LP12 VS Transrotor

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Lurer på om noen har tanker eller erfaringer om hvordan en LP12/Lingo 2 kontra en transrotor Dark Star ville vært med samme arm. En mørch dp6.

Er litt i vurderingsfasen.

McLaren

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , når det gjelder LP 12 er det masse å hente , når det gjelder Dark star , er det vel bare en her , meg bekjent som har denne (og hadde rega før) TAF er nicket hans....så jeg er redd sammenlikningen kan utebli , den som kanskje kan si noe er Unto på stasjonen , som kanskje også har vært borti lp12

Lykke til i allefall.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aner ikke noe om sammenlikninger av nevnte. Men jeg vet såpass at i svært mange tilfeller så er det slik; de som skal ha en LP12 de vet at de skal ha en LP12, og for de så er sammenlikninger ikke av interesse... all den tid de allikevel erkjenner at de 1) har falt pladask for lydkvaliteten fra en LP12 og det er det de vil ha, og 2) allikevel ikke har mulighet til å prøve alle mulige alternativer som verden har å by på.

Det blir litt som med kjærlighet; man tester ikke alle damer før man forelsker seg, og bestemmer seg for hvem man vil tilbringe sine dager med. Med noen så er det bare gitt... litt som med LP12 for mange. Hør på ting først!

Mvh Vidar P

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har LP 12 men jeg er lei av justering og flytende oppheng. men om LP12 er en bedre sak drivverks messig bytter jeg ikke.

Selv om Dark Star selv en million ganger bedre ut.

McLaren

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det hadde kanskje hørt med å nevne det i åpningen da. Lei av justeringer? Hvor ofte justerer du da?  ???

Det høres forresten ut som om du bør følge hjertet, og gå for den du synes låter og ser bedre ut.

Mvh Vidar P

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
260
Har ingen anelse om hvor bra denne transrotor spillerne er, men utseende er jo vidt forskjellig i forhold til LP 12. Så her er det jo hva en liker som gjelder. Du skriver at du stiller på din LP 12 hele tiden, er det for at du liker å skru på den, eller er det for at du ikke får den stilt inn riktig? Jeg for min egen del har nå hatt LP 12 spillere i rundt 7 år og har stor glede av hvordan disse presenterer min musikk. Når det gjelder å skru på spillerne så har jeg gjort min del her… ikke fordi jeg måtte, men fordi ingeniøren i meg var fasinert og fremdeles er det av disse platespillerne. Fantastisk egentlig hvordan disse rillene i platene kan lage så fin musikk, blir liksom ikke det samme å stirre på CD spilleren når den får muligheten til å presentere.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.360
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
McLaren skrev:
......LP12............
om Dark Star ser en million ganger bedre ut.

McLaren
Kan jeg skyte inn at akkurat det er det minst en som er direkte uenig i.
-fra en som (til nå) nøyer seg med å se på denslags godsaker :-\

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Den har blitt litt flyttet på i det siste grunnet flytting og det ene og andre, samt ved bytte av bunnplate måtte en av stripsene som holdt tonearmskablene klippes for og få denne på. da mistet spilleren bouncen sin og da må jeg reise inn til til oslo, levere den til justering.

Slik er det ikke med en ufjæret spiller.

Spilleren står på egen vegghylle og har ingen som heslt vibrasjoner og tenke på, bortsett fra sine egne.

McLaren

Jeg får en pris på denne med en SME m2 arm etter påske.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
260
McLaren skrev:
Den har blitt litt flyttet på i det siste grunnet flytting og det ene og andre, samt ved bytte av bunnplate måtte en av stripsene som holdt tonearmskablene klippes for og få denne på. da mistet spilleren bouncen sin og da må jeg reise inn til til oslo, levere den til justering.

Slik er det ikke med en ufjæret spiller.

Spilleren står på egen vegghylle og har ingen som heslt vibrasjoner og tenke på, bortsett fra sine egne.

