Luxman PD-300

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

En nybegynner på HiFi fronten trenger litt vinylhjelp:cool:

Er nå eier av en Luxman PD-300 Platespiller og har i den forbindelse en del ting jeg lurer på

Spilleren virker å være i god forfatning, ser meget pen ut og den har påmontert beskyttelseslokk (mangler reim som nå er bestilt)

Armen som står påmontert heter Dynavector DV-505 og er delvis sort, pickup holderen heter fidelity research og er sort med et håndtak samt at det er montert en pickup som heter audio-technica Signet TK7E

Noen som har litt info om dette utstyret og om det kan være verdt å satse videre på?

Mvh
    Tommy

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Heisann

En nybegynner på HiFi fronten trenger litt vinylhjelp:cool:

Er nå eier av en Luxman PD-300 Platespiller og har i den forbindelse en del ting jeg lurer på

Spilleren virker å være i god forfatning, ser meget pen ut og den har påmontert beskyttelseslokk (mangler reim som nå er bestilt)

Armen som står påmontert heter Dynavector DV-505 og er delvis sort, pickup holderen heter fidelity research og er sort med et håndtak samt at det er montert en pickup som heter audio-technica Signet TK7E

Noen som har litt info om dette utstyret og om det kan være verdt å satse videre på?

Mvh
    Tommy
    Vel, du er vel ikke helt blond vel.(bare tøyser) Selvfølgelig er dette både en spiller og en arm som er verdt å satse på.Pickupen kjenner jeg ikke til.Denne spilleren har også vakum suger, virker dette ? vis ikke må diverse slanger skiftes, men spilleren er absolutt å satse på selv om vacum ikke skulle virke

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Horten
    Jo, hadde ikke klaga på det oppsettet der! :) Her er det bare å kjøpe plater og kose seg med musikk!

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Takker for raske svar:) Var da gledelige nyheter så langt! Vakum og alt ser ut til å virke perfekt, bortsett fra at jeg venter på ny reim for å få tatt en test.
    Arvet denne spilleren for en tid tilbake, men har bare stått og samlet støv til nå. Tenkte egentlig kjøpe meg en Rega 40års jubileum til 7.500kr, men fant i jula ut at jeg kanskje skulle børste støvet av Luxman først
    mana, jeg er nok litt blond foreløpig, ihvertfall når det gjelder vinyl:rolleyes:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Horten
    Så lenge spilleren fungerer som den skal, hadde jeg brukt de 7500 på plater! :cool:

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Dette kommer til å gå bra, bare få litt sving på vinylbunken så finner du snart ut at spotyfi eller wimp (hva det nå heter)er egentlig tomme løfter når det gjelder lyd:cool:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Horten
    Dette kommer til å gå bra, bare få litt sving på vinylbunken så finner du snart ut at spotyfi eller wimp (hva det nå heter)er egentlig tomme løfter når det gjelder lyd:cool:
    Hehe, jepp! :cool:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.163
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Signet TK7E er en variasjon på AudioTechnica AT-15, en god MM-pu, men vanskelig å finne stift til.
    En AT-15-stift kan moddes til å passe.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Ja, Rega RP-40 bør nok gå og gjemme seg i sammenligning med denne!

Du sitter med en kombinasjon som bør være værdt rundt 12 tusen brukt i dag og nypris på
    komponenter i denne klassen hadde fort havnet på 60-70 tusen...

Da regner jeg ingen verdi på pickupen som sannsynligvis bør byttes ut helt mot en annen
    (MC) pickup med lavere compliance (stivere).

Jeg ville tittet på Audio Technica AT-33 EV eller PTG II som omtales i annen tråd:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/28159-audio-technicas-33-serie.html

Har du ikke inngang for (low output) MC pickup på RIAAen din bør du vurdere Sound Smith
    Zephyr Mk/II
    , Dynavector 10X5 eller Dynavector DV20 X H (high output versjonen).
    Soundsmith built phono cartridges (Audioaktøren) PlanetSnapa (PLSN) (Planet Snapa)

Hva med RIAA?

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Her var det sannelig mye fin lesning, veldig informativt samt litt sjokkerende høye verdier på utstyret, takker så mye alle sammen!:p

Cobra2, får tak i stift til $99 tror jeg, en Lpgear Stylus TK22 eller noe laget for TK7E kan vel passe, men om den er like bra som originalstiften? kanskje modifisert AT-15 som du foreslår ville vært den beste å bruke?

Men er fortsatt MM da(min reciever tar bare MM), vil det si at jeg kan koble direkte til recieveren med denne pickupen uten noe mellomledd?
    Ser at de fleste anbefaler MC og lurer på om jeg da kan gå for MC high output/vanlig MC uten noe mer, eller om jeg må ha en ekstra forsterker etc?

Gunnar, med riaa mener du da min reciever Denon AVR-4520?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Flott verk og arm, gratulerer.
    Jeg ville ikke brydd meg særlig med å få vakum-suget til å virke, etter det jeg husker låt det annerledes, ikke nødvendigvis bedre.

edit: Vakum virker? Må lære meg å lese :) Da er det jo bare å prøve.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.750
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg er litt uening med Class i at vakuumtallerken ikkje er betre. Etter mi erfaring var det mange plater som vart betre, særleg sånne som var litt tynne. Dynavectorpickupar i Dynavectorarm kan ikkje verte feil, og armen er i seg sjølv fantastisk. Ein må berre vere anten einig eller uenig i tankane bak konstruksjonen.... og når du har ein slik arm, er det like godt å droppe innvendingane.

Spelaren din er så god at du må halde han i orden. Det gjer ingenting om du kostar på han ein skikkeleg pickup, og eit godt anlegg. Du skal gå veldig høgt opp i kvalitet på resten av utstyret ditt før denne spelaren ikkje held mål....

Eg brukar sjølv DV10x5-pickupen frå DV som referanse. Det finnest betre pickupar (t.d. alle alternativa frå same produsent, dette er billegmodellen), men eg er fornøgd med svært mykje av det han gjer. Han leverer også såpass mykje utsignal at ein normal MM-platespelarinngang kan duge, og då slepp du fordyrande MC-forsterkarar eller ekstra superriaa. Soundsmith Zephyr eller ein av slektningane burde også kunne fungere godt i armen, og vil ikkje ha problem med MM-inngangen. Men det gjevaste du kan spandere er ein dyr DV saman med ny riaa av ein viss kvalitet... dersom du får motivasjon til å satse, då.
    Lukke til!

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

Ja, Rega RP-40 bør nok gå og gjemme seg i sammenligning med denne!

Du sitter med en kombinasjon som bør være værdt rundt 12 tusen brukt i dag og nypris på
    komponenter i denne klassen hadde fort havnet på 60-70 tusen...

Da regner jeg ingen verdi på pickupen som sannsynligvis bør byttes ut helt mot en annen
    (MC) pickup med lavere compliance (stivere).

Jeg ville tittet på Audio Technica AT-33 EV eller PTG II som omtales i annen tråd:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/28159-audio-technicas-33-serie.html

Har du ikke inngang for (low output) MC pickup på RIAAen din bør du vurdere Sound Smith
    Zephyr Mk/II
    , Dynavector 10X5 eller Dynavector DV20 X H (high output versjonen).
    Soundsmith built phono cartridges (Audioaktøren) PlanetSnapa (PLSN) (Planet Snapa)

Hva med RIAA?

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    Ser at de fleste anbefaler MC og lurer på om jeg da kan gå for MC high output/vanlig MC uten noe mer, eller om jeg må ha en ekstra forsterker etc?

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Signet TK7E er en variasjon på AudioTechnica AT-15, en god MM-pu, men vanskelig å finne stift til.
    En AT-15-stift kan moddes til å passe.
    Cobra2, får tak i stift til $99 tror jeg, en Lpgear Stylus TK22 eller noe laget for TK7E kan vel passe, men om den er like bra som originalstiften? kanskje modifisert AT-15 som du foreslår ville vært den beste å bruke?

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.163
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    En stift til $ 99 er ikke særlig god..., en stift tilsvarende orginal-kvalitet vil ligge på OVER $ 225

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en Signet TK7E kjøpt av Cobra2 for noen år siden.. har ikke blitt mye brukt men det er ikke fordi den er dårlig. Også med den 99 dollars stiften fra LP gear spiller den riktig bra. Det gjør den også koblet i en receivers MM inngang, samtidig som du vil få ett lydmessig løft ved å gå til innkjøp av separat riaa trinn.. Begynn med det du har - kanskje du har noen gode timer igjen på stiften som sitter der allerede?

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Signet TK7E kjøpt av Cobra2 for noen år siden.. har ikke blitt mye brukt men det er ikke fordi den er dårlig. Også med den 99 dollars stiften fra LP gear spiller den riktig bra. Det gjør den også koblet i en receivers MM inngang, samtidig som du vil få ett lydmessig løft ved å gå til innkjøp av separat riaa trinn.. Begynn med det du har - kanskje du har noen gode timer igjen på stiften som sitter der allerede?
    Trengs riaa trinn på MM og MC eller er det bare ved bruk av MC på MM forsterker?
    Originalstiften er løsnet fra holderen så må skiftes desverre

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.750
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Det er i ei MC-kjede typisk to forsterkartrinn, slik at signalet fyrst vert forsterka opp på nivå med ein vanleg MM-pickup, og så tatt vidare der til vanleg linjesignalnivå a la CD-spelar, tuner eller liknande. Brukar du high-output MC som DV 10x5, er du alt på same nivå som MM, og klarer deg med berre dette. Det kan vere greitt å kunne justere litt også her, men det er ikkje på langt nær så kritisk som med ein MC-pickup som gjerne ikkje leverer meir enn 0,2 mV.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Ok om originalstiften er vekk så begynner jeg å bli enig med anbefaling av å gå direkte til en nyere pick up.. evt bare handle inn en 99 dollar stift om du trenger å teste ut om dette er noe for deg. Du vil få lyd i receivere med platespillerinngang men oftest er dette beregnet for MM som Arve skriver over her. Om lp spilling blir en aktivitet du ønsker drive med vil overgang til separat riaa gi deg bedre lyd..

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Mye nyttig info fra alle, begynner å bli litt klokere men mangler jo fortsatt erfaringen:p
    Tror jeg tester denne TK7E MM pickupen med den nye $99 stiften før jeg foretar meg noe mer..

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Kunne ikke tilfeldigvis være noen her inne som har eller vet om noen deler til DV-505 armen?
    Mangler den lille vekta som henger i en tråd samt et par andre småting
    Kan få laget dette mens jeg venter på stift og reim, men er jo unødvendig hvis noen har deler å selge:)

Edit: La inn en ønskes kjøpt annonse på torget for sikkerhets skyld

Sist redigert:

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.460
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    22
    Kontakt jbh her på Sentralen, han har sikkert delene du trenger til armen.
    Mvh. Stein

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    592
    Torget vurderinger
    2
    Kunne ikke tilfeldigvis være noen her inne som har eller vet om noen deler til DV-505 armen?
    Kan få laget dette mens jeg venter på stift og reim, men er jo unødvendig hvis noen har deler å selge:)

Hei,det e vel anti-skate-loddet? E jo ikkje superkritisk iht VPI.Manuel her:
    DV-505 Tone arm English Manual

505fig01.gif

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1

Hei,det e vel anti-skate-loddet? E jo ikkje superkritisk iht VPI.Manuel her:
    DV-505 Tone arm English Manual

Vis vedlegget 235041
    All info mottas med stor takk:)
    Nyttig link og lesning!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

