Diverse Lydbøker (FTP-server?)

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Antall liker
36
Er det noen her som har lyst til å dele litt lydbøker?
Jeg er ingen kløpper på FTP og trenger at noen andre setter opp det... :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Er dette lovlig?
det kommer an på

Å utveksle filer er IKKE ulovlig!

Det er som å spørre om posten er ulovlig siden det er mulig å sende noe ulovlig i en pakke til noen.

Noen lydbøker er beskyttet av copyrightlover, men andre ikke. Samme med litteratur.. nye bøker har beskyttelse men eldre bøker er felleseie. Det er ingen som kan ta deg i dag om du sprer Shakespeares samlede verker ... lyd eller tekst.

Jeg kan gå inn i en jernvarehandel og kjøpe en hammer, som jeg hypotetisk kan bruke til å forvolde skade på noen. Men bør hammeren forbys av den grunn, er den ulovlig siden skadepotensialet er overhengende?

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Antall liker
36
Er dette lovlig?
Det er, såvidt meg bekjent, lov å dele med venner, familie og små grupper. Det som ikke er lovlig er å laste det opp slik at alle kan laste ned. Såvidt jeg har skjønt. Men det er mulig det er å strekke det langt...

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.683
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De aller fleste lydbøker er beskyttet av åndsverkloven. Ikke lov å dele med "hvem som helst". Ei heller medlemmer på HFS.
https://www.velgekte.no/nedlasting/e-boker/

Å sette opp en ftp tjeneste (en fildelingstjeneste og ikke en strømmetjeneste) for å bruke den til å dele ut evt opphavsrettlig materiale er ikke tillatt tenker jeg.

Sist redigert:
Topp Bunn