McLaren

Jeg får en pris på denne med en SME m2 arm etter påske.
Strips? Er det tonearmskabelen som er stripset på noe vis?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man skal kun bruke ett stk P-klips. Det er viktig at dette er velfungerende, om ikke får man få et nytt til nesten null kroner.

Mvh Vidar P

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
det var 2 strips under min LP12, og de var vennnlig hilsen kontrapunkt.

jeg måtte til og med skjære til kabinettet under for og sette inn trampolin bunnplaten (nyeste i stål, mener denne heter trampolin)

Jeg hadde betalt full pakke men jeg fikk ikke armbord til min mørch arm da lin ikke lager armbord uten hull i.

de skulle lage ett armbord til meg og skjære dette til og ordne hele biffen, men på 1.5 år har jeg ikke hørt noe som helst.

derfor er jeg ikke helt fornøyd med LP12 og alt den drar med seg.

McLaren

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den nyeste bunnplata heter Trampolin 2 og er i aluminium btw.

Jeg vil tilføye at Linn alltid har tilbudt uborret armbord, det er helt nytt for meg at de ikke gjør det lengre. Overraskende!

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
Det høres ut som du bør forlate lp12 prosjektet ditt.

Jeg er enig i at den krever litt oppmerksomhet, og riktig, ved flytting endrer ting seg og man må justere pånytt, ihvertfall ved gjentatte flyttinger.

Vinyl krever oppmerksomhet og tid er mitt inntrykk og da bør man ha en spiller som passer ens egen prioritering.

Like den eller ikke, designmessig er lp12 noe av det vakreste jeg ser av slikt og ditt alternativ er ikke i nærheten IMO...men ditt valg ;)
Smaken er forskjellig og med all respekt.

Lykke til

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Hm. Da ser det ut til at de heller vil selge meg en tonearm enn nytt armbord.

dette kan jeg vel sjekke på hjemmesiden deres og evt bestille fra utlandet.

McLaren

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
260
McLaren skrev:
det var 2 strips under min LP12, og de var vennnlig hilsen kontrapunkt.

jeg måtte til og med skjære til kabinettet under for og sette inn trampolin bunnplaten (nyeste i stål, mener denne heter trampolin)

Jeg hadde betalt full pakke men jeg fikk ikke armbord til min mørch arm da lin ikke lager armbord uten hull i.

de skulle lage ett armbord til meg og skjære dette til og ordne hele biffen, men på 1.5 år har jeg ikke hørt noe som helst.

derfor er jeg ikke helt fornøyd med LP12 og alt den drar med seg.

McLaren
Jeg forstår ikke helt, hva var stripsene brukt til? Var det for å vinkle armkabel, eller annet formål? Jeg fikk også Kontrapunkt til å montere inn en origin live arm som måtte stripses da kabel var stiv og ikke hadde den rette vinkelen for opphenget. Fikk klar beskjed om at det ikke ble optimalt, men jeg hadde nå da denne armen. Linn leverte tidligere uborret armbord, men det er det altså slutt på? Hvordan gikk du da frem for å få en løsning for din arm?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har ett gammelt armbord fra rundt 1980 som var tilpasset gammel mørch arm med separat armlift.

jeg har ny mørch arm og liker ikke dette ekstra stygge hullet i armbordet mitt.

De nye armbordene er laget litt annerledes enn de gamle, da de nye er en slags sandwitch konstruksjon.

Jeg vet ikke heller om armen min er i korrekt avstand til spindel.

McLaren

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Unnskyld at jeg sier det, det er sikkert upassende, men fy fillern hvor klumpete og stygg den var den spilleren du avbildet Steinar. Hvilken er det?

(beklager OT)

Mvh Vidar P

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
hehe.

det er Transrotor dark star.

tøffeste av oljeplattformene der ute.

LP12 er vakker, denne er tøff.

McLaren

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
260
Steinar O skrev:

Jeg er enig i at den krever litt oppmerksomhet, og riktig, ved flytting endrer ting seg og man må justere pånytt, ihvertfall ved gjentatte flyttinger.

Vinyl krever oppmerksomhet og tid er mitt inntrykk og da bør man ha en spiller som passer ens egen prioritering.

Like den eller ikke, designmessig er lp12 noe av det vakreste jeg ser av slikt og ditt alternativ er ikke i nærheten IMO...men ditt valg ;)

Lykke til

Jeg har en funksjon i mitt daglige virke der jeg er med å bygge slike installasjoner i full størrelse, jeg bor forøvrig i Stavanger.

Noen som gjetter hvilken bransje jeg tilhører?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe. Oljeplattform sier du. Jo, jeg ser den.

Dark Star ja... den hadde sikkert gjort seg bra i dunkel-til-avslått belysning med sort bakgrunn. Så noe positivt er det jo å si om utseendet.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
break_in skrev:
Steinar O skrev:

Lykke til
Jeg har en funksjon i mitt daglige virke der jeg er med å bygge slike installasjoner i full størrelse, jeg bor forøvrig i Stavanger.

Noen som gjetter hvilken bransje jeg tilhører?
Samme som meg antakelig, bortsett fra at jeg ikke bygger dem, jeg vedlikeholder dem. Vi burde vel like utseendet, men den er ikke for meg.
Jeg liker det mer klassiske og tidløse.

Tenkte det kunne være oppklarende med et bilde Vidar :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
McLaren skrev:
Jeg har LP 12 men jeg er lei av justering og flytende oppheng. men om LP12 er en bedre sak drivverks messig bytter jeg ikke.

Selv om Dark Star selv en million ganger bedre ut.

McLaren
Hvis du er lei flytende oppheng og synes Transrotor er mye penere, ville jeg gått for den. Tror ikke du behøver frykte drivverksmessige problemer. Hva skulle det i så fall være?

Når det gjelder utseendet er det for meg motsatt; jeg synes LP12 er en langt mer elegant, tidløs og nett spiller enn svært mye av dagens design, inklusiv flere av transrotors modeller.

Jeg har alltid sverget til fjærende spillere, kanskje pga. mye rosende omtaler av slike, bl.a LP12 og Thorens TD126 III som jeg eier idag. I det siste har jeg imidlertid innsett at såkalte stive spillere meget vel kan fungere særdeles bra. Siste bekreftelse i så måte fikk jeg ved kjøp av en brukt Thorens TD2030 som ble utrustet med en SME309. Idag mener jeg denne kombinasjonen er den lydmessig beste jeg har hatt og befriende enkel med tanke på montering og manglende behov for justering.

Det må i rettferdighetens navn likevel nevnes at min LP12 er en enklere utgave, både uten Lingo2, Keel m.m. og hittil med en rimelig Jelco SA-750 D tonearm, så sammenligningen er vel ikke helt rettferdig, ut fra mulig potensiale i en topp utrustet LP12. På den annen side kostet min nedskalerte LP12-kombinasjon faktisk mer enn nevnte Thorens/SME.

Ut fra hvor jeg oppfatter du står idag, ville jeg som sagt satset på Transrotor-modellen. Jeg har ikke hørt verken denne modellen eller andre Transrotors, men tror de er bra, bl.a ut fra mye god omtale og en forestilling om at de neppe skiller seg vesentlig fra andre stive spillere, som f.eks nevnte Thorens.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg tror ikke denne har det.

Det er vesentlig lettere og justere en slik enn LP12. må en ligge under spiller med en jigg så blir det tungvint.

McLaren

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
260
Smaken er som baken ;)

En får finne seg en spiller som presenterer og har et utseende en kan like, men jeg for min del har aldri forstått hva som tiltrekker en med slike spillere.

Oljeplattformer i ordenlig størrelse er mektige og på en måte vakre å beskue, men miniatyrer er å blir miniatyrer…

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri hatt jigg jeg, aldri ligget under heller.. men det har da gått greit. Og mye glede har det gitt også.

Det er ikke det at man ikke behøver å justere en stiv spiller, det er det at man ikke kan :)

Nuvel, jeg er i mindretall sikkert som mener at evig adekvat LP12-justering er easy-peacy når man lærer det seg, og ikke den sorte magi noen profesjonelle gir inntrykk av; men så har jeg da levd med spillerne så lenge at for meg er det nesten blitt "second nature" og en del av livet å vri litt på de stakkars tre skruene med en 4-5-6-7 års mellomrom (for de av oss som ikke flytter ofte).

Mvh Vidar P

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.845
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Å vurdere et ikon som LP12 opp mot en JR Tran Rotor må være like vanskelig som det er enkelt.
Når jeg leser din tilnærming, hvordan du selv argumenterer, så fremstår det for meg som at LP12 ikke gir deg tilstrekkelig glede og den good-feeling som denne spilleren tross alt fortjener. Det finnes også de som bytter bil fra Mercedes til BMW og sitter igjen med en følelse av forsterket kjøreglede uten at kvaliteten er forringet. 
- Spørsmålet er om du tør våge å ta steget? 

Mvh
Jan P. med fryktingydende respekt for alle som har lagt sin elsk på LP12!

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
Grumpy skrev:
Å vurdere et ikon som LP12 opp mot en JR Tran Rotor må være like vanskelig som det er enkelt.
Når jeg leser din tilnærming, hvordan du selv argumenterer, så fremstår det for meg som at LP12 ikke gir deg tilstrekkelig glede og den good-feeling som denne spilleren tross alt fortjener. Det finnes også de som bytter bil fra Mercedes til BMW og sitter igjen med en følelse av forsterket kjøreglede uten at kvaliteten er forringet.
- Spørsmålet er om du tør våge å ta steget?

Mvh
Jan P. med fryktingydende respekt for alle som har lagt sin elsk på LP12!
Er det lov å spørre hvorfor du har valgt Transrotor?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
490
Torget vurderinger
4
McLaren skrev:
Nettopp, fjæringen i LP12 har en viktig funksjon der også. I tillegg til å ta opp vibrasjoner fra omverdenen skal den også avkoble vibrasjoner fra motoren til subchassiet.

Mange nyere (og eldre) platespillere har motoren plassert i en egen enhet, men de fleste har denne på en felles hylleplate som resten av spilleren. Hvor effektiv blir denne avkoblingen da hvis det ikke finnes noen som helst fjæring i motorenhet og resten av spilleren?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.845
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
Er det lov å spørre hvorfor du har valgt Transrotor?
Kvalitet, pris og design i tillegg til opplevd følelse å bli ivaretatt som kunde slik jeg forventet.

Tilfeldig eller ikke....?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Unto virker som en skikkelig solid fyr.

Kontrapunkt virker litt ovenpå i forhold. Hjelpsomme til en viss grad.

Jeg skal dra og kikke litt på disse transrotor. Jeg har kikket og hørt på ZET3 noen ganger, men det er ikke helt min finish selv om den var flott.

McLaren

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.013
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ikkje lett, å finne ein spelar som matchar både LP12 sine "flytande" så vel som andre kvalitetar, og samstundes ha botnen som dei røffare, faste spelarane greier.
Eg har iallfall ikkje råd, så eg måtte velje side. Så langt har eg både LP 12 og SSM... men det går ikkje i lengda, er eg redd lommeboka seier...

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
260
McLaren skrev:
Unto virker som en skikkelig solid fyr.

Kontrapunkt virker litt ovenpå i forhold. Hjelpsomme til en viss grad.

Jeg skal dra og kikke litt på disse transrotor. Jeg har kikket og hørt på ZET3 noen ganger, men det er ikke helt min finish selv om den var flott.

McLaren
Jeg har bestilt deler fra Kontrapunkt utallige ganger til de 4 LP12'ene jeg har satt sammen og solgt. Har aldri møtt noen “ovenpå” holdning som du skriver, men til tider litt treghet om jeg kun brukte mailen. Men om jeg ringer og purrer på deler så er de alltid hjelpsomme og får ting gjort.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Vi kan jo ha møtt på de på forskjellige dager for og si det sånn.

McLaren

Topp Bunn