Lurt på eBay.de

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Den 4. oktober "vant" jeg en Thorens platespiller på tysk eBay. Det tok litt tid å få alle opplysninger (navn, adresse, bank, etc) fra selgeren. 17. oktober ble den betalt til hans bankkonto i Postbank Dortmund. 23. oktober svarte selgeren: "i send tomorrow".
Det er det siste jeg har hørt.
Tysk eBay har vært hjelpsomme, men til ingen nytte. Ingenting ser ut til å hjelpe: email, sneglemail, telefon, kontakt med banken (de ville ikke hjelpe) og .........
Jeg som trodde tyskere var ærlige ???
Kanskje selgeren ikke er tysk?
Burde jeg husket litt mer fra historietimene på skolen?
Jeg burde IKKE betalt slik jeg gjorde. Men tyskere er ikke uten videre villige til å ta kostnaden ved PayPal.
Så da er han vel tysk da?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Leit å høre Hans! Selv ikke tyskere er gjennomgående ærlige dessverre. Fikk du noen hint om eBay.de kommer til å legge om rutiner/kontroller som en følge av dette?

Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
toref skrev:
Leit å høre Hans! Selv ikke tyskere er gjennomgående ærlige dessverre. Fikk du noen hint om eBay.de kommer til å legge om rutiner/kontroller som en følge av dette?

Mvh
Ikke noe konkret.
Bortsett fra at jeg har blitt lurt er jeg skuffet over at banken var så negativ. De ville ikke bekrefte om betalingen var mottatt eller om selgeren eksisterte på den oppgitte adresse.

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Antall liker
89
rådet er å trå varsomt.

ble selv nesten netopp lurt opp i stry via en engelsk side. Det var noe dyrt NAIM utstyr og prisen var svæært gusntig. Heldivis ba jeg om serienummer på forsterkeren, og sente en mail til Naim Audio, som svarte at jeg måtte styre unna. Forsterkeren var solgt til Usa for bare noen mndr siden og spenningen var på 115V.

konfronterte selger med disse opplysingene, men hørte ikke mere fra fyren.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Paypal eller kreditkort er tingen. Da har man retrettmulighet. Heller forslå å betale noen kroner ekstra hvis selger tenker på gebyr via Paypal.

Men alt dette blir etterpåklokskap, Mix.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Jeg har lest en del historier og vet at jeg gjorde en feil. Minst en. Men en gang må være den første? Andre jeg har handlet med har faktisk sendt varen så snart jeg har fortalt at betalingen er i farta.
Nå er saken løftet et hakk opp. Spent på hva som skjer. Om det skjer noe.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.050
Torget vurderinger
29
Kjedelig Audiomix, skikkelig kjedelig. Kunne du ikke lært av mine feil?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Med det samme vi forteller røverhistorier Fosse, what did u do wrong? ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjedelige greier , Tyskere 8)......ingen her på berget som stolte på de i 40 åra i allefall ;D

Men , ting kan jo ha bedret seg..... :D

Sikkert en drittsekk som har til hensyn å lure folk....håper banken tar affære , slik at til sigende får igjen penga dine Mix....

kjedelige greier , og nok ett bevis på at alle er ikke som oss som bruker denne sentralen....selv foretrekker jeg å handle av dedikerte firmaer eller privat innenlands...

Men det er jo klart at en thorens platespiller vil være lettere å oppdrive worldwide slik som du tenkte.....du får hyle nedpå en juleøl , å håpe på det beste Audiomix...

mine kondolanser om det skulle vise seg å være tapte kroner....

Espen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.050
Torget vurderinger
29
Kjøpte en SMEV-arm som jeg betalte for via Western Union Bank. For å komplettere tabben betalte jeg med cash i banken.
Superproff svindel med falskt brev fra ebay om at paypal-kontoen til selger var nede og at ebay ville gi meg garanti for handelen om jeg betalte via Western Union Bank da dette var en semiproff selger.

Alt svindel selvsagt, men det fant jeg ikke ut før i etterkant.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Too bad.

Har heldigvis aldri dreti på draget med bruktkjøp hittil. Har handlet mye på nett, spesielt fra USA og noe fra England, Danmark og Tyskland.

Men, det beste IMO er trekk mot kreditkort, gjerne Mastercard. Da har man klagemulighet overfor banken.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.050
Torget vurderinger
29
Helt klart Lydmekk. Jeg har selv utelukkende gode erfaringer med PayPal. Skygg alltid unna når man begynner å snakke om banker som WU etc.
Ellers trekker jeg meg unna når det er Money Order også. Kan ikke folk ta seg bryderiet med å skaffe seg en PayPal konto gidder jeg ikke handle med dem.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Vi får danne en klubb Fosse. Så kan vi deppe sammen med likesinnede. Eller spille musikk og glemme hele greia :)
God hjul!

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Dette var leit å lese mekk! Håper det ordner seg til slutt. Hvordan var feedback til dennne selgeren?

Jeg har handlet på nett siden slutten av 80-tallet (ja jeg har hatt internett siden 1988) og har aldri blitt lurt. Har handlet flere hundre ganger på ebay.com men da stort sett betalt med paypal.

mvh,
OS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
OS skrev:
Hvordan var feedback til dennne selgeren?
mvh,
OS
Da jeg "vant", hadde han tett oppunder 100. Noe må ha skjedd. Feedback har droppet til rett over 80 og selgeren er ikke lenger registrert eBay medlem.
Ut i fra feedback ser det ut til at selgeren har vært aktiv bare et par måneder.
Godt jeg har en Thorens som er mye bedre enn den jeg nesten "fikk". :)
Ut i fra beskrivelsen så det ut som den var klippet rett ut av et rack. Signal og power kabler var kappet av. Hadde tenkt å bytte disse uansett.
Får se om eBay.de kommer med noe forslag til å følge opp eller forfølge selgeren. Nå som Derrick er borte kan det bli vanskelig ;)

benbeni89

Medlem
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
0
Sted
Porsgrunn
Kjipe greier dette..
Jeg batalte akkuratt 3500,- til en fyr på eBay, og jeg har blitt lurt selv :(

Nå er han ikke lenger registrert på eBay..

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Tror ikke det er så mye å gjøre egentlig..
Banken min har sendt melding til banken hans, og spurt om han vil sende pengene tilbake, men dette er bare noen dager siden siden.. Så jeg har ikke fått noe svar enda.

Hvor mye betalte du han fyren da?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
En generell kommentar til HS:
Jeg vurderer automatisk kommentarene til nick med flere innlegg på HS høyere enn nick med ett innlegg, men det er meg ;)

Uansett, har handlet endel...også på ebay og aldri hatt uhell, ihvertfall ikke på ebay.com...har imidlertid alltid brukt paypal.

Det er uansett selvfølgelig lite bra for dem som evt. får en dårlig opplevelse...

Det er imidlertid sånn at for dem som sonderer terrenget der ute, så er det muligheter...de kan meget godt være bedre enn her hjemme...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte en RIAA fra seriøs forhandler på ebay. En stund etterpå ble jeg kontaktet av et annet medlem som hevdet at han var selger av denne varen, og at jeg måtte kontakte ham med navn og adresse så vi kunne få unna transaksjonen. Den egentlige selgeren bekreftet at han ikke hadde noenting med denne tredjeparten å gjøre, så jeg rapporterte ham til ebay i stedet. Så vær forsiktig. Egentlig bør man være trygg dersom man bare følger den vanlige gangen i handelen og betaler med paypal eller kredittkort. Ebay selv sier jo at du ALDRI skal betale med Western Union.

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Antall liker
0
Blir lurt på HFS også. Pass opp for Nicket Hammermann, blåste meg for 3500,- Ikke store penger men ikke trivlig heller.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.920
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Da jeg "vant", hadde han tett oppunder 100. Noe må ha skjedd. Feedback har droppet til rett over 80 og selgeren er ikke lenger registrert eBay medlem.
Det er en ganske vanlig teknikk bak ebay-svindlere å begynne med å selge masse billig småpiss mellom hverandre og dermed pumpe opp feedbacken, slik at de har en feedback-reserve å gå på, før de begynner med svindelrundene sine. Dermed kan de bruke kontoen noen uker mens "prosessen" går sin gang, og dermed pushe ut en del svindler og hente inn mye penger før kontoen går dukken.

Det er desverre en svakhet med tysk ebay at de aller fleste tyskerne ikke godtar annet enn bankoverføring som betalingsmetode, og en dermed stiller med rumpa bar om en skal kjøpe noe derfra. De aller fleste tyskerne på ebay er hederlige folk, men det finnes en del svindlere der også.

Moralen med tysk ebay må være - sjekk feedback nøye, og sjekk hva de har bygd opp feedbacken på før du handler.

Jeg har selv vurdert å handle meg webasto derfra, men foreløpig har jeg måttet prioritere andre ting med bilen (les 2-erfeil på eu-kontroll..)

Johan-Kr

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Jeg fikk dette (et lite utdrag) fra eBay på Julaften:
As I read through your email, I gather that the seller informed you that
the item was in back order, however, the seller has multiple listings of
this item. I understand your concern and will help you resolve this
issue as quickly as possible.

1: Skjønner ikke hva det menes med at en gammel Thorens platespiller skal være "back order".
2: Mulitiple listings?
Kan han ha forsøkt å selge denne i flere annonser? Uten å ha en eneste spiller til salgs?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Fosse skrev:
Kjøpte en SMEV-arm som jeg betalte for via Western Union Bank. For å komplettere tabben betalte jeg med cash i banken.
Superproff svindel med falskt brev fra ebay om at paypal-kontoen til selger var nede og at ebay ville gi meg garanti for handelen om jeg betalte via Western Union Bank da dette var en semiproff selger.

Alt svindel selvsagt, men det fant jeg ikke ut før i etterkant.
Jeg fikk selv et supert tilbud på en Linn Ekos-platespiller arm engang. Jeg fikk de samme garantier som deg. Men jeg styrte unna da jeg leste på eBay-sidene at jeg ikke måtte betale via Western Union.

Derimot ble det trukket penger fra kontoen mitt igjennom PayPal systemet, ca.700 kroner for en mnd. siden, men PayPal ordnet opp i det. HAr handlet en masse på eBay og kommer til å fortsette med det!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Jeg har vel egentlig gitt opp å få den spilleren jeg har betalt for.
eBay har ikke gitt opp ser det ut til. Saken ruller videre:

On Jan-01-2009, you closed the case with sarah2578-2008 and reported the problem to Trust and Safety. You have stated that your concerns haven't been resolved.

eBay takes policy violations seriously. Our Trust and Safety team will review your report and take appropriate action if the seller has violated the eBay Seller Non-Performance policy.

Topp Bunn