Luman PD 300 som går for fort!

ossa

Medlem
Ble medlem
06.10.2010
Antall liker
0
Hei alle sammen. Lurer på om noen kan hjelpe meg på vei med et problem med min Luxman Pd 300 . Den går riktig på 45 men litt for fort på 33. Kjøpte den på Ebay. Har fått Tak i en Micro seiki CF 1 arm. Jeg monterte alt sammen opp etter alle kunstens regler. Vatret og var nøye . Spiller er bortimot strøken og arm er og så fin. Etterhvert skjønte jeg at jeg hadde et hastighet problem. Hjulet som justerer 33 gikk ikke langt nok på en måte. Stroben får jeg nesten i kontroll men ikke helt. Syns jeg kunne høre også når jeg spilte at den gikk en ørliten tanke for fort.

Ble jævlig skuffa kan du trygt si, heldig vis har jeg en bra reserve spiller. Pioneer pl 570 :). Min teori er at luxman spilleren er 120 v og at med min omformer blir det noe kluss med hertz, en eller noe sånt eller er det komponenter som er ødelagt. Please er det noen som kan hjelpe meg. En nydelig spiller som står nå bare til pynt i stua. Dette må jeg ordne. Er det noen som kan hjelpe meg med råd og tips.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Hei,du e nok inne på noe der,110volt e vel 60Hz og 220volt 50Hz. Står det noe på omformern om ka som leveres ut mht Hz? Evt kan det måles,Facom-instrumentet æ har på jobb kan måle dette..

mvh Filip

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Jeg var inne på Vinylengine for å se hva jeg kunne finne om PD-300. Den drives av en DC-motor, så nett frekvensen har ikke noe med problemet å gjøre. Du skriver jo også at den går riktig på 45. Har du prøvd å rense potmeter for 33 og bryter(e) for hastighets valg? Alle komponenter som er “i bruk” bare når det spilles med 33-hastinhet er under mistanke! Det samme gjelder bryter(e) for valg av hastighet.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Hvis motorstyring likner på 310, er det et printkort under/inni spilleren, med 2x potmeter for "grunn-justering" av 33/45.
Justeres med de "ytre" potmetere i midtstilling.

Arne K

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg fikk tak i en PD-272 i forrige uke, og måtte foreta en justering av potmeterne på printkortet, slik Cobra 2 beskriver.

Jeg vet ikke om det er store forskjeller elektronisk på Luxmans direkte- og belte-drevne spillere, men det er vel verdt et forsøk ?

mvh:
Stian

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
128
Sted
Halden
:)

Står remma riktig på pullyen? Husker jeg satt den feil engang og da gikk den for fort.

Mvh Roar

ossa

Medlem
Ble medlem
06.10.2010
Antall liker
0
:) ;) :D ;D Hei alle samme og spesielt til dere som svarte. Nå står Luxman,en og spinner på en gamme Cool& gang skive og hastighet er stø som bare F :) Ble deppa og tenkte at dette finner jeg meg ikke i. Tok kontakt med Strandberg i skien og fikk høre om noe greier på printkortet men han var ikke sikker og det var ihvertfall ikke jeg. Lastet også ned service manual og der var det noe ang ående dette. Håpet bygget seg opp.Har jo vært under spilleren et par ganger kan du si. Fikk skrudd av platen under og satt spiller oppe på platen men da sånn at jeg kom til printkortet mens spiller spant og da skjedde de noe. Plutslelig var 33 ,en akkurat som den skulle være. Ikke nok med det . Den spiller veldig bra. Jeg spiller med en Micro seiki CF 1 arm /Denon DL 103 R . Dette låter meget bra sammen med luxman c 120 A og 2 brokoblede M 120 hokket opp til et par JBL 240 TI. Jeg er en lykkelig Hifi mann for tia. Ha en knall og flott lørdag

Solberg

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Flotte greier :D Var det slik Cobra2 sa,potmetre inni? Anyway,grattis,kan tenke mæ dette spiller bra,har hatt 103R inn action,knallpickup som etter mine ører våkner ved 4-500ohm,stikk i strid med ka alle teorier sier :eek: 8)

mvh Filip

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
ossa skrev:
:) ;) :D ;D Hei alle samme og spesielt til dere som svarte. Nå står Luxman,en og spinner på en gamme Cool& gang skive og hastighet er stø som bare F :) Ble deppa og tenkte at dette finner jeg meg ikke i. Tok kontakt med Strandberg i skien og fikk høre om noe greier på printkortet men han var ikke sikker og det var ihvertfall ikke jeg. Lastet også ned service manual og der var det noe ang ående dette. Håpet bygget seg opp.Har jo vært under spilleren et par ganger kan du si. Fikk skrudd av platen under og satt spiller oppe på platen men da sånn at jeg kom til printkortet mens spiller spant og da skjedde de noe. Plutslelig var 33 ,en akkurat som den skulle være. Ikke nok med det . Den spiller veldig bra. Jeg spiller med en Micro seiki CF 1 arm /Denon DL 103 R . Dette låter meget bra sammen med luxman c 120 A og 2 brokoblede M 120 hokket opp til et par JBL 240 TI. Jeg er en lykkelig Hifi mann for tia. Ha en knall og flott lørdag

Solberg
Skrudde du på noe?

ossa

Medlem
Ble medlem
06.10.2010
Antall liker
0
Hei Mana :) Ja jeg skrudde på Pcb printkortet. Der er det 2 dingser kalt (Semi fiksed resistore Vr 2 :33 1/3 og Vr 3 : 45) Disse er mulig å justere med en liten flattrekker. Jeg var meget forsiktig. Jeg justerte og fikk det ikke til med en gang men PANG så satt 33 som den skulle. Hastighet har vært dønn strøken siden. Ellers så har hovedlager fått en go skvett med syntetisk olje og motor til reima fikk en mikro skvett. Sprayet også alt av printkort med et tynt lag elektronikk rens. Renset også potmeterne til hastighet. Eneste problem nå er at jeg mangler en platevasker. Denon pick upen graver dypt i rillene og får med seg ganske mye lyd , kanskje litt for mye. Men totalt sett låter det meget bra i mine ører. Har vært igjennom en del spillere men føler nå at at jeg fått krem lyd. Selv om det har tatt tid å få tak i disse på ebay og venting en på luxman spilleren i posten var grusomt. Den kom faktisk i orginal box,en ellers hadde jeg ikke turt å kjøpt den. Nå skriver jeg meg vekk her men har du en pd 310 eller?

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Ja,har en PD 310 og er meget fornøyd. Musikken bare renner ut av høyttalerne. ;D

ossa

Medlem
Ble medlem
06.10.2010
Antall liker
0
Hei Kult å snakke med noen som har luxman greier. mener kvaliteten er høy på disse spillerne. Det er liksom noe eget over de. Tunge og designmessig har de noe over seg som ikke mange andre spillere har.Har jeg penger og kommer over en 310 så kjøper jeg den. Ligger en ute på ebay nå men den ser litt sliten ut og da vil jegikke vurdere det engang. Hadde heller ikke kjøpt min hvis den ikke var bortimot mint condition :). Mener at sånne ting må ha vært entusiast eid. Forskjellen på 300 og 31o er vel ikke så stor. Mener å ha hørt at 310 var noe dyrere . Men uansett så er vi heldige.He He. Skulle en ha kjøpt tilsvarende spiller idag med samme byggekvalitet så måtte en ha gravd dyp i lommeboka tror jeg.

Topp Bunn