Lumin vs Bluesound?

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Node 2i har ikke bedre dac enn Node 2.
De har gjort noen små endringer og gitt den bedre wifi som støtter dual-band. Den har også nyere standard for bluetooth.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.255
Antall liker
9.044
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Sant, men tror nok forbedringene ligger flere plasser enn bare DAC også..

Ja hadde Vault2i kunnet streame helt likt som node så hadde valget vært enkelt.. streamer, CD, nas osv.. alt i en kompakt og strengt tatt vellydende boks..
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Vel, slik jeg tester dette nå så er det det jo egentlig ingen stor prisdifferanse.
Jeg kjører jo Bluesound digitalt til min meget gode T+A Dac8 til nypris av 20k+, så sånn sett, er det vel kanskje ganske riktig at jeg sliter med å velge noen favoritt her.

Skulle jeg derimot få en forbedring i lyden når jeg skal prøve med Lumin som streamer og T+A som dac, kan jeg vel påvise at det vil ha noe for seg å gå opp i pris.

Har som nevnt fortsatt et partibg å teste ut, så kan ikke dra noen annen konklusjon foreløpe enn at Lumin d2 er god. Jeg liker den meget godt.
Enig i det. Venter på rapport med Lumin og T+A.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg fikk nå bedring fra Chromecast ultra til Moon Neo Mind. Klar forskjell.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Det er utfordrene å skille rene streamere fra hverandre. Det kan llike godt være omgivelsene som strøm og digitalkabel som kan utgjøre forskjellen. Wifi-implementeringen og underlag spiller også rolle. Fort gjort å gå seg bort.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Og hvordan gikk så dette?
Vel, jeg fikk faktisk litt problemer med å velge her.
Jeg likte virkelig Lumin D2. Nydelig utseende og jeg synes appen dems var knallgod. Det fungerte med et unntak helt strålende. (Opplevde at det låste seg litt en gang)
-Og den kunne virkelig formidle musikk til anlegget.
Like godt som min T+A Dac 8, og det er ikke dårlig!
De hadde en veldig lik lydsignatur og jeg slet tidvis å skille mellom dem.
Så det ble til slutt å ta et valg ut fra andre faktorer, siden lyden var så lik som den var.
Og da fikk det bli valgmuligheter og fleksibilitet som gjorde at jeg valgte å sende tilbake Lumin.

Jeg testet raskt Bluesound Node 2 alene mot Lumin D2, og da var Lumin i en helt annen liga, naturlig nok. Det er en så mye bedre i dac i den, så Bluesound hadde ikke en sjanse. Det ble ikke mange låtene med dette før jeg byttet om og gikk videre.

Jeg testet også å kjøre Lumin D2 som en ren streamer og ta signalet digitalt inn på T+A Dac8, og det ble et lite løft i lyden. Et snev av sortere bakgrunn og et noe klarere lydbilde. Men ingen enorm oppgradering kontra å kjøre de hver for seg.

Så om man er ute etter en streamer med god dac i en og samme pakke, kan jeg virkelig anbefale å prøe Lumin D2.
Har du derimot en god dac som du liker godt fra før, så hadde jeg nok prøvd en av de rene streamerne til Lumin i stedet. Dette er virkelig flotte produkter.

Takk til Endpoint Audio for flott service.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Kjøpte meg nylig den nye Node 2i og må si meg veldig fornøyd. Hadde tidligere en dac med blåtann mottager tilkoblet med blåtann signaler via mobil og nettbrett. Lyden er mye mere oppløst og har en flott dynamikk. Men, det låter litt "lyst". Der virker altså som det er litt mye diskant. Har dempet diskanten litt i lydjusteringen i Noden. Vet at det er fy..fy å bruke tonekontroller, men det gjør at jeg blir fornøyd. :)

Andre som har opplevd "lysere" lyd med høyoppløselige streamere?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Dette har mest sannsynlig med resten av anlegget ditt å gjøre. Skal jeg tippe her, så kan kabler og høyttalere påvirke resultatet ditt. Hos meg virker Node2i veldig nøytral. Node2i sparer ikke på "kruttet" heller da...

Jeg opplever selv å måtte "tilpasse" resten når jeg endrer en vesentlig komponent i anlegget.

...og så har vi dette med kilde (selve opptaket), smak (musikktypen), hørsel (alder).
 
Sist redigert:

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Min bror som ikke er her inne blant oss gale vurderer å kjøpe Bluesound Vault 2i å benytte den som streamer og lokalt minne. Han har DAC i forsterker. Har Vault 2i noen svakheter lydmessig og funksjonsmessig eller er det bare kjøpe?:rolleyes:
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.248
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Min bror som ikke er her inne blant oss gale vurderer å kjøpe Bluesound Vault 2i å benytte den som streamer og lokalt minne. Han har DAC i forsterker. Har Vault 2i noen svakheter lydmessig og funksjonsmessig eller er det bare kjøpe?:rolleyes:
Jeg har en Vault, men bruker den stort sett bare til avspilling av Tidal m ekstern DAC.
I dag hadde jeg heller kjøpt en Node. Man bør tenke over behovet før man legger ekstra penger i ripper og harddisc.
Det er ikke mange av mine CDer jeg ikke finner på Tidal, og det låter ikke bedre om albumene er rippet kontra Tidal på Vault.
Det finnes bedre streamere enn Node, (f.eks LUMIN), men ikke til de pengene.
Så får man vurdere om man vil legge i det dobbelte for Vault vs Node.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Byttet nylig fra Sonos til Vault2i. Må innrømme at jeg liker grensesnittet i Sonos bedre, men det blir jo en vanesak. Jeg ønsket enkelt å kunne rippe alle cd'ene som ligger i esker i kjelleren (samt høsting på loppis til våren, cd'er går jo for slikk og ingenting). Lydmessig opplever jeg liten forskjell, men har ikke sammenlignet de med intern DAC da det ikke er av interesse for meg. Digitale medier brukes for min del av bekvemmelighetshensyn og til søk etter ny musikk, foretrukne kilder vil uansett være vinyl og kassett (ja, kassett jaggu), men andre vil sikkert kunne mene både dette og hint vedrørende enorme forskjeller på 0'er og 1-tall levert fra ulike streamere. Mine kjepphester rir på andre jorder.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Vinyl ruler, men er litt upraktisk for mange.
For kjøper står det mellom en brukt Auralic Aeris og en av Bluesoundene!
Han kommer nok til å streame en del (han er litt lat)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.248
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Vinyl ruler, men er litt upraktisk for mange.
For kjøper står det mellom en brukt Auralic Aeris og en av Bluesoundene!
Han kommer nok til å streame en del (han er litt lat)
Ja, da må vi nok over i en annen tråd.;)
(Det finnes egen for både Auralic og BS.)
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Node 2i er hiend til pølsepris. Har både 2 og 2i her hjemme,2i er veldig mye bedre på alt. Tror det har med mye lavere internstøy å gjøre.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Node 2i er hiend til pølsepris. Har både 2 og 2i her hjemme,2i er veldig mye bedre på alt. Tror det har med mye lavere internstøy å gjøre.
Jeg detekterte også dette. Turte ikke si noe i fare for å bli angrepet av digitalpolitiet her inne.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Dette har mest sannsynlig med resten av anlegget ditt å gjøre. Skal jeg tippe her, så kan kabler og høyttalere påvirke resultatet ditt. Hos meg virker Node2i veldig nøytral. Node2i sparer ikke på "kruttet" heller da...

Jeg opplever selv å måtte "tilpasse" resten når jeg endrer en vesentlig komponent i anlegget.

...og så har vi dette med kilde (selve opptaket), smak (musikktypen), hørsel (alder).
Det er vel helst sånn at høyttalerne, plasseringen av disse og rommets akustikk som påvirker mest her. Kablene er mindre viktige, men vil ha noe innvirkning.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så blir det noen konklusjon på de som faktisk har hørt både Lumin og Bluesound i eget anlegg på samme tid ?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Dette har mest sannsynlig med resten av anlegget ditt å gjøre. Skal jeg tippe her, så kan kabler og høyttalere påvirke resultatet ditt. Hos meg virker Node2i veldig nøytral. Node2i sparer ikke på "kruttet" heller da...

Jeg opplever selv å måtte "tilpasse" resten når jeg endrer en vesentlig komponent i anlegget.

...og så har vi dette med kilde (selve opptaket), smak (musikktypen), hørsel (alder).
Det er vel helst sånn at høyttalerne, plasseringen av disse og rommets akustikk som påvirker mest her. Kablene er mindre viktige, men vil ha noe innvirkning.
Eller noe sånt som at komponenter legget et preg som du trekker meg deg, uansett plassering og akustikktiltak.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Dette har mest sannsynlig med resten av anlegget ditt å gjøre. Skal jeg tippe her, så kan kabler og høyttalere påvirke resultatet ditt. Hos meg virker Node2i veldig nøytral. Node2i sparer ikke på "kruttet" heller da...

Jeg opplever selv å måtte "tilpasse" resten når jeg endrer en vesentlig komponent i anlegget.

...og så har vi dette med kilde (selve opptaket), smak (musikktypen), hørsel (alder).
Det er vel helst sånn at høyttalerne, plasseringen av disse og rommets akustikk som påvirker mest her. Kablene er mindre viktige, men vil ha noe innvirkning.
Eller noe sånt som at komponenter legget et preg som du trekker meg deg, uansett plassering og akustikktiltak.
Det er riktig. Men det er veldig mange som egentlig har akustiske problemer i rommet, enn at det nødvendigvis er anlegget som er problemet. I prinsippet burde jo egentlig romkorreksjon vært standard i stereoprodukter i dag.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Så blir det noen konklusjon på de som faktisk har hørt både Lumin og Bluesound i eget anlegg på samme tid ?
Lumin vil uansett spille bedre hvis en bruker intern DAC. Derimot vil en separat DAC farge såpass mye at selve streamerne vil være vanskelig å skille fra hverandre. Muligens vil et heldig utfall av match mellom DAC og streamer stemme.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Slutte å jabbe OT i tråden nå MODERATOR.. Dette er en tråd om forskjellen mellom Lumin og Bluesound. :)

Yosh, ja, bra skrevet. Testet og litt, med ekstern dac. Ja, det var en forskjell i favør Lumin. Om det er verdt tre ganger prisen er jeg usikker på. Det får bli opp til den enkelte.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så blir det noen konklusjon på de som faktisk har hørt både Lumin og Bluesound i eget anlegg på samme tid ?
Lumin vil uansett spille bedre hvis en bruker intern DAC. Derimot vil en separat DAC farge såpass mye at selve streamerne vil være vanskelig å skille fra hverandre. Muligens vil et heldig utfall av match mellom DAC og streamer stemme.
Godt poeng. Tror du har mye rett i det.
 
Topp Bunn