Luxman pd-300 flydende ophæng.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Hej forum.

En luxman pd-300 hører vel i almindelighed til de bedste pladespillere som er lavet (gennem tiden).
Men det går faktisk an, yderligere at lydforbedre den, alene ved at fjerne skumgummiet fra ophængets tre fjedre.

Der er sikkert mange måder hvorpå man umiddelbart kan "forbedre" lyden af sit anlæg.
Hvis noget nyt ( i lydmæssig henseende) kommer til ens anlæg, efter en ændring af et-eller-andet, vil man måske blive euforisk og tænke "yes".
Men samtidig forsvinder måske noget andet og måske man ikke i første omgang lægger mærke til at noget mangler.
Derfor er det altid godt efter en periode, at vende tilbage til det oprindelige (det være sig kabel,apparat, modificering ja hvad-som-helst der er ændret).
Og først da står det klart for en, om det virkeligt var en forbedring.

"Trikset" med skumgummiet virker for mig efter denne fremgang.

Endnu bedre resultat (i lydmæssig forstand), får man ved at udskifte original-fjedrene med bladfjedre.

På følgende billeder ses bladfjederophæng fra Beogram 4000.
Men som man også kan se på alle hullerne, har en masse andre været prøvet.

Men hvad sker så med lyden? Jo, først og fremmest bliver bassen helt frigjort. Med store skridt rykker den forbi både Goldmund og Melco i den diciplin. Og lyden bliver også i sin helhed frigjort på en måde, så dit (måske) lille lytterum nærmest genopstår i koncertsalens fulde størrelse.

Bladfjedren holder med en lille streng (ligner en meget lille guitarstreng)subchassisset flydende. billede nr.4 er set fra bunden.
P3.jpg
P2.jpg
P1.jpg
P4.jpg

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Hej forum.

Er man den heldige ejer af Luxman pd-300, og har en masse tid i overskud, kan man roligt hoppe ud i projectet.
Det kræver ingen særlige forudsætninger.

mvh nils

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei nils!
Fint innlegg.Ja det skal så lite til for å gjøre forbedringer på platespillere.
Og om man ikke blir fornøyd er det bare å gå tilbake til utgangspunktet.
Er sikker på at mange med meg vil få AHA opplevelser ved å prøve.
Mvh Kenneth

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.460
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
22
"En luxman pd-300 hører vel i almindelighed til de bedste pladespillere som er lavet (gennem tiden)."
Ehhh---
Kanskje noe overdrevet uttalelse, hadde en slik på 80-tallet, byttet den ut med en Linn LP-12, brukte samme arm og PU, LP-12 likte jeg betydelig bedre. Har hatt flere spillere etter dette og har aldri lengtet tilbake til Luxmannen.
Men kanskje du får mere ut av denne med dine modifikasjoner:)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Hej Audiom.

Ja, overdrivelse fremmer forståelsen.
Jeg har også haft Linn. Min erfaring med den var, jo bedre man fik indstillet pladetallerkenen i ophænget des bedre spillede den. Den kunne komme til at spille særdeles godt. Men ekstrem vanskelig (tidskrævende og tålmodighed må haves) at op-justere.
Alligevel mener jeg ikke at den helt kan leve op til en Luxman pd-300 (hørt med mine ører).
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Hej Svartkeiko.

Ja, ligepræcis- man kan altid vende tilbage, hvis ikke man bryder sig om det nuværende.
Er det ens hobby, og har man tid, lyst og lejlighed er der ingen "undskyldning" for ikke at prøve;D.
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Med hensyn til armboards, har jeg gennem tiden leget med mange forskellige materialer.
Men det eneste materiale jeg fandt frem til som bare (af og til) kunne måle sig med standarten (alu) var det løse på billedet.
Det blev bygget af en ven som lever af at restaurere gamle antikke møbler. Og det er noget stift og eksotisk træ man bruger til slike restaureringer, men jeg husker ikke hvilket.
Rent lydmæssigt holder det en smule på diskanten (sammenlignet med originalen), og det kan være godt i nogen sammenhæng.
Men alt i alt foretrækker jeg det originale alu-armboard.
Med hensyn til fødderne har jeg prøvet alt, fra spikes over klodser til fjedre, men foretrækker med flere alen de originale fødder, men det må i sidste instans bero på i hvilke sammenhæng det hele skal fungere.
mvh nils

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
128
Sted
Halden
Hej Audiom.

Ja, overdrivelse fremmer forståelsen.
Jeg har også haft Linn. Min erfaring med den var, jo bedre man fik indstillet pladetallerkenen i ophænget des bedre spillede den. Den kunne komme til at spille særdeles godt. Men ekstrem vanskelig (tidskrævende og tålmodighed må haves) at op-justere.
Alligevel mener jeg ikke at den helt kan leve op til
en Luxman pd-300 (hørt med mine ører).
mvh nils

Har hatt denne pd 300 og det er meget godt drivverk. Har nå en pd 310 som er på høyde med denne pd 300.
Mange gode spillere har vært innom her i huset gjennom årene men pd 310 er her enda. Denne pd 310 blir ser du ut som.

Mvh Roar

Topp Bunn