Lowther fase-plugg

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Er det noen av dere Lowther kjennere som vet hvor jeg kan få tak i skruer, med samme dimensjon som den som sitter på den orginale fase-pluggen i DX3 elementet?
Var en tur hos Tingstad A/S, og ekspeditøren bare ristet på hodet.
Har tenkt å tweake litt med å dreie forskjellige former på pluggene, for å høre om lydbildet forandrer seg.
Er ikke misfornøyd i dag, men må ha noe å gjøre ::)
På forhånd takk for svar!!

Lars
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.410
Sted
Østfold
Kan du ikke bare bruke en standard millimeterskrue til de nye fasepluggene da? Den sitter vel bare gjennom et langt hull med en forsenkning i bakkant?
 
S

slowmotion

Gjest
Lowther er engelsk, og bruker tommer....
Den skruen er sannsynligvis 1/8 tomme eller noe sånt,
som er gjenget direkte i polstykket.

Husker ikke helt nøyaktig....



;)
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Du har helt rett Slowmotion!
Ikke uten grunn at fyren på Tingstad ristet på hue:eek:.
Har prøvd mange forskjellige selv, men uten hell. Dessuten bør skruene være av messing.(sterk magnet)

Lars
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Du har helt rett Slowmotion!
Ikke uten grunn at fyren på Tingstad ristet på hue:eek:.
Har prøvd mange forskjellige selv, men uten hell. Dessuten bør skruene være av messing.(sterk magnet)

Lars
Skruene MÅ være av u-magnetisk materiale!
K.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.410
Sted
Østfold
Dersom skruen sitter gjennom polstykket i et magnetsystem med utvendig magnet kan skruen gjerne være av magnetisk materiale.

Er skruen gjenget både i polstykket og i fasepluggen?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Kjenner ikke Lowther, men

dersom du setter en jern/stål-ring bak på fasepluggen vil den vel sitte på plass bare av magnetismen. Så trengs bare en tapp i stedet for skruen for å holde den sentrert ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.164
Antall liker
4.331
Torget vurderinger
1
Er det noen av dere Lowther kjennere som vet hvor jeg kan få tak i skruer, med samme dimensjon som den som sitter på den orginale fase-pluggen i DX3 elementet?
Var en tur hos Tingstad A/S, og ekspeditøren bare ristet på hodet.
Har tenkt å tweake litt med å dreie forskjellige former på  pluggene, for å høre om lydbildet forandrer seg.
Er ikke misfornøyd i dag, men må ha noe å gjøre  ::)
På forhånd takk for svar!!

Lars
RS-Components har UNC og Imperial skruer (du trenger antagelig Imperial kjenner jeg Lowther rett). Sjekk f.eks. www.pervelde.com.

mvh
KJ
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Kabeldragern: Hvorfor "må" den være av u-magnetisk materialet? (spør bare fordi jeg ikke vet)

Svein_B: Godt forslag, (hvis ikke Kabeldragern dreper den med en god forklaring)

Skulle gjerne likt å visst den helt riktige størrelsen på den, hvis jeg skulle bestille den et sted. Den er antageligvis i Imperial som KJ sier.

Takk uansett for svar alle sammen!

Kom gjerne med forslag dere andre som "tror" eller vet!

Lars
 
T

theStig

Gjest
Greit å unngå at magneten "spiser" skruen og evt skader membranen. Syrefaste stålskruer er umagnetiske.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
So far,so good! Nå trenger jeg bare å vite den korrekte dimensjonen, så er det i boks! :D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
So far,so good! Nå trenger jeg bare å vite den korrekte dimensjonen, så er det i boks!   :D
Men det er ikke bare ;)
Jeg har en gjengeekspertkollega på jobben. Skal ta med en plugg i morra og høre om han kan finne utav det.

Fasepluggen endrer lyden, ja. Jeg hadde noen danske, keramiske, pæreformede på mine gamle høyttalere. Disse ga en klar bedring i diskanten, men egnet seg dårlig til EX2 som jo har den nye, hullete pluggen. Har også prøvd EX2 med den klassiske pluggen, men den nye vinner.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg har noen titanbolter med UNF gjenger liggende, men det var dette med vilke gjenger + dimensjon da. ::)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Men det er ikke bare ;)
Jeg har en gjengeekspertkollega på jobben. Skal ta med en plugg i morra og høre om han kan finne utav det.
Eksperten var dessverre ikke på bruket i dag. Men dette er ganske så sikkert BA-gjenger. http://www.bhi.co.uk/hints/bathrd.htm Nærmere bestemt BA4. Kanskje kan en prøve en urmaker? Ellers må du til UK. Maplin mener jeg har slikt, men de har noen sinnsyke gebyr så det blir mektig dyre bolter om du ikke samtidig handler et eller annet annet morsomt der ;)

Forøvrig er Lowther svært så serviceminded og det vil ikke overraske meg om de på forespørsel sender deg noen bolter helt gratis.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
Zachariassen jernvare , i Birkelunden på Günerløkka er Norgesmestere på skruer. Hvis det finnes noen bedre , vil jeg vite om det.
Driver butikk på gamlemåten og fortjener et besøk, etter et par ganger blir du invitert ned i kjelleren , og da skjønner du hva jeg prater om... katakomber med skruer...

edit: de tar telefonen også.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Her var det mange gode forslag ;D
Skal sjekke ut noen av disse!
Takk for gode tilbakemeldinger folks! Godt jeg ble medlem på dette forumet ;D ;D
 

stigaard123

Medlem
Ble medlem
21.05.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
Hmm, jeg mener også at de nye skulle være med milimeter gevind. Min gamle PM6A bruger vistnok noget der hedder 5/32" whitworth gevind. Det er ca. 3.9 mm. Jeg havde min faseplug med ude til en forhandler, med de skulle have 800 kr for snitbakken. Jeg regnede med det var billigere at købe en i England.

Her er en oversigt over gevindstandarder her: http://www.gewinde-normen.de/en/whitworth-coarse-thread.html

Det største problem er vist stigningen på gevindet. Det skal være det samme, selvom det er "lige før" skruen passer i bredden.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Stigaard123!

Takk for ditt svar, men for å være på den sikre siden tok jeg og sendte en mail til Lowther UK i dag med samme spørsmål.
Tror ikke det er mm, mer sannsynlig at du har rett mht den engelske varianten. ( ca 3,9mm)
Så nå får jeg bare vente å se om jeg får svar.

Takker for alle svar uansett!

Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Så klart Snikkare ice!!
Legger ut bilder så snart jeg får laget noen!
Fikk dessuten svar fra Lowther UK i dag. Størrelsen skal være M3,5. Merkelig at typen på Tingstad ikke klarte å se det? Det synes jeg er for dårlig, eller hva?
Vel, nå er det bare å beggynne å lete etter skruer.

Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Re: Lowther fase-plugg (nye bilder)

Her er den første paret med faseplugger ferdig. Her Ligger den ene sammen med den orginale.
Har ikke tatt meg bryet med å overflatebehandle dem før jeg hører om det har noen positiv virkning.





Her den orginale montert.





Her er den nye.






Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Etter første lytteintrykk kan jeg fortelle at forandringen først og fremst bestod av større lydbilde, og en liten demping av diskanten. Ble litt rundere i lyden rett og slett.
Lowther elementer har en tendens til en peak rundt 2-3 Khz
og dette høres ut til å ha blitt dempet noe.
Positivt med andre ord. Disse fasepluggene blir stående i, det er helt sikkert ;D
Kommer til å prøve å lage andre typer også.
Må bare prøve ::)

Lars
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Pluggen du har laget er ikke ulik Lowthers nyeste plugg. Jeg kan også anbefale å forsøke en pæreformet sak. Jeg hadde slike i keramikk på mine gamle Lowthere. Produsert i Danmark. Jeg solgte dem for en god pris for noen år siden :)

På de gamle PM6ene hadde disse pluggene en fin effekt på å spre diskanten.

Hvor fikk du forresten tak i disse M3,5-skruene?
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Pluggen du har laget er ikke ulik Lowthers nyeste plugg.
Hvor fikk du forresten tak i disse M3,5-skruene?
Det var godt du så, for da har jeg lykkes sånn nogenlunde :D
Det er en kopi av akkurat de pluggene! De koster fra Lowther ca 1k, men disse jeg har laget er så og si gratis. Sånn er det å være ihuga diy`er. Så da kan jeg bruke 1k på annet hi-fi utstyr i stedet ;D
Når det gjelder 3,5 mm skruene, så hadde jeg en lignende tråd liggende på diyaudio.com, og der fikk jeg svar fra sjefen på Lowther America Jon Ver Halen, og han tilbød seg å sende en til meg.
Kjempehyggelig av ham. Ville ikke ha penger heller!
Lucky me!

Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Tror jeg får prøve å dreie meg en sånn, så slipper jeg å se det stygge elementet ;D



Lars
 
Topp Bunn