Høyttalere Lufter tanker om nye sangkasser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Ok, skjønner. Ble litt nysgjerrig på Oscar som ikke er så dyre. Har du hørt Magico?
    Det kan godt hende at Oscar har mer til felles med Mingus Quintet enn de litt eldre Marten modellene jeg tidligere har hørt. Når det gjelder Magico så har jeg hørt S5 og Q3. Q3 har jeg hørt flere ganger i to oppsett hjemme hos folk og de er meget bra etter min mening. En nøytral og oppløst høyttaler synes jeg, men den er ikke akkurat gratis dessverre.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er det S1 mk1 eller mk2 du har?
    MK1, men det kan nok stemme at de har litt mye energi det området. Jeg har null erfaring med digital EQ. Devialet har diskant kontroll hvor jeg kan bestemme cut off. Den står nå på 2,2khz og -2db. Men den tar jo fort vekk den luftige toppen som vi vil ha. Kanskje jeg kan prøve avrulling litt lavere.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ja, men Sopra 2 er stivt priset de også. Sonus Faber Olympica Nova II hadde vært interessant å prøve, men så de ikke gikk særlig dypt i bassen. Det jeg synes er svært så bra med Magico S1 er at en såpass smal 2-veis høyttaler klarer å spille bass så detaljert, så dypt og spass slagkraftig. Rett og slett imponert. Det er et pluss å ikke trenge sub.

    QLN kjenner jeg ikke til.

    Hva tenker du om kald/varm debatten?
    Det er vel ikke nødvendigvis slik at lyttetretthet er relatert til om anlegget låter kaldt/varmt. i mine øyne er det mer graden av forvrengning som spiller inn i forhold til lyttetretthet. Jeg ville sett i retning av høyttalere som Piega Coax 511 som benytter bånd i diskant og mellomtone for en høyttaler uten skavanker og lyter i frekvensområdet hvor øret er mest sensitivt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er vel ikke nødvendigvis slik at lyttetretthet er relatert til om anlegget låter kaldt/varmt. i mine øyne er det mer graden av forvrengning som spiller inn i forhold til lyttetretthet.
    Det er vel en kombinasjon? Piega Coax 511 har vært en høyttaler jeg har hatt på blokka. Har likt det jeg har hørt av dem. Ikke like pene som Magico da, selv om de har mye til felles.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja og etter hva jeg har forstått er det visst ikke så lurt med store høyttalere i små rom.
    Store ht. i små rom går fint, hvis du har orden på akustikken demping. Har et rom på 18 kvadrat med jbl med 3 x8 tommere pluss to subber med 3 x14 tommere i hver.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Interessant tråd @Lyngen :)

    Har bare hørt Magico ved ett tilfelle, og det var noen kjempedyre greier. De låt nøytralt, men ikke skarpt/hardt om jeg husker rett.
    Synes i det rommet at de egentlig låt litt mørkt og dempet oppover. (Men er ikke sikker på om jeg husker rett nå, dessverre)
    Store, både høyttalere og basselementer. Synes ikke de var engasjerende, men så hørte jeg også noen MBL samme dagen som ødela for alt annet så bra som det var. Marten har jeg hørt et par hjemmehos med Miles, og noen store og dyre i demorom hos Marten selv.
    Jeg digger Miles for snerten, farten, tørrheten og renheten. Ikke tunge på labben, men med punch.
    De store, dyre Marten synes jeg blir for avslappet.
    Focal har jeg kun erfaring med som litt pågående og skarpe oppover. Derfor meget interessant med det du beskriber.
    Kanskje passer de veldig godt med rommet ditt?

    Setter meg til rette og følger med videre. :).

    mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Focal har jeg kun erfaring med som litt pågående og skarpe oppover.
    Det gjelder vel bare endel eldre modeller? Jeg har ikke inntrykk av at dagens modeller låter slik og Microene mine er ikke pågående og skarpe. S1 er mer pågående enn Focal, så det er der den lille tvilen kommer inn. Er det bittelitt for mye eller skiller de bare veldig godt mellom innspillinger? Jeg må bruke mer tid på å finne ut av det. Jeg har hørt litt på klassisk musikk, men der synes jeg det ofte er bra med litt varme. De gamle innspillingene blir for litt for kjølige og spiller kanskje bedre med typ Sonus Faber. Får litt mer kropp på tonen?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det gjelder vel bare endel eldre modeller? Jeg har ikke inntrykk av at dagens modeller låter slik og Microene mine er ikke pågående og skarpe. S1 er mer pågående enn Focal, så det er der den lille tvilen kommer inn. Er det bittelitt for mye eller skiller de bare veldig godt mellom innspillinger? Jeg må bruke mer tid på å finne ut av det. Jeg har hørt litt på klassisk musikk, men der synes jeg det ofte er bra med litt varme. De gamle innspillingene blir for litt for kjølige og spiller kanskje bedre med typ Sonus Faber. Får litt mer kropp på tonen?
    Ja, tror det er gamle inntrykk som sitter igjen hos meg.
    Angående sonus faber så er jeg nok farget av de Domus Grand Piano jeg hadde som ikke var kroppslige.
    Jeg synes ofte det kan være vanskelig å velge bort bedre og mer oppløst mot varme og kropp.
    Egentlig et fint «problem» du har nå med begge i hus. Bytte på og finne ut hva du liker etter en tid 👍
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Man skulle hatt et nøyktig (digitalt) skulderhøydemåleapparat slik at man kunne monitorert den siden av opplevelsen også. Litt fleip selvsagt, men også litt alvor. Jo mer kroner og "prestisje" man investerer i "prosjektet", jo mindre slingringsmonn har man. Jeg hadde f.eks. gleden av å lytte til et par Marten Miles på en nokså fintunet analog - vinyl/rør-rig for noen år siden. Det låt helt fenomenalt på en vinylskive vi la på en solid vinylrigg. Vi koblet om til digital ,og det låt fortsatt bra, men langt fra så bra som vinyl. I direkte sammenligning låt digital nesten litt kjedelig selv om det fortsatt låt bra.

    Jeg tenker at det er det terrenget man beveger seg inn i når man hele tiden skal fintune mot mest oppløsning og gjennomsiktighet: Nemlig at det skiller mye, og at moroa "forsvinner" fra mye god musikk som kanskje rent teknisk ikke helt holder mål. I motsatt ende har jeg hørt anlegg som farger så mye, at middelmådige innspillinger fremstår som larger than life, og engasjerer ditto.

    Jeg ville kanskje mer sett/kjent etter hva jeg føler for oppsettet, enn å prøve å plassere det i en "teknisk" kategori. Vi har jo begge surret rundt i dette gamet noen tiår nå. Tipper du er enig - noen facit finnes ikke. Men til tross for det finnes det en slags sweetspot innimellom der. Et sted, et anlegg som gjør innsatsen verdt det. Kanskje det ikke handler om hva slags anlegg det er. Men mer om hva man føler og opplever når man setter seg ned foran anlegget - hva det nå enn er...
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Sleng med XTZ Divine Alpha på lista over de du burde høre på, jeg har forgjengeren på stua hos meg med nok watt og det spiller bass bedre enn noen av subbene jeg har hatt før. De ruller ganske kraftig i toppen de jeg har, men Alpha har en bedre diskant enn mine. Jeg har sammenlignet bassen litt i mine Divine med de fire 18"erne jeg har i rommet under, det er forskjeller (så klart) men mtp pris, kasse og forsterker er jeg overrasket over hva XTZ får til nedover. De har helt greit trykk i midbassen også, ikke det verste jeg har hørt. Jeg kaller mine nøytrale, men keramikk har lett for å bli hardt i lyden hvis man ikke matcher det riktig. Bare mine tanker, som har stativht og gulvstående med keramiske elementer. ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Blir liksom ikke helt enkelt om man skal teste alt som finnes. Kanskje man ikke bør bytte i det hele.

    Underforstått: Jeg har i min ca. 30 årige karriere enda ikke lyttet til en eneste Dynaudio høyttaler. Ikke føler jeg et sterkt behov heller.
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    noen facit finnes ikke.
    Nei, rett og slett fordi alle innspillinger er forskjellige. Jeg har speed datet i kveld med en hel rekke plater, men enig i at det er den totale feelingen som avgjør. Jeg kommer aldri, aldri til å la være å spille dårlige plater teknisk om de tiltar musikalsk. Den mer tekniske lyttingen tar jeg kun med testing og analyser av nye innkjøp. Kun i 2 uker kanskje, så er det kun musikken som bestemmer valgene igjen. Og moroa må være der.....
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Blir liksom ikke helt enkelt om man skal teste alt som finnes. Kanskje man ikke bør bytte i det hele.

    Underforstått: Jeg har i min ca. 30 årige karriere enda ikke lyttet til en eneste Dynaudio høyttaler. Ikke føler jeg et sterkt behov heller.
    Mulig jeg misforstår trådstarter, men var ikke poenget at byttelysten meldte seg, og spørsmålet hvilke høyttalere som kunne engasjere, hadde nøytralt klangideal med en liten helning mot det varme, med futt og kraft og musikalsk overbevisning?

    Jeg synes jeg fikk alt det minus godt nok trykk i bassen med Dynaudio Contour 60, og tenkte derfor at storebror kunne være en god kandidat.

    Hvis man synes det blir overveldende å gjøre research før man kjøper nye høyttalere er jeg helt enig med deg. Da er det kanskje best å kose seg med det man har. Mye billigere er det også!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Mulig jeg misforstår trådstarter, men var ikke poenget at byttelysten meldte seg, og spørsmålet hvilke høyttalere som kunne engasjere, hadde nøytralt klangideal med en liten helning mot det varme, med futt og kraft og musikalsk overbevisning?
    Ja, men når jeg kommer opp i en viss prisklasse så blir nytt fort uaktuelt. Da er det ikke så lett å få testet. Dynaudio Contour tror jeg kunne passe godt lydmessig, men utseende er kanskje litt enten eller. Og de eldre Contour var ikke varme i mine ører. Litt annen lyd enn Focus serien.

    Nå har jeg da satset bort fra helning mot det varme og det er ikke bare bare å få testet mot varmere høyttalere. Jeg tror som sagt at man må høyt opp i pris for jeg ville ikke miste for mye oppløsning heller. Er ikke så lett å få til alt. Man er jo avhengig av hva som finnes på bruktbørsen også. Å gå å lytte i butikker men hensikt å kjøpe brukt er ikke helt innafor i min bok.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hørte på mitt favorittband som er aktive nå, nemlig Arcade Fire. De har aldri god lyd, men det er krise om de ikke engasjerer i det minste. En liten lakmustest. Og heldigvis. Det gjør de! Det er det viktigste i min bok innen HiFi. Det må være liv og futt åkke som. Nøytralt eller ei.

    925c38b0-70c9-11e7-93ff-99f383b09ff9.jpeg
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Da er konklusjonen tatt. Focalene er sendt på dør. Faktisk litt vemodig da de har gitt meg så mye musikkglede med et lite snev varme. Nå er strikken strukket lengre. Jeg tenkte det var litt mer å gå på i utklingning og luftighet i diskanten, men det var mer å hente enn jeg trodde. Da jeg koblet opp Magico S1 for første gang så tenkte jeg at de var vel frempå og bittelitt på den kjølige siden. Jeg kjøpte de uhørt og hadde lest alt jeg kom over på nettet. Ingen nevnte kjølig klang og aggressivitet. De skulle være dønn nøytrale og slippe igjennom alt svært rent. En sa det var den mest transparente høyttaleren han hadde hørt ever.

    Etter mange timer og veldig mange plater kommer jeg faktisk også til samme konklusjon. De slipper bare igjennom det som er på innspilling på godt og vondt. Eller faktisk ikke så vondt fordi det låter aldri skjærende og ubehagelig. Dårlige innspillinger er bare dårlige og lyse/detaljerte vokalinnspillinger låter nettopp slik. Mørke vokalinnspillinger låter mørkt. Men de som vil ha varme fra høyttalerne selv og søker tilgivelse for dårlig håndverk i studioene må se en annen vei. Her finnes intet slik, du får det som er. I større grad enn jeg noen gang trodde jeg skulle ha i min egen stue.

    Så å skrive en test om Magico S1 er egentlig ganske lett. Detaljer, oppløsning, perspektiv, dybde, presisjon osv. er i toppklasse. Rent vann. Svært lekre og smale. Bassen går dypt og er presis.

    Ja, faktisk er det bassen som imponerer mest. Gitt en en smal høyttaler, lukket kabinett og kun 2-veis. Er det lite bass på plata er det lite bass ut, er det mye bass på plata er det mye bass ut. Tørr og detaljert. Akkurat slik jeg liker det. Ingen overdrivelser og ingen reservasjon. Selvfølgelig avhengig av rom. I min stue er det nok, men så klart passer de best i middels til små rom. Med SAM aktivert skal de faktisk spille helt ned til 17hz. Og det merkes. På plater som virkelig har dypbass strekkes det enda lengre ned med SAM aktivert og det er betryggende med maksbegrensing på utklingning av elementene.

    Jeg gikk da litt bort fra nøytralt, med et hint av varme. Hva gjør det med musikkgleden? Led Zeppelin låter ikke akkurat bra, men engasjementet er jo der og det låter ikke ubehagelig. Likevel frister det ikke å spille høyt. Mange plater er svært så gøyale å høre på. Gjør det at det vil spilles mer av plater som jeg vet låter svært bra? Tiden vil vise, men jeg tror ikke det finnes noen entydig svar. Det er fordeler og ulemper med alt.
    Nå skal jeg nyte å ha det reneste og mest oppløste anlegget jeg har eid til nå, men jeg har en snikende følelse av at jeg ikke kommer til å ha disse like lenge som Focalene (12år). En dag tipper jeg at jeg får lyst til å endre retning helt og gå for en mer tilgivende fremføring med dynamisk kontrast og heller gir slipp på det ultimate i oppløsning og transparens.


    MS1-4.jpg
    S1-7.jpg
    S1-8.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo... Hvis man konstant er i analyse-modus så er man et lite stykke unna der man ønsker. Coolio's theorem. :geek:

    Hva låter best av disse frekvensresponsene målt on-axis? Den analysen kjører jeg akkurat nå. :coffee:

    forskjellig diskant-eq.jpg
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jo... Hvis man konstant er i analyse-modus så er man et lite stykke unna der man ønsker. Coolio's theorem. :geek:
    Det kan tenkes. Uansett så ser jeg på det som både morsom og interessant å ha eid noe trekker det lengst i analysemodus. Da får man enda mer erfaring i hva man søker og det kan kanskje være tilfredstillende å vite hvor langt det er mulig å nå i nøytralitet. Det er vel alltids litt å hente til, men ikke mye i nogenlunde fornuftige prisklasser tror jeg.

    Forresten det er jo mulig å justere frekvensgangen litt i DSP i Roon, men den blir kanskje for unøyaktig til at det er så mye å hente der?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig enig, mye av moroa med hobbyen er at man kan få uendelig antall varianter av lyd.

    Neida, Roon har nøyaktig EQ. Hvis man har gode anekoiske målinger å ta utgangspunkt i, så er det relativt rett frem å forbedre høyttalerens respons. Problemet er å finne slike målinger.. Uten det er man prisgitt vanlige shelf-filtre, altså bredbåndete tonekontroller. Med mindre du har målemikrofon da :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    En dag jeg kom hjem strålte solen rett på Magico og basselementer sto godt ut. Jeg har vestvendt stue med store vinduer så etter denne opplevelsen må jeg passe på å trekke for vinduene så solen ikke skinner på den. Høyttalerne er helt tette så luften i dem blir utvidet. Slik kan jeg ikke ha det over tid.

    Så jakten fortsetter.

    Siden det er over 10 år siden jeg har vært på butikk demoer så tok jeg den helt ut nå å besøkte alle rundt Oslo. Tusen takk til alle hyggelige selgere som hjalp til og beklager at det blir mange utfordre. Men nå jeg nå har hatt Focal Utopia og Magico så ligger listen bra høyt så jeg må opp mot 100k nye veiledende. Og det er mye penger for en med vanlig lønningspose. Jeg føler jeg må være veldig kresen.

    Noen mener at de virkelige gode høyttalerne spiller all slags musikk, men dissee rundene viser meg igjen at så enkelt er det ikke. Det er en rekke kompromisser som må gjøres, og en kvalitet som er god på en type musikk er ofte en svakhet på en annen art. Vi får ikke i både pose og sekk. Og en ting jeg synes å bemerke er at prisene har gått mye opp de seneste årene? Og det gjør valgene mer vanskelig. Dessverre fant jeg ikke ett eneste par uten svakheter. Hadde jeg bare hørt på én sjanger hadde det vært enkelt, men ingen spiller alle sjangre og alle innspillingskvaliteter like godt. Det er den harde virkeligheten og som gjør dette så vanskelig. Skal jeg kjøpe nye så må jeg være sikker i mitt valg og det må sitte ordentlig for da er det meningen å ha dem lenge.


    Jeg begynte med en liten tur til HiFi klubben og hørte på B&W 704s. De låt ganske så boksaktig og den lydenkarakteren forsvant for dugg for solen med en par i 800- serien ved siden av til en helt annen pris. Det signaliserte at jeg må opp i pris for å få den kvaliteten jeg ønsker meg. 54k for 700-serien? De hørtes ut som 20k pluss. Hvorfor har de blitt så dyre? Eller tar jeg feil? Har ikke fulgt med nye priser på lenge.

    Så tok jeg turen til de hyggelige folkene hos Stereofil og var veldig spent og nysgjerrig på hvordan Fyne 502SP låt. Og du himla! Om jeg hadde bare hørt på gammel 70-talls rock hadde jeg ikke vært i tvil. De låt gromt, fyldig, varmt og bra oppløst. Dessverre passet ikke lydkarakteren like godt på klassisk og vokalt fokus på gode innspillinger. En utmerket rockehøyttaler! Og så var jeg omtrent like spent på Sonus Faber Olympica Nova II selv om de er vel dyre. De spiller veldig anderledes og langt mer nøytralt. Faktisk overraskende nøytralt, men bare et anstrøk varme. Og de er jo bare smellvakre. Med de rocker ikke som Fyne. Så det ble spørsmålet i tillegg til en stiv pris. Bassen føltes bra mektig, men de går ikke særlig dypt. Litt usikker på hvor bra de er på rock, men absolutt en kandidat om jeg velger å brukte så mye penger. Begge ble spilt med Devialet D140.

    Var innom Soundgarden dagen etter og fikk hørt på Sonus Faber Sonetto V og Monitor Audio Gold. Begge låt bra, Monitor Audio hakket mer fyldig og litt mer smekk på rock. Sonetto hakket bedre på klassisk. Hvor mye jeg skal legge vekt på klassisk er jeg usikker på da jeg spiller klart mest rock, men synes uansett klassisk er best til å teste tonalitet så de inntrykkene henger med andre sjangre også. De spilte nok ikke med spesielt dyr forsterker, så det bor nok mer i dem men følte nok igjen at jeg må opp en prisklasse.


    Så var jeg kanskje enda mer spent på neste butikk, den hyggelige Duet Audio. Hørte på Piega Classic 40.2 og de var virkelige smellvakre. Dessverre innfridde ikke lydkvaliteten da de ikke låt oppløst nok, og for varm/mørk og litt for bløt bass. De hadde ikke gulvmodellene inne til demo så det ble en lytt til stativhøyttalerne i stedet for Kanta 2 og Dynaudio Contour 30i som jeg var interessert i. Contour 20i var virkelig balsam for ørene. Svært vektløs og åpen lyd men en såkalt naturlig lyd. Men den er helt åpenbar soft og selv om jeg ble forført stilte jeg meg spørsmål dagen derpå at dette må jo være en hake ved det. Leste en test pp forrige generasjon uten i, at de var mer som en Mercedes enn sportsbil. Naturligvis vil det gå litt utover audiofile innspillinger i detalj og presisjon. Men Contour har en magisk evne til å spille super behagelig og samtidig veldig engasjerende og luftig. Det er det ingen andre som klare i demorundene. Så de er på lista av aktuelle kandidater, men er det for langt fra Magico som er rake motsetningen med langt mer nøytralitet og presisjon? Dynaudio kan spille hva som helst av dårlige innspillinger, mens Magico foretrekker audiofile innspillinger. Dog er jeg nå klar for å bevege meg bort fra nøytralitet, men hvor langt? Kanta 1 spilte også veldig bra og litt mer nøytralt enn de andre. Kanskje et lite hakk på den varme siden, spesielt i mellomtonen. De rocket kanskje ikke like mye som jeg hadde håpet på og manglet kanskje en lite hakk i oppløsning. I forhold til de nå solgte Utopia MicroBE tenker jeg at det er mer Sopra som står i stil, men de er for dyre nå.


    Så tok jeg en tur vestover og til Asker. Mala Audio. Flotte lokaliteter! Mye snasent! Lyttet til Spendor D7.2 og de overrasket. Den lyden jeg trodde Spendor hadde var ikke der. De låt veldig oppløst og detaljert. En av de mest nøytrale høyttalerne jeg hørte disse dagene. Den mer «naturtro» lyden hører vel til A serien? Jeg hadde også lest at de spilte mye større enn størrelsen tilsa, men jeg synes de spilte som små høyttalere og de klarte ikke å engasjere meg. Og de er så lave at jeg fikk lyst til å senke meg så dypt jeg kunne i stolen. På andre siden sto Pylon Jasper 25. De polske høyttalere har jeg aldri hørt før og de overrasket positivt. Det Spendor ikke hadde hadde Pylon. Det låt mektig og veldig engasjerende på rock. Men de låt ikke riktig så oppløst som Spendor. Ø låt også veldig bra på rock, men litt mer rett i fleisen enn Jasper. Men de blir uansett for store for min stue og naboer. De spilte på PS Audio og en større rørforsterker. Foretrakk PS Audio.


    Så tok jeg turen opp til Gjallarhorn og hans idyll oppe i skogen med ett storslått lytterom. Kan virkelig anbefale en tur opp dit. Det låt vanvittig imponerende på de «små» PMC Twenty5 24i. Bassen klarte å fylle hele rommet med en gigantisk lyd de ikke vil tro det er mulig i den størrelsen. Problemet er at det er vanskelig å se for seg hvordan de ville spille i en vanlig stue. Forsterkerne der var sinnssyk dyre. Men PMC var ikke spesielt tilgivende selv om det ikke var noe som helst ubehagelig i dette rommet. Men hjemme? Og det hadde nok vært fare for vel mye bass. Bassen var veldefinert, men ikke like presis som Magico. Men hjemlån er mulig. Hørte også på ProAc 30D. Jeg har jo hatt D15 for lenge siden. Og så vidt jeg mimrer låt D15 varmere enn dagens med bånd-diskant i alle fall. Her synes jeg det låt perfekt på klassisk musikk. Akkurat den klangen jeg liker, men på rock var det rake motsetning til PMC, men veldig reservert bass. Ja, det skal ikke være enkelt. D48 blir vel store for min stue. Og igjen bemerker jeg hvor mye prisene har økt. Så mye mer i kjøpekraft har ikke jeg hatt på ti år i alle fall.


    Så en ny tur til HiFi klubben. Dali Rubicon 6 i likhet med B&W 702 s2 holder ikke i nærheten god nok lydkvalitet. Fikk høre på B&W 804 D3 og Dali Epicon 6. Ikke noen åpenbar favoritt mellom de. Begge låter veldig bra meg god oppløsning. B&W med en meget nøytral og korrekt klang, men synes reserverte i bassen (med forbehold av rommet). Dali litt varmere og mye mer frodig kraftfull bass. Likte nok best B&W grunnet den mer korrekte klangen, men tror de blir litt lite engasjerende på rock. Samt kanskje ikke helt tilgivende nok? Vanskelig dette. Alle tre med en NAD M33.

    Siste besøk gikk til Audiocentret og Revel Performa 226BE. Jeg likte de så godt at jeg tok dem med på hjemmetest så de står ig spiller nå. Deres styrke er at de spiller alt av plater med høy detaljnivå og transparens uten at noe låter ubehagelig. De er ikke best i klassen på ett område, men spiller veldig homogent med en touch av mykhet i mellomtonen. Men ikke varmt, mørkt eller laidback. Og de låter ikke slankt, men deres svakhet er trøkk og morofaktor. Bassen er litt reservert.

    Dessverre fikk jeg ikke høre på Audio Physics da de ikke hadde noen inne til demo. Skulle gjerne også fått hørt Marten.