RIAA står for Recording Industry Assosiation of America som er standardiseringsorganet for platespillere (fra 1950-tallet og
    fram til) i dag, beskriver equaliseringskurven som brukes av alle i dag - og i norsk (platespiller) dagligtale betyr platespiller-
    forsterker - enten den er innebygd i; en receiver, en integrert forsterker, en forforsterker eller er en løststående enhet.
    Les mer om platespillere generelt i min artikkel Vinyl ABC i Fidelity 56 (side 92):
    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf

Jeg har ikke hørt Denon AVR-4520, så jeg skal ikke uttale meg spesielt om den, men jeg regner med at platespillerinngangen
    på denne - liksom alle andre surroundreceivere - består av komponenter for fjorten kroner og femti øre, for å gi deg en inngang
    til å skryte av. Lydmessig er den etter all sannsynlighet ikke noe å skryte av og å koble en konge platespiller som din direkte til
    denne blir som å kjøre en Ferrari på sykkelhjul! Anbefales definitivt ikke som en permanent løsning.

Derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en frittstående platespillerforsteker (RIAA) for å forbedre lydkvaliteten.

En moderat investering (på drøye tusen kroner) i en
    Cambridge 651P (HiFi Klubben) CAMBRIDGE 651P RIAA/phono forforsterker | Hi-Fi Klubben eller en
    Musical Fidelity V-90LPS (Audiocompaniet) Musical Fidelity | V90-LPS Phono Stage
    vil gi deg en markant forbedring i forhold til receiveren din - og gi deg mulighet for å bruke både MM og MC pickuper.

En noe mer omfattende investering i en Graham Slee ERA Gold V (Kr. 4.200,-) eller Graham Slee ERA Gold Reflex M (Kr. 5.600,-)
    (Stereolab) Stereolab - Graham Slee Projects vil gi deg kvalitet på høyde med platespilleren og er med god margin de billigste
    komponentene som klarer dette. Dette er rene MM RIAAer (som må suppleres med en god step up (som Xindak MC-20,
    Thorhauge Intersection MC
    eller Graham Slee Elevator EXP) for å gi deg mulighet til å bruke MC-pickuper).

Når det gjelder pickup så må denne matches med både armen og RIAA / MC-forsterker.
    Les mer om dette i mine artikler i Fidelity 42 (kobling mot arm: side 96)
    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/44_hele.pdf
    og i Fidelity 44 (kobling mot RIAA: side 78 )
    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

Pickupen du har er en meget myk MM (compliance=27cu (ved 100 Hz?)) og spiller sikkert utmerket i den rette (lettvekts) tonearmen,
    men på ingen måte en god match til den tunge Dynavectorarmen (alle Dynavectors egne pickuper er stive MCer). Et tungt Fidelity
    Recearch headshell gjør ikke saken bedre. Du bør skaffe deg en stivere pickup til denne armen! Derfor mine anbefalinger av spesifike
    pickuper i forrige innlegg - stive pickuper som matcher armen.

Her er seks forslag til kombinasjoner som bør fungere/spille bra. Ingen av disse kan regnes som dyre i denne sammenhengen:

Sound Smith Zephyr Mk/II pickup og Graham Slee ERA Gold Reflex M RIAA m PSU- ca. Kr. 18.000.-

Dynavector 10X5 pickup og Graham Slee ERA V Gold RIAA - ca. Kr. 9.000,-

Ortofon 2M Bronce eller Sound Smith Carmen pickup, lettvekts (Technics?) headshell og Graham Slee ERA V Gold RIAA - ca. Kr. 7.500,-

Audio Technica AT-33PTG/II pickup, og Musical Fidelity V-90 LPS - ca. Kr. 6.000,-

Ortofon 2M Bronce eller Sound Smith Carmen pickup, lettvekts (Technics?) headshell og Musical Fidelity V-90 LPS - ca. Kr. 5.000,-

Audio Technica AT-95E pickup og lettvekts (Technics?) headshell ca. Kr. 800,-

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Når det gjelder antiscatingloddet for armen kan du lage en midlertidig løsning med fiskesnøre surret med loddetinn i enden.

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

RIAA står for Recording Industry Assosiation of America som er standardiseringsorganet for platespillere (fra 1950-tallet og
    fram til) i dag, beskriver equaliseringskurven som brukes av alle i dag - og i norsk (platespiller) dagligtale betyr platespiller-
    forsterker - enten den er innebygd i; en receiver, en integrert forsterker, en forforsterker eller er en løststående enhet.
    Les mer om platespillere generelt i min artikkel Vinyl ABC i Fidelity 56 (side 92):
    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/56_hele.pdf

Jeg har ikke hørt Denon AVR-4520, så jeg skal ikke uttale meg spesielt om den, men jeg regner med at platespillerinngangen
    på denne - liksom alle andre surroundreceivere - består av komponenter for fjorten kroner og femti øre, for å gi deg en inngang
    til å skryte av. Lydmessig er den etter all sannsynlighet ikke noe å skryte av og å koble en konge platespiller som din direkte til
    denne blir som å kjøre en Ferrari på sykkelhjul! Anbefales definitivt ikke som en permanent løsning.

Derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en frittstående platespillerforsteker (RIAA) for å forbedre lydkvaliteten.

En moderat investering (på drøye tusen kroner) i en
    Cambridge 651P (HiFi Klubben) CAMBRIDGE 651P RIAA/phono forforsterker | Hi-Fi Klubben eller en
    Musical Fidelity V-90LPS (Audiocompaniet) Musical Fidelity | V90-LPS Phono Stage
    vil gi deg en markant forbedring i forhold til receiveren din - og gi deg mulighet for å bruke både MM og MC pickuper.

En noe mer omfattende investering i en Graham Slee ERA Gold V (Kr. 4.200,-) eller Graham Slee ERA Gold Reflex M (Kr. 5.600,-)
    (Stereolab) Stereolab - Graham Slee Projects vil gi deg kvalitet på høyde med platespilleren og er med god margin de billigste
    komponentene som klarer dette. Dette er rene MM RIAAer (som må suppleres med en god step up (som Xindak MC-20,
    Thorhauge Intersection MC
    eller Graham Slee Elevator EXP) for å gi deg mulighet til å bruke MC-pickuper).

Når det gjelder pickup så må denne matches med både armen og RIAA / MC-forsterker.
    Les mer om dette i mine artikler i Fidelity 42 (kobling mot arm: side 96)
    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/44_hele.pdf
    og i Fidelity 44 (kobling mot RIAA: side 78 )
    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

Pickupen du har er en meget myk MM (compliance=27cu (ved 100 Hz?)) og spiller sikkert utmerket i den rette (lettvekts) tonearmen,
    men på ingen måte en god match til den tunge Dynavectorarmen (alle Dynavectors egne pickuper er stive MCer). Et tungt Fidelity
    Recearch headshell gjør ikke saken bedre. Du bør skaffe deg en stivere pickup til denne armen! Derfor mine anbefalinger av spesifike
    pickuper i forrige innlegg - stive pickuper som matcher armen.

Her er seks forslag til kombinasjoner som bør fungere/spille bra. Ingen av disse kan regnes som dyre i denne sammenhengen:

Sound Smith Zephyr Mk/II pickup og Graham Slee ERA Gold Reflex M RIAA m PSU- ca. Kr. 18.000.-

Dynavector 10X5 pickup og Graham Slee ERA V Gold RIAA - ca. Kr. 9.000,-

Ortofon 2M Bronce eller Sound Smith Carmen pickup, lettvekts (Technics?) headshell og Graham Slee ERA V Gold RIAA - ca. Kr. 7.500,-

Audio Technica AT-33PTG/II pickup, og Musical Fidelity V-90 LPS - ca. Kr. 6.000,-

