Lyden skurrer med Abrahamsen A-DAC

Bulk323

Medlem
Ble medlem
18.01.2011
Innlegg
9
Antall liker
0
Kjøpte meg en Abrahamsen A-DAC tidligere denne mnd, fikk testen den såvidt da jeg fikk den og den fungerte fint. Men ikke fått brukt den da jeg har ventet på ny kabel mellom DAC og forsterker. Fikk ny kabel i dag og koblet opp, men skuffelsen var stor da det var mye skurring/knitring/støy.( litt usikker på hvordan jeg skal beskrive det) :-\ Prøvde og bytte til den kabelen jeg hadde testet med tidligere, men var ingen forskjell, og da jeg koblet pc direkte til forsterker ble det borte. Hører musikken greit, men det er tydelig at det er noe som ikke stemmer. Forresten den ubalanserte utgangen jeg bruker på DAC'n.
Noen her som veit hva dette kan komme av, evt hvordan jeg får fikset det?

oppsettet ser slik ut: PC->A-DAC->sansui AU-719
 

fisherman

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
2
Hadde noe lignende med min Abrahamsen V 6.0 DAC. Vet ikke om jeg vil ikke kalle det skurr, men noe i den gata dog....minnet kanskje om en platespiller med MASSE støv på stiften.) Kontaktet Abrahamsen, men han hadde ingen umiddelbar løsning. Jeg endte med å forsøke forskjellige USB-kabler, og vips forsvant problemet. Har ikke brukt USB siste år, så jeg vet ikke om det forsvant for godt.
PS. Problemet var kun tilstede når jeg benyttet PC. 2 stk MAC ble prøvd, og ingen problemer her.

Hjalp det noe ?

Arild
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Det er enkelte USB-bokser som ikke får nok strøm fra USB-kontakten alene, men trenger at veggvorta er koblet til. Det kan føre til heftig skurring.

Ellers er det å bytte kabel eller port på PC.
 

Bulk323

Medlem
Ble medlem
18.01.2011
Innlegg
9
Antall liker
0
fisherman skrev:
Hadde noe lignende med min Abrahamsen V 6.0 DAC. Vet ikke om jeg vil ikke kalle det skurr, men noe i den gata dog....minnet kanskje om en platespiller med MASSE støv på stiften.) Kontaktet Abrahamsen, men han hadde ingen umiddelbar løsning. Jeg endte med å forsøke forskjellige USB-kabler, og vips forsvant problemet. Har ikke brukt USB siste år, så jeg vet ikke om det forsvant for godt.
PS. Problemet var kun tilstede når jeg benyttet PC. 2 stk MAC ble prøvd, og ingen problemer her.

Hjalp det noe ?

Arild
åja, skal prøve og bytte USB-kabel i morgen å se om det hjelper, har ingen tilgjengelig nå. Heller ingen MAC jeg kan prøve heller.

Eirik
 

Bulk323

Medlem
Ble medlem
18.01.2011
Innlegg
9
Antall liker
0
trex skrev:
Det er enkelte USB-bokser som ikke får nok strøm fra USB-kontakten alene, men trenger at veggvorta er koblet til. Det kan føre til heftig skurring.

Ellers er det å bytte kabel eller port på PC.
Egen ledning for strøm på denne som var koblet i. Har også prøvd og bytte USB-port uten at det hjalp :-[ Skal bytte ledning i morgen og se om det hjelper

Eirik
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Hei

Kan det ha noe med innstilling av egenskapene for lydkortet i PC ? Når jeg stilte feil bitrate og samplingfrekvens på dette (bruket optisk utgang) ble det masse skurring.
 

Bulk323

Medlem
Ble medlem
18.01.2011
Innlegg
9
Antall liker
0
gunni2 skrev:
Hei

Kan det ha noe med innstilling av egenskapene for lydkortet i PC ? Når jeg stilte feil bitrate og samplingfrekvens på dette (bruket optisk utgang) ble det masse skurring.
Prøvd å justere litt nå, og det ser ut til at det var bitrate og samplingfrekvenen som var feil innstilt.
Så takker for svar ;D
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Om du har bærbar pc så prøv å kjøre på batteri, ref Cato så skal vist mye av støyen komme fra laderen/strømforsyninga på pcen.
 

Ca2Jo

Fersking
Ble medlem
20.09.2010
Innlegg
1
Antall liker
0
pellesmil skrev:
Om du har bærbar pc så prøv å kjøre på batteri, ref Cato så skal vist mye av støyen komme fra laderen/strømforsyninga på pcen.
Stemmer, som pellesmil beskriver! Har ikke hat store problemer med "knitter" men litt har det vært, sporadisk...
Kan se at samplingsfrekvens og bitrate kan forkludre signalene ja, så det blir en ting å se nærmere på :)

Cato
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har to stk. A-Dac, og begge får anfall av forvrengt/ullen lyd innimellom. Jeg har ikke kontaktet Abrahamsen ang. dette, men jeg mistenker at dette er samme problem som på enkelte V6.0, der upsampling-kortet blir byttet på de eksemplarene der dette skjer.

Problemet forsvinner når jeg napper ut og plugger i usb-kabelen på nytt.
 

Kopfhörer

Medlem
Ble medlem
16.02.2011
Innlegg
41
Antall liker
2
Dette er nok ikke til stor hjelp, men hadde et tilsvarende "knitreproblem" med min A-DAC og jeg prøvde "alle triksene i boka", men uten hell. Leverte tilbake produktet, fikk pengene tilbake og kjøpte DacMagic i stedet for. Denne har fungert helt problemfritt.
 
Topp Bunn