Høyttalere Lufter tanker om nye sangkasser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Det finnes en enkel måte å løse dette problemet med at basselementene buler ut ved soloppvarming. Når høytalerne ble levert sto det montert en "ventilert" skrue i basselementet som skulle forhindre trykkforskjeller i høytaleren under transport. Denne skruen skulle så skiftes med en tett skrue når høytaleren ble pakket ut.

    Jeg har valgt å beholde denne ventilerte skruen på mine S1 og har derfor aldri hatt noen problemer med buling på basselementet. Jeg har heller ikke hørt at dette har noen betydning for lydkvaliteten.

    Dersom den ventilerte skruen er tatt vare på så vil jeg foreslå at du prøver med å montere denne tilbake for å se om problemet med soloppvarming og buling forsvinner.

    Den ventilerte skruen er plassert øverst på basselementet, nærmest diskanten.

    Se også bruksanvisningen under punktet: Important unpaking notice
    Microsoft Word - V3 Manual (magico.net)
    Aha, da jeg fikk dem sto basselementene langt ut etter transport i kulde. Jeg har ikke sett noen slik skrue. Det kan være flere som har eid dem. Tror neppe selger visste om dette.

    Da betyr det at lufta blir utlignet ved å skru de opp?
     

    tob

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    30
    Antall liker
    24
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    Godt sagt, Thomas.
    Aha, da jeg fikk dem sto basselementene langt ut etter transport i kulde. Jeg har ikke sett noen slik skrue. Det kan være flere som har eid dem. Tror neppe selger visste om dette.

    Da betyr det at lufta blir utlignet ved å skru de opp?
    Du kan jo høre med Magico om de kan sende deg to ventilerte skruer.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.883
    Antall liker
    13.878
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Når Magico sier important, så kan det jo være en grunn til det?
    Kan jo høres ut som det å løsne/skru ut skruen vil utligne trykket, @Lyngen. 👍
    Tror jeg ville holdt trykkammeret tett, og heller observere om det blir problemer med sola fremover.
    Grattis med at valget er tatt, forresten. Åpner du for å kunne prøve andre forsterkere etterhvert?
    mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Kom over enda en test til i søket etter skruer. Både målinger og lytting.

    "First impressions one gets from listening S1 are those of tonal neutrality and overall accuracy. The loudspeaker is obviously designed not to interact (or at least to interact as little as possible) with the recording, being able to create an extremely accurate soundstage with clearly defined width, good perception of depth and a great ability to focus individual sound sources in space. Air between various audio objects in the mix is more than present, while copious details and the description of sound source movements were between the best we've the opportunity to listen to lately. An interesting observation in the case of S1, is that these features are accompanied by a sense of a homogeneous character, leading to the feeling that you are facing a complete picture where there is flow and continuity. The result is very relaxing and enjoyable, allowing for some long lasting listening sessions…"

    Aporopos temaene rundt nøytralitet...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kjekt at du har landet på å beholde høyttalere som du har vært godt nøgd med - men det klødde kanskje litt da der dukket opp et par SF Amati på børsen........ :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Kjekt at du har landet på å beholde høyttalere som du har vært godt nøgd med
    Foreløpig ..... :) Plutselig er de bytte med noe..

    Amati ja... ja. de hadde nok blitt for dominerende. Jeg så jo også Wilson Sabrina. De går igjen på Devialet forum som noe av det beste. Men selv brukt er de for dyre . Så de hos Mala. Men det har ikke lagt noe vekt på beauty.
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Foreløpig ..... :) Plutselig er de bytte med noe..

    Amati ja... ja. de hadde nok blitt for dominerende. Jeg så jo også Wilson Sabrina. De går igjen på Devialet forum som noe av det beste. Men selv brukt er de for dyre . Så de hos Mala. Men det har ikke lagt noe vekt på beauty.
    Wilson Sabrina. Som er så anerkjent. Trolig også svært bra. Tenker på konseptet ved den. Stor nok basshøyttaler, riktig mellomtonedriver og en god diskant og et solid og stort nok kabinett og garantert bra utviklet delefilter, samt bassrefleks for å få mest ut nederst av oktavskalaen.
    Jo, jeg tenker det, at for den rette - kan da umulig være så vanskelig - mye av suksessen mener jeg ligger i det enkle jeg her har beskrevet.