Ortofon 2M Bronce eller Sound Smith Carmen pickup, lettvekts (Technics?) headshell og Musical Fidelity V-90 LPS - ca. Kr. 5.000,-

Audio Technica AT-95E pickup og lettvekts (Technics?) headshell ca. Kr. 800,-

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    Takk Gunnar:)

Her var det mye interessant kan man si, har lest en del nå men jeg må nok bruke litt mere tid på dette fremover skal jeg komme i mål

Trodde fra før at riaa kun var nødvendig for å heve signalet på MC PU til MM nivå men skjønner nå at det ikke helt er tilfelle

Tror det bare blir en test med MM PU og ny reim nå for å se at alt virker, så får jeg heller investere videre i MC/riaa/stepup som denne spilleren og armen tydeligvis fortjener:)

Er denne Signet TK7E MM pickupen mer egnet til en FR-64FX arm mon tro? (en kompis som lurer på PU valg til denne armen)

-Tommy

Sonus2013

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2013
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

Når det gjelder antiscatingloddet for armen kan du lage en midlertidig løsning med fiskesnøre surret med loddetinn i enden.

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity
    Var dårlig med respons på deler til DV-505 armen kan man si:(

Men det skal nok gå bra, jeg får nok laget de delene jeg mangler her lokalt med litt vannskjæring, fres og dreiebenk
    Kan også sende inn delene til eloksering, for å få samme finish som originaldelene har

Noen som kan være behjelpelig med målinger på div. deler og tyngde på vekter på en original DV-505 arm?

-Tommy

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Signet-pickup´en er på ingen måte en god match til en FR64fx heller. Den trenger en pickup i samme klasse som din DV505. Husk også på at for å få noen som helst ide om hvordan platespilleren din låter, må også armen justeres med hensyn til stifttrykk, antiskating, pickupens vinkel mot platen osv. Det er ikke akkurat en jobb man skrider til uten erfaring, og særlig ikke med en DV505, som er notorisk krevende å sette opp. Finn noen som kan gjøre den jobben for deg, ellers kan du fort være ute på dypt vann. Som mangeårig bruker av PD 350 (med FR 64fx-armen, forøvrig...), som var din platespillers storebror, kan jeg bare bekrefte at du har fått deg litt av en spiller. Det er bare å gratulere. Men ettersom du var klar for å legge penger i en Rega, bruk heller de pengene på en skikkelig pickup og riaa, samt en høvelig justering. Det vet jeg at endel forretninger gjør gratis om du kjøper pickup hos dem. Da er det bare å ønske lykke til!

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.750
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Signeten er ingen dårleg pickup, men treng ein av dei relativt lette armane. Lettvektesarmar som Infinity Black Widow eller Mørch med lettvektsrør er ganske kostbare greier, og vert nok overkill, Finn du ein Formula 4-arm, er dette meir passeleg om denne pickupen skal setjast i arbeid. Men det er eit ganske anna produkt enn DV505 og spelaren din, som har potensiale som overgår alt du kan få til med Signet. (men ta ikkje AT 95. Mange seier at det er eit godt kjøp, og han kan gje eit godt fyrsteinntrykk. Men personleg erfarar eg at eg ikkje gidd høyre på vinyl noko lengd når denne pickupen er påmontert. Han er litt feil i klangbalansen, og sjølv om han ikkje gjer noko spesielt gale, er han heller ikkje spesielt flink. Alle dei andre alternativa Gunnar Brekke listar opp, er langt meir fornuftige når ein har slik platespelar.)

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    hej sonus2013.

med luxman pd300 har du fået noget af det bedste, der nogensinde er lavet. men den kan på en rimelig enkel måde blive endnu bedre. du skal fjerne hele det flydende ophæng (3stk. fjedre og div.) og erstatte dem med et bladfjederophæng fra en gammel beogram4000 (kan købes billigt). bladfjedrene fra beogrammen monterer du så på dækket under pladetallerkenen på luxmanden, sådan at strengene kan gå ned gennem de 3 huller og fastgøres der hvor fjedrene før sad.
    ps. det vigtigste derefter er så, at justere ophænget så pladetallerkenen kun bevæger sig op og ned (stempelbevægelser) og ikke sidevejs.

mvh nils

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Hyggelig å se at at hifiskribentene er hjelpsomme og kommer med svært gode råd. Samtidig oppfordres det til å bruke penger - gjerne en god del penger.
    Signet TK7E kan gå bra det, ihvertfall som en start. Den har en dynamisk compliance på 30, Sound Smith Carmen (anbefalt over) har en dynamisk compliance på 28 (data fra vinyl engine) Fant ihvertfall en DV 505 brukererfaring som viser til at når armen er riktig satt opp og "det sitter" så takler den "alle" mm pick up'er. Ser en videre på datablad for pick up'ene foreslått her så har Signet'en ingenting å skamme seg over. Og selv om både spiller og arm var top notch som nytt ville jeg altså som Impulse er inne på 1) fått det opp å gå - se til at alt virker tilfredstillende, og 2) fått erfaring med platespillermediet FØR jeg begynte å gjøre særlige innhogg i lommeboken, da blir det også som en ekstra bonus å merke forbedringene etterhvert som man oppgraderer. Når alt virker, så ville jeg begynt med ett lettere headshell, deretter ny RIAA, ny pick up osv..

• Liker

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Har ikke hatt dynavector, men har hatt et utall andre armer med lodd for antiskating. I de tilfellene det tar tid å skaffe originale deler bruker jeg kjøkkenvekt, og veier meg frem til en passende liten mutter, evt. Skrue, og henger den i sytråd. Gjør alltid nytta det :)))

heldiggris :)))

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Kongsberg
    Hyggelig å se at at hifiskribentene er hjelpsomme og kommer med svært gode råd. Samtidig oppfordres det til å bruke penger - gjerne en god del penger.
    Signet TK7E kan gå bra det, ihvertfall som en start. Den har en dynamisk compliance på 30, Sound Smith Carmen (anbefalt over) har en dynamisk compliance på 28 (data fra vinyl engine) Fant ihvertfall en DV 505 brukererfaring som viser til at når armen er riktig satt opp og "det sitter" så takler den "alle" mm pick up'er. Ser en videre på datablad for pick up'ene foreslått her så har Signet'en ingenting å skamme seg over. Og selv om både spiller og arm var top notch som nytt ville jeg altså som Impulse er inne på 1) fått det opp å gå - se til at alt virker tilfredstillende, og 2) fått erfaring med platespillermediet FØR jeg begynte å gjøre særlige innhogg i lommeboken, da blir det også som en ekstra bonus å merke forbedringene etterhvert som man oppgraderer. Når alt virker, så ville jeg begynt med ett lettere headshell, deretter ny RIAA, ny pick up osv..
    Tja...

Sound Smith Carmen finnes i to versjoner; medium og high compliance og det er selvfølgelig medium compliance versjonen jeg anbefaler
    til denne armen (burde kanskje spesifisert dette). Den har en dynamisk compliance ved 10 Hz lik 22 cu (i følge Peter Lederman).

AT Signet TK7E har en dynamisk compliance ved 100 Hz lik 30, noe som betyr en ca compliance ved 10 Hz rundt 45 cu. (Den statiske
    compliancen som oppgis på nett til 5 cu være en skrivefeil - riktig tall er nok 50 cu). Det gjør den til en meget myk pickup - som sammen med sin lave egenvekt - gjør den beregnet til bruk i de aller letteste tonearmene.

