LP12 vs. LP12

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Har installert ny motor og Cirkus i LP12'ern til en kamerat. Mye jobb med å få topplata til å ligge stramt an mot alle konsollene i plinthet, men nå kan en dunke løs over alt uten den minste antydning til klirring. (Har du prøvd det på din LP12)
Resten var piece-of-cake. Nydelig bounching og arm/PU montert etter alle kunstens regler. Motor tiltet slik at hastigheten er spot-on osv. osv.....

Måtte jo prøve'n. Men ble litt skuffet.

Litt om oppsettet, Valhalla PSU, '88 Ittok med Ekos armkabel, Benz L04O (ca. 600 timer), Afromosia plinth med "enlarged corner blocks", topplate uten "stud", Solid bunnplate.

Testet mot min og, som sagt, resultatet var litt skuffende. Hva var dårligere: Definisjon, kontanthet, dynamikk, luft rundt instrumentene/musikerne, tredimensjonalitet/rom og for ikke snakke om drivet og PRaT (som Naim-gjengen kaller det). I tillegg er det klart mye mindre forvrengning og mye mer finkornig lyd på min. På Diana Krall "Girl in the other room" er det noen sibilanter som ikke er plagsomme i det hele tatt på min LP12, på denne var det ikke særlig pent.
Var noe bedre? NEI.

Skulle bare mangle kanskje. Noe urettferdig sammenligning. 20 år gammel Ittok mot 6 mnd. gammel Ekos 2. Valhalla mot 4-5 ganger så dyr Armageddon. Benz L04O mot 3 ganger så dyr Ruby2. OK, men poenget er at det er utrolig mye mer å hente ut av en LP12 enn mange er klar over og de som sier at LP12 ikke er noe å regne med i 2007 har som regel ikke hørt en "top-of-the-line" utgave.

Og det kan bli enda bedre....med Keel og Ekos SE ;)

B

break_out

Gjest
Du er inne på noe her FZ, det er flere som tror at dersom de får tak i en LP12 så har det som skal til. Men LP12 spilleren og sin lange fartstid gjør at det finnes "dårlige" spillere i forhold til dagens standard der ute. Men som når cirkus settet kom på banen så var det eiere av spilleren som ikke syntes det var noe stas med cirkus. De mente at det ble for steril lyd, og at spilleren mistet sin egenhet. Men det som faktisk var tilfellet var at den ble mer presis og avslørende i forhold til resten av kjeden.

Det som er litt synd opp i dette er jo at flere som påstår å ha hørt en LP12 gjerne har hørt en utdatert versjon og gjort opp sin mening utifra denne, men de skulle bare vist hva en mer oppdatert spiller kan gjøre for vinylen :)

Mye som skal stemme i forhold til bestykkning av spiller, oppsettav spiller og resterende riaa, forsterkeri og høytalere... bla bla bla ;)

God Jul foresten og et keel-innholdsrikt 2008 ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
break_out skrev:
Takk, det samme, break_out. I romjula skal T-kable på plass. Så får vi se hva 2008 bringer 8)

B

break_out

Gjest
FZ skrev:
break_out skrev:
Takk, det samme, break_out. I romjula skal T-kable på plass. Så får vi se hva 2008 bringer 8)
T-kable er bra greier, spesielt den innfestningen da den gjør det mye lettere å få til bouncen.

B

break_out

Gjest
Rudi skrev:
Jeg havner motstrøms............... igjen :D .... jeg har bare hørt 2007 modeller som har vært oppegående, alle de eldre spillerne jeg har vært borte i har vært noe ræl.
Skulle gjerne hørt en "gammel" LP12 i topp tilstand uten alle disse modifiseringen/oppdateringene, en spiller med "LP12 lyd" om dere skjønner hva jeg mener........ ække noen av dere som vil selge meg sin vel ?
Ser ikke ut som dine betraktninger er motstrøms, om du da ikke mener at en oppgradert/oppdatert spiller låter dårligere selv om den følger 2007 standard?

Problemet med disse eldre spillerne er at de potensielt har slitte senterlagre, og slitne armlager++. Men jeg så en Ittok arm som skulle være ubrukt til salgs på eBay en tid tilbake, så kanskje en kunne få tak i en ubrukt/fint brukt eldre spiller, men tror det blir en utfordring... De blir somregel spilt på disse spillerene, som jeg godt kan forstå ;).

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Jeg havner motstrøms............... igjen :D .... jeg har bare hørt 2007 modeller som har vært oppegående, alle de eldre spillerne jeg har vært borte i har vært noe ræl.
Skulle gjerne hørt en "gammel" LP12 i topp tilstand uten alle disse modifiseringen/oppdateringene, en spiller med "LP12 lyd" om dere skjønner hva jeg mener........ ække noen av dere som vil selge meg sin vel ?
Bruk heller penga dine på en arm som kan gi LP12'ern din det løftet den fortjener og selg Akito'en..........

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Jeg har faktisk bare hørt min egen LP12 og har ikke grunnlag til å sammenligne den med noen andre. Og det er ikke så ofte jeg har hørt på vinyl generellt. Men av det lille jeg har hørt så er den faktisk bra og jeg er fornøyd med tingenes tilstand pr. dags dato. Foretrekker selvfølgelig den når jeg lytter. Men det hadde vært morro å høre en annen LP12, jeg vet at det er to til i Molde og en i Kristiansund(Vidar P)
Og neste gang jeg er i Oslo så må jeg prøve å ta meg en tur til Kontrapunkt. Regner med at de har en SE utgave til demo til enhver tid? Det er iallefall ikke tvil hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde 125000,- til overs.... ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Donald skrev:
Men det hadde vært morro å høre en annen LP12, jeg vet at det er to til i Molde og en i Kristiansund(Vidar P)
Om det var et hint, så kan det selvsagt sikkert la seg gjøre å høre på min :)

Mvh Vidar P

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Vidar P skrev:
Donald skrev:
Men det hadde vært morro å høre en annen LP12, jeg vet at det er to til i Molde og en i Kristiansund(Vidar P)
Om det var et hint, så kan det selvsagt sikkert la seg gjøre å høre på min :)

Mvh Vidar P
Det hadde jo bare vært hyggelig det! Men det kan vi jo komme tilbake til. :)

Topp Bunn