    Andre, har kanskje konstruksjoner med super-eksotiske drivere og alluminium nok til å lage en halv bil, men mange sier jo de bare koster mer og kanskje ikke låter bedre. Pussig bransje, forresten, billig kan i noen tilfeller låte bedre enn grisedyrt. Man finner da aldri en billigbil som er bedre å kjøre enn en skikkelig dyr en. Ei heller en skiboks til å ha på taket som koster mer enn bilen, men ikke vanskelig å få kjøpt høyttalerkabler til flere ganger prisen av forsterkeren. Ikke rart ser på oss med hi-fi interesse som litt gale.

    I dag småler mange av disse steingamle driverne her. Fortsatt i produksjon. Den gang selve rosinen i den viktige Wilson mellomtonen:
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jo, jeg tenker det, at for den rette - kan da umulig være så vanskelig - mye av suksessen mener jeg ligger i det enkle jeg her har beskrevet.
    Men hvorfor må det koste 224 000 kr? Det ser ut som de koster 40 000,-.
     
    Sist redigert av en moderator:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Artig å lese om din jakt etter godlyden og sammenligninger :)

    Fra sidelinjen har jeg ikke andre tanker enn at hvis man leter etter alternativer så er man ikke helt i mål, og da hjelper det ikke noe særlig å lese bekreftende skussmål på høyttalerne man har eller overdreven fokus på om de er nøytrale eller ei. Man klarer ikke å hjernevaske seg fornøyd over tid uansett 😁

    Sammenligning av høyttalere i heimen er gull, men likevel kan man mangle kontekst. Hva er høyttalere, hva er rom og hvilke egenskaper mangler/etterlyses subjektivt som man ikke klarer å sette fingrene på?
    Her mener jeg at det beste er å besøke andre oppsett i andre rom for å få referanser slik at man kan få et klarere bilde på hva som mangler, hvilken retning man ønsker å gå og ikke minst en klarere opplevelse av hva rommet i seg selv bidrar med av egenlyd.

    Én øvelse som jeg er fan av er å ta med egne høyttalere til andre rom, men det er krevende med såpass tunge høyttalere som du har.

    Generelt sett er det et par ting som stjeler mye godlyd i normale stuer; SBIR kansellering i øvre bass som følge av frontvegg og gulvrefleksjon og tidlige sterke refleksjoner fra sidevegger, tak og bakvegg.
    Hvis høyttaleren er i din gate smaksmessig, så ville jeg tatt noen eksperimenter med noen hjemmelagde 10-15cm akustikkplater av rockwool el og plassert bak høyttalerne, bak hodet om du sitter nært vegg og på veggene ved siden av høyttalerene i førsterefleksjon.
    På den måten finner du fort ut om noe av det man ikke er fornøyd med ikke handler om høyttalerne, men sjenerende refleksjoner.

    Billig, enkelt og effektiv bruk av tid sammenlignet med å dra 14 par høyttalere inn og ut av hus som i utgangspunktet kanskje ikke er bedre enn de du har.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor må det koste 224 000 kr? Det ser ut som de koster 40 000,-.
    Ser at jeg har vært på en liknende runde som deg den siste måneden, men jeg har gitt opp å finne alternativer som er bedre enn det jeg har uten å doble budsjettet. Gode høyttalere er blitt skrekkelig dyrt, dessverre.

