Low-end rør pre

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei.

Ser at det er en tråd her på "Hig-end rør pre".... men jeg har ikke 22K+ å putte i deler... SÅ, finnes det noen low-end rør pre kit der ute på markedet? Jeg tenkte meg noen få tusen til å begynne med.

Hva tror dere?

easyrider
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ta en titt på sidene til Bjørn http://www.geocities.com/la1zka/
Mulig du må lete litt. Gå til "Dynamics to the people - Tubes - Pre amps".
Dette er utrolig bra. Det samme er prisen. Og Bjørn er en hjelpsom og kunnskapsrik fyr :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
mteinum skrev:
Pilsern skrev:
Vær obs på laaaaaang leveringstid. Jeg la inn ordre 15. september og de har ikke sendt ut ordrene enda. Nå er jeg vel maks uheldig da de sier på nettsiden:

Thus the average delivery is around 6 weeks plus or minus a couple weeks.
Men, med dagens dollarkurs så blir dette en veldig hyggelig pris.
Du var nok uheldig med bestillings tidspunkt. Bottlehead har ikke råd til stort lager og samler opp bestillinger og sender ut i batcher. For meg har det tatt 2 til 5 uker. Men de er absolutt til å stole på, ikke noe slinger i valsen. Fantastisk support via eget forum. Da jeg ødela en trafo selv sendte de meg en ny til kostpris, og når posten knuste den med bulldoser fikk jeg en ny gratis,med expressmail. Det kaller jeg service!!

Prisen er lav men produktet er meget bra! Også lett å oppgradere senere..
Jeg har både pre og RIAA og er kjempestolt og fornøyd med mine..
mvh
Sleiven
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Prisen er lav men produktet er meget bra! Også lett å oppgradere senere..
Jeg har både pre og RIAA og er kjempestolt og fornøyd med mine..
Dette høres jo bra ut. MEN på nettiden deres står det "Foreplay III is available for 120VAC mains only." Kjører du en egen trafo til dette eller har du fikset dette på andre måter?

Ellers takk til alle tips.. jeg skal lese nøye på alle sidene..

En ting til.. har veldig lyst på volumkontroll via fjernkontroll.. er dette noe som lar seg gjøre på dette Forplay kittet?

Kunne være gøy å bygge litt ja.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
easyrider skrev:
Sleiven skrev:
Prisen er lav men produktet er meget bra! Også lett å oppgradere senere..
Jeg har både pre og RIAA og er kjempestolt og fornøyd med mine..
Dette høres jo bra ut. MEN på nettiden deres står det "Foreplay III is available for 120VAC mains only." Kjører du en egen trafo til dette eller har du fikset dette på andre måter?

Ellers takk til alle tips.. jeg skal lese nøye på alle sidene..

En ting til.. har veldig lyst på volumkontroll via fjernkontroll.. er dette noe som lar seg gjøre på dette Forplay kittet?

Kunne være gøy å bygge litt ja.
120V er ikke noe problem, jeg bruker en liten 240/120V trafo mellom veggkontakten og Foreplay. Clas Ohlson har en slik til kr 179.
Skal du ha fjernkontroll så har ikke Forplay det. Mulig du kan lage det, men husk at Foreplay volumkontrollen er to mono attenuttorer som har trinn, ikke kontinuerlig justering. Det er egentlig ikke noe problem,visstnok gir attenuatorer bedre lyd enn hva et potmeter kan gi. Jeg oppgraderte til http://www.goldpt.com/ med smd motstander og flere trinn. Gjorde det fordi ikke fordi Foreplay volum kontroll er dårlig, men den er enkel billig DIT type så det ble litt slark etter et års bruk. min feil??. Dessuten er Goldpoint superb kvalitet.

For å ha motorisert volumkontroll bør du nok vurdere å bygge Foreplay med stereopotmeter. Jeg ville bygget den standard først, og deretter oppgradere senere. Sjekk plassen som kreves for potmeter+motor!!!...
Men sjekk Bottlehead furumet , mye hjelp å få der

Sleiven
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Kolbræk sine rørpre saker er orntlige saker. Hvis du er litt hendig? og ikke har bruk for riaa , så bygger du den sjøl.
Det ekleste er med ett rør per kanal , f.eks ecc82 per kanal som f.eks Foreplay.Monter rørsokler i chassiet, og lytter etc , bruk soklene etc. som loddepunkter.
Skjemaer finnes det haugevis av på nettet , kjøp noen rørbøker fra f.eks demostenes og sett i gang. lay out på jordingen , litt skjermet kabel der det går signaler , etc.Dette er viktige momenter.
Har sett diverse preamper på nettet(bilder ) , med en layout som ligner et skjære reir. i utgangspunket burde disse ikke funger pga støy og elendighet , men brumm høres jo ikke på nettet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har sett, hørt og faktisk målt(!) på Bjørn Kolbræk sine forsterkere. I særklasse. Dynamikk, Signal / Støy, etc.er det få som matcher. Hva med en balansert RIAA med rør? Han har laget det meste.Til og med horn som er så store at de ikke kan tas ut av huset hele :)
 
S

slowmotion

Gjest
Ja, når det er noe jeg lurer på når det gjelder rør eller horn,
så er Bjørn en av de jeg spør.
Han har hodet på rette plassen.

;)
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Steinkare skrev:
Kolbræk sine rørpre saker er orntlige saker.
Mulig jeg er litt sein i hue.. men, jeg finner ikke noe om Kolbræk her på forumet eller på nettet. Hvor finner jeg mer info om hans konstruksjoner.. eller kommer i kontakt med ham?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
easyrider skrev:
Steinkare skrev:
Kolbræk sine rørpre saker er orntlige saker.
Mulig jeg er litt sein i hue.. men, jeg finner ikke noe om Kolbræk her på forumet eller på nettet. Hvor finner jeg mer info om hans konstruksjoner.. eller kommer i kontakt med ham?
Bruk linken som Audiomix la ut lenger oppe i tråden.

Frode
 
Topp Bunn