Lurt på bruktbørsen...

mferkingstad

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Jeg kjøpte ein forsterker her på bruktbørsen for ca. 2uker siden, avtalte pris inkl. frakt og betalte den via bankøverføring samme dag, etter dette har jeg ikke hørt noenting fra vedkommende. Jeg har både hans fulle navn og mob. nr. men han svarer verken på tlf, sms eller PM her på forumet.
Det er ikkje snakk om noe veldig stort beløp, heldigvis, for jeg har kjøpt mye dyrere ting på bruktbørsen her og betalt på forhånd på samme måte før, og det har aldri vært noe problem....

Hva synest dere jeg bør gjøre videre med dette? ???
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En mulighet; gi en svært kort tidsfrist på respons via alle media hvor du har hans kontaktinfo, inkl brev, og sett en dato for politianmeldelse. Og anmeld forholdet dersom han ikke innfrir.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.808
Antall liker
38.437
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
MFE skrev:
Jeg kjøpte ein forsterker her på bruktbørsen for ca. 2uker siden, avtalte pris inkl. frakt og betalte den via bankøverføring samme dag, etter dette har jeg ikke hørt noenting fra vedkommende. Jeg har både hans fulle navn og mob. nr. men han svarer verken på tlf, sms eller PM her på forumet.
Det er ikkje snakk om noe veldig stort beløp, heldigvis, for jeg har kjøpt mye dyrere ting på bruktbørsen her og betalt på forhånd på samme måte før, og det har aldri vært noe problem....

Hva synest dere jeg bør gjøre videre med dette? ???
sørgelig at dette skjer her på børsen,har du sjekket om han har vært pålogget her på sentralen etter du overførte pengene?

det kan jo ha skjedd noe siden han ikke svarer

mvh
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Har du sett om han er aktiv på forumet? Er telefonen påslått?
Det er greit å utelukke om han er utsatt for noe uventet.
Hvis det ikke er en grunn til at han ikke svarer, at han rett og slett er en duechebag, må du sette en frist slik som allerede er skrevet.
Mitt forslag er balltre, sykkelkjede o.l men blir nok ikke oppfattet som politisk korrekt. Man kan også oppleve å få en form for reprimande av lovens voktere.
Hvis personlig tilfredstillelse ikke veier opp for politisk ukorrekthet og du har en vegring for å utføre straffbare gjerninger, bør du ta en pille og puste ut.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Noe kan ha skjedd ja, det vet man jo aldri. Men ellers tror jeg Vidars forslag er veien å gå. Har du adressen hans? I så fall kan du også, som Vidar sier, sende brev. Gjerne rekommandert; det gir ofte en litt ekstra tyngde. Pluss at det ved en eventuell politianmeldelse kan være bra å kunne dokumentere at man har prøvd de mulighetene man har.

Eller, for å følge Griffenfeldts tankegang, sende vedkommende en truende epost med kopi til espen.lie@torpedo.no ;D
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Andre veien for meg; sendte høyttalere i oppkrav som ikke ble hentet ut. Blir ALDRI solgt noe som helst uten forhåndsbetaling herfra iallefall. :mad:
 

mferkingstad

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Takker for info folkens, skal sette meg ned å skrive ein mail som høvdingen sier.
Er synd om det skal være slik at ein ikkje føler seg trygg på å forhåndsbetale for ting innpå her,
har ellers bare gode erfaringer med sentralens medlemmer.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Flott hvis høvdingen opptrer litt som megler på vegne av alle brukerne her på HFS.

Litt samme som eBay og Paypal; Jeg ble lurt på eBay og fikk den hjelp jeg behøvde både fra eBay og Paypal. Fikk pengene igjen.

Honnør til Høvdingen om han ordner opp!
 
T

Tittentei

Gjest
Det skulle vært ratingsystem her, slik de har på head-fi, qxl og ebay.

Håper du får orden på sakene, men ikke tro at ting løser seg ved en politianmeldelse; de har ikke kapasitet til å følge opp en sak for småpenger. Visakortet mitt ble stjålet, og etter cirka 6 mnd begynte de å bruke det. De brukte det til og med til å bestille Pizza på Peppes med hjemkjøring(!) Jeg samlet alle fakta, adresser, navn etc og overleverte det til politiet. Det var snakk om rundt 10 000 kroner totalt. Svar: Saken henlagt pga manglende bevis. Vi snakker om utskrifter fra Peppes, der kortet ble brukt, og kvitteringer signert på gjerningsmannens adresse.

Ikke at jeg er en tøffing eller noe, jeg er ganske pinglete, men jævlig sta. En annen gang forskuddsbetalte jeg en harddisk til 1 000 kr på finn. Fikk aldri disken etter x antall hyggelige purringer, så etter en mnds tid brukte jeg sterkere virkemidler: Jeg ringte personen og sa at hvis han ikke betalte tilbake pengene eller sendte disk, så skulle jeg dedikere resten av livet mitt til å gjøre livet hans til et helvete. Jeg driter i om jeg bruker hundretusner av kroner og tusner av timer, sa jeg. Hver jævla dag skal jeg gjøre livet ditt surt. Jeg kommer til å ringe og sende brev til hele familien din og alle arbeidsgiverne dine og fortelle hva du har gjort. Jeg kommer til å bestille gjødsel og jordlass lempet på plenen din og terrorisere deg så du kommer til å angre på at du utnyttet tilliten min. Du har svindlet feil person. Og den gangen var jeg så mektig forbannet, at jeg mente det 100 %. Det endte med at han sendte meg en disk som så flunk ny ut.

Kabeldragern skrev:
Andre veien for meg; sendte høyttalere i oppkrav som ikke ble hentet ut. Blir ALDRI solgt noe som helst uten forhåndsbetaling herfra iallefall. :mad:
Krev depositum eller kjør escrow via finns betalingsgarati.
 
T

Tittentei

Gjest
H.R skrev:
miste visakort og ikke sperre det på 6 måneder ::)
Jo det var sperret. Dette var da man kopierte sifferne på kortet på byen. Kortet ble ikke brukt de første 6 mnd. Så da jeg merket uregularitetene tok jeg kontakt med banken, og de sa de hadde fulgt med på saken. Banken begynte så å kreditere kontoen daglig med forbruket. Måtte også anmelde kortet 2 ganger, første gang ved sperring og andre gang da misbruket ble konstatert. Det er et krav at man sperrer, anmelder og varsler banken for at man skal få tilbake pengene.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.082
Antall liker
6.521
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
jøsses. Vel det skal ikke være lett nei. At det skal være mulig for noen å få ut penger på et kort som etter sigende skal være ute av drift er ikke bra.
Har selv visakortet registert på annen konto en lønnskonto. Så da vet jeg at dersom jeg mister kort så skal jeg pokker meg opprette en ny visakort-konto også samt slette den gamle.
 
T

Tittentei

Gjest
Jeg tror det er veldig vanskelig i dag. Dette var da de la kortet i en maskin og kopierte det, altså ingen kontakt med VISA. Peppes hadde tydeligvis en liknende ordning. Før ringte man bare til Peppes og oppga nummeret på kortet, så ble pengene trukket lenge etter. Det er egentlig Peppes plikt å verifisere at kortet tilhører deg ved levering, men dette var de slepphendte på. Vil derfor tro at banken gjorde regress mot Peppes i den saken.

Foruten sperring, anmeldelse og varsling av banken måtte jeg underskrive en erklæring i banken. Der måtte jeg bekreftet at jeg ikke hadde noe med misbruket å gjøre.

Sånn har jeg også. Har maks 2000 kr på kontoen hvor jeg har debetkort. Hvis jeg skal kjøpe noe dyrere, så bruker jeg mobilen og nettbanken for å overføre. Ved handel på nett bruker jeg kredittkort (gebyrfri, slik at det ikke koster noe ekstra). Hvis man f.eks. kjøper noe til 10 000 kr og ei sjappe går konkurs før man har fått varene, så er man ikke pliktet til å betale kredittyter dersom man bruker kredittkort. Bruker man debetkort, så er det ditt tap. Forbrukersikring er altså langt bedre med kredittkort enn med debetkort.
 
Topp Bunn