Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Sjekket vinylengine.com, og de har bare brukermanualen liggende som pdf fil. Ikke noen servicemanual dessverre :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Luxman cl-38u er som kanskje kjent kommet i en ny versjon - Cl-38uC som blant annet skal ha fått balanserte innganger. Noen som har hørt denne eller har erfaringer med den? Noen forskjeller for øvrig fra cl 38u?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS Jeg skulle gjerne hatt balanserte utganger. Men så lenge Luxman vel ønsker å beholde tonekontroller på denne modellen, sitter det kanskje langt inne. Selv om enkelte andre Luxman preamper alt har balanserte tonekontroller, er de kompliserte å lage. Om det dessuten er forskjell her på rør og solid state, vet jeg ikke.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    1975

    1975, ett godt år for hifi.
    FYI

    Luxman feiret sitt 50-års jubileum med blandt annet L-100 på bilde under her. (I tillegg ble C-1000 og M-2000 lansert).
    L-100 er kraftig bygget, schvær og potent.
    20 kg vintage vellyd og teknikk. 110w den gang watt var watt... Med en prislapp på USD 1.000,- lå den i toppsjiktet den gang.

    På denne modellen la de inn en touch mute funksjon. Du trykket lett på volumvrideren og mute funksjonen ble aktivert. Ett nytt touch på samme vriders ytterkant kansellerte mute :) Funksjonen kunne heldigvis slås av ved hjelp av en bryter på baksiden.
    Jeg var heldig å fikk oveta et eksemplar fra en tidligere bransjeaktør tidligere i vår.
    IMG_1519.jpg

    IMG_1517.jpg

    1335541.jpg


    MAIN AMP section

    Power : 2x 110W (8 Ohm, 20Hz...20Khz, 0,05% THD)

    IMD : < 0,05% at rated power into 8 Ohm

    Frequency response : 5Hz...50Khz (±1dB)

    Input : 910mV / 33kOhm (for 110W output into 8 Ohm)

    Noise floor : < 90dB

    Damping factor : 50 (8 Ohm)

    PREAMP section

    Output voltage : 910mV (12V max.)

    Frequency response : 5Hz...50Khz (-1dB)

    THD : < 0,007% (1Khz / 1V)

    Inputs : phono 1 & 2 (3mV / 30kOhm...100kOhm, gain 0dB) tuner, aux 1 & 2 (180mV / 30kOhm...100kOhm)

    S/N ratio : > 65dB (phono)

    Max phono level : 450mV (1Khz)

    RIAA accuracy : withinh 0,2dB

    Residual hum & noise : 40µV

    Crosstalk : < 60dB

    General

    PC : 400W max.

    Dimensions : 48,5 x 17,5 x 35cm

    Weight : 19kg.

    List price : 235,000¥ (1975)

    995$ (1978)
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Ettersom det heldigvis viste seg å være lett fix med Luxman M-08 effekten , så klarte jeg ikke å dy meg med tanken om tilhørende Pre Luxman C-08 :) selv om jeg også har den flotte Luxman C-70f , mest av estetiske grunner pga tre kabinett i kombo med champis farge må inrømme at jeg er svak for 90 tallets champis glamour ;)
    så om ca 1,5 uke ankommer denne pre-en på 25kg :)
    Mvh Ivan

    i-img1024x682-1538981916j2qufm50508.jpg
    i-img1024x682-1538981916vh54bz50508.jpg
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    315
    Antall liker
    439
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom det heldigvis viste seg å være lett fix med Luxman M-08 effekten , så klarte jeg ikke å dy meg med tanken om tilhørende Pre Luxman C-08 :) selv om jeg også har den flotte Luxman C-70f , mest av estetiske grunner pga tre kabinett i kombo med champis farge må inrømme at jeg er svak for 90 tallets champis glamour ;)
    så om ca 1,5 uke ankommer denne pre-en på 25kg :)
    Mvh Ivan

    Vis vedlegget 515505 Vis vedlegget 515506
    Smykke
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.662
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ettersom det heldigvis viste seg å være lett fix med Luxman M-08 effekten , så klarte jeg ikke å dy meg med tanken om tilhørende Pre Luxman C-08 :) selv om jeg også har den flotte Luxman C-70f , mest av estetiske grunner pga tre kabinett i kombo med champis farge må inrømme at jeg er svak for 90 tallets champis glamour ;)
    så om ca 1,5 uke ankommer denne pre-en på 25kg :)
    Mvh Ivan

    Vis vedlegget 515505 Vis vedlegget 515506
    Utrolig vakker pre :) gratulerer så mye

    mvh
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Takker så mye alle :) er noe med gløden i ting som ikke er alt for nytt jeg liker godt selv, og eller nye produkter som enda gir en blanding av engineer kunst samt følelsen av godt håndverk :) skal prøve å få til noe mer helhetlig egne bilder når alt er på plass :)
    mvh
    Ivan
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Beklager om dette er dekket tidligere i tråden, men fant ikke noe ved et raskt søk.
    Noen som har erfaringer med å bytte rør på SQ-N10?
    Fornøyd med oppløselighet og høyere toner på standardrørene, men kunne tenkt meg noe mer varme/dybde
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Et syn for øyet den Forforsterkeren. Fikk du fikset M-08?
    takker liker godt det classy preget over den jeg også blir vel et produkt man blir glad av å se på :)
    ja det viste seg heldigvis å være lett fiks det eneste interne som ble byttet var alle transistorene :)eneste som blir å fikses på M-08 etterhvert er jo ny plattform/bunn da denne ble jo helt knust men ellers er den i god stand nå :) og var heldig å få igjen full dekning for frakt skaden på M-08 :) så derfor jeg ikke klarte å motstå tilhørende pre C-08 ,bare håpe den kommer hel frem nå da hehe alltid like spennende å importere selv :eek:
    mvh
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Ettersom det heldigvis viste seg å være lett fix med Luxman M-08 effekten , så klarte jeg ikke å dy meg med tanken om tilhørende Pre Luxman C-08 :) selv om jeg også har den flotte Luxman C-70f , mest av estetiske grunner pga tre kabinett i kombo med champis farge må inrømme at jeg er svak for 90 tallets champis glamour ;)
    så om ca 1,5 uke ankommer denne pre-en på 25kg :)
    Mvh Ivan

    Vis vedlegget 515505 Vis vedlegget 515506
    Vakkert,Luxman står høyt på ønskelisten :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Kan jeg bruke effekten fra lx 380 til softdome og diskant også koble en effektforsterker til pre delen som styrer bass elementene ? Utifra hva jeg leser så kan man det . Greit å være 100% sikker før man kjøper noe .


    How to connect PRE OUT/MAIN IN terminal Either the pre-amplifier or main-amplifier can be separately used. When the pre-amplifier or main-amplifier is separately used, set the separate switch on the front panel to on. When only the pre-amplifier is used, connect the PRE OUT terminal of this unit to the input terminal of another power-amplifier, and when only the main-amplifier is used, connect the MAIN IN terminal of this unit to the output terminal of another control-amplifier.
    When this amplifier is used without separating between pre-amplifier and main-amplifier, set the separate switch on the front panel to off, or no sound is generated. Do not insert shortpin plugs into PRE OUT. No sound is generated. The PRE OUT terminals keep outputting regardless of on/ off state of the separate switch on the front panel.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Vis vedlegget 516208

    Noen som bruker EQ 500 og som kan si noe om den?
    Jeg har hatt gleden av å eie en slik i noen dager og du må derfor ta dette som et førsteinntrykk. Og førsteinntrykket er særdeles positivt :)
    Hadde tidligere en Asr Mini Basis III, men dette er et helt annet dyr. Oppløsning, klang, varme, musikalitet er der i fullt monn. Men toppnivå er også å forvente av et produkt som er A-rated i Stereophile.
    Har byttet JJ rørene som følger med til Telefunken og i mine ører løftet dette riaa'en enda litt høyere opp, så her kan man tune uttrykket om man vil det.
    Må nok lytte mer til den før jeg har mer å dele, men som sagt virker dette veldig lovende.

    mvh Calmati
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt min EQ 500 snart ett år, og er meget fornøyd. Bruker alle 3 inngangene. Får kanskje prøve andre rør etterhvert.

    Har noen erfaring med den nyeste preampen i forhold til andre merker?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har hatt min EQ 500 snart ett år, og er meget fornøyd. Bruker alle 3 inngangene. Får kanskje prøve andre rør etterhvert.

    Har noen erfaring med den nyeste preampen i forhold til andre merker?
    Unnskyld min uvitenhet. Men hva er den nyeste preampen? Cl-38uC eller?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er selvfølgelig flott at folk skriver at de er fornøyd med phono-preampen. Men slik Calmati fortjenstfullt har gjort, er det flott om så mange som mulig sammenlikner med andre produkter, helst i noen lunde samme prisklasse, og at de gjerne er litt kritiske. Det vil ikke si negative, men at man tar opp positive og negative sider. At en RIAA-enhet kun har positive sider, tror jeg ikke på....:)

    Jeg har f eks skygget unna fordi hvis jeg skal ha en ny og dyr phono-preamp - bør den ha mulighet til å spille avvikende kurver, ikke bare standard RIAA.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt min EQ 500 snart ett år, og er meget fornøyd. Bruker alle 3 inngangene. Får kanskje prøve andre rør etterhvert.

    Har noen erfaring med den nyeste preampen i forhold til andre merker?
    Unnskyld min uvitenhet. Men hva er den nyeste preampen? Cl-38uC eller?

    Jeg er interessert i Luxman c900f. Tror den er god, men det er det mange preamper som er. Har noen noen erfaringer?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt min EQ 500 snart ett år, og er meget fornøyd. Bruker alle 3 inngangene. Får kanskje prøve andre rør etterhvert.

    Har noen erfaring med den nyeste preampen i forhold til andre merker?
    Unnskyld min uvitenhet. Men hva er den nyeste preampen? Cl-38uC eller?

    Jeg er interessert i Luxman c900f. Tror den er god, men det er det mange preamper som er. Har noen noen erfaringer?
    Jeg har eid den, hva lurer du på?
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Vis vedlegget 516208

    Noen som bruker EQ 500 og som kan si noe om den?
    Jeg har hatt gleden av å eie en slik i noen dager og du må derfor ta dette som et førsteinntrykk. Og førsteinntrykket er særdeles positivt :)
    Hadde tidligere en Asr Mini Basis III, men dette er et helt annet dyr. Oppløsning, klang, varme, musikalitet er der i fullt monn. Men toppnivå er også å forvente av et produkt som er A-rated i Stereophile.
    Har byttet JJ rørene som følger med til Telefunken og i mine ører løftet dette riaa'en enda litt høyere opp, så her kan man tune uttrykket om man vil det.
    Må nok lytte mer til den før jeg har mer å dele, men som sagt virker dette veldig lovende.

    mvh Calmati
    Har selv Minibasis og det låter ok men er ganske lei av å forandre på de dipswitchene når jeg bytter Pu. Kan du fortelle litt mere hva du opplever etter byttet? Er også litt usikker på matching med Pu jeg har. Bla.a en low output mm
    Dessuten. Denne er dyr i Norge. Kanskje billigere å importere ? Eller greier stereofil en bra pris?
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Vis vedlegget 516208

    Noen som bruker EQ 500 og som kan si noe om den?
    Jeg har hatt gleden av å eie en slik i noen dager og du må derfor ta dette som et førsteinntrykk. Og førsteinntrykket er særdeles positivt :)
    Hadde tidligere en Asr Mini Basis III, men dette er et helt annet dyr. Oppløsning, klang, varme, musikalitet er der i fullt monn. Men toppnivå er også å forvente av et produkt som er A-rated i Stereophile.
    Har byttet JJ rørene som følger med til Telefunken og i mine ører løftet dette riaa'en enda litt høyere opp, så her kan man tune uttrykket om man vil det.
    Må nok lytte mer til den før jeg har mer å dele, men som sagt virker dette veldig lovende.

