Luxman Pd 300/310/350 - VS300

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
572
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei,
Jeg har over tid registrert at vacuum "hold down" på min Luxman PD 350 ikke holder. Dette har blitt verre med tiden og pr.nå oppnås ikke vakuum nok til at pumpen stopper og holder ; den skrur seg bare av og gir opp....
Etter å ha skaffet service manual, skiftet div. slanger internt i pumpen og kontrollert at senterleie m/o-ringer gummilepper på tallerken er OK,har jeg kommet frem til at vakumkammeret inne i VS-300 har sprekker og derfor lekker. Dette er svært vanskelig å tette med fugemasse e.l. og jeg har derfor tatt kontakt med et firma for å få kammeret reprodusert v.h.a 3D modellering og printing.
Når denne modellen først er laget vil det være mulig å produsere flere.
Spørsmålet er derfor: finnes det flere eiere av disse platespillerene som vil ha en slik ?

Mvh.
Rolf
 

Vedlegg

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
572
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Prisen per stk. blir ca. 600,-

Mvh.
Rolf
 

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.253
Antall liker
5.695
Torget vurderinger
14
Blir med jeg hvis det lar seg gjøre å få laget en som er tett👍
Vh Gunnar S
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
572
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Blir med jeg hvis det lar seg gjøre å få laget en som er tett👍
Vh Gunnar S
Hei, Gunnar.
De sie de klarer å lage tro kopi, så jeg tar sjangsen på at det blir bra, sender bestilling og den gamle tanken på bildet til uken:) bestiller et eks. til deg også(y)

Mvh.
Rolf
 

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.253
Antall liker
5.695
Torget vurderinger
14
Supert Rolf. Tusen takk. Kanskje jeg får liv i vacumsuget på min 350 også.
 

EndreV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
94
Antall liker
45
Sted
Hell
Torget vurderinger
2
Hei Rolf,
Fikk dere laget disse ? Ble de bra?
Mvh Endre
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
572
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei Rolf,
Fikk dere laget disse ? Ble de bra?
Mvh Endre
Hei, ja vi fikk laget disse, men jeg har likevel ikke klart å få det til å fungere.....ble såpass lei av å sloss med VS 300 at har pakket dem inn i et skap i påvente av inspirasjon til å prøve igjen #Gunnar ? har ikke hørt fra ham heller.....
 

EndreV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
94
Antall liker
45
Sted
Hell
Torget vurderinger
2
Skjønner. Nettopp kjøpt en PD350 der vs300 ikke laget vakuum selv om pumpa gikk.

Fant at begge øvre hjørner på vakuum kammeret var knekt, samt det er en del sprekker i plasten ved nedre fester. Har prøvd å lime og satt inn ny pakning. Den bygger vakuum nå, men ikke nok til at pumpa stopper pga nok vakuum. Skal prøve å skifte oringer for å se om det kan hjelpe.
Hvor kjøpte du slanger?
 

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Innlegg
1.253
Antall liker
5.695
Torget vurderinger
14
Hei, jeg har heller ikke hatt inspirasjon til å teste ut tanken. Kanskje en vakker dag:)
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
572
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Skjønner. Nettopp kjøpt en PD350 der vs300 ikke laget vakuum selv om pumpa gikk.

Fant at begge øvre hjørner på vakuum kammeret var knekt, samt det er en del sprekker i plasten ved nedre fester. Har prøvd å lime og satt inn ny pakning. Den bygger vakuum nå, men ikke nok til at pumpa stopper pga nok vakuum. Skal prøve å skifte oringer for å se om det kan hjelpe.
Hvor kjøpte du slanger?
TESS har slanger av alle typer;-)
 

EndreV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
94
Antall liker
45
Sted
Hell
Torget vurderinger
2
TESS har slanger av alle typer;-)
Ja så klart, TESS! Takker:)

Ser at jeg fortsatt har lekkasje fra det ene hjørnet som er limt. Får jeg det ikke tett så må jeg få 3D printa nytt jeg også. Du har tilfeldigvis ikke 3D fila for kammeret?
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
572
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ja så klart, TESS! Takker:)

Ser at jeg fortsatt har lekkasje fra det ene hjørnet som er limt. Får jeg det ikke tett så må jeg få 3D printa nytt jeg også. Du har tilfeldigvis ikke 3D fila for kammeret?
Daniel Gunnesmæl | CEO
| DDD Print
| email: mail@dddprint.no
| website: dddprint.no

Hei, jeg har dessverre ikke selve fila, men hør med Daniel som fikset dette for meg sist.

Mvh.
Rolf
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.562
Antall liker
13.911
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Skjønner. Nettopp kjøpt en PD350 der vs300 ikke laget vakuum selv om pumpa gikk.

Fant at begge øvre hjørner på vakuum kammeret var knekt, samt det er en del sprekker i plasten ved nedre fester. Har prøvd å lime og satt inn ny pakning. Den bygger vakuum nå, men ikke nok til at pumpa stopper pga nok vakuum. Skal prøve å skifte oringer for å se om det kan hjelpe.
Hvor kjøpte du slanger?
Slanger til akvariepumper fungerer og bra.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
572
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Slanger til akvariepumper fungerer og bra.
Slanger til akvariepumper funker IKKE særlig bra inne i VS300 : de er for stive og formsvake slik at det blir knekker på dem, det man trenger er silikonslanger med riktig mål og spiralfjær i stål til å tre inne i slangen der hvor det blir trange svinger. Spiralfjærene sitter montert originalt fra Luxman ikke uten grunn. Slangene som sitter der har etter 40 år blitt utette i endene fordi de har mistet sin elastitet.
Alt dette har jeg lært av erfaring etter å ha demontert/montert disse pumpene noen ganger nå, de er "over engineerd" så det holder på ekte Japansk vis....

Mvh
Rolf
 

EndreV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
94
Antall liker
45
Sted
Hell
Torget vurderinger
2
Slanger til akvariepumper funker IKKE særlig bra inne i VS300 : de er for stive og formsvake slik at det blir knekker på dem, det man trenger er silikonslanger med riktig mål og spiralfjær i stål til å tre inne i slangen der hvor det blir trange svinger. Spiralfjærene sitter montert originalt fra Luxman ikke uten grunn. Slangene som sitter der har etter 40 år blitt utette i endene fordi de har mistet sin elastitet.
Alt dette har jeg lært av erfaring etter å ha demontert/montert disse pumpene noen ganger nå, de er "over engineerd" så det holder på ekte Japansk vis....

Mvh
Rolf
Godt poeng Rolf.
Har selv prøvd både med spylerslange og tynn bensinslange, men begge ble for stive og formsvake slik du påpeker. Satser på at Tess har silikonslange i rett størrelse.
 
Topp Bunn