Gunnar, med riaa mener du da min reciever Denon AVR-4520?
Hei.
RIAA står for
Recording
Industry
Assosiation of
America som er standardiseringsorganet for platespillere (fra 1950-tallet og
fram til) i dag, beskriver equaliseringskurven som brukes av alle i dag - og i norsk (platespiller) dagligtale betyr platespiller-
forsterker - enten den er innebygd i; en receiver, en integrert forsterker, en forforsterker eller er en løststående enhet.
Les mer om platespillere generelt i min artikkel Vinyl ABC i Fidelity 56 (side 92):
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf
Jeg har ikke hørt Denon AVR-4520, så jeg skal ikke uttale meg spesielt om den, men jeg regner med at platespillerinngangen
på denne - liksom alle andre surroundreceivere - består av komponenter for fjorten kroner og femti øre, for å gi deg en inngang
til å skryte av. Lydmessig er den etter all sannsynlighet ikke noe å skryte av og å koble en konge platespiller som din direkte til
denne blir som å kjøre en Ferrari på sykkelhjul! Anbefales definitivt ikke som en permanent løsning.
Derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en frittstående platespillerforsteker (RIAA) for å forbedre lydkvaliteten.
En moderat investering (på drøye tusen kroner) i en
Cambridge 651P (HiFi Klubben)
CAMBRIDGE 651P RIAA/phono forforsterker | Hi-Fi Klubben eller en
Musical Fidelity V-90LPS (Audiocompaniet)
Musical Fidelity | V90-LPS Phono Stage
vil gi deg en markant forbedring i forhold til receiveren din - og gi deg mulighet for å bruke
både MM og MC pickuper.
En noe mer omfattende investering i en
Graham Slee ERA Gold V (Kr. 4.200,-) eller
Graham Slee ERA Gold Reflex M (Kr. 5.600,-)
(Stereolab)
Stereolab - Graham Slee Projects vil gi deg
kvalitet på høyde med platespilleren og er med god margin de billigste
komponentene som klarer dette. Dette er rene MM RIAAer (som må suppleres med en god step up (som
Xindak MC-20,
Thorhauge Intersection MC eller
Graham Slee Elevator EXP) for å gi deg mulighet til å bruke MC-pickuper).
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/44_hele.pdf
og i Fidelity 44 (kobling mot RIAA: side 78 )
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf
Pickupen du har er en meget myk MM (compliance=27cu (ved 100 Hz?)) og spiller sikkert utmerket i den rette (lettvekts) tonearmen,
men på ingen måte en god match til den tunge Dynavectorarmen (alle Dynavectors egne pickuper er stive MCer). Et tungt Fidelity
Recearch headshell gjør ikke saken bedre. Du bør skaffe deg en stivere pickup til denne armen! Derfor mine anbefalinger av spesifike
pickuper i forrige innlegg - stive pickuper som matcher armen.
Her er seks forslag til kombinasjoner som
bør fungere/spille bra. Ingen av disse kan regnes som dyre i denne sammenhengen:
Sound Smith Zephyr Mk/II pickup og Graham Slee ERA Gold Reflex M RIAA m PSU- ca.
Kr. 18.000.-
Dynavector 10X5 pickup og Graham Slee ERA V Gold RIAA - ca.
Kr. 9.000,-
Ortofon 2M Bronce eller Sound Smith Carmen pickup, lettvekts (Technics?) headshell og Graham Slee ERA V Gold RIAA - ca.
Kr. 7.500,-
Audio Technica AT-33PTG/II pickup, og Musical Fidelity V-90 LPS - ca.
Kr. 6.000,-
Ortofon 2M Bronce eller Sound Smith Carmen pickup, lettvekts (Technics?) headshell og Musical Fidelity V-90 LPS - ca.
Kr. 5.000,-
Audio Technica AT-95E pickup og lettvekts (Technics?) headshell ca.
Kr. 800,-
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity