Lyden av Benchmark Dac1?

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Antall liker
0
Vurderer å kjøpe Benchmark DAC1 til sommeren. Hvilke erfaringer har dere med denne dac'en. Den har jo fått strålende kritikker, men hvordan låter den? Greit å få vite litt om dette da jeg må kjøpe den uhørt...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.220
Har ikke hørt Benchmark DAC 1, men fra sikre kilder kan lyden beskrives som: usminket og uten imponatoreffekter, "tørr", oppløst, nøytal, "rett frem", en dac som verken legger til, eller trekker fra. Et produkt som tydeligvis er laget for studiobruk.
Benchmark DAC er alt hva en EC dac ikke er, og motsatt.

Selv ligger min hifi filosofi betydelig mer i retning av Benchmark enn EC.

N

nb

Gjest
Har en selv og er strålende fornøyd. Om du har muligheten til det, så tilbyr Prolyd i Oslo hjmelån mot depositum (dvs at du kjøper den, men kan levere den tilbake innen en uke eller to og få pengene tilbake)

Uten allverdens sammenlingningsgrunnlag, vil jeg si at den er ekstremt nøytral, gjengir musikken uten noen form for fiksfakserier på godt og vondt - kan muligens være litt uvant om du har hatt fargende gjengivere tidligere... du finner også veldig mye info og brukererfaringer på nettet. Det er solgt MANGE av disse til HiFi-bruk i Norge, og så vidt jeg kan huske har en eller to dukket opp til salgs brukt, det burde være en bra indikator på at folk er fornøyde i alle fall.

Du får også ganske mye for pengene, en glimrende DAC med tre digitale innganger (optisk, coax og XLR), to hodetelefonuttak med volumkontroll, samt muligheten for å kjøre DACen rett i effektforsterker og bruke volumkontrollen på DACen, eventuelt å sette den til et fast utgangsnivå via to små skruer på baksiden. Eneste innvendingen min er egentig at det blå lyset som viser at den er på er veldig blått... men det er sikkert en smal sak å endre på om man er litt nevenyttig og ikke bryr seg om garantien.

Jeg merker ingen forskjell uansett hva jeg bruker som drivverk eller hvilken tilkobling som blir brukt. Dette er et pro-audio-produkt fritt for tull og fjas og til en fornuftig penge. Løp og kjøp, sier jeg i alle fall.

Andre alternativer i samme gate er RME (forhandles også av Prolyd, dog stygg som juling om det har noe å si) og Apogee, samt sikkert noen andre. Se om du finner ett eller annet pro-audio-forum på nettet, der er det sikkert en del info om den. Det var også snakk om en fra Lavy engineering eller noe slik som skal være veldig bra og som koster det samme som Benchmark, i alle fall i USA. Mener å huske at Tresko byttet ut Benchmark til fordel for denne i studio.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Vurderer å kjøpe Benchmark DAC1 til sommeren. Hvilke erfaringer har dere med denne dac'en. Den har jo fått strålende kritikker, men hvordan låter den? Greit å få vite litt om dette da jeg må kjøpe den uhørt...
Til dags dato er det vel ingen som har hørt denne dacèn ;D

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Har lest at Golden Åge Musikk får butikk i Oslo sentrum.

De fører Lavy dac tilbud 7-9 lapper og den skal vist være bedre

en Benchmarks kan være vært å undersøke.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Har lest at Golden  Åge  Musikk får butikk i Oslo sentrum.

De fører Lavy dac tilbud 7-9 lapper og den skal vist være bedre

en Benchmarks kan være vært å undersøke.
Bedre? Les: Mere ørevennlig forvrengning! ;D

Det er jo subjektivistenes livrett!

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Antall liker
0
Hmmm, tror jeg kommer til å kjøpe meg en Benchmark Dac-1 til sommeren ja. Har alltid hatt sansen for ærlige produkter. Lettere å tune dem, for da har man i hvertfall et utgangspunkt som man kan stole på :D

T

theStig

Gjest
Jeg har testet den, og er helt enig med de som liker den. Veldig ren, ærlig, oppløst, naturlig lyd. Ingen "euforiske" fakter i det hele tatt. Den er også temmelig ufølsom for kvaliteten på inngangs-signalet. Ingen grunn til å svi av penger på dyre drivverk med andre ord.

Men ... jeg har også testet RME sin "grimme ælling" ADI-2, og synes nok den var et lite hakk bedre i mine ører. Jeg synes den hadde enda mer av de kvalitetene som DAC-1 har. Prolyd har begge to, så det er bare å sammenligne, men husk for all del nivåmatching! DAC-1 har 2 dB mer output enn ADI-2.

Topp Bunn