Lutefisk

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal lage lutefiskmiddag på Lørdag.

Noen gode tips til å få lutefiskmiddagen til å bli vellykket? Har ikke laget det så mange ganger, men liker godt å spise retten.

Tilbehør, fremgangsmåter, råstoffvalg...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Wasabi fungerte sist jeg spiste lutefisk i julen. Smurte et tynt lag over fisken. Ikke alle i selskapet likte det

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.457
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Wasabi fungerte sist jeg spiste lutefisk i julen. Smurte et tynt lag over fisken. Ikke alle i selskapet likte det
Ikke rart du blir sjuk.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.457
Torget vurderinger
2
Jeg pleier og legge lutefisken på ei riste over vasken. Strør godt med salt over og lar det stå et par timer. Trekker ut mye fuktighet slik at fisken blir fastere.

Deretter i langpanne med aluminiumsfolie over og inn i ovn i ca.20 minutter.

220grader. Dette er for ca. 2kg. fisk.

Ikke riste, men rist.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.041
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Utvalg av forskjellig tilbehør er kjekt.
Bacon og ertestuing er standard, og vi pleier å bruke en mild sennepssaus og tørket finstrimlet brunost som valgfritt tilbehør. Brunosten smelter når du strør den rett på fisken, og det er forbausende godt. Rasp osten og la den ligge noen timer og tørke på flat tallerken (eller i smålunken steikeovn om du må) før servering.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Jeg pleier og legge lutefisken på ei riste over vasken. Strør godt med salt over og lar det stå et par timer. Trekker ut mye fuktighet slik at fisken blir fastere.

Det avhenger litt av fisken om jeg forhåndssalter eller ikke. (Synes det er veldig varierende kvalitet på fisken man får i norske ferskvaredisker.) Er den fast så er det ikke nødvendig. Er den løsere så heller jeg på med masse havsalt og lar det stå en time før jeg heller vannet, skyller fisken og salter på nytt før jeg setter den i ovnen.

Om du ikke er så vant til å tilberede lutefisken gjør det ingenting om du forhåndssalter selv om fisken er fast. Da trekkes det bare ikke ut så mye fuktighet.

Tilbehør er poteter, ertepure, sennep, bacon og ribbefett.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det høres ut som en grei fremgangsmåte for fisken.

Men hva ser jeg etter når jeg kjøper fisken?

Wasabi vil jeg ikke prøve meg på her, men jeg kan se for meg at kanskje revet pepperrot blandet med litt Crème fraiche og sitron kan være et mulig tilbehør (?)

Erter.. gule, grønne, tøekede, ferske eller laget som en slags hummus.

Bacon må jo til, man kanskje blande det med litt andefett?

Sennep.. kanskje apotekets eller dijon?

Poteter, hva er best her? Mandel, ringerike, franske små, eller noe helt annet?

Drikke. Har noe god champagne på gang men må vel ha litt annet også.

Dessert. Her blir det nok en Pasteis de Nata. Fant en snutt med Jaime der han laget dem på en forståelig og appetittvekkende måte. Portvin til disse selvsagt.

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Varme tallerkener prikker i'en. Sennepspulver hører også med.

Som et lite obs er tid i ovn opptil svært variabel, viktig å sjekke mot slutten slik at den ikke tas for tidlig ei heller ender i overkokt limsirup.

G

Gjestemedlem

Gjest
ottone skrev:
Bacon og ertestuing er standard, og vi pleier å bruke en mild sennepssaus og tørket finstrimlet brunost som valgfritt tilbehør. Brunosten smelter når du strør den rett på fisken, og det er forbausende godt. Rasp osten og la den ligge noen timer og tørke på flat tallerken (eller i smålunken steikeovn om du må) før servering.
Tørket geitost har jeg aldri prøvd til fisken. Høres interessant ut om ikke annet og hadde vært moro å prøve.

G

Gjestemedlem

Gjest
Otern skrev:
Varme tallerkener prikker i'en. Sennepspulver hører også med.

Som et lite obs er tid i ovn opptil svært variabel, viktig å sjekke mot slutten slik at den ikke tas for tidlig ei heller ender i overkokt limsirup.
Ja timing er jo som oftest de viktigste med fisk. Er ikke så begeistret for den når den blir flakete og hard, men den skal jo ikke være helt gele heller da. Konsistens omtrent som fersk nykoagulert torsk høres jo ønskelig ut.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
ottone skrev:
Tørket geitost har jeg aldri prøvd til fisken. Høres interessant ut om ikke annet og hadde vært moro å prøve.
forsøkte lønnesirup samme kvelden, tipper det gir noe av den samme effekten som gjeitost. Litt usikker om det var det helt store..

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
forsøkte lønnesirup samme kvelden, tipper det gir noe av den samme effekten som gjeitost. Litt usikker om det var det helt store..
Tror ikke det heller er det helt store. Men lønnsirup liker jeg godt i te. Type sterk english breakfast, med kaffefløte eller helmelk og lønnesirup.

men ikke til lutefisk

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.457
Torget vurderinger
2
Wergeland skrev:
rolfozzy skrev:

Det avhenger litt av fisken om jeg forhåndssalter eller ikke. (Synes det er veldig varierende kvalitet på fisken man får i norske ferskvaredisker.) Er den fast så er det ikke nødvendig. Er den løsere så heller jeg på med masse havsalt og lar det stå en time før jeg heller vannet, skyller fisken og salter på nytt før jeg setter den i ovnen.

Om du ikke er så vant til å tilberede lutefisken gjør det ingenting om du forhåndssalter selv om fisken er fast. Da trekkes det bare ikke ut så mye fuktighet.

Ja det er veldig varierende kvalitet. Her i byen er det kun Meny som har ferskfiskdisk. I fjor var den ikke bra. Men i år var den veldig fin. Lofottorsk. Fastere enn i fjor, så det var ikke behov for så mye salting på forhånd, men det er greit og trekke ut noe syns jeg.

Det er noen retter jeg ikke syns det skal tukles så mye med, deriblandt lutefisk.

Mandelpoteter, ertestuing, baconterninger og baconfett. Det er saken for meg. Og selvfølgelig Iduns gode sennepp, den grove som er på de vanskelige glass.

Godt med juleøl til.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kom over denne på nettet. Noen kommentarer?

FREMGANGSMÅTE:
Hellstrøms lutefisk.

1) Vi koker ringerikspotetene, håndskreller dem og holder dem varme i en kasserolle med litt smør.

2) Vi lager sennepsausen. Fremgangsmåten er som til en bechamelsaus:
½ liter fløtemelk, 2 ss hvetemel. rørt sammen med 30 gram smør og salt.
Vi bringer fløtemelken til kokepunktet, og før oppkok har vi i jevningen av smør og mel, vi lar det koke et par minutter, mens vi rører sausen glatt og homogen. Vi siler denne over i en annen kasserolle og tilsetter sennepene, WCSS, saften av en sitron, kajennepepper og rører så inn ca. 50 gram smør, for å gjøre sausen ekstra glatt og velsmakende.

3) Vi deler lutefisken i porsjonsstykker og beregner to gode biter per hode. Vi legger dette på to store ildfaste fat, for to separate serveringer. Vi salter godt med fingersalt. Vi dekker fatene med aluminiumsfolie og stiller i varm ovn, ca. 180 grader, i ca. 20 minutter, avhengig av tykkelsen på fisken.

4) Vi koker petits pois i saltet vann i ett minutt, har dem varme i en blender, tilsetter 100 gram smør og kjører til glatt og fin puré, smaker til med salt og hvit pepper og holder varm i en kasserolle.

5) Vi steker baconterninger sprø og gyllenbrune og blander inn en bunt finskåren gressløk i baconfettet straks før serveringen.

6) Vi anretter på store varme tallerkener.
Vi lar fisken renne godt av før vi legger den på glovarme tallerkener, og stiller frem de forskjellige garnityrer og sauser først når hver gjest har fått renset fisken og er klar for nytelsen. De samme regler gjelder for lutefisk som for torsk. Balansekunst med varmen.
Hold høy temperatur på alt!

7) Vi går til dekket bord.
Protokoll for tilbehøret til lutefisk utover det som er omtalt tidligere.
Flatbrød
Sirup
Brunt smør
Smeltet smør
Smørsaus
Brunost
Svart pepper

......

3 kg lutefisk
1 kg frosne "petits pois" (erter) a 500 g
250 gr smør
Ca 250 gr bacon i terninger
1 kg ringerikspoteter
5 dl béchamel
2 ss tørr Colman sennep
Ca 2,5 ss sterk Dijon sennep
Ca 1,5 ss worcerstershiresaus
1 knivsodd kajennepepper
1 stk sitron (saften av)
Salt og hvit pepper
Svart pepper fra pepperkvern
1 bunt(er) gressløk

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rolfozzy skrev:
Wergeland skrev:
rolfozzy skrev:

Ja det er veldig varierende kvalitet. Her i byen er det kun Meny som har ferskfiskdisk. I fjor var den ikke bra. Men i år var den veldig fin. Lofottorsk. Fastere enn i fjor, så det var ikke behov for så mye salting på forhånd, men det er greit og trekke ut noe syns jeg.

Det er noen retter jeg ikke syns det skal tukles så mye med, deriblandt lutefisk.

Mandelpoteter, ertestuing, baconterninger og baconfett. Det er saken for meg. Og selvfølgelig Iduns gode sennepp, den grove som er på de vanskelige glass.

Godt med juleøl til.
enig, wasabi og lønnesirup var i beste fall artig. Wasabi kan seriøst være et alternativ til sennepen

G

Gjestemedlem

Gjest
Tror det fristet litt med pure fra friske grønne erter som over, litt mer usikker på sennepssausen dog.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dårlig erfaring med årets Ringerike-poteter :( mye råte så sjekk kvaliteten. er fantastiske hvis kvaliteten er høy

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.830
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Apropos - pass på å vask panner, gryter, tallerkener og bestikk med en gang en er ferdig. Får det stå til dagen etter, så er det umulig å få reint.

Jeg regner med at du har registrert at en ikke skal bruke sølvbestikk til lutefisk...

Johan-Kr

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Lutenakker, er det man skal bruke!

Ellers hører selvsagt ertestuing, baconfett og poteter til. Fremgangsmåte aner jeg desverre fint lite om, da det er min far som pleier stå for denne retten.

Han luter selfølgelig fisken selv også... ;)

Topp Bunn