Lupe/Mikroskop

P

Parelius

Gjest
Nuvel, jeg trenger en lupe/mikroskop til undersøkelse av stiften i PU. Ikke bare for sjek av mulig slitasje og stilling, men like meget for å kunne sjekke opp azimuth og VTA mens stiften er nede i rillen. Skal dette være mulig, så må lupen/mikroskopet være formet på en slik måte at en kommer til. Usikker på hvor stor forstørrelse en trenger, men rundt 30x skulle vel rekke?

Er det noen som har anskaffet seg noe slikt, og kan komme med forslag/erfaringer?

B

break_out

Gjest
Nuvel, jeg trenger en lupe/mikroskop til undersøkelse av stiften i PU. Ikke bare for sjek av mulig slitasje og stilling, men like meget for å kunne sjekke opp azimuth og VTA mens stiften er nede i rillen. Skal dette være mulig, så må lupen/mikroskopet være formet på en slik måte at en kommer til. Usikker på hvor stor forstørrelse en trenger, men rundt 30x skulle vel rekke?

Er det noen som har anskaffet seg noe slikt, og kan komme med forslag/erfaringer?
Hva med disse lange brillene som urmakere bruker, hvor mye forstørrelse er det i de?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Følgende er vel ikke akkurat svar på spørsmålet (beklager det) men en annen måte å anskue problemene på;
synlige tegn til slitasje ses best under mikroskop; jeg bruker mitt eget på eget kontor i så måte; men det er slett ikke alltid at objektive funn (tilsynelatende visuell slitasjegrad) svarer til subjektiv opplevelse av lydkvalitet, og følgelig kan man si at den visuelle slitasjegrad ikke nødvendigvis vil gi et godt estimat av gjenværende stift-levetid. Da bør man vel kanskje ha langvarig erfaring med akkurat den stifttypen.

Samme usikkerhet gjelder for forsøk på objektivisering av korrekt VTA; subjektiv innfallsvinkel er i så måte en pålitelig innfallsvinkel, det som låter best er best.
Man kan spørre seg hvorfor man skal inspisere vinkelen nede på stiftnivå når man a) uansett vil lytte seg frem til beste VTA, og b) med større grad av presisjon kan måle armhøyde over vinylen med en tommestokk (med stift på innerrille måle avstand fra vinyl til arm foran og bak).

Når det gjelder azimuth så kan man nulle signalet (motfase kanalene ved hjelp av en dertil egnet modifisert ic) og kjøre det ut via monoknappen (evt) på preamp; maksimal nulling er korrekt azimuth.

Mvh Vidar P

P

Parelius

Gjest
Følgende er vel ikke akkurat svar på spørsmålet (beklager det) men en annen måte å anskue problemene på;
Jeg skuer nok problemene på samme måte som deg, Vidar P. Likevel; jeg vil ha en lupe som gjør det mulig å sjekke stiftens tilstand og nøyaktige plassering i forhold til nålefanen.

Hva angår "objektivering" av de andre parametre: Det dreier seg selvfølgelig om å ha et mest mulig nøyaktig utgangspunkt for den lyttende innstilling, ikke erstatte denne. Når en ikke ser hvordan den står i forhold til rillen, så vet en jo i mindre grad hvor en er i utgangspunktet. Det er bare en litt mer nøyaktig måte å finne et utgangspunkt på. VTA og måling av armhøyden er ikke like lett på alle armer, spesielt ikke når armtuben ikke har samme tykkelse hele veien.

Urmakerbriller? Hørtes heftig ut, break_out.

K

kbwh

Gjest
Når det gjelder azimuth så kan man nulle signalet (motfase kanalene ved hjelp av en dertil egnet modifisert ic) og kjøre det ut via monoknappen (evt) på preamp; maksimal nulling er korrekt azimuth.
Beklager mulig avsporing her.
Forstår jeg deg riktig her? Du setter altså azimuth for å trimme kanalbalansen, Vidar?
(Dette er ny viten, jeg har nok levd for lenge med RB300 og for kort tid med WT-arm)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forstår jeg deg riktig her? Du setter altså azimuth for å trimme kanalbalansen, Vidar?
(Dette er ny viten, jeg har nok levd for lenge med RB300 og for kort tid med WT-arm)
Er det jeg som krøller begrepene her...? Pu'ens rotasjon rundt tonearmens akse, er det ikke det vi kaller azimuth? Den vinkelen er jo vanligvis ikke justerbar på faste pivotarmer, men veldig kritisk på unipivoter.

Dersom pu'en, sett forfra, heller mot den ene eller andre side, så vil det påvirke nivået kanalene imellom.

Har den et annet navn mon tro?

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Nei Vidar, du kødder ikke (med mindre jeg også gjør det). Jeg utrykker meg nok uklart. Spørsmålet stilt om igjen: Justerer du kanalbalanse ved å rotere tonearmen om dens lengdeakse?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
FallenA kjøpte seg et "lommemikroskop" for en tid tilbake. Tror han syntes at det var for mye forstørring i dette, og at det ga lite oversikt. Selv har jeg gode erfaringer med "urmakerluper" som du får kjøpt f.eks på Biltema og ClasOlson (skrives sikkert ikke slik, men har ikke til til spellcheck) for en rimelig penge. Blir forstørrelsen for stor er det lett å miste oversikten!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
FallenA kjøpte seg et "lommemikroskop" for en tid tilbake. Tror han syntes at det var for mye forstørring i dette, og at det ga lite oversikt. Selv har jeg gode erfaringer med "urmakerluper" som du får kjøpt f.eks på Biltema og ClasOlson (skrives sikkert ikke slik, men har ikke til til spellcheck) for en rimelig penge. Blir forstørrelsen for stor er det lett å miste oversikten!
Jeg benytter selv et slikt lommemikroskop med innebygd lampe, tror det er 20-40X forstørrelse,- det krever en stødig håndt for å ikke påføre fatale skader på PU og ellers få et godt bilde av nåla, men det er ellers utmerket til inspeksjon av nål m.v. Til mer daglig bruk tror jeg en «urmakerbrille» er mer hensiktsmessig.

mvh
KJ

PS: ser kurtern har noen «briller»: «pannelupe» kaller de en av dem, den har inntil 3X forstørrelse, det andre aletrnativet er muligens bedre for oss brilleaper, de kaller det «brilleforsats», men det er kun med 2X forstørrelse.

P

Parelius

Gjest
Nei Vidar, du kødder ikke (med mindre jeg også gjør det). Jeg utrykker meg nok uklart. Spørsmålet stilt om igjen: Justerer du kanalbalanse ved å rotere tonearmen om dens lengdeakse?
Be my guest:

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/74644.html

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=2008

http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=vinyl&m=138751
http://www.musicdirect.com/products/featured/img/FREMER/VFREMERSETUPDVD/21stCenturyVinyl.pdf
(s.9)

(Jeg hater vinylrigger!)

P

Parelius

Gjest
Jeg benytter selv et slikt lommemikroskop med innebygd lampe, tror det er 20-40X forstørrelse,- det krever en stødig håndt for å ikke påføre fatale skader på PU og ellers få et godt bilde av nåla, men det er ellers utmerket til inspeksjon av nål m.v.
Hvilken type er det? (Har du bilder, lenker?)

K

kbwh

Gjest
(Så så, min kjære Parelius. Elisabeth S. på VPIen og litt Lag. malt vil hjelpe på.)

Takk!

P

Parelius

Gjest
Det enkle svaret: Du bruker ikke azimuth til å sette kanalbalansen, men til å minimere "crosstalk" (godt ord søkes, Valentino), dvs. maksimere kanalseparasjonen.

K

kbwh

Gjest
Ingen nettordbøker jeg finner som klarer å oversette "crosstalk" til norsk. Kan "overhøring" brukes mon?

Kanalseparasjon er det det heter ja. Man bruker vel balansekontrollen for å sette kanalbalansen (dersom man har en slik).

P

Parelius

Gjest
Ingen nettordbøker jeg finner som klarer å oversette "crosstalk" til norsk. Kan "overhøring" brukes mon?

Kanalseparasjon er det det heter ja. Man bruker vel balansekontrollen for å sette kanalbalansen (dersom man har en slik).
Kanallekkasje, kanskje?

Balansekontroll har vi ja! En volumkontroll og to "balansekontroller" (en for hver kanal).

Separate L and R channel input level controls set the input impedance of the unbalanced inputs. Wired in shunt and normally operated in their maximum (or near maximum) positions where no current flows in the wipers, these controls allow for both L/R channel balance and source attenuation without perceptible sonic degradation.

K

kbwh

Gjest
Har vi et medisinsk kasus her? ;D

Nå er vi av tema så det holder, men hva heter denne boksen da?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Pass dere nå mine herrer. Drar vi medisinen inn i dette fora, er de mest nærliggende diagnoser sannsynligvis å finne i psykiaternes fagfelt ;) I manges øyne er hifi generelt helt på kanten til nevrosenes verden. Hva de måtte mene om vår dragning mot vinylmediet og alt det drar med seg, tør jeg nesten ikke tenke på ;D Gale, nei! Nevrotiske, tja kanskje! Sære, bare sett gjennom andres øyne!!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
Hvilken type er det? (Har du bilder, lenker?)
Jeg kjøpte det på «kurtern» for en tid siden, jeg finner det ikke å websidene deres. Det kostet 200-300 kr.

mvh
KJ

B

break_out

Gjest
Jeg skuer nok problemene på samme måte som deg, Vidar P. Likevel; jeg vil ha en lupe som gjør det mulig å sjekke stiftens tilstand og nøyaktige plassering i forhold til nålefanen.

Hva angår "objektivering" av de andre parametre: Det dreier seg selvfølgelig om å ha et mest mulig nøyaktig utgangspunkt for den lyttende innstilling, ikke erstatte denne. Når en ikke ser hvordan den står i forhold til rillen, så vet en jo i mindre grad hvor en er i utgangspunktet. Det er bare en litt mer nøyaktig måte å finne et utgangspunkt på. VTA og måling av armhøyden er ikke like lett på alle armer, spesielt ikke når armtuben ikke har samme tykkelse hele veien.

Urmakerbriller? Hørtes heftig ut, break_out.
Min erfaring med dette er kun forstørrelsesglass og det var ikke lett. Skulle vært et smart stativ en kunne bruke for å få det stabilt på et vis. Uansett synes jeg det hadde vært morsomt med en slik brille sak. Brillene og en hvit frakk med riktig verktøy hadde fått meg i instillingsmodus. Kunne sikkert gitt en ny dimensjon å ha dem på under lyttetesten også :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan med stor forte anbefale kortermet hvit frakk i så tilfelle, breakout :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Kan med stor forte anbefale kortermet hvit frakk i så tilfelle, breakout :)

Mvh Vidar P
Godt poeng. Ikke noe stas å bli hengt opp i drivverket.. jeg som har kraftig AC motor og greier ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Godt poeng. Ikke noe stas å bli hengt opp i drivverket.. jeg som har kraftig AC motor og greier ;)
Ikke noe stas om nåla henger seg opp i ermet heller :) Ikke en sjelden komplikasjon!

Mvh Vidar P

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0

brug et spejl i samme tykkelse som lpèn!
gammelt godt og gennemprøvet "trick!.

B

break_out

Gjest
Ikke noe stas om nåla henger seg opp i ermet heller :)  Ikke en sjelden komplikasjon!

Mvh Vidar P
Der var det også noe, nytt for meg dette med så avansert og komplett utstyr ;)

B

break_out

Gjest
Har sett noen speil med påtrykket instillingsmaler av ymse slag, har du vært borti disse?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Har sett noen speil med påtrykket instillingsmaler av ymse slag, har du vært borti disse?
forstår ikke dit spørgsmål.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Denon pleide å levere med både speil og lupe med sine litt dyrere MC'er før i tiden. Men de var ubrukelige i mine øyne. Speilet er velegnet for å få et inntrykk av azimuth, men lite annet.. lupa til Denon var av plast og hadde noen kryptiske måleskalaer, men hadde ikke akkurat Leica-nivå på optikken for å si det mildt. :)

Mvh Vidar P

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Kombinerte speil og innstilingsmaler for PU montering?
nej men det fungerer fint med at se om nålen står lodret - nåletrykket skal bare være det samme som under vanlig afspilning.

B

break_out

Gjest
Denon pleide å levere med både speil og lupe med sine litt dyrere MC'er før i tiden. Men de var ubrukelige i mine øyne. Speilet er velegnet for å få et inntrykk av azimuth, men lite annet.. lupa til Denon var av plast og hadde noen kryptiske måleskalaer, men hadde ikke akkurat Leica-nivå på optikken for å si det mildt. :)

Mvh Vidar P
En bør vel egntlig ha et litt mer avslappet forhold til innstillingene.. kanskje. Spesielt på VTA siden når en har flere tykkelser på vinylen og vanskelig for å gjøre justeringer..

B

break_out

Gjest
Ringmat har et system en kan kjøpe med plater i forskjellige tykkelser. Men tanken på dette er ikke etter min smak... blir kompromier her hos meg..

B

break_out

Gjest
nej men det fungerer fint med at se om nålen står lodret - nåletrykket skal bare være det samme som under vanlig afspilning.
Jeg kan se den fordelen. Hva gjør du med VTA, har du den tilpasset til en spesiell tykkelse på vinylen, eller noe midtimellom?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Jeg kan se den fordelen. Hva gjør du med VTA, har du den tilpasset til en spesiell tykkelse på vinylen, eller noe midtimellom?
som du selv er inde på - kompromisset midt imellem..

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Er det denne du tenker på, break_out?

Fra turntable basics...

P

Parelius

Gjest
Vel kjent her i heimen. Men jeg vil øke mine nevroser....

Problemet med mange av de gode greie sakene, er at en ikke greier å se nålestiftens orientering - ikke jeg i det minste, men det kan være alderen. Og så vil jeg altså ha muligheten til å ta en close look på tilstanden...

Hvit frakk er notert! Når vi nå også trekker i hvite hansker, så gjenstår problemet med passende benklær. Noen forslag?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.335
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Benklær skal kun være bekveme. Hva angår stoff, farge og snitt, er vi vel alle i stand til å uttrykke våre preferanser uten å måtte skjele til HFS....
Hodebekledning, derimot er en annen sak: For mitt eget vedkommende utstyrer jeg med kledelig hodelampe og lupebriller når jeg skal justere på armen. Kanskje ikke mange poeng å hente sånn rent estetisk, men i min alder er det en forutsetning for å se noe som helst.
mvh

P

Parelius

Gjest
De fra Felleskjøpet.
Sikkert uproblematisk i fjøsdistriktene, Valentino, men hva med oss som velter oss i herlig urbanitet? (Har virkelig ikke SF en passende kolleksjon?)

Topp Bunn