    mvh Calmati
    Har selv Minibasis og det låter ok men er ganske lei av å forandre på de dipswitchene når jeg bytter Pu. Kan du fortelle litt mere hva du opplever etter byttet? Er også litt usikker på matching med Pu jeg har. Bla.a en low output mm
    Dessuten. Denne er dyr i Norge. Kanskje billigere å importere ? Eller greier stereofil en bra pris?
    Som ble påpekt tidligere i tråden så er det selvfølgelig ikke fair å sammenligne en riaa i denne prisklassen med ASR mini basis.
    I mitt setup ble ASR'en for skarp eller analytisk om du vil. Funket utmerket med Ortofon Cadenza Bronze, men ikke med Lyra Atlas. Atlas'en har en helt annen gjengivelse av detaljer.
    Luxman'en tilfører oppløsning, men samtidig en varm og musikalsk gjengivelse. Samtidig som det er et solid fundament i bunn. Finnes sikkert bedre riaa'er, men da tror jeg man snakker forskjell i smak heller enn forskjell i kvalitetsnivå.
    Om du ikke liker ASR mini basis sine dipswitcher, så er Luxman et trygt valg. Her spiller MC pickuper med høy output på 40 ohm enten du vil eller ikke, og MC med lav output på 2 ohm. Personlig synes jeg det er en svakhet at man ikke kan velge. Har man MM pickup så er saken en helt annen, med stor variasjonsmulighet. Men MM er som kjent også mer følsom for impedanse enn MC, og Luxman har åpenbart lagt det til grunn.
    Det er som tidligere påpekt ikke valgmuligheter av andre konverteringskurver enn RIAA heller, men her er Luxman'en i godt selskap med de fleste top-of-the line riaaer :)
    Skal ikke uttale meg om Sterofil klarer en fin pris, ettersom jeg kjøpte min (veldig) pent brukt. Men kjenner jeg dem rett, så gjør de det :)

    vennlig hilsen Calmati
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Det er jeg ikke enig i. MC er svært ømtålelig mht impedance, mindre mht kapasitans. MM er ømtålelig mht kapasitanse.

    Har det innvirkning hvilken impedanse dere velger på impedanse 33k, 47k etc når dere justerer for MC high og low?
    Sammenlignet interne trafoer mot eksterne?
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    439
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Det er jeg ikke enig i. MC er svært ømtålelig mht impedance, mindre mht kapasitans. MM er ømtålelig mht kapasitanse.

    Har det innvirkning hvilken impedanse dere velger på impedanse 33k, 47k etc når dere justerer for MC high og low?
    Sammenlignet interne trafoer mot eksterne?
    Jeg skal ikke fremstå som vinyl-ekspert og motsi deg der :)
    Men om jeg formulerte meg uklart så var meningen å si at det kan virke som om MM generelt er noe mer følsom for impedanse og kapasitans enn MC er.
    Jeg sier absolutt ikke at MC ikke er følsom, for det er de virkelig.
    Jeg skynder meg også å si at min erfaring her er begrenset; har hatt 1 MM og 5 MC pickup'er, men for min ene MM så var det sånn (ligger noen år tilbake i tid skal det sies). Den var mer følsom for innstillinger enn noen av mine MC pickuper har vært. Og ja, det er 'sample of one' :)

    Jeg er ikke alene om å påstå dette, feks på audiogon.com
    Capture.jpg


    Jeg registerer også at enkelte riaa'er er konstruert for flere justeringsmuligheter for MM enn MC. Luxman'en vi diskuterer her er ett eksempel, EAR 324 er et annet. (Og så finnes det et utall eksempler på riaa'er der man har omtrent samme mulighet for justering for begge typer. )
    Men jeg kommer i farten ikke på eksempler på riaa'er beregnet for både MM og MC hvor det er flere justeringsmuligheter for MC enn MM...
    Altså fant jeg det rimelig å tro at min (begrensede) erfaring var representativ og at det var noenlunde konsensus om at MM vanligvis er noe mer følsom enn MC.

    Men som sagt, jeg påstår ikke å være ekspert her :)

    mvh Calmati
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Det normale er at du har mulighet for justering av kapasitans for MM (i beste fall) og ikke for MC. I hvert fall mer justeringsmulighet for kapasitet på MM enn MC.
    Hva gjelder impedanse er det vanlig å ha flere justeringsmuligheter for MC. De fleste riaaer har kun 47k for MM (jeg har imidlertid 1K og 100K på min Accuphase) mens jeg for MC har langt flere valgmuligheter.

    Normalt har MM mer standardisert mht impedanse enn hva MC er.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Noen som vet hvor man får tak i engelsk bruksanvisning til Luxman L550A II?

    Den som var med er på japansk.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Har sett på den. Den er til 550AXII, nyere modell med endringer både på front og bak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn