Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    bare å si ifra når du går lei yamamoto-en 😅 bare synd jeg er litt redd for at den ikke er så glad i min 4 ohm og 88db 🙈 pen sak er det en A-08-S?
    A08-S ---------Bruker akkurat nå ca 100 år gamle 245 og 80 baloon rør. De er best syntes jeg men har EML mesh og normal og full music mesh som jeg roller med---------------- Yammamotoen er den beste forsterkern jeg har hatt .på lettdrevende høyttalere fx Avantgarde og de jeg har nå.Closer aqoustik Vigo.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det var litt lettere sagt enn gjort å stue bort Luxen gitt..
    Er jeg blitt en av DEM nå, som har større forsterker enn plass? Som sperrer dame inngangen til soverommet med en (Lux)man? Er jeg gud forby blitt en HiFi Nørd, som resten av dere(❤)?


    "Eg lurte nå på koffor bade e'kje meir i den
    Koffor, koffor når eg kjenne det goa den gjør med meg
    Det kan nesten virka som om eg prøve å unngå den
    Og eg føle meg redd for nåden og glea den skjenke meg
    Forunderleg, forunderleg.."

    *Fritt etter B.Eidsvåg

    51BB6BF1-F877-400F-B7BC-DFB04F01E5DA.jpeg
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Det var litt lettere sagt enn gjort å stue bort Luxen gitt..
    Er jeg blitt en av DEM nå, som har større forsterker enn plass? Som sperrer dame inngangen til soverommet med en (Lux)man? Er jeg gud forby blitt en HiFi Nørd, som resten av dere(❤)?


    "Eg lurte nå på koffor bade e'kje meir i den
    Koffor, koffor når eg kjenne det goa den gjør med meg
    Det kan nesten virka som om eg prøve å unngå den
    Og eg føle meg redd for nåden og glea den skjenke meg
    Forunderleg, forunderleg.."

    *Fritt etter B.Eidsvåg

    Vis vedlegget 971537
    Fint oppsett! Hvilken modell Luxman og JBL er dette?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    TakkTakk:giggle:

    Det er L-550 AX Mark II og JBL L-52 Mk1. (Luxen skal egentlig ikke brukes i denne boligen, men testes mens jeg har mulighet, også sparer jeg strøm da panelovnene ikke slår seg på nå;)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Merkelig at de kaller forsterkerne for klasse A når det er A/b!
    Mange klasse A/b gir jo de første wattene i klasse A uten at de kaller seg det!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Merkelig at de kaller forsterkerne for klasse A når det er A/b!
    Mange klasse A/b gir jo de første wattene i klasse A uten at de kaller seg det!
    Tja, det har med bias settingen å gjøre dette, men forsterkeren må jo være bygget for å tåle ekstra varme og belastning. Denne gir opp til 20W ved 8. Deretter er det vel A/B.
    Er ikke bare å kjøre opp en «vanlig» A/B forsterker til dette nivået, da smelter den og kondisene eksploderer volcano style in your face. Så hvis du skal være siker på at du kan bruke forsterkeren som varmekilde som også gir lyd så må den være konstruert for dette fra grunn, med riktige komponenter og kjøling. Moon jeg hadde gikk vel opp til 5W i klasse A. Bra bygg det også ift mye annet, men de har sin grense. Som en PC som blir overklokket uten å være dimensjonert for dette ellers.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Opp til 20w i kl A, så a/b opp til 75w, mener jeg det er. Holder i massevis.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Oh ja! Det er drag og fylde fra bunn på denne. Føles at den er «på» og klar også ved veldig lavt volum.
    Veldig fint for meg som skjelden skrur opp høyt. Som akk nå, med noe rolig kvinne jazz i dødvinkelen.
    Og, den loudness knappen på Lux er virkelig godt tunet synes jeg. Hengekøye-mannen.
    Om jeg skal bygge opp noe rundt denne senere, så hadde det vært gøy med Cornwall e.l.da.
    Men da må det bli hus😁
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Oh ja! Det er drag og fylde fra bunn på denne. Føles at den er «på» og klar også ved veldig lavt volum.
    Veldig fint for meg som skjelden skrur opp høyt. Som akk nå, med noe rolig kvinne jazz i dødvinkelen.
    Og, den loudness knappen på Lux er virkelig godt tunet synes jeg. Hengekøye-mannen.
    Om jeg skal bygge opp noe rundt denne senere, så hadde det vært gøy med Cornwall e.l.da.
    Men da må det bli hus😁
    La Scala!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Du burde bytte nick, dette er jo mere japam enn britfi
    Hadde selv LaScala, savner de like mye som ESL57
    HoHo! Vet ikke om det er Østlig retning jeg kurser videre på. Evt. Øst/Vest fusion. Nei, jeg er svak for skoesker jeg vettu Hønndjevelen. Men nå hadde jeg mulighet til å realisere en Lux jeg har siklet på lenge, og det gir jo mersmak.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    HoHo! Vet ikke om det er Østlig retning jeg kurser videre på. Evt. Øst/Vest fusion. Nei, jeg er svak for skoesker jeg vettu Hønndjevelen. Men nå hadde jeg mulighet til å realisere en Lux jeg har siklet på lenge, og det gir jo mersmak.
    Audio Note evt. kloner høytalere vil sikkert passe bra
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Dama nekter meg og kvittes La Scala 🙈
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Høyttalere med høy følsomhet og kvalitets forsterkere med lav watt
    Slår vanligvis,for meg, det motsatte
    Selv en røret fyr som meg er frista av en L-550, skjønt en LX-380 står høyere på lista.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    LX-380 er flott ja:) Har ikke altfor mange erfaringer med rør, men hadde SQ-N10 da denne var ny. Og laget i Kina. Var forsåvidt OK lyd fra den, men en følsom sak som fikk det til å spire godt i HiFi nevrosene. Går vel hver høst/vinter og lurer på om jeg skal gi rør et nytt forsøk, men feiger ut. Tenkte at klasse A fikk være sært nok, og gripe sjansen da det er end of life fra Luxman sin side på disse. Med lettdrevne høyttalere kan jeg jo kople opp den lille Arcam Solo Uno jeg har i skuffen på sommerstid.
    Mange fordeler slik sett med Klipsch o.l.:)
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    God fredag Luxmen! (Og kvinner selvsagt, hvis dere finnes her)

    En observasjon vedrørende Klasse A drift i den kalde årstiden:
    Så, har ikke rare strømforbruket fra før i denne lille leiligheten. Vannbåren varme på bad, ventilasjon med varmegjennvinning og 2 stk panelovner av nyeste sort under vindu soverom og ved balkongdør. Alle lys er Philips HUE eller annen LED.
    Jeg har hatt en fin innspillingsperiode på 550`en siden jeg fikk den forrige fredag. Blitt en del hjemmekontor denne uka, og liflige toner har vært hørt gjennom hele dagen, fra morgen til kveld.
    Tenkte jeg skulle se litt på strømgrafene mine siste uka, for å se om varmen fra de oppgitte 170W stand-by/230W i drift trekket til Luxen ville utgjøre en forskjell i forbruket totalt sett. Luxen står 1m fra balkongdøren, og har dermed overtatt fyringsjobben i stuen. Panelovnene fyrer nå knapt opp når forsterkeren er i bruk, så det er ikke mye som skal til for å holde komfort temperatur her, slik utetemperatur har vært her oppe i markagrensen siste uke. I sum så ser jeg at strømforbruket går NED når Luxen er varmekilde. Den jevne kontinuerlige varmen den slipper ut ser ut til å være bedre for forbruket enn den/de termostatstyrte panelovnene. Det føles også generelt lunere, men det er nok placebo som skyldes behagelig musikk og mellow yellow lys.
    Så hvorfor bruke penger på varmeovner som ikke kan spille musikk, eller bruke klasse D forsterkere som ikke kan gi varme vinterstid😁.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.224
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne kom inn i samlingen i går.:
    The Luxman K-02 is a stereo cassette deck with Dolby B/C and HX-Pro noise reduction, it was introduced by Luxman in 1990.

    th-3490911636.jpg
    Har hatt mange kassettspillere, men dette er min første Luxman. har veldig sansen for japansk hifi. Og Luxman er jo blant de aller ypperste.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Denne kom inn i samlingen i går.:
    The Luxman K-02 is a stereo cassette deck with Dolby B/C and HX-Pro noise reduction, it was introduced by Luxman in 1990.

    Vis vedlegget 972645
    Har hatt mange kassettspillere, men dette er min første Luxman. har veldig sansen for japansk hifi. Og Luxman er jo blant de aller ypperste.
    Grattis Terje, prøvde meg på denne men var for sein.
    Veldig fin spiller (y)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Flott start på helgen din mao😊
    Her forventes besøk etterhvert, rydde litt plass, så har nettop koplet tilbake til TV forsterkeren som jeg fortsatt synes er veldig god.
    Jeg synes ikke forskjellen var SÅ stor når jeg koplet opp på en «kald» eskeny Lux,, som nå når jeg nå gikk motsatt vei.
    Det ble jo nær kollaps i lydbildet når det gjelder detaljer, flyt og «juice».
    Er vel ingen bombe at en vel temperert klasse A amp i denne klassen er noe annet enn mye annet, men aldri fått sammenlignet dette direkte som nå. Derfor man aldri burde begi seg for langt oppover i lyd hierarkiet, forbi point of no return 😬
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ny A/B forsterker på deg også;?
    Ser loudness er aktivert, om du ikke har lagt merke til det. Line straight kopler ut alle tone funksjoner.
    Må ha vært litt jobb å fått det beistet inn i hylla vil jeg tru.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Ny A/B forsterker på deg også;?
    Ser loudness er aktivert, om du ikke har lagt merke til det. Line straight kopler ut alle tone funksjoner.
    Må ha vært litt jobb å fått det beistet inn i hylla vil jeg tru.
    Ja kalles vel klasse A men går over i A/b når den kommer over 30W!
    Ja den veier jo litt og jeg håper den får nok luft
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ja kalles vel klasse A men går over i A/b når den kommer over 30W!
    Ja den veier jo litt og jeg håper den får nok luft
    Ja, tenkte litt på dette med kjøling må jeg innrømme. Disse går vel i shut down av seg selv om de skulle bli for varme, så er vel ingen fare slik sett.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    Blir spennende å høre din samenlikning med Spec M99. Har du byttet ut den?

    Terje
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Luxmen: Er det noen som kan forklare meg hva metrene egentlig viser, samt logikken her?
    Sitter her med kæffen, smurfer og psyker meg opp med god musikk før kroppen skal få gjennomgå i marka.
    Finner ingen gode forklaringer på webben eller i manualen, og meteret viser tall jeg ikke klarer å skjønne med kopling mot det lave volumet jeg spiller på.
    99163528-7D01-47E4-9A79-89DD5F62224E.jpeg
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Luxmen: Er det noen som kan forklare meg hva metrene egentlig viser, samt logikken her?
    Sitter her med kæffen, smurfer og psyker meg opp med god musikk før kroppen skal få gjennomgå i marka.
    Finner ingen gode forklaringer på webben eller i manualen, og meteret viser tall jeg ikke klarer å skjønne med kopling mot det lave volumet jeg spiller på. Vis vedlegget 973159
    Dette kan man jo lure på 🤔
    For meg virker det som at det er effekten den gir, på samme måte som Accuphase E-800 gjorde når jeg hadde det.

    Så ved 0 er du på full effekt, uten at det indikerer hvor mange watt som pumpes ut.

    Ser ut som dine høyttalere har en følsomhet på 85db ved 8ohm.

    Når jeg hadde E-800 og høyttalere med følsomhet på 83 db gikk meteret høyt ved lavt nivå, siden behovet for effekt før det skjer noe er stort. Den ble i spredte laget på ett par MBL 126F 😁

    Nå som jeg har Klipsch Forte IV er det mer en nok effekt i L-550.

    Så en form for å vise reel effekt som benyttes, uten å kunne si noe mer eksakt enn som så.

    IMG_0798.jpeg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var en lux mann en gang . ) den angir mest hva som er tilrådighet av power og lav forvrengning , Safe band area opptil 0 dB .

    Ikke så stor forsjell egentlig de nevnte ampene .Skulle du ville ha oket lydtrykket ditt x2 må du ha x4 efekkt av hav du har nå

    Er det en favoritt HT du er blitt glad i blir det ikke feil med 3-400 w
    Omvendt finne en HT med 100DB eller opp . )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn