Luxman M-05 problemer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    M-05 i hus:). Det var kun en diode som var gått! Godt at det kun var noe så enkelt. Det var Teletor som fixet. Veldig bra mann. kan varmt anbefales! Nå spiller den som en drøm. Bruker pre steget på L-550 foreløpig. Funker fint, men blir nok noe annet snart. Herregud for en forsterker. For en deilig julegave. Varmt i stua ble det også....
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    M-05 i hus:). Det var kun en diode som var gått! Godt at det kun var noe så enkelt. Det var Teletor som fixet. Veldig bra mann. kan varmt anbefales! Nå spiller den som en drøm. Bruker pre steget på L-550 foreløpig. Funker fint, men blir nok noe annet snart. Herregud for en forsterker. For en deilig julegave. Varmt i stua ble det også....

    diode hmmmm hvor satt den montert på hvilket kort nr / tag nummer ?

    knall det fikset seg så enkelt nå har du noe å glede deg til .

    Men stemte de notene jeg hadde lagt ved skjema når det gjelder bias/ dc ? Jeg fikk ikke til etter skjema til Luxman iallefall kun etter sagn på veven som ligger ved skjema.

    mvh
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    M-05 i hus:). Det var kun en diode som var gått! Godt at det kun var noe så enkelt. Det var Teletor som fixet. Veldig bra mann. kan varmt anbefales! Nå spiller den som en drøm. Bruker pre steget på L-550 foreløpig. Funker fint, men blir nok noe annet snart. Herregud for en forsterker. For en deilig julegave. Varmt i stua ble det også....
    grattis, må få se noen bilder av godsaken...! :cool:
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Gikk ikke i detaljer med Teletor om hvor, når og hvorfor dioden hadde gått. Overlot det til en som tydeligvis hadde greie på det.... Tror han kontrollerte DC offseten. Tror han hadde egne noter, men er usikker. Din manual var i alle fall veldig bra og nyttig å ha. Tusen takk for hjelpen. Reiser på ferie, så det blir ikke tid til å lytte så mye før på nyåret. Men da skal det bli mye godlyd.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Gikk ikke i detaljer med Teletor om hvor, når og hvorfor dioden hadde gått. Overlot det til en som tydeligvis hadde greie på det.... Tror han kontrollerte DC offseten. Tror han hadde egne noter, men er usikker. Din manual var i alle fall veldig bra og nyttig å ha. Tusen takk for hjelpen. Reiser på ferie, så det blir ikke tid til å lytte så mye før på nyåret. Men da skal det bli mye godlyd.
    Null info ? :(
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det var den som lå på Finn.

    Hei. Jeg kjøpte også en M-05 som lå på finn.no. For om lag 5 uker siden. Drøyde en måned før jeg fikk den tilsendt fra selger i Kristiansand.

    Da jeg koblet den til var det sterk humming fra høyttalerne, så et lite smell/gnist inne under gitteret på forsterkerens venstre side. Ble da skrudd av. Luktet svidd i hele rommet etterpå.

    Ampen er nå levert på verksted. Stor spenning knyttet til hva det kan være/lar den seg reparere :)
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Er det forresten slik at noen har manual og/eller servicemanual til M-05?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    M-05 i hus:). Det var kun en diode som var gått! Godt at det kun var noe så enkelt. Det var Teletor som fixet. Veldig bra mann. kan varmt anbefales! Nå spiller den som en drøm. Bruker pre steget på L-550 foreløpig. Funker fint, men blir nok noe annet snart. Herregud for en forsterker. For en deilig julegave. Varmt i stua ble det også....
    Morsomt å se at disse gode, gamle forsterkerne fortsatt brukes og settes pris på. Har du prøvd andre pre- enn L-550? Da kan du få deg en positiv overraskelse siden forforsterkerdelen på L-550 låter nokså sløvt mens effektdelen er virkelig god.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det var den som lå på Finn.

    Hei. Jeg kjøpte også en M-05 som lå på finn.no. For om lag 5 uker siden. Drøyde en måned før jeg fikk den tilsendt fra selger i Kristiansand.

    Da jeg koblet den til var det sterk humming fra høyttalerne, så et lite smell/gnist inne under gitteret på forsterkerens venstre side. Ble da skrudd av. Luktet svidd i hele rommet etterpå.

    Ampen er nå levert på verksted. Stor spenning knyttet til hva det kan være/lar den seg reparere :)

    En liten update:
    Har nå fått beskjed fra verkstedet om at M-05 forsterkeren mangler en god del komponenter, som er loddet vekk. Noen har prøvd å mekke på denne forsterkeren, men uten å få orden på den. Den er i øyeblikket et vrak.

    Er det noen som kjenner til denne forsterkeren?
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Ja, det var den som lå på Finn.

    Hei. Jeg kjøpte også en M-05 som lå på finn.no. For om lag 5 uker siden. Drøyde en måned før jeg fikk den tilsendt fra selger i Kristiansand.

    Da jeg koblet den til var det sterk humming fra høyttalerne, så et lite smell/gnist inne under gitteret på forsterkerens venstre side. Ble da skrudd av. Luktet svidd i hele rommet etterpå.

    Ampen er nå levert på verksted. Stor spenning knyttet til hva det kan være/lar den seg reparere :)

    En liten update:
    Har nå fått beskjed fra verkstedet om at M-05 forsterkeren mangler en god del komponenter, som er loddet vekk. Noen har prøvd å mekke på denne forsterkeren, men uten å få orden på den. Den er i øyeblikket et vrak.

    Er det noen som kjenner til denne forsterkeren?
    Kan du ikke returnere den til selger? Hvis du har kjøpt en M-05, så er det vel ikke det du har fått hvis den er tweaket ihjel, eller tar jeg feil?
    R
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du har kjøpt en M-05, så er det vel ikke det du har fått hvis den er tweaket ihjel, eller tar jeg feil?
    R
    Hei. Hovedproblemet her er at forsterkeren ikke fungerer. Det mangler vesentlige komponenter. Det er som en bil uten motor og drivverk.
    Forsterkeren er solgt som velfungerende og i meget god stand.

    Mangelen har selvsagt ført til at kjøpsavtalen er kansellert. Så får vi se....
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Hei. Hovedproblemet her er at forsterkeren ikke fungerer. Det mangler vesentlige komponenter. Det er som en bil uten motor og drivverk.
    Forsterkeren er solgt som velfungerende og i meget god stand.

    Mangelen har selvsagt ført til at kjøpsavtalen er kansellert. Så får vi se....

    vet du hva som mangler? uansett er vel grei skrue da det meste kan skaffes :) eventuelt tilpasses

    er interessert i den som den er eventuelt: defekt :) har en M02 100% overhalt og renovert for å bytte om du ønsker :)

    skjema er lagt ut her, bla bakover eventuelt -tro det var laban som la det ut :)

    er den kjøp her til lands da?
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Kjøper den gjerne som vrak jeg! Ta kontakt på PM.

    Hei. Etter som kjøpsavtalen blir kansellert er jeg ikke i posisjon til å avhende forsterkeren. Det er i hvertfall status akkurat nå.


    Selv er jeg mest interessert i å få vite om noen har noe informasjon til saken min ift selger. Norge er et lite land og det er nok ikke så mange M-05er her heller... ;-)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Jeg vurderte også den som lå på finn.no for to mnd siden, den i kristiansand som selger ville ha 15.000 for. Selger fant jeg useriøs da jeg bydde en pris jeg ville fått den for (over 15.000 altså). Dog var det mitt ønske om å se/høre den først som fikk selger til å trekke seg, jeg bruker ikke såpass mye for å kjøpe usett via å få den tilsendt. Hvorfor selger trakk seg når jeg hadde penger klar og ville avtale tid jeg skulle ta meg fri og kjøre til Kristiansand vet jeg ikke.

    Jeg kontaktet finn.no om at selger trolig var en som ville svindle noen, en selger skal ikke trekke seg fra en seriøs kjøper som har eid flere luxman-produkter og har pengene klar og overbyr heller enn å prute, bare fordi kjøper vil oppleve produktet. Jeg sier meg ikke villig til å kjøre mangfoldige timer hver vei for morro skyld, og jeg tror selger tok meg seriøst også og konkludertd med at han trolig hadde noe å skjule.

    Jeg er i det minste overasket over at han hadde en M-05, selv om han sendte den sent og den ikke kan ha vært i god stand. Jeg fikk så dårlig inntrykk av selger at det luktet dårlig lang vei, han begynte å overse meg umiddelbart da han skjønte at jeg ville hente den personlig og høre den først.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vurderte også den som lå på finn.no for to mnd siden, den i kristiansand som selger ville ha 15.000 for. Selger fant jeg useriøs da jeg bydde en pris jeg ville fått den for (over 15.000 altså). Dog var det mitt ønske om å se/høre den først som fikk selger til å trekke seg, jeg bruker ikke såpass mye for å kjøpe usett via å få den tilsendt. Hvorfor selger trakk seg når jeg hadde penger klar og ville avtale tid jeg skulle ta meg fri og kjøre til Kristiansand vet jeg ikke.

    Jeg kontaktet finn.no om at selger trolig var en som ville svindle noen, en selger skal ikke trekke seg fra en seriøs kjøper som har eid flere luxman-produkter og har pengene klar og overbyr heller enn å prute, bare fordi kjøper vil oppleve produktet. Jeg sier meg ikke villig til å kjøre mangfoldige timer hver vei for morro skyld, og jeg tror selger tok meg seriøst også og konkludertd med at han trolig hadde noe å skjule.

    Jeg er i det minste overasket over at han hadde en M-05, selv om han sendte den sent og den ikke kan ha vært i god stand. Jeg fikk så dårlig inntrykk av selger at det luktet dårlig lang vei, han begynte å overse meg umiddelbart da han skjønte at jeg ville hente den personlig og høre den først.
    Takk, Jan-Helge. Dette var nyttig å få opplyst.

    Mvh
    Helge
     

    Baatmann

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Trist å høre at noen kan være så utspekulerte. Min M-05 har oppført seg eksemplarisk etter at dioden ble byttet. Har nå kjørt den sammen med L550'n og syns det lyder veldig bra. Men, hva vet jeg..... Når man ikke har vært bortskjemt med godlyd, så vet man jo ikke bedre. Tar gjerne i mot forslag til en bedre pre-del enn 550'n. Syns den har bra Riaa og lyder godt på IMF TLS50 og en Micro MR-711 med AT OC9 pu.
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Trist å høre at noen kan være så utspekulerte. Min M-05 har oppført seg eksemplarisk etter at dioden ble byttet. Har nå kjørt den sammen med L550'n og syns det lyder veldig bra. Men, hva vet jeg..... Når man ikke har vært bortskjemt med godlyd, så vet man jo ikke bedre. Tar gjerne i mot forslag til en bedre pre-del enn 550'n. Syns den har bra Riaa og lyder godt på IMF TLS50 og en Micro MR-711 med AT OC9 pu.
    Vakkert!!! Kjekt å høre at din M-05 fungerer bra :)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Sendte deg pm om min erfaring med selger og hjelper deg gjerne ved opplysninger hva gjelder anmeldelse etc., mem du må se privat melding så jeg får videresendt mailkorrespondansen mellom meg og selger etc.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Flott forsterker!. Eide den på midten av 90tallet, med ML CLS 1mk2.
    Har absolutt gode inntrykk av M-05 forsterkeren som noe av det bedre Luxman har levert. Var vel derfor jeg ble litt keen på å teste den :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I en annen tråd så tror jeg det fortelles om kjøp av defekt forsterker og tvistesak.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Enden på visen her ?
    Gjenstår å se. Selger er nå politianmeldt for bedrageri.
    Selv om jeg nå har lært at disse forsterkerne blir svært varme og følgelig vil slite på komponentene har vi her med en sak hvor en del komponenter rett og slett var dunstet fysisk bort. Neppe på grunn av varmen i forsterkeren...

    Enden på visen er ikke fastsatt. Slike saker tar gjerne svært lang tid, men det er tid som jeg har og skal ta.
     

    setfro

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2013
    Innlegg
    35
    Antall liker
    1
    Luxman M-05, er såvidt jeg kan bringe på det rene solgt (som ny) i årene 1982 til og med 1988, den eneste virlelig spesielle komponent når man ser vekk fra VU-metere ol.
    er dobbelfeten i inngangen 2SK146-V.
    Om nettransformatorer og kretskort er inntakte er jo reparasjon mulig.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da er enden på visen nær.

    Jeg ble kontaktet av politiet og orientert om at selger i politiavhør hadde innrømmet bedrageriet og samtidig uttrykt villighet til å tilbakebetale beløpet.

    Etter litt om og men er status nå at M-05en er solgt som vrak/rep.objekt til en grei pris som jeg ikke vet om kjøper ønsker å opplyse om. Det var overraskende stor interesse for den og salget var gjennomført et halvt døgn etter at annonsen var lagt ut. Ny eier har mottatt objektet og startet et spennende oppryddingsarbeid.

    Restbeløpet er faktisk tilbakebetalt etter at jeg satte en endelig frist, hvor rapportering tilbake til påtalemyndighetene skulle gjøres. Etter som han betalte differansen tilbake har jeg tilbakemeldt om at jeg ikke lenger har et økonomisk krav i saken. Straffesaken går imidlertid sin gang og selger vil få tildelt en adekvat reaksjon i løpet av kort tid.

    En etter forholdene grei avslutning på en sur sak. Jeg håper selger har lært av prosessen. Selv har jeg lært at det lønner seg å forfølge en sak, samt å være konsekvent, forutsigbar og ryddig i rapportering og dialog.


    Enden på visen her ?
    Gjenstår å se. Selger er nå politianmeldt for bedrageri.
    Selv om jeg nå har lært at disse forsterkerne blir svært varme og følgelig vil slite på komponentene har vi her med en sak hvor en del komponenter rett og slett var dunstet fysisk bort. Neppe på grunn av varmen i forsterkeren...

    Enden på visen er ikke fastsatt. Slike saker tar gjerne svært lang tid, men det er tid som jeg har og skal ta.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Glad for å høre at du fikk tilbake pengene dine, men nesten litt synd at du ikke fikk en vellfungerende M-05 for dem.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Glad for å høre at du fikk tilbake pengene dine, men nesten litt synd at du ikke fikk en vellfungerende M-05 for dem.
    Jeg fikk den sjansen noen måneder senere, men da var på en måte lysten til å kjøpe en M-05 borte... Rart hva en dårlig prosess kan gjøre med folk.
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Bare for å avslutte føljetongen; jeg har nå nylig mottatt brev fra påtalemyndighetene hvor det opplyses om at saken er endelig løst ved at det er gitt bot til tiltalte. Håper vi med dette har en angrende synder og en "ikke-lenger-bedrager" der ute.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn