Tja. Man snakker om alt fra noen få titalls timer til, som flere har rapportert om på DV XX2, 150. 150 timer er ca. 10% av forventet levetid på en 'vanlig' MC, og det synes jeg er ganske mye.
Det du ser av bevegelse i arm og PU er nok dessuten i all hovedsak avvik fra sentrert plate og bulker. Ved disse frekvensene skal armen følge pickupen opp og ned/høyre og venstre, så bevegelsen er i liten grad mellom opphenget i pickupen og stylus/nål, den delen som skal mykes opp og stabilisere seg.
Bevegelse i nåla ved audiofrekvenser er nok særdeles vanskelige å få øye på. Vi snakker om en gjenstand som er knøtteliten og beveger seg svært lite, innenfor audioområdet. Bare ta en titt på selve rillene så får du se hvor store utsvingene i seg selv er, og tenk at det er disse pickupen skal spore. Noen unntak med store utsving er det (Telarc 1812, f.eks.), Men en hel side med sånne utsving og medfølgende avstand mellom rillene ville ikke ha plass til mange minuttene.
For sammenligningens del, tenk på basselementet i høyttaleren din. De store utsvingene du ser er stort sett ved frekvenser under resonansen til bassrefleksporten (sjelden å se like tydelig på trykkammer). Ved så lave frekvenser mangler det en fungerende luftfjær bak elementet, membranet beveger seg uhindret, og bidraget fra porten er i motfase med bidraget fra forsiden av elementet, så de kansellerer hverandre, og man ikke hører noen ting.
Men, ja. Det har nok en virkning å la pickupen gå noen timer i innerrilla. Men optimal innspilling i forhold til tid og slitasje? Det tror jeg ikke.