Dynavector DV-505 kan ikke sies å være blant de letteste armene. Det er umulig å finne noen nøyaktig (enhetlig) bevegelig masse på
    denne armen (på nett eller andre steder), siden man har meget lav bevegelig masse i vertikalplanet (kanskje 6 gram + pickup), men
    meget stor bevegelig masse i horisontalplanet (kanskje 50 gram + pickup). Tar vi begge planene med i beregningen (siden bevegelsen
    i hver stereokanal skjer i 45 graders vinkel) får vi et gjennomsnitt på rundt 30 gram pluss pickup (igjen med et stort KANSKJE);
    Disse verdiene gir Signeten en resonansfrekvens på 3,9 Hz (!) mot ideelle 10 Hz.
    Det gir Sound Smith Carmen en noe bedre resonansfrekvens på 5,6 Hz.
    Det gir stive MCer (som Dynavectors egne - og Sound Smith Zephyr) en ennå bedre resonansfrekvens på rundt 8 Hz.

Selvfølgelig vil man få lyd - kanskje til og med en lyd man liker - med Signeten, men den kan uansett ikke regnes som noen god teoretisk
    match til Dynavectorarmen. Det er ikke uten grunn at Dynavector selv produserer stive pickuper.

Når det gjelder pengebruk på andres vegne så syntes jeg at jeg var svært forsiktig. Hadde dette vært min platespiller, hadde jeg satt
    på en Lyra Titan (eller mer sannsynlig Klavisen som jeg allerede har), en Ortofon Anna eller tilsvarende pickup og en av de beste RIAAene.
    Da hadde det fort gått både 50 og 100 tusen kroner... :)

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity

• Liker

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Vel iflg produsent av armen og armens manual funker den fint også med lette pick up'er.. Det er flere egne lodd som skal brukes med ulik pickupvekt så armprodusent har tatt høyde for dette. Sannsynligvis er det en grunn til at Signeten står der allerede.. tenkte meg at du tenkte på en av to fra Soundsmith, men siden du unnlot å skrive det så var det vel greit å påpeke det :) Jeg sier ikke at trådstarter ikke skal bruke penger, gjerne mye også, men først se til at det virker og bli vant til å bruke det, IMO.

Sist redigert:

Lp only

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Hei.Trengst det egentlig riaa ved bruk av mm pickup om en har en god forsterker med innebygget?Jeg var med en kompis og prøvde en cambridge sak tror jeg det var,og det låt faktisk bedre rett i forsterkeren type Marantz i 20tus.klassen.Platespiller type rega rp6.Mulig trådstarter kunne spart litt her?Selv bruker jeg heller ikke ekst.riaa men rett i en Rega Elicit og det låter bra.Er det virkelig mye å hente her ved bruk av mm pickup i 5tus.klassen?:confused:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.750
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Lat oss seie det slik: Ein godt påkosta riaa dankar ut det meste av innebygde riaatrinn i budsjettklassen. Men det finnest mange gode unntak. Rogue lagar svært gode mm-inngongar. ARC sine SP-forforsterkarar er legendariske, til liks med det meste av rørbaserte, amerikanske forforsterkarar pre-CD-tida. Men eg må innrømme at sjølv min SP 10 har problem med å måle seg med Whest og Manley sine betre laus-riaatrinn.
    NAD 3020 er ok med riaa, men ikkje så veldig mykje meir.
    Gamle Luxman-integrerte forsterkarar tek vel i mot MM-pickupar. Og svært mange Pioneer også.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Min erfaring her er temmelig lik Audiophile-Arve sin, seint 70 og tidlig 80 talls forsterkere gjerne fra luxman, technics, onkyo m.fl. hadde gode riaa trinn tilogmed med innebygget mc mulighet i dyrere saker, med cd'ens inntog ble dette ofte nedprioritert. Det kan gå bra med "dagens" produkter, sist eg opplevde det på mm var med en Marantz pm-17, men også den måtte se seg "slått" av eksterne trinn over budsjettklassen. Når det er sagt så har eg i dag ett mm trinn i bruk for platespiller nr.2 direkte fra en yamaha receiver. Går godt an å høre på men er ikke "best" - ikke på noe vis:) Det er igrunnen en kunst det å kunne nyte musikken uten å være altfor hardt angrepet av hifi nevroser :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn