Lyd foran bilde fra Mac ved DVD

M

medlem215396

Gjest
Benytter Mac Mini for musikk. Den er koblet til TV via HDMI. Lyden går fra USB til en USB/ SPDIF konverter og inn i DAC.
Ved avspilling av DVD ligger lyden foran bildet, hva kan årsaken være?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det du opplever - såkalt "lip sync error" - er ganske vanlig. TVen din bruker mer tid på å lage bilder av de ditigale signalene som kommer fra DVDspilleren din - store datamengder knyttet til bildet som skal prosesseres - enn resten av systemet ditt bruker på å lage lyd - adskilling færre bits som skal prosesseres her.

Det er litt forskjell på forskjellige TVer når det gjelder dette problemet. I verste fall må du skaffe deg en såkalt "Delay box" hvor du kan stille inn hvor mye du vil forsinke lyden.

M

medlem215396

Gjest
Hei og takk til begge for opplysende svar. Skal laste ned og prøve Movist Vidar.

M

medlem215396

Gjest
Da viser det seg at jeg var vel rask på avtrekkeren i denne saken.
Det viste seg at det faktisk var slep på lyden, ikke bildet.

Tanken gikk raskt til USB/ SPDIF konverteren jeg benytter (M2Tech Hiface). Den konverterer og upsampler.
Koblet til optisk ut fra Mini til Dac og vips så var det løst. Jeg kan nå se film fra Mac Mini.

Forsøkte å laste ned Movist, men den ser for meg ut som avspiller for filmfiler og ikke DVD plater?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så bra at det løste seg ved egen motorkraft. Ang spm om Movist; den er egnet både til dvd og filmfiler i ymse formater. Jeg bruker den til begge fordi jeg synes den er mer stabil, raskere i responsen, mindre ressurskrevende og mer versatil enn andre.

Den dagen man skulle slumpe til å måtte avspille en xvid, divx, avi, mkv eller annen type fil (ikke misforstå meg dithen at jeg oppfordrer til å se nye filmer og annet ved å bruke bt.junkie.org, thepiratebay.org eller liknende via bittorrent for mac!) så er Movist den mest stabile og anvendelige avspilleren jeg har funnet så langt iallefall. Og den har sync-korreksjon om det skulle være nødvendig.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Hiface er nok skylden ja. Ikke p.g.a upsampling og konvertering og slikt. Den bruker et FIFO-buffer som gir en forsinkelse på ca 1sek på all lyd.
Nå som du bruker optisk ut fra Mac'en, kommer lyden før bildet. (men du har kanskje ikke lagt merke til det) Typisk må du nå forsinke lyden et sted mellom 0.025 til 0.075s for at lipsyncen skal være helt perfekt.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har det samme problemet på min AIR,video via MDP/HDMI adapter, de hadde ikke HDMI med lyd inne når jeg kjøpte så lyden går via USB til W4S DAC 2 men jeg bruker VLC som avspiller og der kan du sette delay selv. Det er ikke optimal løsning, men det fungerer.

M

medlem215396

Gjest
OK. Takk for innspill og kunnskap.

Foreløpig har jeg ikke lagt merke til mismatch mellom lyd og bilde.
Godt nok for meg så og si.

Mvh S

Topp Bunn