    I tillegg til de du har vært innom var jeg innom Eksakt og fikk en lytt på Kudos T707. Det var ikke tid til mer enn 3 låter, men inntrykket var en meget nøytral, jeg vil si "tørr" lyd. Voldsom oppløsning, nesten på grensen til litt hardt. Veldig flott dynamikk, og med en veldig "nærhet" til musikken. Men det var akkurat som jeg kunne høre at denne hadde et veldig mye høyere potensiale enn det jeg fikk hørt hos Eksakt. De brukte en Linn Majik-forsterker og jeg lurer på om den var litt for svak for høyttalerne. I tillegg var ikke plasseringen helt optimal da den ene ht sto temmelig nær sidevegg mens den andre hadde minst 10m til motsatt vegg. Lyttestolen var plassert for langt unna etter min smak og det ble bedre da jeg rykket litt frem. Det hele virket på en måte litt tilfeldig mht plassering osv...Uten tvil en spesielt god høyttaler. Skulle likt å hørt denne i eget rom med med min egen klasse A-forsterker, men jeg tolker muligens at jeg liker/aksepterer lyden noe mer kroppslig enn deg (?) Tror det er "fare for" at du hadde likt denne meget godt etter det du har skrevet i tråden. Her finnes også en mindre modell og da nærmer vi oss budsjett. OBS; nettsidene til Eksakt forteller om en mye høyere pris enn hos Moet. Hvem vet hva man ender opp med å betale for disse?

    Var innom OHFC, dessverre i sluttfasen av oppussing og ingen lytting. Var der for å høre på Audio Physic. Det jeg fikk vite er at både Virgo og Avantera er sluttprodusert, det kommer nye modeller ila 2021. Personlig har jeg likt både Virgo og Avanti tidligere. OBS; de hadde fremdeles 2-3 par med Virgo III til halv pris da jeg var innom for 2-3 uker siden. De anbefalte å komme tilbake for å lytte på modellen Codex senere, basert på mine preferanser.

    Som deg var jeg innom Mala og fikk demo av både Larsen (som jeg skal ha på hytta) og Wilson Alexia (brukt, generasjon 1). Sistnevnte tikket alle boksene for meg, den hadde alt. Utenom en akseptabel pris da...275`brukt og den hadde en del år på baken. Men hadde nok lett valgt den foran en ny Sabrina likevel. Fy flate som den Alexiaen låt!

    Så var jeg innom Duet, men de hadde også nettop åpnet dørene etter nedstegning så fikk kun hørt litt på Dynaudio Heritage special. Må si denne låt utrolig bra og utrolig stort og dypt til å være en bitteliten stativhøyttaler. Diskanten er kanskje den beste jeg har hørt; utrolig oppløsning uten antydning til hardhet. Skal tilbake dit senere og høre på Confidence 30 som er den minste gulvstående. Men igjen er det snakk om 200`..

    Jeg har jo Piega i dag, en Classic 80.2. Den er ikke akkurat nøytral da den hever øvre bass/nedre mellomtone en del. Men Piega Coax 511 vil jeg anbefale at du får høre ved anledning. Duet har den inne, tror de har de fleste Piegaene inne faktisk.

    Har lyst til å få hørt på de nye Marten Oscar Trio og også Parker Trio. Jeg er av dem som liker Marten Django bedre enn Miles for å si det sånn.

    Ila min Oslo-tur ble det noe mindre lytting enn håpet, men jeg har ikke dårlig tid og må jo ikke bytte heller. Mest nysgjerrig ble jeg nok på Dynaudio Confidence, og om den viser seg å låte som jeg håper må den nok vurderes selv om bankkontoen må strekkes hardt for å kunne realiseres. Og har ikke glemt Kudos.

    Fin lesning i denne tråden!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Fra sidelinjen har jeg ikke andre tanker enn at hvis man leter etter alternativer så er man ikke helt i mål, og da hjelper det ikke noe særlig å lese bekreftende skussmål på høyttalerne man har eller overdreven fokus på om de er nøytrale eller ei. Man klarer ikke å hjernevaske seg fornøyd over tid uansett 😁
    I know...

    Utfordringen er bare at jeg innser at jeg må høyt opp i pris for å få tilfredstillende detalj og samtidig være tilgivende med nok smekk i bassen. Da må jeg på brukten.

    Jeg skal snart pusse opp og tenker å vurdere noe for akustikken bak lytteposisjonen om de er pene nok.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har jo Piega i dag, en Classic 80.2. Den er ikke akkurat nøytral da den hever øvre bass/nedre mellomtone en del. Men Piega Coax 511 vil jeg anbefale at du får høre ved anledning. Duet har den inne, tror de har de fleste Piegaene inne faktisk.
    Duet hadde satt opp et par 80.2 og de er gigantiske! Ja, 40.2 var den minst nøytrale av alle jeg hørte på tror jeg. Jeg innså at jeg måtte opp til 511 ja, eller Focal Sopra. For dyre nye. Confidence hadde nok smakt. Ikke helt min stil dog. Skal "hjem" i August og se om jeg får hørt på Trio.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Duet hadde satt opp et par 80.2 og de er gigantiske! Ja, 40.2 var den minst nøytrale av alle jeg hørte på tror jeg. Jeg innså at jeg måtte opp til 511 ja, eller Focal Sopra. For dyre nye. Confidence hadde nok smakt. Ikke helt min stil dog. Skal "hjem" i August og se om jeg får hørt på Trio.
    Var egentlig ganske sikker på at jeg også skulle ha Sopra, men den nye diskanten til Dynaudio var bare mye mer elegant. Og da var det vanskelig fortsatt å tenke på Sopra...:rolleyes: Dynaudio var ikke på min radar i det hele tatt i utgangspunktet.
    Ser forresten at audio-aktøren nettop la ut et par Kharma-høyttalere som er relativt nye, men til ca halv pris av ny pris. Har aldri hørt Kharma selv, men ville nevne det om det skulle være interessant.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ja, nå skinner sola på dem og elementet buler ikke ut. Øverste skrue vekk. Tror dere det har noe å si ellers? Trenger kanskje ikke å lete opp rette ventilerte skrue?

    M-u.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror man risikerer klirr/vibrasjoner på høyt volum. Om hullet er stort nok til å lage krøll for responsen vet jeg ikke, har du målemikrofon som du kan stikke inn i nebbet på driveren?

    @larkrla Interessant hvordan inntrykkene varierer. Jeg synes nye Confidence var dørgende døll oppover i frekvens i et stort rom hos Duet Audio. En kompis av meg som ikke er hifi-interessert, men veldig musikkinteressert lurte fælt på hvordan en høyttaler kunne gjøre Epica, Five Finger Deathpunch etc så kjedelig.

    Søkte opp måling som kanskje forklarer årsaken til opplevelsen;
    001756-0.jpg


    Lab Comment
    Linear frequency response, which drops significantly in the treble range at a 30 degree angle, which is why the speakers should be angled towards the listening position. Still good efficiency, pleasantly flat impedance curve for any amplifier, extremely low distortion at all frequencies, very precise step response without reverberation.


    Husker ikke i farten hva vi hørte på først, men husker veldig godt at han likte veldig mye bedre mine JBL M2-kloner etterpå på samme musikk fordi det låt mer ekte/livlig. Jeg husker jeg tenkte at 300 000 kr for de to knøttene med null dypbass og manglende puff var helt absurd og ekstremt virkelighetsfjernt.
    Men pene, da! Verdt en krone eller to det også.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.883
    Antall liker
    13.878
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er jo et eller annet med en trykkammerhøyttaler som du «stikker hull i» 🙄
    Men her tror jeg Snickers og andre konstruktører kan bidra mer med hva det betyr å ha et trykkammer som ikke er helt tett.

    Hører som @coolio flere inntrykk av nye Confidence som drit kjedelige. Synes 50 (tror jeg det var) låt bra i Gøteborg, men glemte dem siden MBL låt så syykt mye bedre. 😁
    Kanskje all denne målingen som Dynaudio driver med gjør at de lager kjedelige høyttalere?
    Dynaudio har vel aldri vært eksplosive, men dette nye kan virke som et lite feilskjær ala den gulvstående jubileumssaken fra noe år tilbake.
    Hvor like Confidence og Countour som @Lyngen hørte er, vet jeg ikke.

    mvh
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror man risikerer klirr/vibrasjoner på høyt volum. Om hullet er stort nok til å lage krøll for responsen vet jeg ikke, har du målemikrofon som du kan stikke inn i nebbet på driveren?

    @larkrla Interessant hvordan inntrykkene varierer. Jeg synes nye Confidence var dørgende døll oppover i frekvens i et stort rom hos Duet Audio. En kompis av meg som ikke er hifi-interessert, men veldig musikkinteressert lurte fælt på hvordan en høyttaler kunne gjøre Epica, Five Finger Deathpunch etc så kjedelig.

    Søkte opp måling som kanskje forklarer årsaken til opplevelsen;
    Vis vedlegget 723791

    Lab Comment
    Linear frequency response, which drops significantly in the treble range at a 30 degree angle, which is why the speakers should be angled towards the listening position. Still good efficiency, pleasantly flat impedance curve for any amplifier, extremely low distortion at all frequencies, very precise step response without reverberation.


    Husker ikke i farten hva vi hørte på først, men husker veldig godt at han likte veldig mye bedre mine JBL M2-kloner etterpå på samme musikk fordi det låt mer ekte/livlig. Jeg husker jeg tenkte at 300 000 kr for de to knøttene med null dypbass og manglende puff var helt absurd og ekstremt virkelighetsfjernt.
    Men pene, da! Verdt en krone eller to det også.
    Har ikke hørt Confidence. Kun Heritage Special som har den samme diskanten. Har avtalt å høre Confidence senere, og da mest interessert i 50.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt Confidence. Kun Heritage Special som har den samme diskanten. Har avtalt å høre Confidence senere, og da mest interessert i 50.
    Aha, beklager. Så bare på det siterte innlegget at Confidence var nevnt.

    @_RoDa_ Jeg tror absolutt ikke det er målingene som Dynaudio gjør under utvikling som utgjør problemet, jeg tror "problemet" er spredningen oppover i frekvens som kollapser for tidlig. Dette kan like godt ha sammenheng med bevisst designvalg som noe annet, feks tilpasset harde nordiske stuer eller en avveining mellom lavest mulig vreng i det kritiske området og spredning i det øverste spekteret.
    Bedre målinger hadde vært veldig kult, håper Soundstage, ASR eller Erin's audio corner får tak i noen Confidence-greier slik at vi slipper å spekulere så fælt :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Aha, beklager. Så bare på det siterte innlegget at Confidence var nevnt.

    @_RoDa_ Jeg tror absolutt ikke det er målingene som Dynaudio gjør under utvikling som utgjør problemet, jeg tror "problemet" er spredningen oppover i frekvens som kollapser for tidlig. Dette kan like godt ha sammenheng med bevisst designvalg som noe annet, feks tilpasset harde nordiske stuer eller en avveining mellom lavest mulig vreng i det kritiske området og spredning i det øverste spekteret.
    Bedre målinger hadde vært veldig kult, håper Soundstage, ASR eller Erin's audio corner får tak i noen Confidence-greier slik at vi slipper å spekulere så fælt :)
    For meg er det enkelt; enten liker jeg det jeg hører ellers så gjør jeg det ikke.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det jeg også erfarer er hvor forskjellig virkelige lytting kan skille seg fra det man tror ut i fra lesing på forhånd.

    Så man må høre først .....

    Det er lov å drømme litt :D:

    Vivid_HP_HERO_B1d_5120x2880pxRED-1.jpg



    Vivid Audio Oval B1 Decade - Devialet D200 - Roon
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo et eller annet med en trykkammerhøyttaler som du «stikker hull i» 🙄
    Men her tror jeg Snickers og andre konstruktører kan bidra mer med hva det betyr å ha et trykkammer som ikke er helt tett.

    Hører som @coolio flere inntrykk av nye Confidence som drit kjedelige. Synes 50 (tror jeg det var) låt bra i Gøteborg, men glemte dem siden MBL låt så syykt mye bedre. 😁
    Kanskje all denne målingen som Dynaudio driver med gjør at de lager kjedelige høyttalere?
    Dynaudio har vel aldri vært eksplosive, men dette nye kan virke som et lite feilskjær ala den gulvstående jubileumssaken fra noe år tilbake.
    Hvor like Confidence og Countour som @Lyngen hørte er, vet jeg ikke.

    mvh
    Om de har laget den kun for å fungere i et relativt trangt sweetspot, blir den jo fort uaktuell. Hva er inntrykket av dynamiske egenskaper? Jeg synes kanskje det er det viktigste. Heritage Special oppleves meget tilfredsstillende på det området også.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.883
    Antall liker
    13.878
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Om de har laget den kun for å fungere i et relativt trangt sweetspot, blir den jo fort uaktuell. Hva er inntrykket av dynamiske egenskaper? Jeg synes kanskje det er det viktigste. Heritage Special oppleves meget tilfredsstillende på det området også.
    Google litt på Jupiter og Dynaudio så ser du. Ikke bare for trangt sweetspot, nei. Tror dette er noe av greia med "behagelig og soft", at de ikke gjaller off-axis og dermed ikke like "levende" som høyttalere som blir mer påvirket av rommet. Uansett er det viktigste hva den som skal eie og plassere høyttalerne i eget rom liker.
    :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg ante ikke at dette skulle bli så vanskelig. Jeg vurderte nå et par brukt Wilson Sabrina selv om det var over komfortabelt budsjett. Med tanke på den andre tråden om hvor kurven flater ut så følte jeg den traff. Så anerkjent som de høyttalerne er så synes det som det ikke blir så veldig mye bedre over 100k. Selvsagt med med unntak i autoritet/bassmegde i store rom. Jeg er ikke sikker, men tror ikke de var noe særlig mer detaljerte enn Magico heller motsatt. Men de har en litt annen lyd tilnærming. Klangbalansen var nydelig på klassisk. Men ikke spesielt tilgivende på enkelte frekvenser. Faktisk virket de litt forskjellig etter hva man spilte. Noe av de mer vanskelige å vurdere på kort tid. Jeg har brukt IceAge siste album som har dårlig lyd, og det kan jeg ikke huske å ha hørt såpass bra på andre høyttalere. De virket å være littegran på den mørke siden, men ikke på alle frekvenser. Men jeg vet ikke helt. Bassen pleier jeg å være forsiktig å mene for mye om da det er s romavhengig, men Ø spilte rock mye mer gøyalt og dynamisk. Dessverre ( eller heldigvis for lommeboka?) synes jeg ikke de var helt verd prisen. Eller da rett og slett at kurven flater ut. Hørte også på et par Børresen til 170k som lår meget vakkert og en lite knepp på den mørke siden.

    Så da står jeg igjen med Dynaudio Contour og Sonus Faber Olympica Nova som de mest interessante. De første med forbehold at jeg vil savne presisjon? Og de siste på rockefot, dypbass og pris. Også med tanke på at målet var å gå en litt annen vei klangmessig. Litt bort fra dønn nøytral gjengivelse.

    Men jeg har jo god tid. Var også inne på tanken å kjøpte brukt Contour 20 for å teste over tid som et mellomledd. En annen ting jeg tenkte på er at hvis jeg hadde kjøpt Sabrina så hadde det fort blitt siste stopp pga pris. Kan jo være gøy å ta det i to hopp.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Så da står jeg igjen med Dynaudio Contour og Sonus Faber Olympica Nova som de mest interessante. De første med forbehold at jeg vil savne presisjon? Og de siste på rockefot, dypbass og pris. Også med tanke på at målet var å gå en litt annen vei klangmessig. Litt bort fra dønn nøytral gjengivelse.
    Men jeg har jo god tid. Var også inne på tanken å kjøpte brukt Contour 20 for å teste over tid som et mellomledd. En annen ting jeg tenkte på er at hvis jeg hadde kjøpt Sabrina så hadde det fort blitt siste stopp pga pris. Kan jo være gøy å ta det i to hopp.
    Må bare spørre, fordi jeg selv syntes den høres så himla feilfi ut, hørt KEF Reference 5?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nei, tror faktisk ikke jeg har hørt KEF ever. KEF har jo i likhet med andre merker et gap i pris hvor mitt budsjett nytt treffer midt i mellom. R5 er for dyr ny.
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Spennende tråd dette som jeg kjenner meg igjen i. Hvordan endte så dette eventyret??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn