjon mellom bjelkelagene, senket tak med lydbøyler og dobbelt gipslag under. Alt dette kan utføres nedenfra, men til felles nytte for alle. Eventuelt forsterking av bjelkelag og trinnlydsdemping oppe. Kostnadene bør dele etter sameiebrøk, og verdien øker betydelig for alle boenhetene.
-Hvis ikke du er leieboer, men det ser ikke sånn ut, da det ikke er vanlig å drive denlsags oppgradering i leid bolig.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Det er ikke sikkert det går. Forrige sted jeg bodde klaget damen nedenunder på støy fra oss (hun tålte ikke barnetrinn). Hun åpnet himlingen sin og oppdaget at etasjeskillet var uisolert og man kunne skimte vårt taklys mellom gulvplankene. Likevel anså borettslaget det som hennes problem og foreslo at hun lydisolerte selv. Hun nektet (og flyttet) men vi la parkett med ekstra lydisolering av hensyn til den nye naboen. Det hjalp litt, men isolering nedenfra er nok bedre.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ja, en må snakke med naboene og bli enige om sånt. Men ting forandrer seg, og idag blir dette mer vanlig.
Jeg har vært gjennom flere tilsvarende, men også med motsatt fortegn.
Vår første var en nabo under som klaget på trinnlyd men som nektet å rive eksisterende, heller ikke senke taket, for han hadde stilig høyt under taket og fine gamle rosetter. Vi la nytt golv oppå,med trinnlydsmatter, betalte og gjorde alt selv, kuttet av dørblad og lagde nye dørstokker etc. Det ble ubetydlig bedring, og permanent nabofiendskap.
Neste gamle hus var tilsvarende klasse (gamle villa ottone), bare tre ganger så stort, men der ble vi enige og taket nede ble fjernet, bjelkene forsterket med svære ståldragere, isolasjon, himling med bøyler og to lag gips. Alt ble gjort nede, med alle ulempene mens det pågikk, men til begges fordel, derfor betalte vi halvparten. Resultatet ble en dramatisk forbedring av bokvaliteten. I tillegg ble det mye varmere hos naboen nede, og deres strømregning sank tydelig.
Jeg ville ha gått på naboene i resten av huset, og selv om de ikke er med og deler ville jeg gått igang selv.
Økt livskvalitet, økt boligverdi, og en permanent visshet om at naboene skylder deg en.

ps: Jeg hukser ikke så godt, men finner tilfeldigvis at etasjeskille er listet som fellesansvar i lovverket. Gjett om jeg har brukt tid på dette i tidligere liv....
http://www.eiendomsrettsadvokaten.no/fellesutgifter-felleskostnader-sameier-borettslag/
I tillegg er godkjent etasjeskille nå et krav for godkjenning av seksjonering. Alle er med selveiende boenhet er tjent med at seksjoneringen er teknisk godkjent. Det innebærer både støy, brann, fellesrom, adkomst og ventilasjon.
Ta med deg en advokat og snakk med naboene, så blir det kanskje fart i sakene.
 
Sist redigert:
Topp Bunn