Lydisolasjon av tak og vegg i lite rom

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.422
I forbindelse med et nytt prosjekt, lurer jeg på følgende:

Et lytterom på ca 25 m2, med "normal" takhøyde (2m40?). Hvor mye går det an å isolere taket uten å gjøre rommet ubeboelig? og hvor effektiv blir isolasjonen (hvis lydtett er 100%, hvor stor effekt kan man regne med?).

Og hvor mye skal til for å isolere en vegg (som forøvrig vil bli dekket av cd-er) og hvor stor grad av effektiv lyddemping er det mulig å oppnå?

Gulvet er ned mot garasje, så der trengs ingen lyddemping.

Pris er underordnet, betaler det jeg må for å få så effektiv isolering som mulig.

Svært takknemlig for gode forslag.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.731
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Du kommer langt med en standard lydhimling med dobbel gips i taket - denne bygger vel snaut 10 cm.
Langs veggene bør du bygge rom i rom, også disse med dobbel gips. Dette bygger også ca 10 cm.

Dette er på mange måter standardløsninger - skal du gjøre noe utover dette så er det vel å bruke mer gips. Altså du kan legge to lag med gips i taket før du legger lydhimlingen. Dette bygger jo 2,6 cm ekstra. Det samme på eksisterende vegger.

Her er det også veldig viktig at du gjør ting riktig mtp fuging og oppbygging av lydvegger.

Så hvis du går for løsningen med 4 lag gips både i tak og vegger så tror jeg det skal bli veldig bra. Ikke koster det all verden heller. For døren bør du kanskje bygge en sluse med to dører!

Mvh
OMF

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Ja noe slikt høres fornuftig ut.
Det kommer vel litt an på hva slags rom som ligger ved siden og over. Er det interne rom eller en annen leilighet feks. Hvis vegger og tak ikke har isolasjon i seg allerede vil det lønne seg å putte inn noe her.
Jeg ville tatt med gulvet i beregningen også, lyd smitter ikke bare nedover, men gjennom konstruksjonen til rom ved siden av. (flanketransmisjon)
På rockwool.no kan du se detaljer og lydreduksjonstall (dB) for forskjellige løsninger.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.422
tusen takk for flotte tips.

Er det fornuftig å ta vekk innertak og legge ny isolasjon, eller snakker vi om å legge de løsninene dere skisserer "utapå" eksisterende tak?

Som dere skjønner, dette er ikke akkurat mitt spesialfelt. ;D

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det "normale" er å rive innertaket(inn til bjelkelaget) og starte med tiltak derifra. Da mister man lite/ingen takhøyde.

Glem heller ikke en skikkelig lyddør, og ha ventilasjon i bakhodet.

Og så kommer det også ann på hvor høyt man ønsker å spille. Spiller man 80dB til vanlig er det naturlig at mesteparten av lyden ikke vil høres utenfor rommet om jobben er godt utført. Spiller man 100dB+ må man regne med å høre litt i nærliggende rom. Spesielt bassen er det vanskelig(les: umulig) å få til å "bli" i rommet. Men en brukbar demping av nivå bør man likevel klare.

En innvendig konstruksjon kun forankret i gulvet vil nok være en god løsning. Da kan man også installere dobble dører(som ofte er svakeste punkt) også om ønskelig.

Geir Arne

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
BigSwifty skrev:
tusen takk for flotte tips.

Er det fornuftig å ta vekk innertak og legge ny isolasjon, eller snakker vi om å legge de løsninene dere skisserer "utapå" eksisterende tak?

Som dere skjønner, dette er ikke akkurat mitt spesialfelt. ;D
:) Hvis du ikke er arbeidssky er det å rive taket absolutt beste løsning, ikke minst hvis du vil lage en "rom i rommet" løsning… nye takbjelker kan da legges "innimellom" eksisterende bjelker. Da har du også litt å gå på hvis du vil kjøre en løsning med "flytende gulv" (mht. takhøyde totalt ville jeg likevel ikke gått under 2.20).

100% lydtett kan du nok glemme, men du kan likevel komme et stykke på vei… bass er nevnt tidligere, og at denne er vanskelig å "holde igjen" er en kjensgjerning – samtidig er faren paradoksalt nok at dess mer man isolerer og gipser med tanke på å hindre disse frekvensene å slippe ut, dess mer av denne "energien" sitter man igjen med inne i selve rommet… forvent derfor en omgang med "interne" tiltak etter at rommet er isolert.

mvh e

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Det finnes, eller i hvert fall fantes, detaljerte beskrivelser av veggkonstruksjoner på Glava sine sider, med angivelse av hvor mange dB de dempet. Husker ikke om det også var tak-konstruksjoner men antar at det var det og.

Jeg regner med at du skal ha en dør også, og det er gode muligheter for at flaskehalsen dukker opp der.

I loftstua vår er det doble stenderverk og dobbelt med isolasjon mot soverom vegg i vegg. Og en litt kraftig dør ut, med listeverk så den er ca lufttett. Dette har fungert bra nok til at vi kunne se på film med anstendig lydtrykk, men vi lå nok noen dB under THX standarden når ungene sov vegg i vegg. Det fungerer også bra nok til at man er alene med musikken når man lukker døren og skrur på lyden. Dette er langt fra studiostandard, men har fungert bra til husbruk.

Forskjellen på å dempe lyden ned slik at den er hørbar, men lite sjenerende, og å få den helt vekk, er enorm hva byggeløsninger angår.

I tillegg til isolasjon av rommet, så vil også absorbsjon inne i rommet ha stor betydning. Hvis du kjører god isolasjon og god demping, så vil du sitte med direktelyd inne, og så blir mesteparten av lyden absorbert før den går gjennom veggen.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
En typisk vegg mellom to leiligheter har vanligvis lydreduksjon på ca55-60dB. En slik vegg vil bestå av totalt 4 lag gips, og 70+70mm isolasjon med luftspalte. I prinsippet et slags rom-i-rom, der konstruksjonene ikke berører hverandre.
Så vil et nytt rom-i-rom kunne bedre med kanskje 10dB til, avhengig av hvor tykk vegg nr to er, og hvor mange lag gips som brukes.
Dette er tall som selvfølgelig ikke gjelder uavhengig av frekvens. Jo lavere frekvens, jo tykkere vegger trengs for å absorbere dem.
Man måler vanligvis mellom 50 og 5000 hz, så absorbsjon for dypbass vil ligge langt under 55dB i en slik vegg. Iallefall hvis man ikke gjør noe med gulvet også.

Uten å ha sjekket vil jeg tro at å komme særlig mye høyere enn dette vil kreve ganske mye bygningsmessig.
noen løsninger her :
http://guiden.rockwool.no/konstruksjoner/skillevegger/lette-skillevegger?page=1476#section_1485
For å dempe 70dB teoretisk trengs rundt 40cm isolasjon...

Jeg ville absolutt sørget for at det var isolasjon i alle hulrom, himling og vegg.

Topp Bunn