LP cover med unike tilleggsfunksjoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    I serien "hvor godt kjenner du platesamlingen din", så er vi nå kommet til LP cover med en eller flere tilleggsfunksjoner:

    1. Altså cover som har en "greie" eller funksjon utover det vanlige. Cover som kun har et kontroversielt foto eller lignende teller ikke i denne sammenheng.

    2. Dernest må albumet være utgitt på LP.

    3. En post må innholde et foto av angjeldende cover + forklaring.

    4.Dessuten gjelder Boffen-regelen: Du må eie/ha eid albumet på LP/CD. (Blir mer genuint da, istedet for å lire av seg ei lang liste fra et Google søk).

    -------------

    Her er et par jeg kommer på i farten:


    Uriah Heep - Look At Yourself: Hadde et speil på forsiden.


    Steve Hillage - Open: Utstanset cover med innercover som man kunne snu opp/ned/foran/bak for å variere fargene i tittelen.


    Beatles - White Album: Hvert cover var stemplet med unikt (løpende) serienummer.
     

    Vedlegg

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    En kjapp titt bort i platehylla ga meg disse to bidragene:
    Jethro Tull - Thick As A Brick

    Platens cover inneholdt avis.



    Alice Cooper - School's Out

    Platens cover kunne brettes ut til en skolepult, og på førsteutgaven lå selve vinylen i en papirtruse. Jeg har den nevnte utgaven.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Pink Floyd - Wish You Were Here

    Pappcoveret til LPen hadde et ekstra ytterlag i sort blank plastikk med et klistremerke på. Det syntes vi var spesielt og stilig.
    Problemet kom når du skulle åpne det første gang. Plasten var så skjør at den fort sprakk opp. Jeg ble litt skjelven på henda, så fant det best å betro oppgaven til min storebror. Man knøvlet jo ikke med selveste Pink Floyd. Han slisset forsiktig opp en åpning på siden. Et klart plastcover gjorde at den sorte plasten holdt seg fin i mange år.
     

    Vedlegg

    R

    rico

    Gjest
    Når vi først er på sort plastikk; Popul Vuh sin "Quiche maya" kom med en sort plastikkpose med håndtak, den er fortsatt hel selv om det er skjelving hver gang den skal åpnes. Her er den avbildet (oppe til høyre..) sammen med andre fra samme gruppe...
     

    Vedlegg

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4


    Elvis Costello and The Attractions – Armed Forces.

    Utbrettsomslaget er designet av Barney Bubbles.

    Innholder: LP, bonus EP – Live at Hollywood High og fire postkort.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Denne er vel mangens platesamling.Led Zeppelin III :



    Det "unike" her er at det er binders i midten,slik at man snurre en pappsirkel inne så coverlayouten forandres.

    mvh. s,
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Brian Eno`s "Before and after Science"
    De første eks av albumet innholder en mappe m 4 trykk av kunstneren Peter Schmidt.
    Jeg har dem innrammet på veggen.
     

    Vedlegg

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    pedal skrev:
    Pink Floyd - Wish You Were Here
    Mener å huske at det også lå ved noen postkort på førsteutgaven?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Denne var det verdt å sikre seg - med rett innercover kunne man bli eier av en kvadratfot land i Wales, men nå krever det en tidsmaskin. Krav skulle være mottatt innen 31/12, 1975.
    Sist jeg var på Ringstrøms så jeg en med uklippet innercover, med skjøteerklæring intakt.



    For at skjøtet på back-cover skulle gjelde, måtte man fylle ut og sende inn erklæringen som platen kom i. Og da ble man eier av ett stykk blomstereng i Llanerchyrfa, County Brecon.

     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Beck’s The Information; Virkelig noe som kan holde hele heimen engasjert med 24 farvestifter, 10 klistremerker og 12-siders hefte med originale covere. Musikken kommer generøst fordelt på fire 12” + en 10” og pent pakket i en eske på 65 mm.



    Ja da, jeg har den, men den er forseglet:



    Ellers er vel denne klassikeren obligatorisk:



    For anledningen komplett m/ fotograf. Kan benyttes til familiens smalfilmsamling.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grr.. håndmalt av studenter ved Akademiet (eller var det Kunsthøgskolen?) har jeg selvsagt hatt. Øvrig info var på en fotokopi som var vedlagt. Hadde også Materialtretthet med orginalfanzine. Artige plater, og typisk for Lasse Myrvold å finne på slike ting som Grr..

    Skal komme opp med noen eksempler fra egen samling som ikke er nevnt allerede når jeg får satt meg ned, og tenkt meg om.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    I orginal coveret av denne......



    følger all info med på et stort sammenbretta ark (57X86cm).....ganske så flott med håndskrift og det hele.
    Ikke ofte til stede om du skulle være heldig og dumpe over ett eksemplar.
     

    Vedlegg

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    cash 63 skrev:
    Gayle bykers on acid. Drill your own hole!!! her måtte man borre sitt eget senter hull ::)
    Stilig, og trist, på samme tid. ;D
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    vta skrev:
    cash 63 skrev:
    Gayle bykers on acid. Drill your own hole!!! her måtte man borre sitt eget senter hull ::)
    Stilig, og trist, på samme tid. ;D
    det var dem som varma opp for seg selv under navnet Lesbian Dopeheads on Mopeds. Så begge på Roskilde- "mopeds" var bedre enn "bikers" mener jeg å huske..
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Grr.. håndmalt av studenter ved Akademiet (eller var det Kunsthøgskolen?) har jeg selvsagt hatt. Øvrig info var på en fotokopi som var vedlagt. Hadde også Materialtretthet med orginalfanzine. Artige plater, og typisk for Lasse Myrvold å finne på slike ting som Grr..

    Skal komme opp med noen eksempler fra egen samling som ikke er nevnt allerede når jeg får satt meg ned, og tenkt meg om.
    Lasse Myrvold (T.A.V) var vel ikke med i løver og tigre.
    Sverre Knudsen og Chris Eriksen fra TAV, og Bulle mest kjent fra Betonghysteria, samt Hot Club de Norvege` gjorde denne plata så vidt jeg husker. Har den jeg også.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bluesbreaker skrev:
    baluba skrev:
    Grr.. håndmalt av studenter ved Akademiet (eller var det Kunsthøgskolen?) har jeg selvsagt hatt. Øvrig info var på en fotokopi som var vedlagt. Hadde også Materialtretthet med orginalfanzine. Artige plater, og typisk for Lasse Myrvold å finne på slike ting som Grr..

    Skal komme opp med noen eksempler fra egen samling som ikke er nevnt allerede når jeg får satt meg ned, og tenkt meg om.
    Lasse Myrvold (T.A.V) var vel ikke med i løver og tigre.
    Sverre Knudsen og Chris Eriksen fra TAV, og Bulle mest kjent fra Betonghysteria, samt Hot Club de Norvege` gjorde denne plata så vidt jeg husker. Har den jeg også.
    Det har du kanskje rett i. Det er blitt så mange prosjekter opp gjennom årene etterhvert, og ikke lett å skille dem fra hverandre. Uansett så blir det OT nå, så jeg skal gi meg med å medgi feilaktighet. Uten at jeg har giddet å sjekke. Tar alt for god fisk, jeg. ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fler:
    Den første Tom Robinson Band Lp`n var det m sjablong så man kunne male knyttneven m tekst rundt (hvor man måtte ønske).

    Med debutalbumet til BoomtownRats (Bob Geldof) fulgte med et armbind i papp m bilde av ei rotte. Har plata,men armbindet mangler.
    Husker det så litt "nazi" ut.

    Ellers så skulle jeg ønske jeg hadde Stones "Sticky Fingers" m glidelås.
     

    Vedlegg

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Mye morsomt her. Noen flere:

    John Lennon: Walls and Bridges.
    Coveret har flere "flipper" som danner ulike bilder.


    Roberta Flack: Killing me Softly.
    Dronningen av easy listening hadde et flygel som kunne åpnes.


    Rolling Stones: Some Girls.
    Cut out i coveret viste ansiktene på innercoveret.


    Rolling Stones: Sticky Fingers.
    Den berømte glidlåsen.
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    En av Madonna sine (husker ikke hvilken i farten) var parfymert.

    Thomas dolby sin may the cube be with you hadde innbretthjørner slik at den så ut som en 3D-skisse av en terning.

    Pink Floyds pulse hadde blinkende diode.
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Trondmeg skrev:
    Pink Floyds pulse hadde blinkende diode.
    Gjaldt det vinylutgaven også? Har kun albumet på CD selv, og det er jo da den med diode.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Fikk ikke til å kopiere inn bilder, men Edgar Broughton Bands "Inside Out"har den fiffighet at om du bretter coveret på en måte, befinner personene seg på utsiden av en fengselsmur, og bretter du omvendt vei, så er de på innsiden.