    Ja, det skal ikke være lett dette. En eller annen svakhet må jeg leve med. Og hvilken da?

    Favorittene er nå Revel, Dynaudio og Sonus Faber. Rett under der er Pylon, PMC og B&W.

    Men det er ingen av disse som slår Magico S1 på detaljer, oppløsning og detaljert bass. Svakheten deres igjen er at de for blir for avslørende på dårlige innspillinger.


    Det jeg bemerket med rundene er at det er nesten forbausende lett å høre hvordan høyttalernes egenskaper til tross for forskjellige forsterkere. Selvfølgelig vil det være variasjoner, men det sier igjen at de store lyd forskjellene er i høyttalerne.



    Planen nå var være åpen for andre type signaturer, men jeg kommer frem til at jeg fortsatt ikke liker for stor retningsendring fra nøytral klangbalanse, så det jeg søker er nok en anelse mer mot mørkt/fyldig enn en typisk farget lyd mot det varme. En liten anelse organisk lyd, men veldig god engasjement, relativt korrekt klang, og akkurat passe bass som er tilfredstillende stram. Ikke lett å finne en slik drømmehøyttaler!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    En dag jeg kom hjem strålte solen rett på Magico og basselementer sto godt ut. Jeg har vestvendt stue med store vinduer så etter denne opplevelsen må jeg passe på å trekke for vinduene så solen ikke skinner på den. Høyttalerne er helt tette så luften i dem blir utvidet. Slik kan jeg ikke ha det over tid.

    Så jakten fortsetter.

    Siden det er over 10 år siden jeg har vært på butikk demoer så tok jeg den helt ut nå å besøkte alle rundt Oslo. Tusen takk til alle hyggelige selgere som hjalp til og beklager at det blir mange utfordre. Men nå jeg nå har hatt Focal Utopia og Magico så ligger listen bra høyt så jeg må opp mot 100k nye veiledende. Og det er mye penger for en med vanlig lønningspose. Jeg føler jeg må være veldig kresen.

    Noen mener at de virkelige gode høyttalerne spiller all slags musikk, men dissee rundene viser meg igjen at så enkelt er det ikke. Det er en rekke kompromisser som må gjøres, og en kvalitet som er god på en type musikk er ofte en svakhet på en annen art. Vi får ikke i både pose og sekk. Og en ting jeg synes å bemerke er at prisene har gått mye opp de seneste årene? Og det gjør valgene mer vanskelig. Dessverre fant jeg ikke ett eneste par uten svakheter. Hadde jeg bare hørt på én sjanger hadde det vært enkelt, men ingen spiller alle sjangre og alle innspillingskvaliteter like godt. Det er den harde virkeligheten og som gjør dette så vanskelig. Skal jeg kjøpe nye så må jeg være sikker i mitt valg og det må sitte ordentlig for da er det meningen å ha dem lenge.


    Jeg begynte med en liten tur til HiFi klubben og hørte på B&W 704s. De låt ganske så boksaktig og den lydenkarakteren forsvant for dugg for solen med en par i 800- serien ved siden av til en helt annen pris. Det signaliserte at jeg må opp i pris for å få den kvaliteten jeg ønsker meg. 54k for 700-serien? De hørtes ut som 20k pluss. Hvorfor har de blitt så dyre? Eller tar jeg feil? Har ikke fulgt med nye priser på lenge.

    Så tok jeg turen til de hyggelige folkene hos Stereofil og var veldig spent og nysgjerrig på hvordan Fyne 502SP låt. Og du himla! Om jeg hadde bare hørt på gammel 70-talls rock hadde jeg ikke vært i tvil. De låt gromt, fyldig, varmt og bra oppløst. Dessverre passet ikke lydkarakteren like godt på klassisk og vokalt fokus på gode innspillinger. En utmerket rockehøyttaler! Og så var jeg omtrent like spent på Sonus Faber Olympica Nova II selv om de er vel dyre. De spiller veldig anderledes og langt mer nøytralt. Faktisk overraskende nøytralt, men bare et anstrøk varme. Og de er jo bare smellvakre. Med de rocker ikke som Fyne. Så det ble spørsmålet i tillegg til en stiv pris. Bassen føltes bra mektig, men de går ikke særlig dypt. Litt usikker på hvor bra de er på rock, men absolutt en kandidat om jeg velger å brukte så mye penger. Begge ble spilt med Devialet D140.

    Var innom Soundgarden dagen etter og fikk hørt på Sonus Faber Sonetto V og Monitor Audio Gold. Begge låt bra, Monitor Audio hakket mer fyldig og litt mer smekk på rock. Sonetto hakket bedre på klassisk. Hvor mye jeg skal legge vekt på klassisk er jeg usikker på da jeg spiller klart mest rock, men synes uansett klassisk er best til å teste tonalitet så de inntrykkene henger med andre sjangre også. De spilte nok ikke med spesielt dyr forsterker, så det bor nok mer i dem men følte nok igjen at jeg må opp en prisklasse.


    Så var jeg kanskje enda mer spent på neste butikk, den hyggelige Duet Audio. Hørte på Piega Classic 40.2 og de var virkelige smellvakre. Dessverre innfridde ikke lydkvaliteten da de ikke låt oppløst nok, og for varm/mørk og litt for bløt bass. De hadde ikke gulvmodellene inne til demo så det ble en lytt til stativhøyttalerne i stedet for Kanta 2 og Dynaudio Contour 30i som jeg var interessert i. Contour 20i var virkelig balsam for ørene. Svært vektløs og åpen lyd men en såkalt naturlig lyd. Men den er helt åpenbar soft og selv om jeg ble forført stilte jeg meg spørsmål dagen derpå at dette må jo være en hake ved det. Leste en test pp forrige generasjon uten i, at de var mer som en Mercedes enn sportsbil. Naturligvis vil det gå litt utover audiofile innspillinger i detalj og presisjon. Men Contour har en magisk evne til å spille super behagelig og samtidig veldig engasjerende og luftig. Det er det ingen andre som klare i demorundene. Så de er på lista av aktuelle kandidater, men er det for langt fra Magico som er rake motsetningen med langt mer nøytralitet og presisjon? Dynaudio kan spille hva som helst av dårlige innspillinger, mens Magico foretrekker audiofile innspillinger. Dog er jeg nå klar for å bevege meg bort fra nøytralitet, men hvor langt? Kanta 1 spilte også veldig bra og litt mer nøytralt enn de andre. Kanskje et lite hakk på den varme siden, spesielt i mellomtonen. De rocket kanskje ikke like mye som jeg hadde håpet på og manglet kanskje en lite hakk i oppløsning. I forhold til de nå solgte Utopia MicroBE tenker jeg at det er mer Sopra som står i stil, men de er for dyre nå.


    Så tok jeg en tur vestover og til Asker. Mala Audio. Flotte lokaliteter! Mye snasent! Lyttet til Spendor D7.2 og de overrasket. Den lyden jeg trodde Spendor hadde var ikke der. De låt veldig oppløst og detaljert. En av de mest nøytrale høyttalerne jeg hørte disse dagene. Den mer «naturtro» lyden hører vel til A serien? Jeg hadde også lest at de spilte mye større enn størrelsen tilsa, men jeg synes de spilte som små høyttalere og de klarte ikke å engasjere meg. Og de er så lave at jeg fikk lyst til å senke meg så dypt jeg kunne i stolen. På andre siden sto Pylon Jasper 25. De polske høyttalere har jeg aldri hørt før og de overrasket positivt. Det Spendor ikke hadde hadde Pylon. Det låt mektig og veldig engasjerende på rock. Men de låt ikke riktig så oppløst som Spendor. Ø låt også veldig bra på rock, men litt mer rett i fleisen enn Jasper. Men de blir uansett for store for min stue og naboer. De spilte på PS Audio og en større rørforsterker. Foretrakk PS Audio.


    Så tok jeg turen opp til Gjallarhorn og hans idyll oppe i skogen med ett storslått lytterom. Kan virkelig anbefale en tur opp dit. Det låt vanvittig imponerende på de «små» PMC Twenty5 24i. Bassen klarte å fylle hele rommet med en gigantisk lyd de ikke vil tro det er mulig i den størrelsen. Problemet er at det er vanskelig å se for seg hvordan de ville spille i en vanlig stue. Forsterkerne der var sinnssyk dyre. Men PMC var ikke spesielt tilgivende selv om det ikke var noe som helst ubehagelig i dette rommet. Men hjemme? Og det hadde nok vært fare for vel mye bass. Bassen var veldefinert, men ikke like presis som Magico. Men hjemlån er mulig. Hørte også på ProAc 30D. Jeg har jo hatt D15 for lenge siden. Og så vidt jeg mimrer låt D15 varmere enn dagens med bånd-diskant i alle fall. Her synes jeg det låt perfekt på klassisk musikk. Akkurat den klangen jeg liker, men på rock var det rake motsetning til PMC, men veldig reservert bass. Ja, det skal ikke være enkelt. D48 blir vel store for min stue. Og igjen bemerker jeg hvor mye prisene har økt. Så mye mer i kjøpekraft har ikke jeg hatt på ti år i alle fall.


    Så en ny tur til HiFi klubben. Dali Rubicon 6 i likhet med B&W 702 s2 holder ikke i nærheten god nok lydkvalitet. Fikk høre på B&W 804 D3 og Dali Epicon 6. Ikke noen åpenbar favoritt mellom de. Begge låter veldig bra meg god oppløsning. B&W med en meget nøytral og korrekt klang, men synes reserverte i bassen (med forbehold av rommet). Dali litt varmere og mye mer frodig kraftfull bass. Likte nok best B&W grunnet den mer korrekte klangen, men tror de blir litt lite engasjerende på rock. Samt kanskje ikke helt tilgivende nok? Vanskelig dette. Alle tre med en NAD M33.

    Siste besøk gikk til Audiocentret og Revel Performa 226BE. Jeg likte de så godt at jeg tok dem med på hjemmetest så de står ig spiller nå. Deres styrke er at de spiller alt av plater med høy detaljnivå og transparens uten at noe låter ubehagelig. De er ikke best i klassen på ett område, men spiller veldig homogent med en touch av mykhet i mellomtonen. Men ikke varmt, mørkt eller laidback. Og de låter ikke slankt, men deres svakhet er trøkk og morofaktor. Bassen er litt reservert.

    Dessverre fikk jeg ikke høre på Audio Physics da de ikke hadde noen inne til demo. Skulle gjerne også fått hørt Marten.

    Ja, det skal ikke være lett dette. En eller annen svakhet må jeg leve med. Og hvilken da?

    Favorittene er nå Revel, Dynaudio og Sonus Faber. Rett under der er Pylon, PMC og B&W.

    Men det er ingen av disse som slår Magico S1 på detaljer, oppløsning og detaljert bass. Svakheten deres igjen er at de for blir for avslørende på dårlige innspillinger.


    Det jeg bemerket med rundene er at det er nesten forbausende lett å høre hvordan høyttalernes egenskaper til tross for forskjellige forsterkere. Selvfølgelig vil det være variasjoner, men det sier igjen at de store lyd forskjellene er i høyttalerne.



    Planen nå var være åpen for andre type signaturer, men jeg kommer frem til at jeg fortsatt ikke liker for stor retningsendring fra nøytral klangbalanse, så det jeg søker er nok en anelse mer mot mørkt/fyldig enn en typisk farget lyd mot det varme. En liten anelse organisk lyd, men veldig god engasjement, relativt korrekt klang, og akkurat passe bass som er tilfredstillende stram. Ikke lett å finne en slik drømmehøyttaler!

    Veldig gøy å lese opplevelsene dine så detaljert beskrevet! Takk. Det er jo lett å foreslå egne ting. Det er vel i stor grad det vi gjør alle? Men, jeg kom til å tenke på, ut i fra din. beskrivelse av alt det du har testet, at du bør teste Doxa. Kan ikke huske å ha sett noe prisnivå beskrevet, men 8.2 bør vel nærme seg noen av de andre du har prøvd? Jeg vet også tilfeldigvis at det blir et innbyttepar tilgjengelig snart ;) De er litt vanskelige å få testet før kjøp. Men du er hjertelig velkommen til meg!
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    120
    Antall liker
    178
    Sted
    Haslum
    Fin lesing dette.
    Jeg er på samme stadiet som deg for tiden, reiser rundt å lytter, og får noe på hjemlån. Er ikke lett, nei. Jeg finner fort ut hvor jeg har vært rundt å lyttet om det låter interessant nok i visse butikker, og så vurderes det videre for hjemlån ved mulighet. Det er vesentlig å få hjemlån da det låter helt forskjellig fra demorom/utstillingsrom, kontra typisk stue/annet rom, hvor "alt" er annerledes.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er vesentlig å få hjemlån da det låter helt forskjellig fra demorom/utstillingsrom, kontra typisk stue/annet rom, hvor "alt" er annerledes.
    Jeg synes det går greit å finne lydsignaturen, men det som er mer vanskelig er å bedømme bassen da den er så romavhengig. Faktisk var det ingen store endringer fra demo av Revel til hjemme. Er litt styr med hjemlån, så forsøker å begrense dette til minimum. Skulle gjerne ha sammenlignet med Dynaudio Contour.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    beskrivelse av alt det du har testet, at du bør teste Doxa. Kan ikke huske å ha sett noe prisnivå beskrevet, men 8.2 bør vel nærme seg noen av de andre du har prøvd?
    Aldri hørt dem, bare sett bilder. Kan lese meg opp litt.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.304
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen; har du lånt øre til Paradigm Persona?
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    120
    Antall liker
    178
    Sted
    Haslum
    Jeg synes det går greit å finne lydsignaturen, men det som er mer vanskelig er å bedømme bassen da den er så romavhengig. Faktisk var det ingen store endringer fra demo av Revel til hjemme. Er litt styr med hjemlån, så forsøker å begrense dette til minimum. Skulle gjerne ha sammenlignet med Dynaudio Contour.
    Bassen er vanskelig å bedømme, derav en av grunnen til jeg søker nye høyttalere. Jeg er fersk med HIFI, så for min del er hjemlån et sterkt ønske;) Men jeg skjønner det styret angående hjemlån.

    Btw; du fikk vel ikke en sniklytt av Pylon Emrald 25(?)?
    Jeg fikk demo på de hos Mala, jeg likte de for så vidt, men de passer nok ikke stua vår. Jeg fikk følelsen av at lyden måtte opp et godt moderat volum, før jeg nikket til musikken. Og siden vi bor i blokk, i tillegg til lytt, så vil jeg ha noe som spiller godt ved lavt og moderat volum. Dessverre var ikke hjemlån mulig på det tidspunktet.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    950
    nope. bare litt skeptisk =)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn