Luxman PD-282, Trenger tips/hjelp....

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har skrudd og reparer mange ulike platespillere, og lykkes som oftest å få dem til. Direktedrevne spillere er den største utfordringen siden jeg har begrensede kunnskaper om elektronikk. Som oftest kan man spotte dårlige kondensatorer etc, skifte og komme i mål.

Nå har jeg en Luxman PD-282 på benken. Den snurrer med, lett anslått, 500 rpm. Den går rett og slett som ei vifte.

Et eller er i veien med motorstyringen, åpenbart. Ingen synlige skader overhodet. Jeg klarer ikke å oppdrive service- manual, og googling mot liknende problemer ser ut til å være relativt nytteløst.

Har noen vært borti noe liknende ? Har noen noen teori om hva som ikke funker for at ukontrollert fart oppnåes ?
Annen Luxman med samme motor/drift som jeg kan søke opp service manual og skjema som er relevant for 282 også ?

mvh:
Stian
 

we417

Medlem
Ble medlem
31.10.2006
Innlegg
28
Antall liker
0
Hei!

kan du legge ut et bilde av eletktronikken?


mvh we417
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Bilder av motor og område rundt stroboscope kan også være nyttig.
Sannsynligvis får ikke motorstyringen feedback. Ser du noen pot’metere, kontroller dem.
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Tror mesteparten under er temmelig likt PD-272
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Rens alle potmetre. Også trimmepotmetre. Sjekk at ladelytten til poweret ikke er helt uttørket. Evt. bytt denne.
Ellers ligger den vel nærmere omdreininger for CD så du kan jo putte på en laser og bruke den som CD spiller...VH. Bernt
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Takk for svar !

Jeg har vært gjennom linkene under googling tidligere idag.

jeg skal prøve å få lagt inn noen bilder i løp av helgen.

Det er desverre ikke møkkete potmetere. Dette problemet er av en relativt uvanlig karakter, jeg har i alle fall aldri opplevd liknende.
Må bo godt med krefter i disse motorene !

Mvh:
Stian
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
da fikk jeg den kjappt på benken igjen. her er bilder :




Får jeg ikke stell på det kan jeg evt lage til en monteringsbrakett og sette inn drivverk fra en Dual 607 jeg har liggende...

Mvh.
Stian
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Se det !.... Det er håp for alt.

Takker for alle bidrag, og spesielt Cobra2 som hadde delene som skulla til.



mvh:
Stian
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hele drivverket og elektronikken. Flyttet hele innmaten fra delespilleren inn i mitt chassis.

Det opprinnelige drivverket blir vel å montere i staket på soverommet, eller lage cd- spiller som en eller annen fåreslo. :)

stian
 
Topp Bunn