Lyd i betong-bunkeren

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Jeg har akkurat flyttet inn i ny leilighet og merker at akustikken er betydelig dårligere enn i forrige bopel. Synes tydelig at etterklangstiden har økt og at lyden høres mindre presis ut. Her er noen bilder:


    IMG_7578.jpg
    IMG_7579.jpg
    IMG_7581.jpg


    Som dere ser: Malt betong på frontvegg, bakvegg, tak og under parkett. Er et vindu til venstre for HT som antagelig demper noe bass (?). Hva kan gjøres for å rydde opp i akustikken her? WAF'en SS setter en tydelig begrensning, selvfølgelig. Jeg ønsker i første omgang å se på tiltak som kan være i stuen permanent. Hva med akustikkplater over sofaen med et fint motiv på?

    Det eneste jeg har gjort hittil er å stable opp noen puter bak hodet når jeg lytter. Hjelper bittelitt. Holder forresten på med akustikkmålinger nå (UMIK-1 og REW), så kan laste opp og noen bilder fra disse hvis det hjelper.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Ut fra bildene dine, og beskrivelsen, virker det som at du har flyttet inn i et akustikkhelvete. Har var det mye glatte og reflekterende flater, og ikke mye møbler til å bryte det opp.

    Det viktigste stedet å få dempet, er speilingspunktet mellom høyttalerne dine, for å ta livet av den første reflekteringen. Det å få dempet veggen bak hodet ditt, burde også være en prioritering.

    Jeg vet ikke om høyttalerne dine er bassreflekskonstruksjoner, eller hvilken vei bassrefleksporten vender, men høyttalerne burde trekkes så langt ut fra veggen som overkommandoen tillater. Et annet tips er å argumentere for at sofaen ikke trenger å stå helt inntil veggen.

    Bokhyller er forresten fine saker når det gjelder akustikk. Bokhyller fulle av bøker, that is.

    Akustikkplater med bilder på leveres av flere leverandører. Det er bare å google.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ville også fylt på med bokhyller, gjerne noen som går helt opp til taket og dekker mest mulig veggflate. Tyke gardiner foran vinduene, dekke gulvet med store, tykke tepper, og pøs på med store, frodige potteplanter.

    Hvis det er en permanent bopæl kan det kanskje være en ide å kle veggene med gips, det demper bedre enn betong.
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Her er litt mer info om rom og utstyr.

    Takhøyde: 250
    Lengde: 355
    Bredde: 560

    Høyttalere: Dynaudio Focus 110A
    DAC/Pre: Hegel HD20
    Kilde: Mac mini eller Oppo blu-rayspiller

    Audirvana: Hahaha.. Skal ikke se bort fra det! Når du nevner speilingspunktet mellom høyttalerne, tenker du da på området bak TVen? Jeg vurderer å putte en "Superchunk" (| Sounds of Science) bak hver høyttaler. Tror du det vil ha noen effekt? Har også sett på akustikkplater med motiver fra samme leverandør. Tenkte da å plassere dem over sofaen.

    blitzkrieg: Bokhyller ja.. Hmm.. Kanskje jeg kunne få satt inn noen på kortveggen bak spisebordet. Har faktisk vurdert å lage en liten lydhimling, siden takhøyden er på 250.
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    JHolm: Ang. veggseksjon. Tenkte du å putte TV og høyttalere i en veggseksjon? Det ville kanskje gjort noe med stående bølger mellom front og bakvegg? Og i alle fall ha dekket til noe av kabelsalaten...


    IMG_7575.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei. Nei. Ikke putt høyttalerne i en veggseksjon. Gjør hva du vil med tv'en, men la høyttalerne stå på stativene sine sånn at du kan eksperimentere med plassering etter hvert.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Akustikkplatene bak høyttalerne skal ikke plasseres rett bak høyttalerne, men litt inn mot sentrum, slik at du demper refleksen inn mot lytterpossisjon.

    Ett litt tykt teppe på golvet foran tv-en vil også hjelpe.

    En senket himling med akustikkplater er absolutt en god idè. Det samme er et lyddempende bilde bak lytterpossisjon.

    Men det enkleste og billigste er å eksperimentere med plassering av lytterpossisjon og høyttalere. Slik det ser ut på bildene dine tipper jeg at du har en ganske dominerende bass nå. Så mye reflekterende flater du har, så er nok stereobildet ganske "grøtete" også?

    Husker jeg ikke feil, så har dine høyttalere bassrefleksport bakover. Det gjør det ekstra viktig å gi de litt luft, ut fra veggen.

    Om du ikke får lov til å flytte høyttalerne leger ut, så kan du prøve å dempe bassrefleksporten med skumgummi eller lignende.
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Audirvana: Ja, skjønner. Platene kan f.eks. plasseres sånn at ytterkant flukter med ytterkant av høyttalerne? Da vil det meste av platen befinne seg innenfor høyttalerne og stå midt i refleksjonspunktet på frontveggen.

    Bassen virker nå slappere og lavere i nivå enn i forrige leilighet. Kanskje er det fordi andre frekvenser blir mer dominerende? Fokus 110A har porter som går bakover, ja. Stereobildet er vel så godt som ikke eksisterende :) Musikken virker innpåsliten, og det er kun meget rene og ryddige innspillinger som fungerer.

    Takk for hjelpen så langt! Jeg har landet på følgende tiltak:
    - Akustikkplater med motiv på bakvegg. Tror dette vil hjelpe på vanlige samtaler også. Platene er 4,5 cm tykke og har et mellomrom på 3 cm. Det demper vel ned til 250Hz.
    - Akustikkplater bak/mellom høyttalerne. Disse blir 10cm tykke med 5cm mellomrom. Har tenkt å skjule signal og strømkabler til HT bak der også forresten. Bonus!
    - Eksperimentere med høyttalerplassering. Er som nevnt i gang med REW, så får lære meg dette først som sist.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det at du har slapp og lav bass, er nok fordi nettopp de laveste frekvensene nulles ut av alle refleksjonene. Det er nettopp de laveste frekvensene som er sårbare for dette.

    Du må også lese deg opp på "bass suckout zone" gjennom et googlesøk.

    Normalt sett ville jeg imidlertid tro at du skulle få en dominerende og "boomy" bass, ettersom både høyttalerne og lytterpossisjonen er plassert relativt nært en glatt vegg. Det forsterker bassfrekvensene. Du tilpasser altså bassen ved å flytte høyttaler, og eventuell lytterpossisjon, ut og inn fra veggen.

    Jeg vil tro de tiltakene du nevner er en god start. Som du selv sier, vil jeg tro at stuen blir mer behagelig i forhold til samtaler og hverdagslyd ellers også.
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Da har jeg gjort noen målinger med UMIK-1 og REW 5.etellerannet. Er helt fersk på målinger, så setter pris på input fra dere. Har lagt på 1/6 oktav glatting på SPL-kurvene. Satte nedre grense på 32 dB i vannfall, 60 dB under høyeste målte verdi.

    Kulen (Galdhøpiggen) rundt 50Hz kan nok ha noe med høyttalerne å gjøre. De er ikke nøytrale, akkurat. Men decay time er jo hårreisende i de nederste frekvensene? Jeg måtte strekke skalaen så langt jeg kunne, men etter 1500ms er 50Hz fremdeles ikke falt med 60dB..

    Ser også at å flytte rundt på høyttalerne gir store utslag for lyden. Jo lenger ut fra veggen jeg kom, jo jevnere ble responsen ser det ut til? Blå kurve er lengst vekk fra vegg (rundt 80 cm).

    waterfall.jpg
    HTposisjon.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vanskelige rom som dette har jeg virkelig tro på en DSP løsning ilag med enkle plater for å ta 1-refleksjon, sjekk ut DSpeaker.

    Jeg vurderer å putte en "Superchunk" (| Sounds of Science) bak hver høyttaler. Tror du det vil ha noen effekt? Har også sett på akustikkplater med motiver fra samme leverandør. Tenkte da å plassere dem over sofaen.
    JA, de har definitivt en god effekt. Jeg er meget fornøyd med Andervik Audio og Sounds Of Science, de utviser en glimrende service og er hjelpsomme og hyggelige.
    Prisene er også konkurransedyktige ifht til mye annet der ute. Se i denne tråden der jeg har lagt ut bilde av mine to motivabsorbenter.

    http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71715-skal-kja-pe-absorbenter-trenger-tips.html
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hehe, ser kjent ut det der. Har bodd i to, tre sånne betong stuer med parallelle vegger og høyttalerne på langveggen. Skikkelig bra blir det aldri.

    Her er mine tips:

    1. Som du ser har du en stor forsterkning ved 47-48hz som er en klassiker for denne lytteposisjonen. Med mindre du har tenkt å gå helt bananas på akustikk siden kan du bare innse at du trenger DSP for å gjøre noe med den. Superchunk i hjørnet kommer ikke til å hjelpe på det.

    2. Du bør prioritere høyt å dempe takrefleksjonen. I et slikt rom er den typisk den kraftigste og mest skadelige refleksjonen. Det gjør også rommet bedre å oppholde seg i.

    3. Absorbenter på den siden mot vinduet er også noe å tenke på, men kanskje vanskelig å gjøre permanent. Noen skikkelig tykke gardiner som folder seg er et godt kompromiss i så måte.

    4. Akustikkplater med motiv over sofaen vil hjelpe litt på generell akustikk og flutter echo, men gir ingen åpenbaring for stereobildet.

    5. Du ser at ved 90-100hz skjer det noe, avhengig av hvor langt du er fra bakveggen. Det har med at det ankommer reflektert bass fra frontveggen. Nær veggen får du en kansellering, litt lenger ut en forsterkning. Dette kan også bedres ved at du lar noen subber jobbe opp i dette området og plasserer dem helt inntil frontveggen, da vil de stå så nærme at kanselleringen unngås.

    Den beste investeringen du kan gjøre er å kjøpe et par OK subber og en miniDSP eller liknende som du integrerer i det digitale domenet.

    Ellers er høyttalere med kontrollert/smal spredning i området 800-8kHz veldig mye lettere å få til å låte bra i en stue, men det er ikke mange av de på det kommersielle markedet til betalbar pris.

    Lykke til med lyden! Om du ikke blir skikkelig fornøyd så bør du vurdere en god head-fi rigg.
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Vanskelige rom som dette har jeg virkelig tro på en DSP løsning ilag med enkle plater for å ta 1-refleksjon, sjekk ut DSpeaker.

    Jeg vurderer å putte en "Superchunk" (| Sounds of Science) bak hver høyttaler. Tror du det vil ha noen effekt? Har også sett på akustikkplater med motiver fra samme leverandør. Tenkte da å plassere dem over sofaen.
    JA, de har definitivt en god effekt. Jeg er meget fornøyd med Andervik Audio og Sounds Of Science, de utviser en glimrende service og er hjelpsomme og hyggelige.
    Prisene er også konkurransedyktige ifht til mye annet der ute. Se i denne tråden der jeg har lagt ut bilde av mine to motivabsorbenter.

    http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71715-skal-kja-pe-absorbenter-trenger-tips.html
    Ja, så bildene dine i nevnte tråd! Jeg ender opp med noen plater med motiv på bakveggen, og et par chunks rett bak HT. Gleder meg til å høre og måle forskjellen =)

    Ang. DSpeaker: Kan jeg ertatte min Hegel HD20 med denne? En slik løsning vil vel ikke ha særlig innvirkning på etterklangstid?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Som FredrikC skriver, superchunk vil neppe virke i hjørnene bak HT. Mitt beste tips er å bytte ut Hegelen med en DSpeaker. Da glatter denne ut alle toppene (frekvenskurven) du sliter med i de laveste frekvenser og så bruker du Hertz platene til å ta refleksjonene i mellomtonen og oppover! Du bruker speil for å finne refleksjonene men dette vet du kanskje hvordan fungerer ?
    DSpeakeren i tillegg til romkorreksjonen har en meget god dac og masse innganger…

    Edit, for du ryddet i de nederste frekvenser vil hele lydbildet dra nytte av dette !
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    1.651
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der vil være meget at gøre i det rum. Det første jeg ville gøre, var at få nogle gode diffusere op forskellige steder i rummet. De bedste er Svanøs diffusere. Du kan også bruge Hofa diffusere. Jeg har begge slags og de gør en masse godt for lyden.
    Når du har sat dem op, og vurderet lyden kan du så overveje næste træk.
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    FredrikC: Skjønner! Tar med meg tipsene om DSP. Jeg kommer ikke til å gå bananas på noen måte, siden dette er en midlertidig bolig. Tror demping av tak og ev. nye subber får vente til jeg får bedre plass eller et dedikert rom.

    johnnygrandis: Ser på DSpeaker nå. Skal lese noen tester og finne ut av hva jeg kan bruke den til. Jeg leste meg litt opp på akustikk for et par år siden, så kjenner til førsterefleksjonspunktene, ja. Jeg får i alle fall dempet front- og bakvegg relativt snart. Kanskje kan jeg sette opp noe flyttbart foran vinduet også.

    Sven_Palvig: Jeg er nysgjerrig på diffusorer! Jeg tror dog at de må være ganske massive for å gjøre noe nedover i frekvens? Foreløpig kommer jeg til å prøve ut løsninger som ikke gjør så mye ut av seg (DSP, akustikkplater med motiv, høyttalerplassering etc.).
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har sett litt på kurvene dine, altså de som er på bilde litt lenger oppe og på vannfallet.

    Som du sier selv, så får du en bedre og jevnere frekvens fo lenger du flytter HT fra framveggen. Og det samme vil skje om du flytter Sofa bort fra bakveggen. Men som jeg også ser så er kanskje det ikke ønskelig.

    Jeg ser også at anlegget er satt opp skeivt , dvs venstre høyttaler stå nærme sidevegg, i vertfall mye næremere enn høyre høyttaler. Er det slik som på bilde i første innlegget du har rommet til vanlig? For meg så ser det ut som om at HT står på baksiden av TV. De bør trekkes frem slik at de i vertfall står på linje med TV. Helst litt fremfor.

    Om du leser deg opp på DSpeaker så vil du se at den kommer nok til å knekke den stående bølgen din ganske godt, for slik jeg leser frekvensgangen din så har du ikke noen veldig store dupper på kurven. De er det verre å gjøre noe med.

    Venstre side av rommet er domminert av et vindu. Med min ærfaring så vil det gi trøbbel lenger oppi i frekvens enn i bassen.

    Hvor mange DB er støygulvet ditt på? Kan det være at trøbbelet i vannfallet kan linkes opp til det. Kan det ha kjørt forbi en buss eller en bil når du målte? Kan det være støy fra forsterker nettstøy som mikrofonen har fanga opp? Eller gjenerell støy fra utendørs?

    Har du mulighet til å legge ut en ETC måling fra REW..? Samt en frekvensgang opp imot 1kz? Jeg ser også at du spiller musikk fra pc, har du sjekka at alt av EQ ol er av? EQ kan også brukes til å rette ut kurven din noe, men om jeg leser grafen riktig så er det ikke mer enn 10-12db ekstra i bassen. Problemet ditt er jo at den kommer rimelig raskt som en stor topp. Jeg har selv 6db ekstra i bassen fra 140hz og helt ned.. Så kurven er ikke ( frekvensgangen ) helt hinsides...

    Tror ikke du skal hoppe på hodetlf helt enda...
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Retep: Sofaen blir nok stående, ja. Jeg kan muligens trekke den litt lenger vekk fra vinduet/kort-veggen hvis det har noe for seg. Venstre høyttaler står nær vegg. Det er et lengre stykke til sidevegg på høyresiden. Dessuten er det også åpent inn til kjøkken og gang.

    Når jeg eksperimenterte med plassering, tilsvarer bildet over en mellomting. Den glatteste kurven (med færrest dype dips) fikk jeg ved å trekke HT et godt stykke ut foran TV. Jeg kommer antagelig til å trekke dem ut midlertidig ved lytteseanser.

    Jeg har forstått det sånn at DSPeaker med vilje ikke gjør noe med dips, siden det er uvisst hvor mye energi som må til (kan være en skikkelig knasellering osv.). Sånn sett ser det ut til å passe bra i rommet her, som du sier. Ikke sikkert det blir så ille hvis fjellet rundt 50Hz forsvinner eller reduseres.

    Litt usikker på hvor støygulvet ligger. Skal sjekke neste gang jeg har måleutstyret fremme. Det var nok ganske rolig her da jeg målte. Skal fikse en ETC også!

    Har deaktivert alt som er av EQ på minien, ja. Bruker iTunes eller XBMC via BitPerfect til USB på HD20.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    1.651
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    aug 2013 109.jpg



    Billedet viser opbygning af en Pap-vinge. Den er ikke monteret færdig. Den er 120 x 60 x 15 cm. Fås hvid og sort. Vejer ca. 2 kg.
    Du kunne købe sådan to, som du placere i vindueskarm, dår der spilles musik; og ellers står andet sted. Så er problemet løst med vinduet i venstre side.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.812
    Antall liker
    1.651
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vis vedlegget 231810

    Det er Hofa diffusere i mit lytterum. De er rigtig flotte og der er lyse mørke partier, der ser hammergodt ud når lyset er dæmpet. Min kone syntes også de er pæne.
    De forbedrer lyden markant og når man ved lytte forsøg fjerner dem ígen, er det et stort tab. Der kommer noget skart og ubehageligt ind over.
    De er dog ikke så gode som SMT diffusere. Jeg har lige nu Pap-vinger stående lige foran nogle af dem.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Retep: Sofaen blir nok stående, ja. Jeg kan muligens trekke den litt lenger vekk fra vinduet/kort-veggen hvis det har noe for seg. Venstre høyttaler står nær vegg. Det er et lengre stykke til sidevegg på høyresiden. Dessuten er det også åpent inn til kjøkken og gang.

    Når jeg eksperimenterte med plassering, tilsvarer bildet over en mellomting. Den glatteste kurven (med færrest dype dips) fikk jeg ved å trekke HT et godt stykke ut foran TV. Jeg kommer antagelig til å trekke dem ut midlertidig ved lytteseanser.

    Jeg har forstått det sånn at DSPeaker med vilje ikke gjør noe med dips, siden det er uvisst hvor mye energi som må til (kan være en skikkelig knasellering osv.). Sånn sett ser det ut til å passe bra i rommet her, som du sier. Ikke sikkert det blir så ille hvis fjellet rundt 50Hz forsvinner eller reduseres.

    Litt usikker på hvor støygulvet ligger. Skal sjekke neste gang jeg har måleutstyret fremme. Det var nok ganske rolig her da jeg målte. Skal fikse en ETC også!

    Har deaktivert alt som er av EQ på minien, ja. Bruker iTunes eller XBMC via BitPerfect til USB på HD20.

    OK, måtte bare sjekke rundt eq på pc ol. Når du tar ETC målingen. Husk å ta en for hver HT...

    Mvh Peter
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Ehhh. Hvordan gjør jeg egentlig en ETC-måling med REW 5?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei.

    Måler bare med en høyttaler som vanlig og trykker på fanen "overlays" der er det en flik som heter ETC. Du må altså måle en måling med høytre- og en maling med venstre høyttaler seperat..

    Mvh Peter
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Hei.

    Måler bare med en høyttaler som vanlig og trykker på fanen "overlays" der er det en flik som heter ETC. Du må altså måle en måling med høytre- og en maling med venstre høyttaler seperat..

    Mvh Peter
    Da har jeg fått gjort et par målinger, en av hver høyttaler. 1/12 glatting på SPL og 2msec på ETC. Hvilken info kan man hente ut av ETC?

    ETC.jpg
    SPL.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei.

    Glemte å si at du bør sette tiden til 20 ms slik at den blir noe slik som dette:

    etc ferdig.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ved bruk av ETC og måleband så kan du finne ut hvor på rom flater du har de største/tydligste refleksjonene.

    Om du ser på min graf. Så er direktelyden den som kommer som den første store toppen. Den er 0 (null) ms.
    Den neste toppen hos meg er på ca 2.5ms, som er sofaryggen. Men siden jeg sitter der og jeg ikke får den lyden reflektert til øret så bryr jeg meg ikke om den. Den neste er reflektert lyd fra sofaputa der jeg har stumpen når jeg lytter på musikk. Så den er heller ikke noe jeg bryr meg om.

    De to neste tydlige toppene er refleksjoner fra gulvet. fra subbene mine.
    Så det du leser ut av ETC kurven er altså nivå på refleksjoner og hvor lenge etter direktelyden de treffer øret. Nivået på refleksjoner er det mange ulike meninger om. Jeg har fått høre at rundt - 20db er en fin plass å sikte mot.

    Når det gjelder det å finne ut hvor refleksjonene er på vegg, tak, gulv ol. så ser du på grafen. tar tiden i MS og ganger med 0.344. Da får du et tall som er avstanden i meter. DVS en refleksjon som er på 5 ms ( 5x0.344 ) = 1.72 meter.

    Den toppen på 5ms (refleksjonen) har altså 1.72 meter lenger reisevei til øret ditt, enn direktelyden. Slik kan du gå etter hver enkelt topp som stikker seg ut på kurven. For å finne ut hvor denne refleksjonen er eller kommer fra, så tar du en tråd. Fester den i mikrofonen, og drar den til HT. Så legger du til avstanden som toppen gir. Så fester du eller får noen til å holde tråden fast i høyttaleren på fronten.

    Tar vi da utgangspunkt i en topp på 5 ms og sier at avstanden mellom HT og øret er 3m. så tar du å strekker tråden til høyttaler, og legger til 1.72m. totalt 4.72m. Den enden av tråden ( som er 4.72cm lang ) fester du på HT. Om HT har flere element så for å være helt nøyaktig så burde du feste den på hver element.

    Så tar du slakken som er på tråden og drar tråden ut mot vegger, bokhyller ol. Når tråden blir stram og treffer en flate, så er det der refleksjonen treffer. Dette er ikke helt nøyaktig, men en god pekepinn på hvordan du finner den ut stikkende refleksjonen.

    Når du har funnet retningen eller plassen der slarket i tauet blir borte, så setter du opp en absorbent eller diffusor og måler på ny. Treffer du riktig plass så vil toppen du sikter deg inn på bli forandret.

    Forferdelig vanskelig og dårlig skrevet dette, men håper du forstår.
     
    Sist redigert:

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Åja! Nå skjønner jeg. ETCen sier kanskje også noe om hvordan rommet er demper også? Altså hvis jeg hiver inn absorbenter vil kurven falle fortere? Skal sjekke ut ETC med 20ms når jeg er hjemme igjen. Takk for hjelpen, og riktig god jul!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ETCen sier kanskje også noe om hvordan rommet er demper også?
    ETC kan brukes til å dinne ut HVOR du skal dempe for å redusere reflenskjoner. Og den kan brukes til å se om du treffer med akustikken. Den sier også noe om jevnheten av dempingen i rommet.

    Altså hvis jeg hiver inn absorbenter vil kurven falle fortere?
    Ja visst du treffer refleksjonspunktet med en absorbent/diffusor så vil kurven dempes i db. Og direktelyden vil komme bedre frem.
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Da har jeg forandret på tidsaksen på ETC'en. Ikke mye demping å spore her? Ser at dine peaker er dempet 20dB før det har gått 10ms. Mine refleksjoner ser ut til å trives! =)

    ETC 20ms.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er det refleksjoner ja... Uff da... Her må man gå grundig til verks....
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Haha, ja. Her må det nok omfattende tiltak på banen for å få den lyden jeg vil ha. Ny plan: Selge leiligheten! =)
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Orso: Hva kan jeg ha gjort feil? Retning på mikrofon? Den har vært plassert sånn at den peker rett mot taket (UMIK-1).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke. Du bør gå gjennom REW instruksene og passe på å måle i noenlunde støyfritt omgivelser. Og du må alltid måle hver høyttaler separat. En ETC måling av to høyttalere skal se ut som noe alá dette. Da ser man refleksjonene ligge tett. Fornuftig å vise frem til ca. 40ms.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Orso: Hva kan jeg ha gjort feil? Retning på mikrofon? Den har vært plassert sånn at den peker rett mot taket (UMIK-1).
    Jeg bruker også umik-1 og setter den ca 45 grader mot taket- Viktig å være nøyaktig med plassering.

    Når jeg ser nærmere på den grafen din, så ser det ut som noe ikke stemmer helt, slik Orso er inne på.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Inn på ETC så bruker jeg desse settingsene. TOP 3.0.
    Right 0.040
    Left -0-003
    Bottom -65.0

    Som gir dette bildet.
    etc.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn