Lureri???

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Schumacher skrev:
Hay...

Mulig det blir synsing,men i hvilken retning? Det at internkabling som kan se litt medioker ut er bra nok,eller det at kabler som ser dyre ut for øyet og er dyre er bortkastet?
Nå beveger vi oss inn i den evige kabeldiskusjonen, men vil si det slår i begge retninger. Har prøvd kabler i diverse prisklasser, men det var ikke en klar sammenheng mellom pris og hva som spilte best. Her blir det også det igjen hva den enkelte opplever i hvert sitt anlegg. Det vil det også skille mellom hvem som selger keiserens nye klær og hvem som er seriøs, og jeg tror nok Dynaudio er i den sistnevnte kategorien.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Kabler er som brenevin, ikke alle liker det dyreste eller merker noen forskjell. Selv det billigste kan være greit nok ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Internkabling er ganske annerledes enn høyttalerkabler, for internkabling er "del" av delefilteret... like mye som f.eks en resistor eller mye annet...

Høyttalerkabel er noe som er lenger enn 3 meter og 14 cm (noen ganger sier man 3m18cm, 3.50 osv...)... dette er definert for lenge lenge siden av Julian Vereker (Naim)
for er dem kortere enn 314cm... da er det egentlig ikke en høyttalerkabel, men en jumper...


mvh
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
P.O.M. skrev:
Kabler er som brenevin, ikke alle liker det dyreste eller merker noen forskjell. Selv det billigste kan være greit nok ;D
Ja, mulig inntak av brennevin minsker behovet for dyre kabler :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
audionut skrev:
Da er det vel bare å dumpe de tullete Dynaudio-høyttalerne og skaffe seg mer seriøse greier. ;D
Hvorfor ? Ble eier så misfornøyd med lyden etter at han så de fine kablene...
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
toriamos skrev:
Det store spørsmålet er om du synes lyden har blitt dårligere, nå når du har sett internkablene. I så fall hører du hjemme her på sentralen.
;D
 
M

Medlem 1792

Gjest
johnnygrandis skrev:
audionut skrev:
Da er det vel bare å dumpe de tullete Dynaudio-høyttalerne og skaffe seg mer seriøse greier. ;D
Hvorfor ? Ble eier så misfornøyd med lyden etter at han så de fine kablene...
Han fikk vel bare et middlertidig sjokk, det har sikkert gått over nå :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
I mine Klipsch RB75 er det Monster Cable
Klipschorn har Van der Hul
Raidho har Nordost

Det kan vel hende at den kabelen til Dynaudio er bra nok selv om det ikke er et merke på den. Jeg vil tippe at kondensatorene i delefilteret gjør mye mer med lyden enn en enkel kabelstump.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Dynaudio bruker en masse ressuser på å lage "branded" elementer som er spesialtilpasset sine høyttalere.
At det er en seriøs aktør betyr ikke at de bruker spesialkabler av noe spesielt merke. I likhet med nisser og mafia her på HFS så finnes det vel også i hi-fi bransjen? Men, mente at Dynaudio brukte OCOS som leverandør?
Var visst en B&W 801 som ble stripseachet en stund tilbake og man fant en "no brand".

Som det også er nevnt så finnes det flere andre produsenter som bruker "merkede" kabler.

Tror også at 0,5m gjør mindre skade enn det 2-2,5m gjør?

Fant denne linken til Dynaudio og bekrefter vel litt av det jeg nevnte litt før:
http://www.dynaudio.com/eng/pdf/DYN_Ocos_TechnGrundl_INT.pdf
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hay skrev:
Dynaudio vil ikke bruke et spesielt "audiofilt" merke kabler inni høyttalerene sine, nettopp pga at som tråden bærer preg av at folk er forutinntatt når det gjelder bl.a. kabler. Å synse noe om et produkt basert på hvordan det ser ut tror jeg er utbredt i hifi-miljøet. Flere eksempler på hvordan produsenter utnytter det.

Kan forsikre om at Dynaudio ikke bruker kjipe kabler, er sansynligvis EKTE ofc-kobber i de kablene.
Hø, hø

Er det detektert "falsk" OFC kobber og nå? FInnes det dokumentasjon på dette?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
hel skrev:
I mine Klipsch RB75 er det Monster Cable
Klipschorn har Van der Hul
Raidho har Nordost

Det kan vel hende at den kabelen til Dynaudio er bra nok selv om det ikke er et merke på den. Jeg vil tippe at kondensatorene i delefilteret gjør mye mer med lyden enn en enkel kabelstump.
Et kjempegodt poeng! Jeg trakter etter å komme over på aktiv drift av hvert element og deling (gjerne digital) før forsterkerene. Men så er det penger og tid da....
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
el_mariachi skrev:
Hay skrev:
Dynaudio vil ikke bruke et spesielt "audiofilt" merke kabler inni høyttalerene sine, nettopp pga at som tråden bærer preg av at folk er forutinntatt når det gjelder bl.a. kabler. Å synse noe om et produkt basert på hvordan det ser ut tror jeg er utbredt i hifi-miljøet. Flere eksempler på hvordan produsenter utnytter det.

Kan forsikre om at Dynaudio ikke bruker kjipe kabler, er sansynligvis EKTE ofc-kobber i de kablene.
Hø, hø

Er det detektert "falsk" OFC kobber og nå? FInnes det dokumentasjon på dette?
Dokumentasjon finnes neppe, men OFC var ihvertfall før dyrere å produsere i forhold til vanlig kobber, og noen kabelprodusenter utnyttet(r) nok dette.
Om det i det hele tatt er noen lydmessig forskjell mellom vanlig og OFC, så er den liten. Men OFC er mer mekanisk stabil.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Imperial skrev:
Internkabling er ganske annerledes enn høyttalerkabler, for internkabling er "del" av delefilteret... like mye som f.eks en resistor eller mye annet...

Høyttalerkabel er noe som er lenger enn 3 meter og 14 cm (noen ganger sier man 3m18cm, 3.50 osv...)... dette er definert for lenge lenge siden av Julian Vereker (Naim)
for er dem kortere enn 314cm... da er det egentlig ikke en høyttalerkabel, men en jumper...


mvh
Hæææææææææææ???!!!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
OFC har dårligere ledeevne enn det kobberet vi finner i installasjonskabler.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Snickers-is skrev:
OFC har dårligere ledeevne enn det kobberet vi finner i installasjonskabler.
Fordi?
Høyere renhet burde vel tilsi det motsatte?
...eller har du noe vitenskapelig å understøtte med?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Jeg vet faktisk ikke, det trenger ikke å ha sammenheng med renheten men heller krystallstrukturen. Jeg leste det i en artikkel i Audio Xpress for ca 5 år siden. Så vidt jeg husker var forskjellen på normalt kobber og OFC-kobber omtrent like stor som for sølv og vanlig kobber, altså, ikke kjempestor men absolutt målbar.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Imperial skrev:
Internkabling er ganske annerledes enn høyttalerkabler, for internkabling er "del" av delefilteret... like mye som f.eks en resistor eller mye annet...

Høyttalerkabel er noe som er lenger enn 3 meter og 14 cm (noen ganger sier man 3m18cm, 3.50 osv...)... dette er definert for lenge lenge siden av Julian Vereker (Naim)
for er dem kortere enn 314cm... da er det egentlig ikke en høyttalerkabel, men en jumper...


mvh

Folkeeventyr. Du skal ha ufattelig lite greie på både forsterkere, ledninger og høyttalere for å kunne komme trekkende med dette uten å rødme. Men uvitenhet, juks og bedrag er hifibransjens varemerke, det er det de baserer sin eksistens på. Og mange vil ha det sånn.


Mvh. RS
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Jeg vet faktisk ikke, det trenger ikke å ha sammenheng med renheten men heller krystallstrukturen. Jeg leste det i en artikkel i Audio Xpress for ca 5 år siden. Så vidt jeg husker var forskjellen på normalt kobber og OFC-kobber omtrent like stor som for sølv og vanlig kobber, altså, ikke kjempestor men absolutt målbar.
Knappast. I denne tabellen er C10100 oxygen-free electronic grade, mens C10200 er "vanlig" oksygenfri. De to oksygenfri kvalitetene leder ca 1 % bedre enn rent kobber, mens sølv leder 6 % bedre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen-free_copper
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Schumacher skrev:
Senest i går kveld så jeg gjennom representasjons vodeoen til Dynaudio...-der satt det en feit Tysker og fortalte at ett anlegg ikke blir bedre enn det svakeste ledd.Sant nok det.Men hva i all verden er da vitsen i all denne hypen og kabeler som skal være så utrolig gode,lyde slik og slik???
Det er vel heller slik hos de fleste HiFi entusiaster at kablene er det desidert sterkeste leddet! Kjøper man høyttaler kabler til 5 tusen burde nok resten av anlegget etter min mening være i million klassen.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Er i stor grad i uttalelsen til den feite tyskeren....
Ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd...
Men da bør man ta høyde for det!
Om man bruker en 1000 for en god kabel, så er det jo nesten som lommerusk å regne i en hobby hvor mange bruker 10tusner av kroner på komponenter. Stor forskjell eller ikke: Du kan være sikker på at lyden ikke blir noe dårligere :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
R.S. skrev:
Imperial skrev:
Internkabling er ganske annerledes enn høyttalerkabler, for internkabling er "del" av delefilteret... like mye som f.eks en resistor eller mye annet...

Høyttalerkabel er noe som er lenger enn 3 meter og 14 cm (noen ganger sier man 3m18cm, 3.50 osv...)... dette er definert for lenge lenge siden av Julian Vereker (Naim)
for er dem kortere enn 314cm... da er det egentlig ikke en høyttalerkabel, men en jumper...


mvh

Folkeeventyr. Du skal ha ufattelig lite greie på både forsterkere, ledninger og høyttalere for å kunne komme trekkende med dette uten å rødme. Men uvitenhet, juks og bedrag er hifibransjens varemerke, det er det de baserer sin eksistens på. Og mange vil ha det sånn.


Mvh. RS
Det kan så være at jeg ikke er på ditt nivå...
Men så er du heller ikke på mitt... :p

Hva mener du så er det man skal si om internkabling, bortsett fra at den skal være massiv... ?

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Snickers-is skrev:
Jeg vet faktisk ikke, det trenger ikke å ha sammenheng med renheten men heller krystallstrukturen. Jeg leste det i en artikkel i Audio Xpress for ca 5 år siden. Så vidt jeg husker var forskjellen på normalt kobber og OFC-kobber omtrent like stor som for sølv og vanlig kobber, altså, ikke kjempestor men absolutt målbar.
-
Rent kobber settes til 100% ledningsevne, vi sier det... Rent sølv blir da 104% i ledningsevne. 607 for kobber og 630 for sølv - siemens forholdstall)
-
Om man lager en legering av 999kg kopper og en kilo sølv, har den eksakt samme ledningsevne som kobber...
Men bare ved en bestemt temperatur, og det er 20 grader...
-
Øker man til 940kg kobberer og 60kg sølv, synker ledningevnen med 30% !!!
-
Tar man en legering av 983kg kobber og 17 kg beryllium, så er vi altså nede i 23% av ledningsevnen til rent kobber!!!
...

R.S ... Dette bør du like! :) (Peta in en pinne i brasan, nu skal vi fyra opp på sagorna!! Sanningen blir kvar )
Men, vad betyder nu alt dette... ? Tja... 8)


mvh
 
N

Nifelheim

Gjest
Imperial skrev:
Snickers-is skrev:
Jeg vet faktisk ikke, det trenger ikke å ha sammenheng med renheten men heller krystallstrukturen. Jeg leste det i en artikkel i Audio Xpress for ca 5 år siden. Så vidt jeg husker var forskjellen på normalt kobber og OFC-kobber omtrent like stor som for sølv og vanlig kobber, altså, ikke kjempestor men absolutt målbar.
-
Rent kobber settes til 100% ledningsevne, vi sier det...
-
Om man lager en legering av 999kg kopper og en kilo sølv, har den eksakt samme ledningsevne som kobber...
Men bare ved en bestemt temperatur, og det er 20 grader...
-
Øker man til 940kg kobberer og 60kg sølv, synker ledningevnen med 30% !!!
-
Tar man en legering av 983kg kobber og 17 kg beryllium, så er vi altså nede i 23% av ledningsevnen til rent kobber!!!
...

R.S ... Dette bør du like! :) (Peta in en pinne i brasan, nu skal vi fyra opp på sagorna!! Sanningen blir kvar )
Men, vad betyder nu alt dette... ? Tja... 8)


mvh
konklusjonen er altså:

STYR UNNA beryllium! ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Beryllium gir kobber fjærende egenskaper...
Eh, og mja, man kan ikke trekke konklusjoner så fort...

Men, det er ett standarisert oppsett med legeringer, de er listet hos metallfirma, det er bare ett par hundere kobber og sølv arter med innslag av svovel, carbon, sølv og tellur og berylliom og tinn og mja, noe mer..



mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg postet en link til en slik tabell noen innlegg lenger oppe. Her er den igjen:
http://www.ndt-ed.org/GeneralResources/MaterialProperties/ET/Conductivity_Copper.pdf

Legg merke til at C99700 har bare tre prosent av ledningsevnen til rent kobber og C99750 bare to prosent. Dette er en støpelegering med Mn=20%, Al=1.6%, Zn=20%, Pb=1.5%, Cu=57%.

Legg også merke til at alle legeringer som brukes til elektriske ledninger ligger innenfor 99 - 101 % av ledningsevnen til rent kobber, og at ulike temperaturbehandlinger gir mindre justeringer innenfor dette området igjen. Forskjeller i ledningsevne som følge av ulik kornstruktur innenfor samme legering er små.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Lureri??? høyttalerne måler sikkert det de er oppgitt til - under tilsvarende betingelser, og med samme internkabling. Så da er det vel ikke snakk om lureri?

Jeg lurer virkelig på hva det er som får ellers tilsynelatende fornuftige, rasjonelle mennesker til å skru fra hverandre cd-spillere, forsterkere OG som i dette tilfellet, et par høyttalere? Med mindre det er feil på ting,da... Er det bare p.g.a. gutteaktig nysgjerrighet, f.eks. for å sjekke internkabling etc.? Må man på død og liv sjekke hver j...la dupeditt innvendig? Hvorfor bruker man ikke hørsel, og litt sun fornuft for å fastslå om en komponent er bra, eller ikke?

Det kunne ikke falle meg inn å ta ut elementene på Audiovectorene mine, for å sjekke hvodan de sr ut innvendig. Men jeg kan forstå at elektrofreaker, DIY'ere og likesinnede, kan være noe meir interesset i innmat enn hva jeg er. Faren er jo at man blir veldig skuffa, som mange her gir uttrykk for.

Personlig er jeg ikke i tvil om at kablertil en viss grad innvirker ( farger ) lyden, det være seg icer, høyttalerkabler, internkabling eller hva. I mitt oppsett er lyden heilt forskjellig med f.eks. Supra, Monster etc kontra B.M. Rev..men det er kanskje bare hos meg - og et par stykker til dette gjelder?

Hva angår intenkabling i høyttalere, har sikkert produsenten kommet fram til at de kablene er gode nok til akkurat den høyttaleren. så kan de seinere presentere en revolusjonerende "Mk II" med annen internkabling, og kanskje en litt bedre duppeditt i delefilter, eller noe sånt. De er da ikke dummere enn som så -det er imidlertid vi, som til stadighet må "oppgradere".

Hmmm...nå fikk jeg en smule trang til å plukke fram umbraconøklene og løfte ut basselementet i Audiovectorene... ;D

mvh. VilhelmW
 
L

larkus

Gjest
Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så er det interessant å konstatere at OFC-kobber (deoxidiced) har bare 85% av ledningsevnen til rent kobber, og at elektrolyttisk kobber som brukes i vanlige installasjonsledninger har 101% ledningsevne.

mvh
larkus
 

Vedlegg

O

Oblivion

Gjest
larkus skrev:
Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så er det interessant å konstatere at OFC-kobber (deoxidiced) har bare 85% av ledningsevnen til rent kobber, og at elektrolyttisk kobber som brukes i vanlige installasjonsledninger har 101% ledningsevne.

mvh
larkus
Jeg observerer at mange av dere har et stort fokus på ledningsevnen til ledere brukt i kabler..
Ledningsevnen i metallet/legeringen er bare et av mange parametre som påvirker egenskapene til en leder.

Tar en for eksempel en kobber eller sølv leder som er kald trukket som utgangspunkt og lager identiske kabler med identisk isolasjons materiale og identisk geometri etc., men bruker kald trukket ledere i en variant og glødede lederene i en annen variant så vil de ha forskjellig lyd signatur.

Jeg bruker konsekvent forsølvede kobberledere og aldri rene kobber ledere.
Dette er ikke pga "lyd" egenskaper i sølvet i seg selv, men fordi kobber oksiderer ved temperaturer over ca. 100 grader, sølv oksiderer ikke før ved ca. 700 grader.
Både ved lodding og ved påleggelse av Teflon som isolasjons materiale vil temperaturen komme opp i henholdsvis 200 - 300 grader og 400 grader.

Ser en kun på ledningsevne kan en like godt bruke aluminium med ca. det dobble kvadratet i forhold til kobber og ende opp med den samme ledningsevnen.
Til og med prisen pr. meter med identisk ledningsevne blir lavere med aluminium..

Men hvis en forventer at en kabel med aluminiums ledere med den samme ledningsevnen som en kabel med kobber ledere vil spille identisk på grunn av identisk ledningsevne så blir en nok veldig - veldig skuffet..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
larkus skrev:
Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så er det interessant å konstatere at OFC-kobber (deoxidiced) har bare 85% av ledningsevnen til rent kobber, og at elektrolyttisk kobber som brukes i vanlige installasjonsledninger har 101% ledningsevne.

mvh
larkus
Du forstår den nok ikke helt rett. Se tabellen jeg linket til litt over. Oxygen Free electronic grade er kode C10100. Den er garantert å ha minst 101 % av ledningsevnen til rent kobber.

Jeg aner ikke hva det "deoxidized (annealed)" du nevner er for noe, men det er ikke det vi kjenner som OFC. Det kan muligens være en oksygenredusert kobber-kadmiumlegering (C14310) som brukes til enkelte spesielle formål hvor både formbarhet og temperaturbestandighet er viktig, som f eks kobberterminaler for lodding.
 
L

larkus

Gjest
Asbjørn skrev:
larkus skrev:
Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så er det interessant å konstatere at OFC-kobber (deoxidiced) har bare 85% av ledningsevnen til rent kobber, og at elektrolyttisk kobber som brukes i vanlige installasjonsledninger har 101% ledningsevne.

mvh
larkus
Du forstår den nok ikke helt rett. Se tabellen jeg linket til litt over. Oxygen Free electronic grade er kode C10100. Den er garantert å ha minst 101 % av ledningsevnen til rent kobber.
Det var jamen bra! Balansen er gjenopprettet :)

mvh
larkus

Oblivion skrev:
Både ved lodding og ved påleggelse av Teflon som isolasjons materiale vil temperaturen komme opp i henholdsvis 200 - 300 grader og 400 grader.
Er det defor de fleste (alle?) teflonisolerte kobberledere er sølvbelagte?
Hva betyr forresten "annealed"?

mvh
larkus
 
O

Oblivion

Gjest
larkus skrev:
Er det defor de fleste (alle?) teflonisolerte kobberledere er sølvbelagte?
Hva betyr forresten "annealed"?

mvh
larkus
Det finns også tinnbelagte kobberledere med Teflon isolasjon.

Glødet - eller mer korrekt varme behandlet.
Hmmm... cryo behandling er det motsatte....
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Annealed er det samme som glødet/varmebehandlet. Man varmer opp metallet til det gløder, noe som gjør strukturen mer homogen, gjør metallet mykere og fjerner fritt, internt oksygen.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
larkus skrev:
Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så er det interessant å konstatere at OFC-kobber (deoxidiced) har bare 85% av ledningsevnen til rent kobber, og at elektrolyttisk kobber som brukes i vanlige installasjonsledninger har 101% ledningsevne.

mvh
larkus
Betyr det da at installasjonsledninger produserer strøm? ???
 
O

Oblivion

Gjest
Pink_Panther skrev:
larkus skrev:
Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så er det interessant å konstatere at OFC-kobber (deoxidiced) har bare 85% av ledningsevnen til rent kobber, og at elektrolyttisk kobber som brukes i vanlige installasjonsledninger har 101% ledningsevne.

mvh
larkus
Betyr det da at installasjonsledninger produserer strøm?  ???
Det betyr i praksis at når du kjøper 2.5 kvadrat så få du 1.5 kvadrat etc.. ;D
Produktmerkingen stemmer ikke med den virkelige diameter / kvadraten på kobberet..
Argumentet er at de "nye" installasjonskablene har like god ledningsevne med mindre kvadrat i forhold til tidligere kobber kvaliteter...

Diameter på solid core ledere:
6 kvadrat = 2.764 mm
4 kvadrat = 2.257 mm
2.5 kvadrat = 1.784 mm
1.5 kvadrat = 1.382 mm

De som har kjøpt solid core kabler kan sjekke diameteren på lederene og sjekke om virkelig kvadrat stemmer med produktmerkingen...

Spørsmålet er om dette er lureri??
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Pink_Panther skrev:
larkus skrev:
Hvis jeg forstår denne tabellen rett, så er det interessant å konstatere at OFC-kobber (deoxidiced) har bare 85% av ledningsevnen til rent kobber, og at elektrolyttisk kobber som brukes i vanlige installasjonsledninger har 101% ledningsevne.

mvh
larkus
Betyr det da at installasjonsledninger produserer strøm? ???
Nei, bare at de har 1 % mindre seriemotstand for et gitt tverrsnitt og en gitt lengde enn en tilsvarende kabel av kjemisk rent kobber.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Oblivion skrev:
Jeg bruker konsekvent forsølvede kobberledere og aldri rene kobber ledere.
Dette er ikke pga "lyd" egenskaper i sølvet i seg selv, men fordi kobber oksiderer ved temperaturer over ca. 100 grader, sølv oksiderer ikke før ved ca. 700 grader.
Både ved lodding og ved påleggelse av Teflon som isolasjons materiale vil temperaturen komme opp i henholdsvis 200 - 300 grader og 400 grader.
På bakgrunn av de erfaringer jeg har rukket å gjøre ser jeg ingen grunn til å ikke bruke ren kobber. Foruten at jeg i årevis har anvendt kobber på høyttaler/effektsiden har jeg observert hvordan det fungerer i årtier i f.ex svært oppegående rørkonstruksjoner.

Løsninger som "forsølvet kobber", altså kobber med en overflate belagt med sølv er hos meg utelukket, likeså teflonisolasjon.


Mvh. RS
 
O

Oblivion

Gjest
R.S. skrev:
På bakgrunn av de erfaringer jeg har rukket å gjøre ser jeg ingen grunn til å ikke bruke ren kobber. Foruten at jeg i årevis har anvendt kobber på høyttaler/effektsiden har jeg observert hvordan det fungerer i årtier i f.ex svært oppegående rørkonstruksjoner.

Løsninger som "forsølvet kobber", altså kobber med en overflate belagt med sølv er hos meg utelukket, likeså teflonisolasjon.


Mvh. RS
Har du målt diameter på 6 kvadrat lederene dine?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Oblivion skrev:
R.S. skrev:
På bakgrunn av de erfaringer jeg har rukket å gjøre ser jeg ingen grunn til å ikke bruke ren kobber. Foruten at jeg i årevis har anvendt kobber på høyttaler/effektsiden har jeg observert hvordan det fungerer i årtier i f.ex svært oppegående rørkonstruksjoner.

Løsninger som "forsølvet kobber", altså kobber med en overflate belagt med sølv er hos meg utelukket, likeså teflonisolasjon.


Mvh. RS
Har du målt diameter på 6 kvadrat lederene dine?
Joda, og jeg har regnet ut areal. Jeg anvender forøvrig flere innbyrdes isolerte i paralell, hhv 6 & 10kv ut fra behov.


Mvh. RS
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Gutær... all kobber som som dere lister fra disse skjemaene er "annealed" glødet...

Når man f.eks bruker kobberkabling i båter kan den ikke være av "installasjonskabel - hus - solid" typen... for om man
utsetter kobber for vibrasjon... så vil den bli sprø og hard med tiden og rett og slett brekke! (Diverse mottiltak trengs)

Typisk kobberkabel som tåler dirring er flerkordellet...
Så det at Dynaudio Høyttaleren har en tydelig flerkordellet kabel inni
Ikke sant, det er sikkert mange alternativer Dynaudio kunne brukt, og de dyrere modellene bruker da altså VDH om jeg ikke tar feil... Det er sikkert en VDH det som er i den Dynaudioen der...

Jeg har jo postet over årene at jeg annser interkabling i høyttalere for noe som holder i tja 6 - 8 år og oppover alt avhengig av hva det er laget av...
Inni en høyttaler står kabelen og dirrer..

Så... når man da som høyttalerprodusent skal lage en høyttaler, er ganske mye å tenke på eller?
Det er det!

Så å f.eks ha forskjellige oppfattinger om internkabling, kontra høyttaler kabling kontra legeringer, kontra oppbyggninger..
Det er da helt kurrant det! Men bildet av det hele er stort, omfattende og har sikkert mange mange vinkler man kan se ting fra...

La oss ta en Bond... "Soldered not shaken my dear..." ;) And open that -52 bottle will you...

Potted (støpt - epoksy innestøpt) x-over suddely makes sense eh chaps...

mvh
 
Topp Bunn