LPer med Piano solo

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Som topicen sier. er på jakt etter LPer med piano solo.
musikk sjangeren jeg normalt hører på er metal i forskjellige slag. men ikke bare dette.
Piano spilling er noe jeg setter pris på når jeg virkelig skal slappe av. Stresse ned etter en lang dag og slikt.

Men dette har jeg ikke mye peiling på. Så trenger anbefalinger til Piano soloer osv. og helst på LP.....

Annet instrument som jeg også kunne tenkt meg LPer med er Pan Fløyta...

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Halux skrev:
Som dette f.eks ??

Nei er mere ute etter slikt. Som Scott D. Davis og den type pianospilling...

Og denne.Får gåsehud av dette her..

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.362
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kjøp Beethovens pianosonater. Kempffs stereosyklus er lett å få tak i på LP. Veier litt, men pytt.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Valentino skrev:
Kjøp Beethovens pianosonater. Kempffs stereosyklus er lett å få tak i på LP. Veier litt, men pytt.
Gjør som Valentino sier. Deretter kjøper du de Brendel innspillingene du kommer over.

KP-AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2010
Antall liker
0
Et tips :)

Chick Corea "piano improvisations vol I" utgitt 1970 på ECM..
Med forbehold om stavingen ble rett på tittelen.

mvh

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Takker for tips. skal sjekke de ut.
her er en dame som jeg mener også kan sine saker....

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Valentino skrev:
någen anbefalte butikker hvor denne er og få tak i? samt annen slik musikk.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Ketil Bjørnstad blir vel aldri feil:

Noen kutt med bare piano og noen med akompagnement/stemme.

Desverre fant jeg ingen Youtube-treff på favoritten "Svart piano"

mvh
Gunnar Brekke

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.362
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Triangle VS Atoll skrev:
Valentino skrev:
Brukt klassisk på LP? Antikvariater som spesialiserer seg på slikt. Skolekorpsets loppemarked (jeg tøyser ikke).
Bor du i Sør-Rogaland, TvsA? I såfall kunne kanskje ottone være behjelpelig, vel og merke etter å ha forsynt seg selv. ;D

Brendels 70-tallsinnspillinger var meget populære og skulle dukke opp på slike steder de også (Takk Roberten. At jeg kunne glemme...).

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Valentino skrev:
Triangle VS Atoll skrev:
Valentino skrev:
Brukt klassisk på LP? Antikvariater som spesialiserer seg på slikt. Skolekorpsets loppemarked (jeg tøyser ikke).
Bor du i Sør-Rogaland, TvsA? I såfall kunne kanskje ottone være behjelpelig, vel og merke etter å ha forsynt seg selv. ;D

Brendels 70-tallsinnspillinger var meget populære og skulle dukke opp på slike steder de også (Takk Roberten. At jeg kunne glemme...).
Brendel og Beethoven kan anbefales - jeg har 70-talls innspillingen på vinyl. Fikk den brukt for mange år siden av en som skulle kvitte seg med vinyl'en på grunn av overgang til CD, men det er lenge siden de gode tidene nå.
Record World, Oalsgadå, Sandnes, som forøvrig kun har oppe om lørdagen nå, har en liten avdeling for klassisk vinyl, men det er lenge siden jeg har funnet noe så interessant der (rock & pop er derimot bra, meget bra egentlig).
Beethoven sonatene er så fantastisk musikk, at mer enn en utgivelse kan en gjerne ha, også på CD, så mens du leter etter brukt vinyl, kan du vurdere Gulda sin syklus;

den fikk jeg for ca. 350 NOK hos Skei på Sandnes. Den får meget bra bruker anmeldelser på Amazon og jeg synes selv den står seg bra i forhold til Brendel;
http://www.amazon.com/Beethoven-Pia...=sr_1_3?s=music&ie=UTF8&qid=1293567665&sr=1-3

Av annen solo piano som har vært tilgjengelig på vinyl er Keith Jarrett sine solo konserter. Jeg har Køln konserten (2 Lp), og Bremen og Lausanne konsertene (3 Lp). Fantastisk musikk det og som jeg har spilt jevnlig i mange år. God lyd på ECM.

Vedlegg

L

Labbis

Gjest
Hei!
Ville i utgangspunktet anbefalt Keith Jarrett - Handel Sonatas(nydelig), men hvis dine ønsker heller mer mot type panfløyte-musikk har du jo Gheorghe Zamfir og Richard Clayderman.
Mvh

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
124
Torget vurderinger
1
Labbis skrev:
Hei!
Ville i utgangspunktet anbefalt Keith Jarrett - Handel Sonatas(nydelig), men hvis dine ønsker heller mer mot type panfløyte-musikk har du jo Gheorghe Zamfir og Richard Clayderman.
Mvh
Richard Clayderman spiller vel ikke panfløyte men piano mener du?
Enig med deg, Keith Jarrett er veldig bra. Som feks Køln Konserten...
Så har du Roar Engelberg som også er ganske så dyktig på Pan..

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.633
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Keith Jarrett har gitt ut en haug med solo piano improvisasjon.

Den mest kjente er Køln Konserten fra 1975.

En annen jazzpianist er Michel Petrucciani. Han gav ut Piano Solo kun et år før han døde. Bra saker.

Philip Glass må nevnes. Musikken hans kjenner du garantert til fra før, eller har hørt den flere steder.

Topp Bunn