I_L
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.03.2003
- Innlegg
- 3.256
- Antall liker
- 5.231
Jeg har tidligere, bl.a. her henvist til lydeksempler som jeg har brukt for å illustrere noen forvrengingstyper og hvordan disse vil arte seg. Jeg har imidlertid ikke fått ut finger'n og lastet de opp noe sted før nå. Filene ble laget i forbindelse med en forelesning jeg holdt en gang og idéen er å ta noen kjente forvrengingstyper, som ofte er kilde til kontrovers spesielt i diskusjoner vedrørende digital audio, og overdrive dem en hel del. Teksten til hver enkelt fil forklarer hva som er gjort. Det kan kanskje være hensiktsmessig å pinne tråden, men det får mod/admin avgjøre, tanken er i hvert fall at det skal gå an å henvise til lydsnuttene når aktuelle diskusjoner dukker opp.
Først og fremst trenger vi en referanse. Orginalklippet, rippet fra en CD, er å finne her:
Spor 1: Orginalklipp.
For musikkinteresserte er låten "Vinnie" av Screaming Headless Torsos.
Én av de mer omdiskuterte ting rundt digital audio er kvantisering; hi-res 16-bit vs. 24-bit, digital volumjustering, you name it. Det de færreste har noe forhold til er hva som skjer når man kvantiserer. For at det lett skal høres kan vi kjøre en grov en:
Spor 2: 4-bit kvantisering uten dither.
Det er forholdsvis lett å høre at kvantisering legger til støy. Imidlertid kan man også høre at støyen modulerer med signalet. Hvis man isolerer feilen er dette veldig lett å observere:
Spor 3: Kvantiseringsfeil fra 4-bit kvantisering uten dither, forsterket.
Kvantiseringsfeilen fra spor to er >4000 ganger (72dB) kraftigere enn CD-audio, og 4-bit er vel knapt noensinne brukt i lydsammenheng. Én ting som derimot nesten alltid blir brukt er dithering, selv om mange ikke vet hva det er. Dithering er å legge til støy for å randomisere kvantiseringsfeilen, og den enkleste form for dither er såkalt RPDF-dither. La oss høre hva det egentlig gjør:
Spor 4: 4-bit kvantisering med RPDF-dither
Spor 5: Kvantiseringsfeil fra 4-bit kvantisering med RPDF-dither, forsterket.
Nå hører man at kvantiseringen er ganske ekvivalent med å legge til støy. Imidlertid kan man høre på spor 5 at selv om støyen er hvit vil støyeffekten kunne modulere noe. Derfor brukes i audiosammenheng nesten alltid TPDF-dither, som det kan vises matematisk at sikrer en hvit kvantiseringsstøy med signaluavhengig effekt. Det er imidlertid vanskelig å få gjennomslag for at kvantisering i praksis er ekvivalent med å legge til støy, fordi vi ingeniørhuer enten er døve eller uinteressert i å bruke ørene. Følgende lydspor kan alle sjekke med egne ører:
Spor 6: 4-bit kvantisering med TPDF-dither
Spor 7: Kvantiseringsfeil fra 4-bit kvantisering med TPDF-dither, forsterket.
Hvis noen fortsatt mener å høre at dette er annerledes enn vanlig analog hvitstøy, så vil jeg gjerne vite hvordan. Forøvrig synes jeg at lydkvaliteten i spor 6 bevares påfallende godt med tanke på at dette er 4-bit audio.
Mer kommer.
Først og fremst trenger vi en referanse. Orginalklippet, rippet fra en CD, er å finne her:
Spor 1: Orginalklipp.
For musikkinteresserte er låten "Vinnie" av Screaming Headless Torsos.
Én av de mer omdiskuterte ting rundt digital audio er kvantisering; hi-res 16-bit vs. 24-bit, digital volumjustering, you name it. Det de færreste har noe forhold til er hva som skjer når man kvantiserer. For at det lett skal høres kan vi kjøre en grov en:
Spor 2: 4-bit kvantisering uten dither.
Det er forholdsvis lett å høre at kvantisering legger til støy. Imidlertid kan man også høre at støyen modulerer med signalet. Hvis man isolerer feilen er dette veldig lett å observere:
Spor 3: Kvantiseringsfeil fra 4-bit kvantisering uten dither, forsterket.
Kvantiseringsfeilen fra spor to er >4000 ganger (72dB) kraftigere enn CD-audio, og 4-bit er vel knapt noensinne brukt i lydsammenheng. Én ting som derimot nesten alltid blir brukt er dithering, selv om mange ikke vet hva det er. Dithering er å legge til støy for å randomisere kvantiseringsfeilen, og den enkleste form for dither er såkalt RPDF-dither. La oss høre hva det egentlig gjør:
Spor 4: 4-bit kvantisering med RPDF-dither
Spor 5: Kvantiseringsfeil fra 4-bit kvantisering med RPDF-dither, forsterket.
Nå hører man at kvantiseringen er ganske ekvivalent med å legge til støy. Imidlertid kan man høre på spor 5 at selv om støyen er hvit vil støyeffekten kunne modulere noe. Derfor brukes i audiosammenheng nesten alltid TPDF-dither, som det kan vises matematisk at sikrer en hvit kvantiseringsstøy med signaluavhengig effekt. Det er imidlertid vanskelig å få gjennomslag for at kvantisering i praksis er ekvivalent med å legge til støy, fordi vi ingeniørhuer enten er døve eller uinteressert i å bruke ørene. Følgende lydspor kan alle sjekke med egne ører:
Spor 6: 4-bit kvantisering med TPDF-dither
Spor 7: Kvantiseringsfeil fra 4-bit kvantisering med TPDF-dither, forsterket.
Hvis noen fortsatt mener å høre at dette er annerledes enn vanlig analog hvitstøy, så vil jeg gjerne vite hvordan. Forøvrig synes jeg at lydkvaliteten i spor 6 bevares påfallende godt med tanke på at dette er 4-bit audio.
Mer kommer.