Lp12;Hvilken pris?

K

Kurtzen

Gjest
Hei folkens.

Jeg står for tida i fare for å joine Linn-klanen.
Fant i den forbindelse en spiller til salgs som
jeg vurderer å by på.
Spilleren er fra 1997 og har fått Akito arm for
to år siden,er oppgradert med Cirkus og Trampolin.
Den har en nesten ny Addikt pu og er i generelt
flott stand.Servicer tatt.
Derfor er tips og råd angående pris oa velkomment. ::)

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Hei!
Kva for ein Akito og kva for PSU?
MVH
Johs

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hvis spilleren er fra '97 var det unødvendig å oppgradere den med Cirkus (standard på spillere f.o.m. '93)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En spiller fra '97 hvor eier hevder å ha oppgradert med Cirkus lukter.... hmmm. Som FZ sier så var det standard.
Har fått Akito? Hva hadde den før da...?

Hva med å sjekke serienummer ift produksjonsår, for å være helt sikker; i 1997 hadde Linn KUN Akito (2) og Ekos armer, derfor må spilleren ha hatt en ikke-Linn arm før Akito dersom den er fra '97; f.eks en RB300... men da skjønner jeg ikke helt hvorfor eier byttet til Akito 2; den er bedre, men ikke så mye som prisdifferansen fra brukt RB300 -> ny Akito 2 tilsier. Jeg leser det som om denne er eldre, har blitt oppgradert med Cirkus og Akito (fra Basik?).

Hva er egentlig serviceintervallet for LP12....? Siden servicer er tatt mener jeg.

En original 1997 LP12/Basik/Akito 2/Adikt vil være verdt kanskje opp mot 20k (høy annenhåndsverdi, nypris 32k, ingen villedende priser). Med flaks kan man kanskje få den en anelse billigere. Med Lingo (1) kan man føye til omlag 5k på den prisen.

Mvh Vidar P

K

Kurtzen

Gjest
Hei alle.
Takker for tips,har sendt mail til selger
med spørsmål om utfyllende opplysninger
ut fra deres råd.
Legger ut svarene her så får vi se om
det ikke er mulig å få en vinylspiller i hus
igjen snart. :D

B

break_out

Gjest
Ingen fare med å joine den klanen, det eneste riktige i mine øyne ;)

Hei folkens.

jeg vurderer å by på.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Akito kom på markedet i 1989 og ble avløst av Akito/2 i desember '94. Akito/2 har serienummer fra 100 000 og oppover.
Hvis spilleren er fra '97 skal den ha serienummer rundt 95 000.

K

Kurtzen

Gjest
Kom akkurat fra jobb,har fått mail fra selger der
han forteller at lappen med serienr er fjernet
på spilleren...
Dårlig tegn?Utslag på verdi?
Cirkus kit og akitoen er begge to år gamle og
montert hos aut. linn verksted.
Det satt en Basis-arm på når han kjøpte den.
Han vet ikke hva slags psu spilleren har,
den er innebygget.
Ble litt usikker jeg...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Denne kan også være gammel... serienummer må nesten fjernes med overlegg; de ramler ikke bare av, og da er det noen som ønsker å skjule alder.

Cirkus-kit for 2 år siden sier at 1997 er helt uaktuelt.

Basis eller Basik? Strømførsyningen innebygd er vel uansett Basik... nei, jeg hadde IKKE kjøpt en LP12 med ukjent serienummer. Det er så mange gode å få tak i.

Mvh Vidar P

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Kan selgar legge ved kvitering på nemte oppgraderingar trur eg ikkje du skal vere så redd for å slå til. Vidare oppgradering av PSU og sansynlegvis motor kostar 5 - 6 000.-
Korvidt chassiset er noko å satse vidare på spørs utsjånad og korvidt spelaren er så ny at kassa har hjørneavstivning. Dette bør ha betydning for prisen. Nye chassis får du på E-bay for +/- 2000.-kr.

Eksempel på hjørneavstiving og Valhalla PSU

Har du anledning til å la spelaren ta ein tur innom eit autorisert Linn verksted som A.Arve føresler skulle du ikkje risikere noko.
Om alt dette skulle vere i orden kan du strekke deg opp mot den prisen som Vidar P antyda lenger opp i tråden.
Om chassiset er halvherpa og gamalt ville eg hatt vanskleg for å strekt meg over 12 T.
MVH
Johs

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Spilleren på bildet er en pre-Cirkus og har et temmelig gammelt armbrett. (De siste 15 årene har det vært svart under.)
Jordinga er ikke iht. Linn's anbefaling. Det skal ikke jordes ved p-clip'en, men på fremste skruen. Dessuten er jordledningen uoriginal.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Kom akkurat fra jobb,har fått mail fra selger der
han forteller at lappen med serienr er fjernet
på spilleren...
Dårlig tegn?Utslag på verdi?
Det trenger ikke være et dårlig tegn at serienummeret mangler (jeg har heller ikke serienummer på min etter at jeg byttet plinthet), men at det blir opplyst at det er en '97 modell er et dårlig tegn........

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Spilleren på bildet likner veldig på min. Jeg kjøpte den på loppemarked for 50,- ;D

Roger

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Nei, det er ikke den samme for den er fortsatt her i heimen.

Roger

K

Kurtzen

Gjest
Her er svaret jeg fikk fra selger i dag:

Nej. Jeg har købt pladespilleren brugt og har derefter fået den forbedret.
Akita 2 armen er meget bedre end mk.1 udgaven som var lavet i Japan. Det kan
godt være at den er ældre end 93, men velholdt er den.

Skal be ham sende flere bilder,evt. av undersiden.

Takker så mye for engasjementet,makalaust hjelpsomme folk her! :D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Be om serienummer for armen. Snodig at han ikke vet hvilken strømforsyning den har. Etter de første opplysningene du fikk ville jeg vel ikke stolt alt for mye på denne karen. Hvor mye forlanger dansken for spilleren?

K

kbwh

Gjest
Stilig det bildet Johs viser. Jeg blir nysgjerrig. Er de tre fjærene like? Justeres de ved å skru på de små mutterene? Er det den eneste måten man justerer for varierende tonearmsmasse på? Sagt på enn annen måte: Hvor er "alt du trenger å vite om LP12"-nettstedet?

K

Kurtzen

Gjest
Takker for tips Fz,skal spørre ham om nr på armen og be ham ta et par bilder av undersiden så får vi se om jeg finner ut av å legge inn bilder her etterhvert ???
Pris har ikke vært diskutert enda,ville finne ut hva dette var for noe først,så jeg har noe å by etter.

K

Kurtzen

Gjest
Forresten;tips om andre fine Lp12 tilsalgs mottas med evig takknemelighet :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stilig det bildet Johs viser. Jeg blir nysgjerrig. Er de tre fjærene like? Justeres de ved å skru på de små mutterene? Er det den eneste måten man justerer for varierende tonearmsmasse på?
De tre fjærene er like, og mutterne er strammingen ja.

Mvh Vidar P

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
De tre fjærene er like, og mutterne er strammingen ja.

Mvh Vidar P
Og et lite helvete å justere...

Men det er vel halve moroa for en Linn-eier ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

Men det er vel halve moroa for en Linn-eier  ;)
Pøh...lett match 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Men det er vel halve moroa for en Linn-eier  ;)
Ikke så vanskelig å justere, men det var leit at du syntes det var et helvete. Heldigvis er det lett å lære for de fleste med en viss touch, så med litt basic trening så hadde du nok fått det til.
Det fins dessuten gode detaljerte beskrivelser av fremgangsmåte; også i form av offisiell setup guide fra Linn på nett.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Pøh...lett match  8)
For å være litt mer seriøs:

For å justere fjærene må spilleren stå på ett helt stabilt underlag og helst i en Linn-jig (eller tilsvarende). Hvis underlaget ikke er helt stivt er det så godt som umulig å justere fjærene 100%.
Jobben er dessuten mye enklere med dagens fjærer enn de som ble levert med eldre spillere. Hvis spilleren har de gamle blanke fjærene er det første man bør gjøre å kjøpe nye fjærer og gummiforinger. Koster den nette formue av ca. 150 spenn.
Øvelse gjør mester. Lykke til....og les først Linn-manualen som du finner på Vinyl Engine.

K

kbwh

Gjest
Har lest ennå mer hos Vinyl Engine. LP12 er en særdeles fascinerende konstruksjon. Jeg skrev "pussig at det flyr" tidligere i tråden. Man skal ha ører og tålmodighet for å få det til å fly, men jeg forstår at sakene flyr langt når ting er satt opp ordentlig. :)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Ikke så vanskelig å justere, men det var leit at du syntes det var et helvete. Heldigvis er det lett å lære for de fleste med en viss touch, så med litt basic trening så hadde du nok fått det til.
Det fins dessuten gode detaljerte beskrivelser av fremgangsmåte; også i form av offisiell setup guide fra Linn på nett.

Mvh Vidar P
Hehe. Jeg har aldri hatt en Linn. Og kommer neppe til å kjøpe en heller. Uttalelsen min var basert på ymse tråder litt tilbake i tid her som f.eks en ett år gammel som heter "Justering av Linns fjærpryd". Der finner en blant mange underholdende innlegg f.eks.dette:
Da har du de siste (og beste) fjærene. Ikke gi opp, subchassiet skal IKKE gynge rykkvis, men jevnt og bare vertikalt.
;D
Og dette:
Siste nytt er vel intet nytt, har tatt kvelden hva Linnfjærjustering angår. Blir bare så irritert at jeg ikke får sove. Skal gå på med krum hals i morgen.
;D ;D
Og...
;D ;D ;D

Så mye har jeg ikke ledd på lenge. Denne tråden er et funn! Litt av et "cirkus" å eie en Linn !!!

;)
;D ;D ;D

Min erfaring med denne type konstruksjoner er begrenset til min spiller nr. 2. En STD. http://tinyurl.com/ytoqcs Med fire fjærer. Et helvete.

Mitt lille poeng oppi moroa er bare at en bør vite at når en går for Linn eller tilsvarende oppbygget spiller skal en jobbe litt for å få godlyden. Og om en ikke liker å skru på fjærer bør en finne en annen konstruksjon.

For det tar tid å justere opp disse greiene. Veeeeldig lang tid om en ikke liker å fikle med slikt. Og bare et par øyeblikk om en synes det er gøy ;)

B

break_out

Gjest
Hvor vanskelig det er å stille fjørene på en Linn Sondek blir opp til brukeren er min erfaring, og da mener jeg ikke hvor dyktig personen er, men hvor interesser en er i å fikle og teste ut. Så klart en må ha en forståelse for konstruksjonen, men det får en lett med å lese bruksanvisning el. Det som tiltrekker meg til vinyl utenom lyden er det faktum at det er så små marginer som rår. Jeg klarer ikke å holde fingrene av fatet og må fikle om det så er fjørene eller andre saker. Dersom en ikke er interessert i å fikle er det ikke noe problem å ha en LP12 tvert imot, det er ikke et must heller en nevrose flere på dette forumet har. Sett opp spilleren med nye fjærer og den kan stå der i årevis å spille uten å måtte gjøre noe som helst. Jeg for min del ønsker en spiller som har disse mulighetene da det kombinerer mine interesser for musikk og mulighet for tweeking/mekking. Det er nå 68 dager og 9 timer siden jeg sist var inne i spilleren å fiklet, og det synes min psykolog er store fremskritt ::).

Et annet tankekors er at mest sannsynlig er ikke den typiske Linn LP12 eieren representert her på forumet med innlegg ol. Vil anta at de heller bruker tiden på å lytte på musikk en å skru på fjørene sine.

Hehe. Jeg har aldri hatt en Linn. Og kommer neppe til å kjøpe en heller. Uttalelsen min var basert på ymse tråder litt tilbake i tid her som f.eks en ett år gammel som heter "Justering av Linns fjærpryd". Der finner en blant mange underholdende innlegg f.eks.dette:
;D
Og dette:
;D ;D
Og...
;D ;D ;D

Min erfaring med denne type konstruksjoner er begrenset til min spiller nr. 2. En STD. http://tinyurl.com/ytoqcs Med fire fjærer. Et helvete.

Mitt lille poeng oppi moroa er bare at en bør vite at når en går for Linn eller tilsvarende oppbygget spiller skal en jobbe litt for å få godlyden. Og om en ikke liker å skru på fjærer bør en finne en annen konstruksjon.

For det tar tid å justere opp disse greiene. Veeeeldig lang tid om en ikke liker å fikle med slikt. Og bare et par øyeblikk om en synes det er gøy ;)

K

Kurtzen

Gjest
Takk til alle for tips..

Linn planene er lagt på is foreløbig,det blir Lp12 litt seinere.
Inntil videre får jeg søke trøst hos en pent brukt Opus3 som
Bo i Karlsskoga har reservert for meg.
Denne blir hentet om et par uker og får selskap av en
Helius Aureus II.

Noen som har erfaringer/tips ang. pick-up?
Trenger også en ok Riia.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Takk til alle for tips..

Denne blir hentet om et par uker og får selskap av en
Helius Aureus II.

Noen som har erfaringer/tips ang. pick-up?
Trenger også en ok Riia.
Ikke LP12?!!! ...Snakkes i bakken

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Takk til alle for tips..

Tenker det tar lang tid før den isen smelter med en Opus3 i hus. ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Tenker det tar lang tid før den isen smelter med en Opus3 i hus. ;)
Antar at Opus3 er meget kapabel. Tenkte på den før jeg kjøpte Linn. Snille importøren var til og med villig til å la meg få den på hjemlån. Men det ble aldri noe av. Jaja.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Hei folkens.

jeg vurderer å by på.

kan du finde en gammel lp12 så er her alle tiders mulighed for at joine klanen for under 70.000kr.. :D

Den nye Linn Sondek LP12 SE-serie består af EKOS SE tonearmen, KEEL sub-chassis & armboard i ét samt TRAMPOLIN, som er en ny aluminums bundplade.

Som afløser for den oprindelige EKOS tonearm er Linn’s nyeste tonearm, EKOS SE, designet til yderligere at minimere uønskede bevægelser. EKOS SE er konstrueret med Linn’s nyeste teknologi og armen er håndbygget efter de allerhøjeste kvalitetskrav, så musik-entusiaster får endnu mere ud af pladesamlingen.

Det kombinerede sub-chassis og armboard, KEEL, er fræset ud af ét enkelt stykke aluminium. Dette giver den optimale base for armen og pladetallerkenen, og da konstruktionen er helt uden skruer, bolte eller sammenhæftninger er alle vibrationer praktisk taget fjernet fra denne del af pladespilleren. KEEL kan direkte afløse det tidligere armboard og sub-chassis uden modifikationer, da den er bygget således, at den vejer og fylder præcis det samme som de forrige, separate produkter.

Den nye TRAMPOLIN bundplade er lavet i aluminium for at opnå så høj en stivhed som mulig. Materialet er lydmæssigt dæmpet for at reducere vibrationer for endnu bedre lydgengivelse. Dermed er TRAMPOLIN bundpladen en simpel og effektiv måde at opgradere en Sondek LP12.

Hver især udgør disse markante forbedringer af LP12’en, men sammen er de en enestående forbedring af LP12 pladespilleren.

• EKOS SE: 36.600 kr.
• KEEL: 24.200 kr.
• TRAMPOLIN: 1.650 kr.

Aprilsnar?

B

break_out

Gjest
kan du finde en gammel lp12 så er her alle tiders mulighed for at joine klanen for under 70.000kr.. :D

Den nye Linn Sondek LP12 SE-serie består af EKOS SE tonearmen, KEEL sub-chassis & armboard i ét samt TRAMPOLIN, som er en ny aluminums bundplade.

Som afløser for den oprindelige EKOS tonearm er Linn’s nyeste tonearm, EKOS SE, designet til yderligere at minimere uønskede bevægelser. EKOS SE er konstrueret med Linn’s nyeste teknologi og armen er håndbygget efter de allerhøjeste kvalitetskrav, så musik-entusiaster får endnu mere ud af pladesamlingen.

Det kombinerede sub-chassis og armboard, KEEL, er fræset ud af ét enkelt stykke aluminium. Dette giver den optimale base for armen og pladetallerkenen, og da konstruktionen er helt uden skruer, bolte eller sammenhæftninger er alle vibrationer praktisk taget fjernet fra denne del af pladespilleren. KEEL kan direkte afløse det tidligere armboard og sub-chassis uden modifikationer, da den er bygget således, at den vejer og fylder præcis det samme som de forrige, separate produkter.

Den nye TRAMPOLIN bundplade er lavet i aluminium for at opnå så høj en stivhed som mulig. Materialet er lydmæssigt dæmpet for at reducere vibrationer for endnu bedre lydgengivelse. Dermed er TRAMPOLIN bundpladen en simpel og effektiv måde at opgradere en Sondek LP12.

Hver især udgør disse markante forbedringer af LP12’en, men sammen er de en enestående forbedring af LP12 pladespilleren.

• EKOS SE: 36.600 kr.
• KEEL: 24.200 kr.
• TRAMPOLIN: 1.650 kr.

Aprilsnar?

Nå har ikke jeg hørt det nye oppsettet med keel, SE og ny trampolin, men har planer om dette ved neste Oslo besøk. Jeg synes også at prisene er forholdsvis høye, men det er i forhold til hva jeg ønsker å bruke, ikke i forhold til hva det er verd. Verdien av en slik oppgradering kan kun avgjøres ved å lytte og sammenligne med tidligere spiller, eller andre i denne prisklasse.

Vil anta at når du hørte på spilleren så var det ikke den mest objektive personen som gikk på lytteseanse.. Har jo fått inntrykk av at du er en smule kritisk til Linn spilleren i utgangspunktet.. Hvilken forsterker kombo og høytaler ble brukt når du fikk spilleren demonstrert?

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Nå har ikke jeg hørt det nye oppsettet med keel, SE og ny trampolin, men har planer om dette ved neste Oslo besøk. Jeg synes også at prisene er forholdsvis høye, men det er i forhold til hva jeg ønsker å bruke, ikke i forhold til hva det er verd. Verdien av en slik oppgradering kan kun avgjøres ved å lytte og sammenligne med tidligere spiller, eller andre i denne prisklasse.

Vil anta at når du hørte på spilleren så var det ikke den mest objektive personen som gikk på lytteseanse.. Har jo fått inntrykk av at du er en smule kritisk til Linn spilleren i utgangspunktet.. Hvilken forsterker kombo og høytaler ble brukt når du fikk spilleren demonstrert?

jeg har ikke hørt denne seneste opdatering..kunne blot købe en lp12 for 3000kr og ville tjekke mulighederne ud!! - syntes da jeg ville dele disse med jer i denne tråd om lp12..

men efter at have købt en pink triangle som followup på tråden om prioriteringsrækkefølge pickup/arm/verk - og brændt fingrene på pinken,der er præcis ligeså elendig i bassen som jeg huskede - og næsten ligeså sindsygt dyr at opgradere som lp12 - mistede jeg modet på at investere i en lp12 for at blive skuffet over verket,blot for at blive glad over min hukommelse!!

anyways : med de priser på lp12 er rohman da en patetisk billig pickup at køre med.. :D

B

break_out

Gjest
jeg har ikke hørt denne seneste opdatering..kunne blot købe en lp12 for 3000kr og ville tjekke mulighederne ud!! - syntes da jeg ville dele disse med jer i denne tråd om lp12..

men efter at have købt en pink triangle som followup på tråden om prioriteringsrækkefølge pickup/arm/verk - og brændt fingrene på pinken,der er præcis ligeså elendig i bassen som jeg huskede - og næsten ligeså sindsygt dyr at opgradere som lp12 - mistede jeg modet på at investere i en lp12 for at blive skuffet over verket,blot for at blive glad over min hukommelse!!

anyways : med de priser på lp12 er rohman da en patetisk billig pickup at køre med.. :D
Det ante meg at du ikke hadde hørt den nye oppgraderingen av LP12, men ble igjen forundret over dine meningsløse sleivspark.

I rest my case...

Topp Bunn