    Ole g. :)
     
    R

    rico

    Gjest
    Ikke bare i gamle dager de fant på det lille ekstra; I tillegg til en vanlig vinyl utgave kom Portishead "Third" fra 2008 ut i en 3 LP boks der man åpner boksen og finner en 1 GB USB brikke formet som en P og som inneholder hele plata samt noen filmopptak av gruppa.
     

    Vedlegg

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Denne er kanskje ikke godkjent i.h.t kriteriene, men nevner den for den er ganske ny.
    Den siste Neil Young på LP er dobbel, men musikken er kun på 3 sider. Den 4.sida er det "etsa" inn tekst og mønster.
    Ellers er det med et kort m kode så man kan laste ned albumet digitalt.
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.408
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Burnt_Island skrev:
    vta skrev:
    cash 63 skrev:
    Gayle bykers on acid. Drill your own hole!!! her måtte man borre sitt eget senter hull ::)
    Stilig, og trist, på samme tid. ;D
    det var dem som varma opp for seg selv under navnet Lesbian Dopeheads on Mopeds. Så begge på Roskilde- "mopeds" var bedre enn "bikers" mener jeg å huske..
    vta: Det her gjenget kunne kanske til og med låta bedre med en ocentrered platta ::)
    Burnt: Riktigt med Lesbian D O M. Såg dem på nån skum klubb/strøk norr om London med ett forband som hette Janitors. En mildt sagt bizarr tilstellning :eek:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    fant ei plate til isamlinga :)

    tysk "heavyprog" fra 72.

    NECRONOMICON "Tips zum Selbstmord"

    Er riktignok ikke originalen jeg har, men en nyutgivelse (180gr hvis jeg ikke husker feil)


     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11


    Kanskje ikke så veldig spennende, blir vel likt “Ogden’s Nut gone Flake”, men like fullt en vri på det sedvanlige kvadratet. God musikk også.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    vta skrev:
    Trondmeg skrev:
    Pink Floyds pulse hadde blinkende diode.
    Gjaldt det vinylutgaven også? Har kun albumet på CD selv, og det er jo da den med diode.
    Nei, vinylutgaven hadde ikke noen diode. Ihvertfall ikke min, som ble kjøpt da den kom ut.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Steeleye Span`s "All Around My Hat" har som dere ser bilder av bandmedlemmene på covereret.
    Ansiktene er forvrengt som i et "Tivolispeil". I innercoveret er det hull, og hvis man setter opp det forvrengte bildet sidelengs og ser gjennom hullene, så blir ansiktene normale. (Hvis man ikke har synsfeil)
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    MER LED ZEPPELIN
    Zeppelin hadde et bevisst forhold til sin cover. De hadde feks en regel om å bruke forskjellig kunstner fra gang til gang. Noe de bare nesten klarte, om jeg husker rett. Lista lå høyt, i og med kvaliteten på musikken og populæriteten. Så vidt jeg vet hadde de 3 album med "tilleggsfunksjoner". (Er det noen andre band som topper dette?)

    Dreieskiva på LZ III er nevnt. Så har vi Physical Graffiti med nok et eksempel på utstanset hull (vindu) som skifter bakgrunn vha. innercoveret. Jeg har LZ bare på CD, men fant vinylbildene på nettet:




    In Through The Out Door kom som kjent i en forseglet brun pose. Man viste ikke hvilket cover som lå inni. Det fantes 6 varianter av for/bakside, som er samme scene men tatt fra forskjellige vinkler.
    En annen "greie" med ITTOD, som jeg ikke har vært klar over før nå: Innercoveret hadde en s/h tegning som fikk farger, dersom man fuktet papiret. Ingen fortalte publikum om denne finessen, så det har trolig gått hele verden forbi!
     

    Vedlegg

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Vinylutgaven av Kråkesølv's andre plate 'bomtur til jorda' inneholder visstnok et brettspill.



    Har ikke kommet meg så langt som å sjekke ut denne.Har tatt meg en pause når det gjelder vinyl.

    mvh. s,
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mikefish skrev:
    Vinylutgaven av Kråkesølv's andre plate 'bomtur til jorda' inneholder visstnok et brettspill.

    Har ikke kommet meg så langt som å sjekke ut denne.Har tatt meg en pause når det gjelder vinyl.

    mvh. s,
    OMG! Nerder... ::) ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn